Politik iFokus

Politik

Etikettövrigt
Läst 1062 ggr
[Carpinus]
3

"Säker e-postlåda skall ersätta brev"

"Nu lanserar Postnord en säker digital brevlåda som ska ersätta mängder av pappersbrev. I Danmark är nio av tio vuxna anslutna till tjänsten och bara den som har särskilda skäl får vara utan brevlådan."---

"Nu lanseras tjänsten i Sverige. Både hushåll, företag och myndigheter ska bearbetas. -Det kommer att ta åratal att få folk att ändra sina vanor, säger Andersen."

TT

Bra eller dåligt - vad anser du?

Stallmima
1

Det kan ju vara bra om det är absolut säkert och icke kapbart för brottslingar.   Med säkerhet när brevbärare inte behövs i så stor utsträckning då blir arbetslösheten med säkerhet större

papa-bear
1

om du vill kan du redan nu ansluta dig hos kivra, fd brevo, och få myndighetsposten dit, så det är inget nytt, egentligen.

om pappersbrev försvinner, bör ju jobb försvinna, vilket går emot alla partiers arbetslinje, hur tänker de där?

Stallmima
0

#2 Ja men precis om arbeten som försvinner, men det är en annan fråga att ta upp. Vad för slags myndighetspost finns det på kivra?  och hur ansluter man sig eventuellt?

papa-bear
0

#3 gå till kivra.com så kan du läsa mer vilka myndigheter som är anslutna, själv är jag inte ansluten mer än att jag får meddelanden om någon gjort kreditupplysning på mig.

Vanja
1

Jag tänker mest på alla de stackare som blir utan jobb. Och sen anser iaf inte jag att det vore en toppen plan att göra allt elektroniskt.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Halvdansken
1

Tja… Jag bor i Danmark och här har det varit en del kritik mot det. De flesta vill nog ha e-posten i sin vanliga mail, istället för att man ska logga in på en särskild sajt. Inloggningen är lite besvärlig, och folk är lite sura för att nu är det ytterligare en mailsajt man ska hålla koll på.
Jag tycker det bästa vore om man kunde välja vilken brevlåda man ville ha det till. Man det kan man inte.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Gronstedt
3

Dåligt, för alla de många som inte har vare sig dator, Smartphone eller uppkoppling, liksom för de många som inte klarar av att hantera ens sin vanliga e-post och uppkoppling, om de har någon. Och för alla de många som skulle glömma att kolla den där lådan, men som klarar att sköta sina åligganden just för att man får ett påtagligt brev man kan lägga i en hög för senare åtgärd.

Hur någon i ansvarig ställning ens kan överväga detta i ett samhälle där tiotusentals människor inte har tillgång till uppkoppling, och ännu fler har otillförlitlig tillgång till uppkoppling, är också en gåta. Låt "myndigheterna" lösa tillgänglighetsproblemen i hela landet, så kan vi börja fundera på obligatoriska digitala brevlådor sedan.

Men det kanske ska finnas möjlighet till särskild ansökan och undantag, med vidimerat intyg om minnesstatus och/eller uppkopplingshastighet? Då kan ju de arbetslösa pappershanterarna administrera det i stället …