"Vad är ont och gott i migrationsfrågan?"
Alice Teodorescu har skrivit en ledarkrönika i GP som är så tänkvärd i sin helhet att jag inte vill bryta ut avsnitt ur den som citat. Kan rekommendera läsning av krönikan in extenso för den som är intresserad av ämnet i rubriken.
Kloka ord av Alice T. 👍 Just det där med avsaknad av plan är något som jag själv frågat mig. Folk flyr för sina liv till Sverige - fint, men se´n då? Hur ska en integration på riktigt se ut? Personligen anser jag att integration inte enbart kan uppnås med hjälp av en stat som pekar med hela handen typ; "Nu ska vi integrera!" Det måste finnas en vilja från alla håll & kanter - även från de som kommer hit.
Gamla kända sanningar, som det som väl är börjar bli godtagbart för alltfler att diskutera.
Vi kommer inte fram till några lösningar om vi inte utgår från de fakta som finns utan pratar om hur vi önskar att tillvaron (= världen) skulle se ut.
Skönt att kunna diskutera med realister på denna sajt.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Den var läsvärd som ofta. Hon visar vad jag förstår på sprickorna i Löfvéns m.fl. logik och förhållningssätt. Få se vad socialdemokratiska tidningen Ny Tid kommer fram till, GP ska ju numera hårdgranskas för att avslöja felaktigheter. Men vad göra om inga tydliga hittas? Det kanske då går hitta ideologiska avvikelser? - Noterar att Sjöstedt (V) i somras tydligen sa att ett land inte kan ha öppna gränser, därmed instämmande i vad samhällsvetare som Assar Lindbeck, Bo Rothstein m.fl. menat, att en välfärdsnation behöver vara ett nationellt begränsat projekt.
Jag har skrivit det förr, men gör det igen. Att folk flyr från exempelvis Syrien begriper jag mer än väl men flyktingfrågan handlar inte om Sverige utan om Syrien. Att se bilder på folkmängder som flyr är hemskt men något som berör mig betydligt mer är bilderna från Syrien. Hur civilbefolkning brutalt bombas etc. Syrien, ett land med 23 miljoner invånare men där ingen kan bo kvar.
Den stora frågeställningen är inte om & hur Sverige ska ta hand om flyktingar utan om hur problemet i Syrien ska lösas.

Det är nog en tuffare nöt att knäcka än integrationsfrågan!
Vi har ju problem med att integrera alla svenskar.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#4 Helt riktigt
I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?
Tittade på denna dokumentär igår. Känns som en närmast hopplös situation.
Visst måste krisen i Syrien lösas, det tror jag alla håller med om. Men det kommer inte att ske på en natt. Vad göra för alla de som flyr därifrån under tiden?
"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm." Abraham Lincoln
#8 Personligen tror jag inte att situationen i Syrien kommer att lösas så länge jag lever. Såg du dokumentären om Libyen? Jösses, vilken fasansfull röra. Vem kan bringa någon som helst struktur i det landet? Hur och vad gör "vi" för att hjälpa människorna i det området?
Jag anser nog att Sverige, som land, drar sitt strå till stacken men allt har ett pris. Exakt hur det priset ser ut - det får framtiden utvisa.