G W efterlyser ansvarstagande politiker
_"Med det vedertagna språkbruket kallas detta för att man eftersträvar "breda lösningar". I själva verket alldeles för ofta om egen bekvämlighet och omsorg om den egna ändalykten. Ju närmare den politiska köttgrytan man sitter desto bättre mår rumpan man ytterst vilar skallen på. Svensk politik handlar inte längre om att göra eller vilja saker, knappt ens om att öppna käften och bara tycka till om annat än rena självklarheter.
Ska det vara så svårt att fatta att väsentlig politik lever i kraft av väsentliga motsättningar och att en politiker värd namnet är en sådan som lyckas övertyga tillräckligt många om vad som är flertalets bästa utan att det för den skull går ut över de sämst ställda."---
"Hög tid att ni i stället tar det första lilla steget i ert politiska ansvar och förklarar för hans väljare vad det hela egentligen handlar om. Nästan alla som röstar på SD är nämligen fullt normala människor som röstade på Sverigedemokraterna för att de var besvikna på er. Inte på grund av Jimmies politiska klarsyn och praktiska förtjänster."_
Leif G W Persson om sakernas tillstånd i sin krönika i Expressen. Persson tycker att det är dags att politikerna slutar skylla ifrån sig på, citat", "virrpannor" som Jimmie Åkesson och andra och istället tar sitt eget ansvar.
"Många svenska politiker tycks sakna förmågan att också leda opinionen. Få toppolitiker förmår att på allvar väcka hopp hos väljarna om att ett annat samhälle är möjligt.."---
"Den politiska ledare som i dag bäst förmedlar en vision och äkthet är dessvärre Jimmie Åkesson. Han och SD formulerar en tanke och känsla om ett Sverige i dag och i morgon, som dessutom förmedlas på ett övertygande vis. Vi litar på att Åkesson tror på det han säger och vill få till den förändring som uttrycks. Han leder opinionen. Åkesson är inte en del av DÖ, inte heller är han en PR-robot och han är definitivt inte nöjd med Sverige i dag. Konsekvensen blir att han lever ut sin politik.
Förmodligen finns en längtan hos det svenska folket att fler politiker skulle göra så. Kanske fyller SD delvis funktionen att stilla ett behov efter opinionsledande politiker och politik.
Övriga partiers ledare står för värderingar som nog egentligen passar många väljare bättre. Problemet är att ingen av dessa ledare i nuet lyckas förmedla att vad de vill och tror på. Passiviteten är total."---
Jenny Madestam i Expressen
En ledare går först och ropar "följ mig" och visst är Åkesson en ledare frågan är bara vart han leder oss.
Andra som har varit ledare är: Olof Palme, Napoleon, Hitler, Churchill, Karl XII m.fl.
Värd för Pensionärer
"Det är mitt folk. Jag måste följa efter och se vart de tar vägen, för jag är ju ändå deras ledare", som Robespierre redan på sin tid skrev. Tycker att det stämmer väl överens med vår tids svenska "ledare"!
Ett typexempel är uttrycket "vi ska titta på det", som inte förpliktigar till något, utan bara är ett sätt att komma undan. Varför är politikerna så sällan steget före? De förefaller att sitta med det våta fingret i luften för det mesta för att se vartåt vinden blåser, och då störtar de sig i den riktningen i en stor flock. Ibland känns det som om vi styrs av Twitterdrev och Fejjankollektiv, inte av politiker…
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tycker att Danmarks "udlændinge, integrations- og boligminister" Inger Støjberg ger en syn på saken, 07.20 in i klippet.
"Varför utestänga en stor del av befolkningen som röstar på ett demokratiskt parti?"
Tycker att hon har en poäng.

Eh.. jag håller helt o fullt med GW, vi saknar ledare i dag.. som vill något!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.