Polisen tar bort tältläger
Flertalet poliser är just nu på plats på Jägersro i Malmö för att flytta på tälten utanför Migrationsverkets lokaler.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/skane/polisen-tar-bort-migrantlager
Sedan flera veckor tillbaka tältar ett hundratal statslösa palestinier utanför Migrationsverkets lokaler i Malmö. Verket vill avvisa dem till Irak, men där är de inte välkomna.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/skane/palestinier-demonstrerar-utanfor-migrationsverket
Konstigt att polisen får göra det utanför Migrationsverkets lokaler, när polisen inte får göra det på andra håll.
Konstigt att det gick att ta bort detta läger utan att de identifierat samtliga?
Polisen kanske har tagit sej runt det hindret genom att samtliga flyktingar redan identifierats och fotograferats hos Migrationsverket?
Troligtvis men det fanns andra personer på plats också.
Ja, det är väl inte svårt att räkna ut varför det gick att riva detta lägret och inte det illegala lägret på privat mark. Det är ju skillnad på folk och folk, eller?
Men var ska dom bo nu?
# 6 De ska utvisas då de inte fått uppehållstillstånd här. Det var därför de hade slagit läger utanför Migrationsverket. Man ser tornet på Jägersro i bakgrunden.
Hotellet intill Jägersro är också flyktingförläggning och jag hörde senast igår en som beklagade detta då de brukar åka till just Jägersro för att spela på hästar och bo på hotellet intill.
#7 Ja visst borde de utvisas men vart?
Immigrationsverket vill utvisa dem till Irak, som vägrar ta emot dem.
Värd för Pensionärer
Varför vill inte Irak ta emot dem då undrar jag? Vilka länder kommer dem var och en ifrån ursprungligen till att börja med?
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
#7 Håller regeringen på så här så är hästboxarna på Jägersro också snart bokade av Migrationsverket…
Det går inte att göra liknelser mellan de som tältade här och det andra lägret som jag antar man menar tidigare i tråden med EU-migranter. EU-migranterna har slagit läger och byggt bodar på privat mark, där det tog tid innan markägaren reagerade. Därför måste de vräkas.
De som tältade har sökt tillstånd för att tälta men fått avslag på detta, och det är på kommunal mark och går alltså under ordningslagen.
Det har varit två tältläger och den ena sidan packade frivilligt ned sina tält. Det var de som migrationsverket vill skicka tillbaka till Irak. Deras tidigare generation har bosatt sig i Irak men de är palestinier och Irak vill nu inte ta emot dem för att de inte är Irakier, om jag förstått det rätt
Den andra sidan, den som man har sett i media, kommer från Gaza.
Alla har bott i Sverige i många år och har alltså inte tältat hela tiden och protesterar mot de orimligt långa tiderna det tar för att få asyl. Har själv vänner som fått vänta länge, så jag vet hur processen ser ut och tidigare i år ville man t.ex. utvisa en som bott här i år och skaffat jobb och familj och utbildning. Det hävdes dock till slut, sån tur var enligt mitt menande.
mvh Martin
Jaså de hade sökt tillstånd. Det var inte dåligt. Uppenbarligen har de lärt sig något under sin tid i Sverige.
Många av dem är statslösa palestinier och de är inte så lätt att utvisa.
Det är helt sjukt det du säger att de ska bli utvisade efter att ha skaffat sig en utbildning i Sverige och fått arbete. Frågan är hur det har gått till de måste haft ett svensk personnummer.
#12 Det är ju inte konstigt alls, det finns ju samordningsnummer om du inte visste det.
Vidare är det ju en hel del som är utbildade och inte behöver utbildas, det beror ju på vad de vill jobba med. En del är drivna och startar t.ex. egna företag.
mvh Martin
# 13 Du skrev utbildning, det var vad jag hakade upp mig på.
"Frågan är hur det gått till de måste haft ett svenskt personnummer"
Jag trodde det var den biten du hakade upp dig på. Ja, flera av dem har såklart utbildat sig också. Många av dem har varit i Sverige i flera år, och även om inte alla som varit här i flera år lärt sig språket, utbildat sig och skaffat jobb så finns det såklart de som gör det.
mvh Martin