Politik iFokus

Politik

Etikett: invandring-och-integration
Läst 2289 ggr
michellemimmi
18

Vad handlar det om egentligen..

Jag vet inte om det största problemet är om Sverige har råd med alla flyktingar eller ej. Jag är inte alls insatt i Sveriges ekonomi och kan inte på något sätt argumentera om detta. Men vad som gör mig orolig är alla dessa artiklar som handlar om att isis skickar upp folk hit. Tror ni detta stämmer? Och löser det saken att vi blir slappa på id-kontroller för att vara snälla? Vad som också gör mig orolig är kulturkrockar. Inte bara mellan oss svenskar och diverse andra folkslag, utan även mellan de flyktingar/invandrare som kommer hit, då inte en enda svensk är inblandad! Jag har själv varit mycket på ställen där det är en stor del av befolkningen som är invandrare. Anledningen till detta är att jag bott där. Jag har sett pistolhot på en parkering, jag har sett misshandel och rån. Nu har jag flyttat till ett annat ställe där majoriteten är svenskar. Här händer aldrig sådant. Hur kommer detta sig? Jag vill inte peka och säga att "allt är invandrarnas/flyktingarnas fel". Men varför är det så att i svenskdominerande samhällen så är det sällan samma bråkmentalitet? Är det för att svenskar är fega? Vill vi också egentligen ge kärringen på käften och bränna grannens bil? Lite nattfunderingar bara…

Hjärta/Mimmi

rudyC
6

tycker att det låter som en bra fundering… och svaret är ja isis är här och i europa

mer du kan fundera över hur kommer det sig att det är 70 %män som "flyr" hit ? var är alla kvinnor och barn? och varför flyr alla ? isis? men dom som kommer hit är ju inte dom kristna det är ju muslimer…

https://www.youtube.com/watch?v=eQ6VI_bc1j4

och det du säjer om att du behövde "fly" din egen ort är ju bara skrämmande…
ALLT är inte flyktingarnas fel det är den svenska regeringens fel som har låtit dom hålla på…

https://www.youtube.com/watch?v=Jf9g2oewmZ4

här är ju ett intressant att titta på … det krävs inte mycket att få 50 pers att gå tillbax till medeltiden … och det går ju inte att lugna ner dom heller…
grejen är att alla kan göra narr av oss men dom har lagen och rätten att bete sig såhär när vi gör narr av dom för det har allah sakt
detta var väl till det extrema kanske men det tog ju hus i hellvete när nån satte upp muhammed som rondellhund

michellemimmi
10

#1 , ja det tycker jag också är hemskt. Vilka är det som aldrig starar krig men som lider mest av krig? Kvinnor och barn! Kvinnor våldtas och mördas och barnen likaså. Och överlever barnen så får de inte en särskilt kul uppväxt. Kanske får joina kriget och döda folk dom också? Vart ska dom annars ta vägen? Männen är väl också utsatta, men inte på samma sätt. Jag skulle gärna se fler kvinnliga flyktingar då dessa enligt min mening är dom som behöver hjälp pga sin livssituation i största allmänhet, krig eller ej. Jag talade om oroligheter i mitt förra inlägg. Nej, alla män är inte dumma i huvudet, MEN det tillhör deras religion och kultur att behandla kvinnor som skit. I Sverige har vi kommit så långt i det forumet. Vi var inte så mycket bättre vi heller en gång i tiden , men vi har bättrat oss. Det känns som att med en majoritet av flyende män så kommer de få kvinnor som kommer hit fortsätta leva i pest och pina. Och även när vi börjar blanda oss med varandra så tror jag också att det kommer påverka de som lever med dessa män, svensk eller ej. Deras religion och kultur verkar sitta mera inpräntat än vad vår religion (om vi ens har någon längre) och vår kultur gör hos oss. Jag gillar olika. Jag tycker att olika kulturer (de bra delarna, exempelvis mat, fest) bör blandas för att få ett roligare samhälle! Men när "gästerna" vill ta över, då blir jag less… Rondellhunden Muhammed är i min mening en barnslig grej. Vem bryr sig?! Tydligen brydde sig många, för det är inte ok att avbilda Muhammed ens över huvud taget tydligen.. Och då kan man väl respektera det då. Jag har inget intresse av att sitta och avbilda någon profet i alla fall. ^^ Samtidigt kan man väl som Muhammed troende kanske kolla åt andra hållet också (istället för att börja hota diverse redaktioner pga dumma seriestrippar) vi i Sverige gillar elak humor. Även mot våra egna politiker/kungahuset/kändisar/Gud. Tänk om vi kunde vara lika måna om våra rättigheter och vår kultur. :) då hade vi haft ett bra blandat Sverige! Nu blev det ännu mer funderingar efter 2 timmars sömn ^^

Hjärta/Mimmi

rudyC
14

kul att hitta lite fler människor som inte hoppar på en och skriker rasist för att man ifrågasätter systemet! (tack)

själv är jag för multikulti för all del MEN var tar våran religion/kultur vägen ? hur mycket ska vi ändra på oss för att anpassa oss till invandrarkulturen när dom fortfarande står och stampar i 1100 talet

grejen är ju att vi tillåter invandrarna att vara respektlösa mot våra lagar tyvärr blir det så när du buntar ihop en massa folk utan respekt för nått (alla med respekt för lagen flyr) så får du ett laglöst samhälle i just den regionen sen trycker vi in fler till dom det resulterar att dom kommer att hippa på sina egna lagar och regler och när det är gjort så går det inte att vända tillbaka det

https://www.youtube.com/watch?v=OUJNxRqrcyQ

det här är ju rätt intressant att se på oxå

https://www.youtube.com/watch?v=Ja2RYJoawdA

för att svara på frågan vad jag tycker att sverige är för mig är

tradition - det är midsommarfirande det är påsk och jul
med tillhörande pepparkaksgubbar strutnissar och lucior

det är den tråkiga skolavslutningen i kyrkan och konfirmation

med mycket mer

sen är det ju kulturen för mig är det kyrkor gamla historiska byggnader som betydde nått en gång i tiden

jag är inte född svensk men jag respekterar det jag har och har fått
men jag har fan fått jobba för det och gör det varje dag

anledningen till att alla flyktingar slutar upp här är att vi ger dom allt utan att dom behöver jobba för det och dom är inte tacksamma till regeringen och det svenska folket …

michellemimmi
7

Jag kollade på film nummer två som du skickade, den som är om muslimer i Sverige. Det jag reagerar på är som sagt de stackars kvinnorna. De får inte ens veta vad det är för religion de står under. De blir förbannade när någon kommer och förklarar för dom att det enligt deras religion är rätt att slå och våldta dom. Borde man inte veta sånt själv? Bara det är ju ett tecken på att den religionen är rätt dum. Bara en del får ta del av vad religionen egentligen står för. De människorna som religionen gynnar.
Själv är jag ingenting. Jag gillar som sagt att blanda det goda från allt det olika, så jag är en blandning här med :) Så jag antar att man kanske inte kan kalla mig för ingenting, för då hade jag varit ateist, och det är jag ju inte…

Och med detta i åtanke så är den första videon väldigt läskig. Jag vill inte att muslimerna ska vara majoriteten där jag bor. Eller ja, muslimer, så som hon beskrev det hela där hon kom ifrån, de verkade ju vara fredliga, men radikala muslimer, de som tydligen finns här. Dom verkar inte vara särskilt roliga. 

Traditioner för mig är:
Skolavslutning i kyrkan (jag älskade det när jag var liten) fackeltåg på vintrarna, blomstertåg på somrarna! :) Sen fick man sjunga. Helt underbart!

Nationaldagen. Då hissade vi flaggan på skolgården, tänkte lite på Emil i Lönneberga när han hissade upp stackars Ida, och sen sjöng vi! IGEN!!

Julpyssel i skolan. 

Luciatåg med allt vad det innebar. Hur kul som helst att klä ut sig. Ville man vara en julekatt, ja då kunde man få vara det. Ville man vara en pepparkaka, ja då kunde man vara det! Och massa sång!! IGEN!! :D

Julafton, midsommar, påsk. Med allt vad det innebär. Ja nu är jag vegetarian, så allt utom kött och sånt då ;)

Kultur:
Framför allt grunden: Det svenska språket! 
Våra svenska seder och bruk.

Jag delar gärna min kultur och mina traditioner med andra. Samtidigt som jag gärna tar till mig andras kultur och traditioner. Men då vill jag att de gör det samma. Speciellt då man som i Sverige brukar säga: "Man tar seden till man kommer". Det är liksom allmänt känt. Jag tycker att det är riktigt fräckt att komma någonstans och totalt skita i deras seder och bruk, speciellt om man dessutom planerar att bo där. Nej, i min hjärna så funkar inte det tänket. 

Något som också är fräckt, det är att ta emot massa utsatta människor som behöver hjälp, både fysiskt och psykiskt och sätta dom ute i en container i skogen.  Och sen bli förbannad då dom förstör, våldtar osv osv. Det är okej där dom kommer ifrån. Tydligen får man slå folk och våldta enligt muslimsk tro. Och tron går före svensk lag enligt dessa människor. (Och hur i helvete ska man ha koll på svensk lag btw när man sitter ute i en container med 100 andra muslimer ute i skogen?)
Nej, jag förstår inte hur det här ska gå till faktiskt. Vi kan inte ens hjälpa och integrera de vi redan har här, hur sjutton ska vi då kunna hjälpa alla dessa som kommer hit nu? Och nej, alla flyktingar är inte radikala muslimer, men det är de som det förra inlägget handlade om.

Jag har så svårt att se på vilket sätt vi är snälla. Vi är inte snälla mot oss och vi är inte snälla mot dom. Vem är vi snälla emot? Joo alla som kan skryta med att "Jag satt minsann på T-centralen och gav en flykting en macka!". Då känner man sig riktigt snäll. Och sedan var alla problem lösta! Alla fick ett eget hem, alla fick ett jobb, alla fick bra sjukvård, alla kunde bidra till samhället, alla kunde dela på den svenska välfärden! … Eller?

Hjärta/Mimmi

Halvdansken
4

Klart IS skickar folk hit. Men även om vi haft hårdare gränskontroller, vad hade det hjälpt? Kolla de som kapade planen den 11 september.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

michellemimmi
12

#5 Ja men man behöver inte bjuda in dom heller. :) Lite motstånd kan man väl göra, för att behålla värdigheten menar jag.

Hjärta/Mimmi

Fillifjonkan60
11

Viktiga och bra funderingar. Sedan är det så synd att man inte kan diskutera detta med alla, eftersom vissa då skriker att man är rasist av någon anledning som jag inte förstår.

För mig är rasist något helt annat. Men som sagt, viktiga funderingar.

I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?

FiaHe
7

Trojanska hästar är inte bra. Varken i datorer eller irl.

©®2015

white lady
0

#0 av: michellemimmi

"Men vad som gör mig orolig är alla dessa artiklar som handlar om att isis skickar upp folk hit. Tror ni detta stämmer? Och löser det saken att vi blir slappa på id-kontroller för att vara snälla?"

Flyktingar har inga id-handlingar oftas. Så vad menar du då?

"Vad som också gör mig orolig är kulturkrockar."

Kulturkrockar med vad?

"Anledningen till detta är att jag bott där."

Där…… menar du i Sverige?

"Vill vi också egentligen ge kärringen på käften och bränna grannens bil?"

Många ger redan kärringen på käften,även kvinnor gör ju det. Bilbränderna är ju svenskar oxå som gör.

"Lite nattfunderingar bara…"

Det verkar bli en natts funderingar till.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

michellemimmi
11

- Ja det är ju just det jag menar, flyktingar har sällan ID-handlingar, och det gör mig orolig att inte veta vilka som kommer in över gränserna då det är så mycket snack om isis och terrorism.

- Kulturkrockarna är rätt uppenbara om man slutar se med hjärtat och börjar använda hjärnan istället.
Exempel på krock mellan invandrare:
http://nyheteridag.se/storslagsmal-i-centrala-stockholm-mellan-kurder-och-turkar/
Samt att om man jobbar på exempelvis Scania så får man i stort sett varje dag se krockar både mellan utländska nationaliteter samt mellan svenskar och invandrare.  På många olika sätt. Det är inte bara jag som är född här som ser detta, utan även mina kollegor som inte är födda i Sverige börjar bli trötta på detta.

- Med "Där" menar jag  Botkyrka som alla vet är ett väldigt utsatt område. Och där har jag bott och gått i skola från 1 års ålder tills dess att jag blev 25 och flyttade där ifrån.

- Här i Sverige vet vi att det inte är okej att slå våra partners, och vissa gör detta ändå. Detta är svenskar som är i behov av vård.
Skillnaden här är att i andra kulturer anses detta okej, det är inget konstigt för dom, vilket jag tycker är fel.
Och de flesta av bilbränderna som härjat under senare tid har varit bilbränder i just utsatta områden såsom Botkyrka, Rinkeby, Rosengård, osv osv. Jag har svårt att tro att en som är utanför tar sig in i dessa områden och sätter eld på bilar.

Jag har alla tankar på plats, så inga nattfunderingar behövs :)

Hjärta/Mimmi

white lady
0

# 10  Men du vet att de utreds va ?

Det var nog just med hjärtat dom såg med som demostrerar.

http://www.mitti.se/stokig-vid-turkisk-demonstration/

Då är ju Sverige partiet mer att vara orolig för.

Alla svenskar som inte får jobb och bostäder. ( ungdomar) visar sitt missnöje så.

De invandrarna som jag känner skulle få en brödkavel i huvudet av sina fruar om de rörde dom.Så det är säkert lika många sjuka män i det fallet.

Du pratar ju om den misslyckade integrationen. Tyvärr väljer folk att bo så vid nära och kära.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Halvdansken
1

Men det står ju inte IS eller Terrorist i passet, så vad skulle det hjälpa? Att man sen ska registrera folk är en annan sak. Pass är många gånger stulna eller förfalskade, dessutom.

michellemimmi
11

Ja de som demonstrerar ser med hjärtat, men vi måste kunna se med hjärnan och göra något åt detta är vad jag menar. Ingen får det bättre av att vi bara tycker synd om och vill vara snälla.

Vad menar du med att Sverige partiet är mer att vara orolig för? De har ju inte så stort inflytande ändå, så det är inget att oroa sig för tycker jag.

Du menar att ungdomar visar sitt missnöje genom demonstrationer? Demonstrationer är inget jag egentligen har något emot, så länge man inte börjar slåss och skada andra.

Nu var det muslimsk extremism jag talade om. Och jag tror inte att någon fru i ett sånt förhållande vågar säga emot sin man.

Ja! Det är det jag talar om. Det är ju vår politik jag har ifrågasatt i vart enda inlägg jag gjort, varför gör vi som vi gör?
Jag förstår att man vill bo med sin familj, det hade jag också velat. Men att fösa ihop alla i samma problemområden löser ingenting. Jag tycker att man bör sätta familjer tillsammans, men kanske inte placera alla av samma kultur på samma ställe. Och definitivt inte i ett område som redan är ett problemområde.  Gör man så får varken vi ta del av deras kultur på ett bra sätt och inte heller tvärtom.

Hjärta/Mimmi

michellemimmi
9

Att inte ta ID-handlingar tycker jag helt enkelt ser ut som "Hej kom hit vem du än är, dömd brottsling eller god och det är skitenkelt att ta sig in". 
På något sätt så känns det ju som att en ID-handling ändå kan förknippas med personen i fråga som håller i ID-handlingen då blir den personen registrerad i landet som medborgare med det ID:et. Då har man ändå koll på personen på något sätt, istället för att inte ha koll alls om personen gör ett brott i landet. Eftersom att vi lever i ett samhälle som enligt lag kräver att man ska ha ID-handlingar så känns det ju vettigt att ha.

Jag tycker också att den här frågan angående ID-handlingar och flyktingar är jättesvår då jag knappast skulle hålla koll på mitt pass/ID-handling om jag sprang mellan kaos och pistolskott heller. 

Det är därför jag tar upp den och vill se vad andra tycker och har för funderingar. 
Hur känner du?

Hjärta/Mimmi

Halvdansken
1

#13. Men man placerar ju inte folk någonstans. När man väl fått asyl/uppehållstillstånd, så får man bo var man vill. Oftast blir det då i de områdena där det redan bor många invandrare, av två anledningar 1. Där bor folk som pratar samma språk, 2. Det är billigare hyror och lediga lägenheter.

Så hur skulle man lösa problemet med att alla från samma kultur bor på samma ställe?

sponny
13

#0 Kulturkrockar mellan invandrare tror jag kommer att bli allt vanligare. Bara för att en medlem av grupp A som krigat med grupp B i generationer passerar sveriges gräns så försvinner inte hatet som genom ett trollslag. Se bara på upploppen och sprängdåden mot Turkar och Kurder i helgen.

Lyssnade på Studio ett tidigare idag. LÄNK Krigsförbrytare gömmer sig bland flyktingarna, hur mycket krävs för att någon i samma situation som personerna i inslaget ska ta lagen i egna händer?

michellemimmi
7

#15 På något sätt bör man kunna reglera vart de får bo. Självklart vill man bo där det är billigt och där det finns jobb. Att reglera vart folk ska bo låter inte särskilt mänskligt heller, men något måste ju göras. För det kan inte vara såhär längre. Det funkar inte längre med "vi och dom"-mentalitet. Kan man kanske bli placerad de första åren så man lär sig språket och får en praktik som ger en ok ersättning, så man lär sig det svenska samhället och språket? Lite som en praktisk skola som ger arbetslivserfarenhet och språkkunskaper så man senare kan söka nya jobb på ställen där man själv väljer att bo. Så som det går till nu verkar ju resultera i dåliga språkkunskaper och svårt att få jobb. Det är krångliga funderingar detta!

Hjärta/Mimmi

michellemimmi
12

#16 har lyssnat på radioprogrammet nu och det är ju riktigt vidrigt vilka människor som lyckas ta sig in. Bland annat en kille som står och skryter om vad han har gjort? Hur dum i huvudet får man vara? Jag undrar verkligen hur många såna det finns där ute, som vi öppnar våra hjärtan för. Det är det här jag menar med att "jag är orolig över vilka som kommer hit"! #9 Plötsligt händer det och de lyckas få fast en person som begått brott. Genom att han själv lagt upp en video på Facebook?! Alltså, det här gör mig mörkrädd. Den ena står och skryter och den andra lägger upp videos. Hur tänkte man då? Dessa personer verkar ju inte vara så överdrivet smarta heller, vilket är tur!! Men samtidigt väldigt läskigt. Hur fungerar deras psykopat-hjärnor? Vad är de kapabla till att göra? Vad hände med det trygga Sverige som våra gamla byggde upp..? Varför vill vi bli nedtryckta i vårt eget land? Märkligt…

Hjärta/Mimmi

rudyC
12

Vad hände med det trygga Sverige som våra gamla byggde upp..? Varför vill vi bli nedtryckta i vårt eget land?
Märkligt…

wow så sanna ord!!

FiaHe
14

Jag är väl medveten om vad som skedde, och jag är väl medveten om hur svensk media försöker dölja sanningen för det svenska folket. När videoklippen spreds på sociala media, så blev många människor, framförallt stockholmare både chockade och förbannade. Det finns att läsa om man googlar lite.

Jag läser ganska mycket media, både svensk och utländsk. Jag kan inte förstå hur folk kan gå på svensk medias lögner och förhalningar gång på gång på gång på gång. Det är för mig skrämmande detta. Det måste få ett slut på hur media dumförklarar "Svensson". Idag står inte en svensk högt i kurs utomlands.

Ja, jag vet inte. Vart tog landet vägen?

©®2015

Halvdansken
1

Beslutet togs 1975. Läs här.

Jag vet inte riktigt vad för blogg det är, det var bara en snabb googling, men jag tror att det är korrekta uppgifter.

rudyC
8

hjälp!! det här är vad det svenska folket vill och eller blundar för https://www.youtube.com/watch?v=2euuSm-SaDM

det här är england inte medelöstern

michellemimmi
7

#22 I och med att sånt här händer på andra ställen, så bör det ju även kunna hända i Sverige. Det borde väl alla förstå? :/
Jag har svårt att tro att någon överhuvudtaget  vill ha det så. 

Nu till en annan fundering:
Förstår dessa människor att de är rakt igenom onda, eller tror de att de är goda? Tror de på fullaste allvar att det här beteendet (då syftar jag på hela religionen)  kommer att ge en plats i himlen?

Hjärta/Mimmi

rudyC
9

men det är ju det som är det skrämmande av allt … dom tror på fullaste allvar att det dom gör är jätte rätt och att vi är dom stora syndarna tyvärr så kommer sverige inte att inse det förrän det är försent såg ett annat reportage där dom sa väldigt sanna ord om media i sv

https://www.youtube.com/watch?v=thXCb1VUBDg

varsågod mina damer och herrar jag vill presentera stockholm

michellemimmi
12

#24 Åhh Hallunda/Norsborg är high-lightat som no-go-place! Gissa vem som har bott där ;) Good times, good times ^^

Varför vågar inte svensk media ta upp såna här problem? Varför tar andra länder upp våra problem innan vi själva gör det? PINSAMT!! Vi framstår ju som idioter! Är trött på det.

Hjärta/Mimmi

FiaHe
3

Det går bara att hålla med dig då du har rätt.

©®2015

Gahella
4

Skönt att se att ni reagerar i alla fall. Det otäcka med SD som samspelar med dessa krafter kör psykologi på så sätt att de kapat stora delar av sanningen och gjort den till sin. Så när vi ställer relevanta frågor och ifrågasätter detta kaos och vad som är vad och vems är det egentliga ansvaret, så blir vi kallade rasister. 

Ett mycket smart drag som täpper igen munnen på folk, för vem vill bli kallad rasist?

Tycker det är mycket hög tid att vi reagerar innan det är försent, och snälla rara SD är inte lösningen på det problemet. Men det går att skapa opinion på olika sociala medier och på så vis få ordning på det här skapade kaoset som är. För det hela handlar om att bli medvetna om vilka krafter som vill detta kaos, som vill splittra och destabilisera oss, för på så vis blir vi rädda och lättkontrollerade.

FiaHe
8

Det kanske fungerade för ett halvår sedan att gapa rasist, men det har blivit så urvattnat så ingen bryr sig längre. För man vet vid det här laget hur extremvänstern agerar. Det är inte en slump att SD vuxit sig starka i poll efter poll, även om media mörkar.

©®2015

michellemimmi
5

Jag vill inte att SD ska bestämma. Men jag vet inte heller om jag vill att något annat av våra nuvarande partier ska få ha makten heller. 

Det är som du skriver, rädslan att bli kallad rasist. Den rädslan är större än allt just nu.
Utåt ska man vara så "rätt", alla ska få vara med. Men samtidigt byter man skola på sina barn i och med att det kom för många invandrare?

I en perfekt värld ska det inte finnas länder, det ska inte finnas orättvisa, det ska inte finnas krig och vi ska alla dela samma religion. 

Och ja! Jag är född i Sverige. Ja, jag är en medelsvensson. Ja jag får vara glad för det.  Jag har råd med en utlandsresa vartannat år. Jag har råd med mat på bordet. 
Vad tjänar jag på att skämmas över det?  Jag är trött på att skämmas över min "tur" jag haft som har hamnat här. Blir världen en bättre plats om även jag och alla andra medelsvenssons mår sämre? 
Och ja, jag kan skippa Netflix och Fanta! Men då vill jag hellre att dessa pengar går till att reparera det som redan innan behöver repareras i Sverige. Exempelvis till de utsatta områden som redan finns här. Till bättre utbildningar osv osv.
Jag tror inte att någon tjänar på att vi får flera/större utsatta områden och mera behövande människor. Politikerna och många andra med dom säger annat, men jag ser verkligen inte hur detta ska gå ihop!!
Kanske är det jag som är egoistisk, dum och trångsynt?

Hjärta/Mimmi

FiaHe
7

SD´s framgång beror enbart på de andra partiers misslyckande. Det är så jag ser på saken. Är rätt säker på att det stämmer också.

©®2015

Gahella
5

#30 Ja eller så samspelar de, fast vi i vår oskuld tror att de är olika partier.

En klassiker är ju att när makten vill ha krig så skapas de kriser som ska göra oss väldigt motiverade att bli deras lydiga soldater. Så för min del är det jätteviktigt att se vilka krafter det ligger bakom detta kaos och splittring nu, och tycker denna artikel är bra på att sammanfatta det.

https://elendhil.wordpress.com/2015/08/06/konsten-att-stjala-allt-och-manipulera-alla-parter/

FiaHe
6

Tack för länken. Jag ser två gemensamma nämnare i din länk. Pengar och makt. Det är satans otyg när de missbrukas. Folket (de dödliga) kommer tyvärr alltid vara offer för några stollars agenda och dröm.

©®2015