Politik iFokus

Politik

Etikett: övrigt
Läst 2135 ggr
tillalex
0

Politisk hemvist vs. ålder

Finns det någon statistik på hur folk i olika ålder röstar?

Jag har en massa förutfattade meningar, som att unga röstar mer extremt och att sossarna är ett pensionärsparti.

AndersE
0

Jag tror du har rätt…

Kaj
0

Tror också du har rätt. Man är mer extrem i unga år när man tror sig ha idéer om hur man skall forma framtiden. När man sedan blir lite äldre och inser att verkligheten inte är så enkel och att det finns en massa andra saker som påverkar utvecklingen blir man mer jordnära.
Ta bara 68-rörelsen. Dessa var klart vänsterinriktade. Skulle tro att om man tittar på deras medlemmar idag finner man få som står kvar vid sin ideologi och nu hittar dem över alla partigränser.

Så kommer det även bli bland de extrema yttringar vi har idag. Tänker mycket på vänsteraktivisterna. Många av dessa kommer att mogna och hamna bland de vanliga partisympatisörerna när de börjar förstå hur ett sammhäle fungerar.

Oskar
0

1 år när man är 15 år gammal är 4 ggr så långt som 1 år när man är 60…

Oskar

AndersE
0

Nä, det bara känns så….

Flört

tillalex
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tada!

SCB är en ocean att ösa ur. Jag hade rätt om man ser alla över 40 som pensionärer…

C har problem. Verkar vara 60+ som lockas.

AndersE
0

Wow! Kan jag stanna hemma från jobbet nu tillalex? Lovar du att jag får pension?

…eller man måste rösta på s va? Visste det var en hake..Ledsen

tillalex
0

Anders,

För mig får du gärna stanna hemma från jobbet, bara det inte är du som vevar igång Barsebäck på mornarna, men jag lovar inget…

Att man måste rösta på s tycker jag redan det är för många som tror.

Statistiken var saxad från sidan 157 i en mastodontrapport av allas vår valtomte Sören Holmberg. Om jag någongång blir perverst intresserad av valresultat ur alla vinklar skall jag läsa den.

Ida
0

Jag tror också att unga i större utsträckning röstar på vänterfalangen, medan Moderaterna och Folpartiet nog har en målgrupp på mellan 30-50 år och Kd mest äldre. Men det beror ju givetvis på vad man har för värderingar i grund och botten och inte enbart hur gammal man är. Om man är intresserad förstås.

Inlägget är låst för nya kommentarer