Politik iFokus

Politik

Etikett: ekonomi
Läst 802 ggr
MaxFlickan
1

Företagens smygmöten med SD

"Under hemliga möten har näringslivet lyckats påverka SD:s politik, skriver Dagens Industri, DI.

En effekt av lobbyismen är partiets omvändning i frågan om välfärdsvinster – där man nu går på Alliansens linje."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21411011.ab

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

[Carpinus]
15

"S-ledaren Stefan Löfven har lovat att han skall lyssna på näringslivet och öka samverkan med industrin. 

Industrin har tidigare varit kallsinnig, men nu hörs mer positiva tongångar."

Dagens industri 24 september 2014.

När SD träffar näringslivet kallas det för "smygmöten", när Löfven träffar dem heter det att han "lyssnar".

Och Sjöstedt vill inte ha möten med SD, ändå kräver han att få veta vad SD talar med näringslivet om. Det kanske han hade fått - om han visat vilja att prata med dem?

[Hayabusa]
7

Lobbyverksamhet har funnits väldigt länge. Inget unikt i sig. Hade V varit större än vad de är, typ maktfaktor, så hade svensk industri försökt påverka dem också. Så är det bara.

Jag har exempel från den bransch som jag jobbar i, där företag påverkar regeringen att driva igenom regler som gynnar dem (specifik bransch).  Det är ett spel bakom galleriet som inte alltid är så vackert. Oavsett partitillhörighet.

[Carpinus]
4

"– Svenskt Näringsliv får själva bestämma vilka organisationer man ska ha kontakt med, men man kan ju fråga sig om de faktiskt tycker att det är okej att ha det samarbetet med ett sådant parti och om de tycker att det är ett parti som alla andra, säger Löfven."---

"– Nu får de skärpa sig lite grann. Det får vara måtta i diskussionen, säger Svenskt Näringslivs presschef Peter Isling."--- "– Nu går statsministern ut och har synpunkter på hur vi i form arbetar. Vi borde diskutera sakfrågor som hur vi får människor i arbete, hur vi kan bygga bostäder och hur vi kan skapa en välkomnande arbetsmarknad för människor som kommer från andra länder, fortsätter han."---

[Carpinus]
3

"LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson var inte sen på bollen när han indignerat framhöll att Svenskt Näringsliv ägnar sig åt ett ”organiserat samarbete med SD”.

En partipolitiskt obunden intresseorganisation har till uppgift att få politiskt gehör för sina medlemmars intressen, inte att vinna val åt något specifikt politiskt parti. Politiker kan omöjligt sätta sig in och ha kunskap om allt i samhället varför intresseorganisationernas roll blir att föra fram fakta och perspektiv för att på så sätt bidra till att politiska beslut fattas på så goda grunder som möjligt."---

Alice Teodoresu i GP

Sossarna och LO är ju inarbetade i hur intresseorganisationer går i det stora partiets ledband och verka ha svårt att acceptera att det fungerar annorlunda på andra håll i samhället…

[Hayabusa]
1

Företag/industri drar i de trådar som de anser gynnar dem själv - alldeles oavsett partifärg.

Som jag skrev tidigare så är det inte alltid ett vackert arbete. Som exempel kan man föröka påverka MP med miljö som motiv & argument - när den verkliga avsikten är något helt annat.

[Carpinus]
0

"Endast sex procent av företagsledarna har förtroende för statsminister Stefan Löfven (S), enligt en undersökning från Dagens Industri/Ipsos.

Stefan Löfven är rejält ifrånsprungen av Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson. Nästan var femte företagsledare uppger att man har stort eller mycket stort förtroende för SD-ledaren."

TT

[helga21]
5

SAP (sossarna) bildades 1889 de i sin tur bildade LO 1898 för att påverka fackligt..  Två grenar på samma träd. 12 av 14 fackförbund tillåter inte SD-aktiva att var aktiva inom förbunden.

72mm
4

Jag tror att man blir upprörd över detta därför att man från vissa håll fortfarande inte har fattat att SD inte är det lilla extremist-parti som man har försökt utmåla det att vara det senaste decenniet. 

Självklart försöker näringslivet bedriva lobbyverksamhet där de tror det kan göra verkan, nu eller i framtiden. 

Försök att förstå;  

• SD är med råge mandat-mässigt riksdagens tredje största parti.  

• SD är nu opinionsmässigt Sveriges största parti. 

• SD har på ett år dubblat sitt stöd bland folket. 

• SD är inte ett extremparti på yttersta högerkanten utan snarare ett mittenparti vilket gör att deras politik har potential att dra väljare från nästan hela det politiska spektrat.

Hur kan man vara förvånad över näringslivets intresse med tanke på ovanstående? Det är SDs förbannade skyldighet att lyssna på sina väljare, näringslivet består också av väljare. Är det detta som föranledde "Industrinationen Sverige" så är åtminstone jag positiv till deras samtal.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

0304
1

Kanske sant. SD vill jag ju i nästa val som ensamstående rasist.

Fick inte bo kvar hos min mamma efter 2004.

Idag är jag ensam i nya lägenheten.

Nära personal ska sägas även jag skulle flytta.

Till billigare 1:a tänkte idag. Jag tänkte på 2 partier i Alliansen.

Men det ska bli SD mellan 2018-2026.

SD eller Centerpartiet 2018.

SD = Fascist staten Sverige. 

Lyssnar på musik Lyssnar på musik