Jämställdhet
Vad tror ni…kommer kvinnorna att ta männens roll i framtiden? Dvs kommer jämställdhetsarbetet gå så långt så att det tippar över åt andra hållet?
Kan det gå så här långt? :)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Amasoner
Oskar
Det kommer aldrig att bli helt jämställt. Men å andra sidan, män och kvinnor är olika!!
Det är ingen som bråkar om att det bara är män som jobbar i gruvor eller kör sopbil…

Men frågan är om det kommer bli ombytta roller någon gång? Att kvinnorna har toppjobben, makten, de högsta inkomsterna m.m…
Oskar
#0 Oskar, på ett sätt kan det nog bli så. Som Skogskatten påpekar så är män och kvinnor olika.
Nog kan man tänka sig en utveckling till en värld som upptäcker att kvinliga egenskaper har ett större värde än manliga, och att detta leder till en maktförskjutning och till att män blir beroende av kvinnor för försörjning osv….

Jo det var lite min tanke…att värdet på männens egenskaper minskar. För ärligt talat, hur stor nytta av alla våra muskler har vi egentligen? :)
Oskar
Jag är inte så säker på att det finns generella kvinnliga och manliga egenskaper.
Däremot tror jag att vi är olika i vårt biologiska synsätt, dvs att det rentav skulle kännas onaturligt att helt och hållet dela föräldraledigheten. Det är ändå kvinnan som är gravid i 9 månader, föder barnet och sedan skall amma det. Där måste paret själva få bestämma vad som blir bäst.
Däremot tror jag att det finns speciella ledaregenskaper som både män och kvinnor kan besitta. En blandning av de båda könen är många gånger en fördel, men man kan inte komma ifrån att det finns vissa saker som kvinnor gör bättre än män och vice versa.
Ironiskt nog är det också så att de som talar om att ingen ska städa via subventioner i privata hem också hytter mest med näven när det gäller att det måste bli mer jämlikt. Dessa benämner dock denna debat vid namnet "pigdebatt" vilket ju är hur nedsättande som helst egentligen.
För övrigt är ju ökad jämlikhet ett märkligt uttryck och behäftad med dåliga kunskaper i svenska. Ty antingen är det jämlikt eller inte jämlikt. Däremot kan man närma sig en jämlik situation.
mvh
Bertil
Jag hade en debatt med en stridspilot en gång…
Han hävdade att män var bättre stridspiloter än kvinnor. Jag höll med, men hävdade att det berodde på att hela stridspilotens situation (uttagning, utbildning, cockpit-utformning, flygplanets hela konstruktion osv) var anpassad efter att utnyttja mannnens styrkor, och eliminera hans svaga områden.
I en framtid kanske vi bygger stridsflygplan som kräver mindre muskelstyrka, som utsätter förare för mindre fysiska påfrestningar - men som samtidigt drar nytta av kvinnan större förmåga inom några områden - informationsmottagning, snabba skiften mellan olika åtgärder t.ex.
I den framtiden kanske 9 av 10 stridspiloter är kvinnor?
Inom flygledarutbildningen har man upptäckt att kvinnor har något sämre förmåga att klara utbildningen än män har. Det svåra är att klargöra om det beror på att kvinnor är sämre - eller om det beror på att utbildningen genomförs på ett sätt som gynnar männen. Det senare är faktiskt det troligaste.
#7 Vilken intressant kommentar! :)
Ser gärna fler kvinnliga piloter/stridspiloter samtidigt som jag känner att det viktigaste är att personen ifråga besitter alla de egenskaper som krävs - oavsett om denne är man eller kvinna.
Men det finns säkert som du säger en hel del olika yrkeskategorier som är mer anpassade för män och därmed sämre kvinnliga resultat.

#7 Om 100 år kanske det inte finns några stridspiloter alls? :) Min tanke med frågeställningen var på lång sikt. Kanske det år 3000 är kvinnorna som dominerar på jorden i och med att våra fysiska/biologiska egenskaper antagligen inte alls värderas på samma sätt då?
Oskar
#9 Stridspiloten var ett exempel, Helge… 
Eftersom vi så länge levt i en mansdominerad värld så är de flesta yrken uppbyggda för att dra nytta av det män är duktiga på, samtidigt som man försökt bygga upp system för att det ska fungera trots mäns svagheter…
Det här kommer säkert att förändras, fast 1000 år låter som lååång tid.
Nej inga stridspiloter tack!
Bättre än så kan vi alla använda vår intuitiva kraft både kvinnor och män.
Tror liksom Skogskatten att det inte finns några generella kvinnliga och manliga egenskaper!
Varför inte lite balans mellan det manliga och kvinnliga i oss? Sedan så är det väl inte helt fel att vi även är olika män och kvinnor. Det skulle nog vara väldigt trist om vi var helt lika. Nu kan vi komplettera varandra och göra det vi är bra på.
#11 Självklart bygger det mesta ovan på grova generaliseringar!
Det blir oftast svårt att föra en debatt utan förenklingar…
Jag tycker ändå att det - generellt - är skillnad på män och kvinnor. Värnandet om relationer tycker jag de flesta män är dåliga på, medan jag tycker många kvinnor har svårt att prioritera och vara handlingskraftiga.
Gissa vilka egenskaper som efterfrågas hos dagens ledare…? 
Kan man gissa att vi (eller våra barn och barnbarn) kommer att få se en förändring?

Tror ni att vi kommer få ett jämställt samhälle i västvärlden? Hur länge tror ni i så fall att det kommer att dröja?
Personligen tycker jag vi har kommit långt i Sverige. Behövs nog inte så många generationer till innan könen behandlas i stort sett jämställt. Det är ju bara att jämföra hur stor andel av högskolestudenterna som är tjejer idag jämfört med för 25 eller 50 år sedan. Snart är tjejerna mer välutbildade än killarna. Och kvinnornas lön i procent av männens har ju ökat otroligt mycket, så snart går de säkert om oss. Och dessutom är det tjejerna som har makten över barnafödandet. Så vi män får se upp…finns ju inte så många gruvor vi kan jobba i. :)
Oskar

Varken eller. Jag tror inte att kvinnorna kommer att ta männens roll i framtiden, däremot så tror jag att det kommer att vara lika. Jämställt.
Jag tror inte kvinnorna kommer ta över.. eller i vilket fall vill jag inte det, vill bara att alla ska vara jämställda 
Om qvinnorna kommer att ta över? Det har de väl redan! :)
Ok, man tjänar kanske lite mer än sin Qvinna men det är ju ändå hon som tar hand om pengarna i slutändan…:)

Jag minns efter ett val (88:a?) där aktuellt/rapport utnämnde centern till mest jämställda parti - de hade 55% kvinnor. Tvåa kom socialdemokraterna som hade 52% kvinnor…
Hrmmmm…
//Zac
vi kommer aldrig få nån millimeterrättvisa. världen och människorna är för operfekt och slumpmässiga för det.
Det är bara larvigt att kvotera (oavsett vad vi vill jämna ut för något)
och larvigt att kräva 50% kvinnor på alla poster i samhället…
och larvigt att påstå att samhället är mansdominerat och inte vill släppa fram kvinnor…
isåfall har jag missat många hemliga "mans-medlems-möten"… ;)
jag får kämpa mig fram om jag vill ha nåt, nästan lika situation för alla andra…

På tal om "hemliga mans-medlems-möten", så har vi inte din nya adress…
Jag brukat för övrigt kräva utjämning av betygen i grundskolan, kvotering på högre studier och utjämning av lönerna i porrbranschen… I alla dessa fall så räkar kvinnor ha det bättre ställt…
Givetvis menar jag inte allvar, jag framställer bara mig själv som lite smådum för att illustrera hur rakt igenom helkorkat det är med kvoteringar och s k "positiv" särbehandling…
Vad gäller mina siffror för riksdagen så är det två saker jag vill säga om dem, dels så säger mina matematikkunskaper att 52% är närmre 50% än vad 55% är, och dels så är jag egentligen nöjd om det sitter 100% rätt personer i riksdagen… Sedan om dessa personer råkar vara muslimer eller kristna, eller män eller kvinnor, eller rent av rödhåriga hela bunten, så struntar jag i det!
Rätt person på rätt plats räcker gott för mig!
//Zac
#19 Rätt person på rätt plats…
Exakt vad jag tycker också, oavsett om det rör sig om vem som ska diska eller stryka skjortorna hemma, eller vem som kontrollerar/övervakar flygplanet som ska landa på Arlanda…
jag förstod ditt "ironiska skämt" med 55%…
det är viktigt i samhället att ALLA får göra det de är bra på,och att man kan leva på den lönen!Känner flera män som jobbat inom både vården och fritid men som pga inkomst måst byta jobb.Ett jämställt samhälle skulle inte bara gynna kvinnorna utan även männen.Muskler och sånt är bara skitsnack,det finns starka kvinnor+ hjälpmedel att tillgå i de flesta fall.
# 0 hmm Antikens Amasoner det var riktiga kvinnor det. Lite väl våldsamma kanske….:) Tror inte det går så långt dock att kvinnorna har ihjäl männen.
Men visst det behövs mer kvinnor på höga poster för att hindra gubbväldet. Men rätt man eller kvinna på rätt post, är det viktigaste och lika lön för lika arbete.

Det tråkiga med diskussioner med feminister är att de enbart fokuserar på könstillhörigheten, vilket jag tycker är oviktigt. Bästa individen på en post - oavsett testiklar eller äggledare - lika lön för lika arbete.
Fast med sjutton kan opponera mot det?
//Zac
#7 Vad behöver man muskelstyrka till när man kör en JAS 39 Gripen?
#23 Här är en till som har tröttnat på det.

Ja, inte hänger det på om man är man eller kvinna, utan på att man är rätt person på rätt plats. Självklart.

#24 Där att det är otroligt muskelkrävande att ens andas när man är stridspilot.
---
# 23 Fast vad är feminism…och vem? Göran persson kallade sig feminist…:) Vore kul att höra hur ni ser på begreppet feminism!
#24 Du har inte utsatts för 9G hör jag…
Det är mycket fysiskt krävande att flyga stridsplan, vilket inte hindrar att det har funnits, och finns, kvinnliga stridspiloter - såväl i Sverige som i andra länder.
#28 Nä det har jag inte
Glömde bort det i hastigheten då jag har sett någon kvinna sitta bakom spakarna, men då rörde sig om ett spaningsplan (jag frågade sambon). Jag har sett på TVn om den där "testsnurran" som finns i USA och jag får nog erkänna att hade jag satt mig där hade jag nog sett ut så här
ganska omgående.
#27 Ordet FEMINISM har blivit nedkladdat och förstört. Jag vågar absolut inte kalla mig det eftersom det står för saker jag inte vill ta i med tång.
Så nej, jag kallar mig inte feminist numera…
# 30 Alla kallar de väl sig för feminister bland ledarna för de största partierna…alla utom Fredrik Reinfeldt och Göran Hägglund. Kanske dags att skrota det ordet…! En äkta feminist är FP:s Birgitta Olsson tycker jag. Hon kan med gott samvete kalla sig feminist. Hon tar tag i kvinnofrågor, på ett helt annat sätt än de andra. Det är inte heller helt fel, att hon vågar gå emot sitt parti ibland t.ex. i djurskyddsfrågan. Där håller hon med MP. Tufft att som enda borgerliga riksdagsledamot rösta för att minkindustrin skulle förbjudas. Hon är tuff tycker jag, en tvättäkta feminist och då i positiv bemärkelse.