Biskopen föreslog Meccamarkering i kyrka
"Vid ett samtal tidigare i år föreslog Eva Brunne, biskop i Stockholms stift, att Sjömanskyrkan i Stockholm kunde tillgängliggöras för andra trosriktningar. Detta genom att ha en indikation på golvet som pekar ut riktningen mot Mecka, eller vid tillfällen täcka över korset, skriver prästen Patrik Pettersson på sin blogg."---
Nu är jag "gudskelov" inte troende, men hade jag varit det skulle jag nog ha tagit det som hädelse och troförnekelse att hänga en filt över korset för att inte störa.
Gud ske lov tror jag inte på gud. Kul formulering.
Med tanke på antalet kyrkobesökare kan man förstå att man letar fler användningsområden för kyrkan. En tom kyrka fyller inte så mycket funktion.
Undrar vad det är tänkt att göra med meccamarkeringen när det är kristen gudstjänst!
Värd för Pensionärer
Du menar väl, "för att inte förstöra korset" 😭
Varför inte? Det är ju ett exempel på ekumenik i praktiken. Kyrkorna gapar tomma så det finns nog plats.
#2 "Andemeningen" är nog att markeringen skall vara som den är - kristna förväntas kanske inte vara lika känsliga för andra åskådningar?
#3 Kanske nästa steg - vem vet?
"Kristna är den mest förföljda religiösa gruppen i världen just nu", skrev Ivan Arpi i SvD för två år sedan, och det har knappast ändrats sedan dess, snarare tvärtom. Arpi fortsätter:
"Den prisbelönte historikern William Dalrymple beskriver i From the Holy Mountain hur han reser runt i Mellanöstern för att se hur det står till med kristendomen. Han finner ruiner och lämningar efter regionens döende kristendom överallt. Kyrkor som byggts om till moskéer, lager, lador eller helt enkelt rivits."---
http://www.svd.se/forfoljelsen-av-kristna-pagar-just-nu
Här i Sverige tycks ingen annan behöva göra sig besväret att göra om kyrkorna - det klarar de kristna på egen hand! Jag tycker de visar en häpnadsväckande brist på respekt för sina trosfränder som förföljts och dödats för sin tros skull.
Öppna för andra trosinriktningar låter intressant.
Djävulsdyrkarna behöver inte ens täcka över korset. Bara att vända riktning på predikan så att alla sitter omvänt.
Turn the cross up-side-down…
#7 Bara för andra trosinriktningar att bjuda igen! Genom att släppa in besökare med skorna på och utan sjal och låta män och kvinnor sitta bredvid varandra så har man visat sin goda vilja. Men så här såg det ut när Gävles kommunstyrelse besökte en moské där…
Det blev en lång lista.
#9 Du tänker inte på topplistan om faror nu och råkade hamna fel?
Stämmer lite mycket fönster uppe 😞.