Politik iFokus

Politik

Etikett: livskvalitet
Läst 666 ggr
Vanja
3

Tar från pensionärerna.

http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/danielswedin/article21444829.ab

Det här tycker jag är fel, visst är det ingen stor höjning av taket. Men det spelar ingen roll, pensionärerna har det dåligt som de har de redan nu. Snittpensionären tjänar alltså 12000 i månaden före skatt och då har denne person jobbat i hela sitt liv. 

"Sedan 2002 har det funnits en maxtaxa för denna del av den allmänna välfärden och här bestämmer staten hur mycket pengar en kommun får ta ut av en pensionär som behöver hemtjänst.

Just nu är det taket 1 780 kronor i månaden, vilket i sig inte räcker särskilt långt eftersom en timmes hemtjänst inte sällan kostar upp emot 400 kronor.

Men nu vill regeringen höja taket med 211 kronor, varje månad. För de som måste betala den högsta avgiften - de äldsta, fattigaste och sjukaste pensionärerna - innebär det en höjning med 2 532 kronor årligen."

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

OberonsMatte
1

Skatten på pensionerna sänks också.

Sajtvärd Katter iFokus

Vanja
3

Men varför då höja taket? Helt ologiskt i mina öron. 

Om man vill sänka deras skatter så att de får in mer pengar så kanske man inte ska höja utgifterna för dem för att effekten ska bli som önskat.

/ Vanja 

OberonsMatte
1

Fast så är det ju alltid med höjningar och sänkningar av både skatt, bidrag, och avgifter. Vilka höjningar och sänkningar som drabbar/gynnar vilka beror ju alltid på den enskildes specifika situation. Bostadsbidraget har väl också höjts?

Sajtvärd Katter iFokus

Vanja
3

#3 Ja så är det alltid. 
Men jag tycker ändå att det sista vi ska göra är att ta från pensionärerna, oavsett om vi försöker jämna ut det genom att ge dem mer på andra ställen.

/ Vanja 

Schnauzertik
0

För de som måste betala den högsta avgiften - de äldsta, fattigaste och sjukaste pensionärerna - innebär det en höjning med 2 532 kronor årligen

Detta stämmer inte riktigt de allra fattigaste betalar inte den högsta avgiften, dessutom finns så kallade förbehållsbelopp och minimibelopp.

https://www.socialstyrelsen.se/fragorochsvar/avgifterialdre-ochhandikappoms7

Jag tror att det är här vi kan hitta de allra fattigaste och deras situation påverkas inte alls av förslagen. För att de ska få det bättre är det höjda minimibelopp som behövs.

För övriga pensionärer kan man önska att det också fanns mer att dela ut

Värd för Pensionärer