Politik iFokus

Politik

Etikettvälfärdssystem
Läst 2570 ggr
Fillifjonkan60
10

Är detta ok?

Ska välfärden bli lidande på grund av en högtid?

För mig är svaret Nej.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/muslimsk-hogtid-paverkar-fardtjansten

I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?

Vanja
3

Nej de borde isåfall fixa fixa fram ett substitut eller liknande inför denna högtid. För det är egentligen logiskt att de vill vara hemma på högtiden. 

På samma sätt som vi är hemma på julafton.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[Hayabusa]
5

#1 Det stämmer jag in i. Å andra sidan är det, väl, tämligen många som jobbar även på julafton?

Jag anser inte att man ska hindra människor från att fira en högtid, men Taxibolaget borde kunnat planera bättre, kan jag tycka.

sponny
5

Jag kan bara hålla med föregående talare. Klart att folk vill fira sina högtider, jag har inga problem med det. Så detta känns mer som en gammal klassiker. Ett företag som inte kan planera.

[helga21]
11

Hur många jular, midsommar, pingstar och påskar tror ni inte har jag arbetat som jobbat på sjukhus precis som min mor och min syster. Vad skulle ni säga om man behöver till sjukhus och det inte fanns något folk där?

[sanna70]
6

Naturligtvis ska man inte "bara ta ledigt" för att fira en högtid. Jag arbetar inom vården och vi arbetar både helg,jul, nyår mm mm  Man måste sätta behovet i första hand och planera i förväg. Många gånger går det att lösa att kollegorna som inte firar jul arbetar och när dem firar Muslimska högtider så täcker vi dem i stället men som sagt det kräver lite planering och pusslande. 

Taxi Kurirs chaufförer borde bli uppmärksammade på Svensk lagstiftning och följa den.

Tjeja
0

Men även inom vården så drar man ju ner på verksamheten under nationellt fastställda högtider/helger. Det är inte alls lika mycket verksamhet igång under storhelger som jul och nyår till expemel! De flesta avdelningar på tex sjukhus stänger ner flera platser och kirurgavdelningar gör bara akuta operationer i stort sätt överallt.

Så skall man dra detta till sin spets kanske man borde göra denna högtid till en nationellt erkänd sådan om det nu är så många som firar den att hela samhället och stora verksamheter påverkas!?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[helga21]
4

# 6 Inom sjukvården planerar man för 5-dagarsvecka och så finns det folk som arbetar på helgerna. Själv arbetade jag 10 timmar varannan lördag och söndag. Det är nämligen så att man har högre betalt då det är helg så det har med pengar att göra också. Du kan nog få folk att arbeta både kvällar, nätter och helger men då kommer det att kosta en rejäl slant också och det klara inte våra landsting av.

[Thiah]
4

Nej det är inte alls okej.  Självklart ska det fungera även på helgerna.

Vanja
4

Självklart ska det fungera. Men jag anser att det är taxibolagets ledning som ska fixa detta.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Silvestris
5

Håller med om att det handlar om dålig planering från företagets sida. Man kan inte bevilja ledighet så att verksamheten kraschar. Har alla chaufförer arbetsvägrat eller sjukat sig är det en annan typ av problematik arbetsgivaren får tampas med.

[helga21]
4

Om man vill att sjukvården ska fungera 7/24 oavsett vilken dag det är så får man anställa fler personer och betala för vad det kostar att folk på obekväm arbetstid. Det ger fler arbetstillfällen och högre skatt. 

Om man vill införa en helgdag för någon annan grupp än de som redan har helgdagar så får man ta någon annans. Det fick vi göra då man bytte annandag pingst mot vår nationaldag. Dvs man tog en religiös helgdag och gjorde om det till en profan helgdag.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Pingst