Politik iFokus

Politik

Etikett: vård-och-omsorg
Läst 1726 ggr
[Jimmy.L]
7

Läkare skriver ”oskuldsintyg”

Trots att det är omöjligt att avgöra erbjuder flera läkarmottagningar i Sverige undersökningar av kvinnors underliv för att intyga att de aldrig haft sex. TV4:s Kalla fakta har dokumenterat vårdens kvinnokränkningar med dold kamera.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/lakare-skriver-oskuldsintyg/

Bananpaj
5

Men herre gud, vart är världen och framför allt Sverige på väg >_>

michellemimmi
7

Vad är det här för idiotpåhitt? Finns det inte någon lag emot sånt där? En kvinna som inte vill gå och visa sig för en läkare ska väl inte behöva göra det heller?

Hjärta/Mimmi

Aleya
5

Jag är mer nyfiken vad för slags läkare som erbjuder detta. Är det mest folk som har invandrarbakgrund(läs kulturer där detta är vanligt) eller är det en "vanlig svennebanan"? Eftersom detta inte är en undersökning som är nödvändig för hälsan så tycker jag att det skulle krävas tillstånd för att kunna utföra dessa saker. Samt att om man ev har en krans som ibland finns kring öppningen på slidan så kan ju den gå sönder under undersökning. Så så var det väl den "oskulden" borta? Dumheter anser jag att detta är!

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Fillifjonkan60
6

Inte baa idiotiskt utan dessutom så kränkande för kvinnorna! Detta ska inte förekomma 2015.

I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?

[Bermudas]
6

Vi får nog räkna med sånt här - tyvärr. Edit: jag menar om vi får ett samhälle med en annan kultur som lever sitt eget liv och denna kultur dessutom växer och stärker sin särart allt mer, så blir integrationen allt svårare. Oskuldskoll är en viktig ingrediens för många kulturer.

white lady
4

Och kvinnan själv vet tydligen sina rättigheter.

"”Låt mig vara!”, ber Arezoo, men läkaren har bara en fråga: ”På vilket språk ska jag intyga att hon är oskuld?”."

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Vanja
1

kollar nu på kalla fakta om just detta.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

gruvel
2

Om kvinnorna är med på kontrollen själva kan det väl inte vara ett fysiskt övergrepp. Som Bermudas skriver får vi nog räkna med detta. I mångkulturens Sverige, alla kulturer i princip likvärda, blir detta en möjlighet utföra.  Men frågetecken för om skattebetalarna ska/vill betala för detta så som tycks ske nu. Omskärelse av små pojkar, betalas det privat helt? En del läkare är emot ingreppet. - Det kan dyka upp andra kulturella särdrag med medicinska implikationer där företrädare menar den allmänna vården ska stå för kostnaden. Återställande av mödomshinna ex.vis.

Fillifjonkan60
2

Det är inte ett dugg ok att vi går tillbaka i tiden och gör sånt här.

Varför är det bara kvinnorna som drabbas av all förnedring i religionernas namn?

I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?