SD-granskande bok
Skummade i går lite i David Baas bok Bevara Sverige svenskt. Blev lite fundersam på att köpa den men avvaktade, för att först läsa några recensioner. Efter det var det inte längre någon tvekan. Ur en recension:
"Upptakten till David Baas bok sätter Sverigedemokraternas ideologiska dilemma i blixtbelysning. Erik Almqvist, SD-ideolog som lämnade sin riksdagsplats efter järnrörsskandalen, har där flyttat till Ungern, ett land han trivs i eftersom 'frihetlig socialkonservatism och nationalism är norm i Ungern och den svenska fåran av genus och mångkulturalism får man leta efter sympati för'. Sveriges nationaldag firar han med nubbe inköpt på Ikea utanför Budapest, svenska vänner och tal om Gustav Vasas trontillträde. 'Så låt oss värna, vakta och fira Sverige', skrev Almqvist på SVT:s debattsajt där han samtidigt berättade om sitt firande i exil.
Han har framhållit det ungerska nationella firandet som förebildligt, med 'skördefest, ungersk mat, folkdräktsparader, traditionellt bågskytte och forntidsteater'. Ändå sitter han där med sin nubbe och sin kung när det är dags, och Sverigedemokraterna vet bara alltför väl att det är så de flesta fungerar. Det är därför de finns och har sina lidelser, och det är därför de anser att man måste hindra människor från att migrera, fly och flytta på sig, för människor tar liksom Almqvist sina seder och världsbilder med sig.
(…)
Det är ytterstvälfunnet av David Baas att inleda sin bok med kapitlet 'Invandraren i Budapest'. Hur mycket Almqvist än uppskattar ungersk nationalism och att man där ”föredrar den invandring som gynnar egna landet” är det inte han som avgör om han gynnar landet eller passar in. I den gemenskapsanda som SD eftersträvar ligger det i idéns natur att sådant avgörs av folkviljan. Almqvists nubbe, kungahyllning och oungerska umgänge kan när som helst utsättas för statlig prövning; måhända verkar företeelserna, fastän harmlösa och trots svenskens goda uppsåt, splittrande på den rena ungerska kulturen?"
http://www.dn.se/dnbok/bokrecensioner/ett-parti-byggt-pa-gladjeloshet/
Tack för tipset! 👍
"måhända verkar företeelserna, fastän harmlösa och trots svenskens goda uppsåt, splittrande på den rena ungerska kulturen?"
I ett nötskal.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Fantastiskt arbete med boken, kan tänka mig att den gick fort att skriva med tanke på att det är gamla nyheter som har gått att läsa i vår Media om och om och om igen. . Förvisso bra att sanningen kommer fram, jag har alltid tyckt att har man gjort fel så ska man stå för det!
En tanke som slår mig är att det vore önskvärt att få ut nyskriven bok om resterande partier där även alla deras fel hängdes ut. Det känns som rätt sak att efterfråga för om dem är så bra som dem vill ge sken av så har dem inget att oroa sig över.
#2 Men ser du då inte att det inte är några enstaka fel som begåtts utan det här är SD:s essens! Den är så här, hur många gånger man än läser om den!
Det hjälper inte nu att skylla ifrån sig att typ "andra partier minsann också"…..
Läs boken, Sanna70, och återkom sedan!
(Jag ska också läsa den.)
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#2 Ser du inga som helst motsägelser när det gäller Erik Almqvist och hans oungerska umgänge efter flytten? Borde han inte ansluta sig till den ungerska kulturen till minst 200 procent?
#2 Man kanske även kan påminna om valstugereportaget 2002 och att moderaterna med rätta hudflängdes när de försökte skriva om historien och påstå att de kämpat för rösträttens införande. Man kan även påminna om Juholts partiledartid.
Med andra ord, det är inte bara de stackars SD-martyrerna som granskas, även om de gärna vill framställa det så.
"Men ser du då inte att det inte är några enstaka fel som begåtts utan det här är SD:s essens! Den är så här, hur många gånger man än läser om den!"
Det kanske det är, vad vet jag? Men om nu ändå (uppskattningsvis) c:a 20% av de röstberättigade i landet är villiga att lägga sin röst på SD - vad säger det om dem (de röstberättigade)? Vad säger det om andra politiska partier i Sverige?
Jag är medveten om SD medlemmar gjort en massa fel genom åren, jag vet också att många har uteslutits från partiet, precis som det ska vara.
Det jag efterfrågar är objektiv granskning av alla partier. Deras beteende, brott,hur deras politiska åsikter och bestämmelser påverkat landet och dess befolkning. mm mm mm
Jag är väldigt trött på all smutskastning och jag tror att jag delar den åsikten med många andra, att enbart koncentrera sig på ett enda parti och skylla allt världens ont på dem är inte realistiskt.
Varför går SD framåt? Varför slår dem nya rekord vid varje mätning? Har Sveriges befolkning blivit rasister hela högen?
Nej och åter nej! Det är för att folk är trötta på att vilseledas och folk är trötta på alla försämringar i välfärden och folk är trötta på alla brutna löften.folk är trötta på alla bomber,alla skjutningar all misär. .
Om våra politiker haft tillräckligt med mod och våga prata öppet om problemen som finns i samhället och leta efter konkreta lösningar och främst av allt lyssna på sina väljare så skulle SD inte existera. Det är ett faktum.
#7 Kan knappast se att media bara koncentrerar sig på ett parti, även om man vill framstå så i sin roll som martyrer. Jag gav ett par exempel på detta i #4.
Varför SD ökar? Som jag sagt förut tror jag att statsvetarna har rätt: Att höger-vänsterkonflikten tonas ned gynnar partier som SD. Den norske journalisten Magnus Marsdal är inne på samma linje i boken Högerpopulismen dissekerad, om framgångarna för norska fremskrittspartiet.
Det har i media beskrivits hur SD är "i verkligheten", vad partiet egentligen står för etc. Avslöjande granskningar både hit och dit för att gemene man & kvinna ska öppna ögonen typ;" Oj, jösses - är det detta parti som jag tänkte rösta på! Nej, där måste jag tänka om". Har det blivit så? Knappast, stödet för SD är tydligen större än någonsin, om man ska tro undersökningar. Åtminstone verkar stödet ej ha minskat. Utebliven effekt, skulle man kunna säga. Vad beror det på? Är väljarna "idioter" som inte begriper bättre? Nej, jag tror snarare att det är som Peter Kadhammar nyligen skrev:
"Sverigedemokraterna klampar fram genom offentligheten med sina grovheter och sina provokationer. Jag tror inte de växer därför att allmänheten köper deras förvrängningar, främlingsfientlighet och enkla svar.
De växer därför att de säger: vi ser ett problem och vi vill göra något åt det."
Om jag får säga min mening, så är jag övertygad om att de etablerade partierna hade kunnat manövrera ut SD tämligen enkelt - OM…Ja, det är ett stort OM. Enligt min mening är S & M (nej, inte sexgrejen…) så lika att de hade kunnat slå ihop påsarna och drivit en politik som dels fört Sverige framåt och dels hållit SD (inte enbart dem utan även V och MP) utanför. Men, som sagt - det hade krävt en del stora kursändringar i politiken.
Håller nu på och läser denna bok. Noterar att SDU:s William Hahne förlorade jobbet på riksdagskansliet, sedan han undertecknat en debattartikel som stöder palestiniernas krav på en egen stat. Något att reflektera över när det talas åsiktskorridor, vänsterns hegemoni med mera.
Nu har jag läst drygt 200 sidor i denna bok.
Förra året startade SD en tidskrift vid namn Samtiden, där man tecknade ett avtal med TT för att få nyheter från dem. TT avslutade dock detta avtal redan efter några timmar. Orsaken var att tidskriften angett TT som källa även när nyheter kom från annat håll.
Och trots detta så ökar, tydligen, de röstberättigades stöd för SD. Vad har du för analys av det, kamera0710?
#12 Som jag sagt ovan tror jag att statsvetarna har rätt: Att höger-vänsterkonflikten tonas ned gynnar partier som SD.
#13 Jag tror mer på Peter Kadhammars analys (se #9).
Och under tiden som ni granskar SD så fortsätter vi att växa och vara politiskt aktiva. Vi finns i kommuner, landsting och riksdag, Vi fattar beslut som påverkar människors vardag oavsett om ni tycker om det eller inte. Vi finns oavsett vad vi kommer ifrån det intressanta måste väl vara vad vi vill för framtiden?
#15 Och hur ser du på Erik Almqvist och hans oungerska umgänge efter flytten? Borde han inte ansluta sig helt till den ungerska kulturen nu när han flyttat dit, istället för att sjunga en lovsång till det land han lämnat?
# 16 Varför tror du att jag har synpunkter på Erik Almqvist och dennes umgänge. Jag har inte ens koll på vem han umgås med än mindre bryr jag mig.
#17 Varför jag undrar om du har synpunkter på Erik Almqvist? Därför att han hört till partitoppen i SD och sjungit svenskhetens lovsång. Och betonat vikten av att de som flyttar hit också gör det. Nu har han flyttat till Ungern och fortsätter att sjunga svenskhetens lovsång, i stället för att till hundra procent assimileras i den ungerska kulturen. Tror du fattar poängen om du vill.
#18 Ungern kanske har lika sopigt flykting- och invandringsmottagande som vi har?
Tycker du det är ok att han gör så i Ungern?
Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.
#19 Han får tycka vad han vill för min del. Jag har också min åsiktsfrihet att anse att han kastar sten i glashus när han inte ansluter sig helt till den ungerska kulturen när han valt att flytta dit. Men det kanske inte är SD-politiskt korrekt att framföra sådana åsikter.
#20 Jag förstår vad du syftar på? Visst kan man lyssna på sitt landsmusik, det ena utesluter inte det andra. Det står ingenting om förbud, varför göra så stor sak av det? Det finns många invandrare som röstar på SD och dem är fullt införstådda i SD valmanifest och vad det inbegriper. Personligen tycker jag att det är bara självklara saker, förstår inte vad exakt det är som stör dig?
Att anpassa sig till den Svenska kulturen betyder inte att man säger upp sitt hemspråk, musik, matlagning mm Däremot handlar det om att man välkomnas in i det Svenska samhället och på så sätt får lättare och bättre liv här, hur kan det vara fel?
Som det är nu går barn ut ur skolan utan fullständiga betyg pga att dem inte kan Svenska (fast dem är födda här). Det finns människor som har bott här mellan 10 - 30 år utan att dem kan Svenska. Hur ska dem få jobb? Hur ska dem bidra till samhället? Det finns många som bor i förorter, andra delar med för den delen som förbjuds att umgås med Svenskar, hur ska dem kunna leva i Sverige ett helt liv när det anses vara dåligt med Svenska vänner? Det finns ett uppsjö av likvärdiga exempel. Den politik som har förts hittills har skapat ett "vi och dem" samhälle som SD vill bryta genom att ta in folket i gemenskapen och i stället så smutskastas dem för det?
Fast å andra sidan ligger det mycket i Jimmies tal "SD har blivit anklagade för allt från digerdöden till Tjernobyl" så dem är ganska vana och det verkar som att var fjärde väljare anser att dem har rätt i sin resonemang. .
#21 "SD har blivit anklagade för allt från digerdöden till Tjernobyl"
Vilket sinne för proportioner!
Min poäng (eller det som stör om du så vill) är Almqvists stenkastning i glashus. Som Lena Andersson skriver i sin recension:
"Han har framhållit det ungerska nationella firandet som förebildligt, med ”skördefest, ungersk mat, folkdräktsparader, traditionellt bågskytte och forntidsteater”. Ändå sitter han där med sin nubbe och sin kung när det är dags, och Sverigedemokraterna vet bara alltför väl att det är så de flesta fungerar. Det är därför de finns och har sina lidelser, och det är därför de anser att man måste hindra människor från att migrera, fly och flytta på sig, för människor tar liksom Almqvist sina seder och världsbilder med sig.
Erik Almqvist tjänar sålunda både som bekräftelse på att de utifrån sina egna ambitioner har rätt, invandring leder bort från gemenskap, och på att deras företag är hopplöst repressivt; även nationalister vill och behöver flytta på sig ibland och utgör i samma stund mångkultur."
#21 Vad gäller kunskaper i svenska kan det vara bra om man lär sig skilja på när man ska använda "de" respektive "dem". Ett tips i all välmening.
#23 Se där ja, lite konkret kritik. . 😂
#22 "Han har framhållit det ungerska nationella firandet som förebildligt, med ”skördefest, ungersk mat, folkdräktsparader, traditionellt bågskytte och forntidsteater”. Ändå sitter han där med sin nubbe och sin kung när det är dags, och Sverigedemokraterna vet bara alltför väl att det är så de flesta fungerar. Det är därför de finns och har sina lidelser, och det är därför de anser att man måste hindra människor från att migrera, fly och flytta på sig, för människor tar liksom Almqvist sina seder och världsbilder med sig."
Jag ser absolut inget fel i att han framhåller den Nationaldagsfirandet och att han värdesätter det landet som han ha flyttat till. Jag ser inte heller något som helst fel att han firar midsommar eller annat Svenskt . Som sagt den ena utesluter inte det andra. Dem allra flesta länder firar sin nationaldag och är oerhört stolta över sitt land (till skillnad från Sverige) Det har gått att läsa i media att det finns inget Svenskt. .
#20 Han kanske har kommit på "bättre" tankar och lever som invandrare bör enligt 7-klöverns modell? Mendet kanske är fult att framföra sådana åsikter.
#25 "Jag ser absolut inget fel i att han framhåller den Nationaldagsfirandet och att han värdesätter det landet som han ha flyttat till. Jag ser inte heller något som helst fel att han firar midsommar eller annat Svenskt . Som sagt den ena utesluter inte det andra."
Nog undrar man om du sticker huvudet i sanden inför SD:s pompösa retorik om vikten av lojalitet mot den egna nationen om man ska passa in?
#27 Nej, det tycker jag inte att jag gör. Jag känner alltför många som firar både sina ursprungsländers och den Svenska nationaldagen. Inget fel i det. Samma med musik, mat mm mm Visst går det om viljan finns. .
#28 "Jag känner alltför många som firar både sina ursprungsländers och den Svenska nationaldagen. Inget fel i det."
Nej, jag ser inte heller något fel i det, men det verkar SD göra.
Jag tycker att "alltför många" är en ganska avslöjande formulering …
# 18 Men jag har inte en aning med vem denne umgås med eller vad ha gör eller vad han tycker och ärligt talat så bryr jag mig inte heller. Jag kan inte hålla reda på alla inom SD och stå till svars för deras handlande. Fråga partistyrelsen i så fall.
#31 Men för SD, som denne Almqvist tillhört, är det tydligen väldigt viktigt vilka vi umgås med och att vi beter SD-politiskt korrekt genom att värna fosterlandet med mera.
#29 Nej, SD har inget emot det heller men trots att vissa vill framställa det så.
Jag har många kollegor som firar både slutet på ramadan och Svensk Julafton. Jag skulle tro att dem flesta invandrare har anpassat sig väl dock finns det växande problem i invandrartäta områden där förtryck och extremism fått vara i fred. Påföljderna av det vågar media knappt nämna men det finns vissa kvinnor som har haft mod att säga som det är. För det har dem till och med förlöjligats av vänsterextremister vilket är ganska märkligt med tanke att dem står för "lika värde för alla" Inte särskilt trovärdigt numera. .
# 32 Du har verkligen koll på både SD och Almqvist förstår jag. Det är mera än vad jag har och jag är förtroendevald SD-politiker. Jag beter mig precis som jag gjorde innan jag gick med i SD.
#34 Efter järnrörsbravaderna och det språkbruk Almqvist använde då förstår jag att du helst vill glömma att han hört till SD-toppen.
Blev påmind om Breiviks terrordåd när jag läste denna bok. Innan det ens var klarlagt vem som låg bakom skrev Åkessons pressekreterare Linus Bylund: "Nästa jävel som ojar sig över hur synd det är om alla snälla muslimer när det ligger blödande norrmän på gatan kommer avföljas!"
Åkesson ska i detta fall har erkännandet att han först ville ha fakta på bordet, enligt boken.
#37 Nu är inte sanna här för att skriva en uppsats och få bra betyg. Inte heller för att söka ett arbete. Dina argument om hennes svenska är därför ganska irrelevanta. Du som kontant vill framställa SD som ett rasistiskt parti kanske kan svara på min fråga som ingen av dina medtyckare kunnat svara på hittills. Vad i deras politik är rasistiskt? Är det rasistiskt att vara kritisk mot förd invandringspolitik? Nej. Är det konstigt att folk är det när Sverige har den högsta invandringen per capita i Europa? Nej. Finns det något alternativ till SD att rösta på om man ser detta som en av de viktigaste frågorna och vill se en begränsad invandring? Nej. Så nej. Dina slutsatser om 25% av de röstberättigade är fel. Tror väldigt få av dem är rasister.
#5 Det var faktiskt inte ett JÄRNRÖR det var aluminiumrör. Kan någon rätta detta? En viss skillnad i tyngd vill jag lova. Språkbruket är en sak som de yngre rör sig med jag gör det inte. Varför ska jag skämmas för vad andra gör?
Fler intressanta uppgifter i denna bok: Åkesson har varit väldigt mån om yttrandefriheten när det gällde Muhammedkarikatyrerna för ett tiotal år sedan. Men när det gäller yttranden om att bojkotta svenska intressen vill han att det ska kunna leda till utvisning ur landet.
På frågan "Ni vill alltså avskaffa yttrandefriheten för invandrare?" svarade han:
"I viss utsträckning. Man måste väga yttrandefriheten mot skadan för svenska intressen."
Intressanta ord från högsta hönset i ett parti som gärna pratar om åsiktskorridor och framställer sig själva som yttrandefrihetens martyrer.
"På frågan "Ni vill alltså avskaffa yttrandefriheten för invandrare?" svarade han:
"I viss utsträckning. Man måste väga yttrandefriheten mot skadan för svenska intressen." "
Alltså, vad? Och hur bestämmer man gränsen för det? Och hur kan invandrarnas yttrandefrihet skada svenska intressen?
"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm." Abraham Lincoln
#42 Vet inte om dina frågor är retoriska. Om inte måste de ju ställas till Åkesson.
# 41 Ett lösryckt citat som säger absolut ingenting.
#43 Inte retoriska, nej. Genuin undran. Visst, skulle jag väl kunna göra. Om jag nu trott att han svarat.
"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm." Abraham Lincoln
#44 Det är rätt tragikomiskt med krumbukterna hos vissa, för att släta över SD:s hyckleri och tvetydiga budskap.
#46 Det tragikomiska är hur man faktiskt tar citat eller påstådda sådana i sin enklaste form för att kunna avfärda dem. Sammanhanget och kringliggande argumentation är relevant oavsett vad du tycker eller inte. Det är snarare där överslätningen sker när man konsekvent väljer att bortse från det.
# 46 Det är tragisk hur en del försöker att svartmåla hela SD för något en person gör.

#48 av: helga21 : "Det är tragisk hur en del försöker att svartmåla hela SD för något en person gör."
Nu handlar det inte om svartmålning för något som "en person" gör, utan citatet som nämns här kommer från den person som leder partiet och som har grundat det. De övriga historier som kommer fram om partiet gäller i väldigt stor utsträckning ledande personer inom partiet, och partiets historia är att det skapades via främlingsfientliga och nazistiska grupperingar.
Det behövs ingen svartmålning för att förstå att SD är ett i grunden främlingsfientligt och historiskt ett nazistiskt/fascistiskt parti.
Att Åkesson har klivit in i salongerna och lärt sig retoriken ändrar på intet sätt att han i grunden har en inställning fientlig mot invandrare, vilket han ganska tydligt har redovisat i sina uttalanden om invandrargäng där han växte upp.
#48 Den enda personen är partiledaren i detta fall.
# 49"Nu handlar det inte om svartmålning för något som "en person" gör, utan citatet som nämns här kommer från den person som leder partiet och som har grundat det."
Ursäkta men jag förstår faktiskt inte på allvar vilken person du avser. Vem har grundat partiet och vad har det med vad SD vill idag?
#47 Tycker sammanhanget där Åkesson vill inskränka yttrandefriheten framgår tydligt i detta fall.
Mer intressant ur denna bok: SD framhåller som bekant gärna att muslimer hotar HBT-personers rättigheter. Författaren till denna bok har dock fått tag i utdrag som ströks i Jimmie Åkessons bok Satis polito. Bland annat skrev han om "de smaklösa figurerna i Prideparaden" och att han inte "någonsin kommer att förstå sig på homosexuell kärlek".
Vi kanske får vara glada att SD inte hade makten när HBT-personer sakta men säkert fått utökade rättigheter.
Bland det mest intressanta jag läst i denna bok: Jimmie Åkessons stabschef Linus Bylund intervjuades våren 2014. Han sade då att han skulle vara emot invandring även om det skulle bevisas att den är ekonomiskt lönsam. Ska man skratta eller spy?
Jag tycker att helga21 skall kliva ur den här diskussionen och komma tillbaka när hen har läst på om när, var, hur, vem och vad som skapat och driver SD.
efter det helga21 skrev i #51 verkar det som att helga21 inte kan SD:s historia, det kan väl inte jag fullt ut heller, men det har skrivits tillräckligt i media om det här, så det är svårt att ha undgått det mest grundläggande i deras historia.
# 55 Upplys mig -jag är idel öra!
det är ditt eget ansvar att ta reda på vilka lagar som gäller, och det är ditt eget ansvar att ta reda på vad de olika partierna står för, det gör jag, och så borde du göra.
# 57 Jag har läst statskunskap på Göteborgs universitet och jag har en akademisk examem med samhällsvetenskapliga ämnen där rättskunskap är huvudämnet.
Du har alltså inget i sak att upplysa mig om 😂

Du har nog fått upplysning i sak om SD och dess rötter. Det är inte okänt hur partiet startade och hur de som leder partiet har agerat tidigare. Däremot är dina upplysningar om påstådda akademiska meriter helt osakliga i det här sammanhanget. Lite mer substans skulle man kunna önska sig.
Jag kan förstå att SDs ursprung är problematiskt för många. Det va det själv för mig när SD kom in i riksdagen.
Det är inte det längre dock. För jag ser de övriga 7 partierna som mer problematiska i sin inställning nu. Dock varnade jag folk för detta innan jag själv blev SD-sympatisör.
"Rösta inte på SD. Det kommer bara förvärra saker då övriga politiker kommer känna sig tvingade att ta avstånd oavsett vad som är sunt för Sveriges framtid".
Det som känns relevant kan jag tycka är, vad kräver PK av SD för att de inte ska behöva stå till svars för sitt ursprung? Man kräver ju inget av S för deras rasbiologiska experiment som gav Hitler incitament för ett "renrasigt" 3e rike.
Finns det någon sådan gränsdragning att tala om?
#58 vad har dina akademiska examina med att göra i den här frågan, som handlar om ansvaret för att ta reda på saker och ting själv? har du läst statskunskap borde du ha bättre koll än oss andra här vad politik är, eftersom du bör vara tränad i att använda de olika teorier och metoder som finns för att vetenskapligt förstå politiken. med tanke på andra stycket i #51 undrar ju jag om du var med på föreläsningarna och gjorde självstudierna som du skulle.

#60 av: Zyperior: "Det som känns relevant kan jag tycka är, vad kräver PK av SD för att de inte ska behöva stå till svars för sitt ursprung? Man kräver ju inget av S för deras rasbiologiska experiment som gav Hitler incitament för ett "renrasigt" 3e rike."
Det här har väl passerat gränsen för historieförfalskning väldigt långt? Att Hitler eller nazismen i Tyskland under mellankrigstiden skulle ha hämtat inspiration ur skallmätningar och stamtavlestudier vid det rasbiologiska institutet i Sverige tror jag inte mycket på, även om det omvända verkar ganska sannolikt, eller snarare helt bekräftat.
Den mer allvarliga delen av den här anklagelsen, som ofta förs fram av företrädare för främlingsfientliga grupperingar, är att det rasbiologiska institutet faktiskt sysslade med forskning, om än på ett ganska valhänt sätt. Man sökte bekräfta förutfattade meningar, men som i det mesta när det gäller vetenskap kom man ju fram till att fördomarna man ville stärka var falska. Var hade vi stått idag om den forskningen inte hade utförts?
Och resultaten som visades av forskningen kring "rasbiologi" ledde till att själva termen avfördes från vetenskapens bord, då ingenting av idéerna bakom rasbiologi kunde få nämnvärt stöd. Ändå lever väldigt mycket av de tankarna kvar i allmänt medvetande; den kanske mest anammade felaktiga tesen gäller hur inavel antas "degenerera" folkstammen. Väldigt många människor tror än idag på den felaktiga nazistiska idén. Kunskapen man har hämtat in från styrd avel av djur har inte riktigt kunnat nå in i folksjälen. Många tror att inavel till och med orsakar ärftliga defekter.
Och det "rasbiologiska institutet" finns än idag kvar, med ett annat mer passande namn. Det finns inget skäl för nuvarande socialdemokrater att be om ursäkt för vad som gjordes för snart hundra år sedan av helt andra personer med andra förutsättningar under inverkan av ett annat informationsflöde än det vi har idag.
I bjärt kontrast häremot står dagens ledning för SD, som inte i en avlägsen bakgrund har en svårtolkad handling, som med omtolkning kan användas till smutskastning. SD:s ledning är samma idag som den var när partiet bildades. SD har en i grunden främlingsfientlig hållning, och många av partiets företrädare skräder inte orden när de uttrycker sin människofientliga inställning. Där talas om att möta flyktingar med kulspruta på bron och andra lika intellektuellt djuplodande betraktelser. Det är inte saker som ligger avlägset i en gången tid, utan det är vad som händer idag, där man än en gång försöker lyfta "rasbiologi" med argument om att bevara svenskheten och att se invandring som ett hot.
Och nej, jag kräver inte att SD ska ta avstånd från sin ideologi, men snarare att de borde stå för den rakryggat, i stället för att slingra sig som maskar så snart den förs på tal.
#60 Vad gäller rashygienen kan jag rekommendera boken Oönskade i folkhemmet.
Ur en recension:
"Det rådde länge en bred politiska enighet om behovet av rashygieniska åtgärder. Entusiasmen för att ”förbättra folkstammen” var, under större delen av 1900-talet, inte alls begränsad till den yttersta högerkanten, utan denna entusiasm var rikligt företrädd i alla de stora politiska riktningarna: bland konservativa, liberaler, socialdemokrater och bondeförbundare. År 1921 lades t.ex. en motion fram i riksdagen om inrättandet av ett statligt institut för rashygien. Motionen var undertecknad av representanter från alla partier, däribland högerledaren Arvid Lindman och socialdemokraternas ledare Hjalmar Branting. En av de mest inflytelserika rashygienikerna, Nils von Hofsten (Medicinalstyrelsens expert i rashygien/arvshygien 1935-1953), var en övertygad liberal. Under andra världskriget var han rektor för Uppsala universitet, och stod rakryggat pall mot antisemitism och andra nazistinspirerade tendenser vid universitetet.
(…)
Boken Oönskade i folkhemmet lämnar sina läsare flera myter fattigare och minst lika många nya insikter rikare. Kanske särskilt intressant är den nyanserade bild som boken ger av vetenskapens (och pseudovetenskapens) roll i den svenska rashygienen. Denna roll var mindre än man ofta föreställt sig. Måhända har vetenskapen här fått klä skott för vad som i första hand var orespekt för utsatta människor och oförmåga att sätta gränsen för statens inblandning i människors privata liv."
http://www.vof.se/folkvett/ar-1992/nr-1/rashygienen-i-sverige/
Mer intressant ur denna bok: Åkesson har tydligen i flera intervjuer hävdat att han aldrig någonsin såg sina partikamrater göra Hitlerhälsningar och skandera "ut med packet!" när han gick med i partiet 1995.
I går läste jag klart denna bok. Kommer att lägga ut lite mer uppgifter ur den här i tråden.
Om det nu blir så att DÖ rivs upp och det blir nyval ska det i alla fall bli riktigt kul att besöka SD:s valstugor och ställa frågor till deras representanter!
Angående diskussionen om Erik Almqvist och hans oungerska umgänge efter flytten kan man ju påminna om Björn Söders uttalanden.
Ur DN 2014-12-14 (detta citeras även i boken):
"De svenskar som har flera identiteter då? Du talar ju om att vi har människor från ”andra nationer” boende i Sverige.
– Ja. Det finns exempelvis människor som tillhör den samiska eller den judiska nationen i Sverige.
Kan man inte vara både jude och svensk, samtidigt?
– Jag tror att de flesta med judiskt ursprung som blivit svenskar lämnar sin judiska identitet. Men gör de inte det behöver inte det vara ett problem. Man måste skilja på medborgarskap och nationstillhörighet. De kan fortfarande vara svenska medborgare och leva i Sverige. Samer och judar har levt i Sverige under lång tid.
Komikern Soran Ismail brukar säga att han är 100 procent svensk och 100 procent kurd. Kan man inte vara det?
– Jag tror inte att man kan det, att tillhöra två nationer på det sättet. Däremot kan ju kurder vara svenska medborgare. Problemet är om det blir för många i Sverige som tillhör andra nationer."
Kanske kan det, med SD:s synsätt bli problem i Ungern om alltför många i landet sitter och sjunger en lovsång till sina gamla hemländer, likt Almqvist?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Denne Björn Söder verkar ha fått lite storhetsvansinne. Jag blir mörkrädd att höra honom prata om "mitt folk"!
Men om Sverige råkar i krig eller någon väpnad konflikt mot ett annat land. Vem sida står de i så fall på?
#68 Intressant fråga. Undrar vilken sida Almqvist står på om det skulle bli ett krig där Sverige och Ungern hamnar på varsin sida? Ska han leva SD-politiskt korrekt borde han väl främst visa lojalitet med sitt nya hemland, när han nu valt att flytta dit?
# 69 Det får du faktiskt fråga Almqvist om. Du har verkligen hakat upp dig på denne person.
Här har vi i alla fall ett flertal personer som är födda eller uppvuxna i Sverige och som strider för IS.
#70 Tråden börjar som bekant med bland annat SD-veteranen Almqvist och det faktum att han utvandrat och nu utgör mångkultur. Kalla det att haka upp sig om du vill.
Jag förstår att du helst vill glömma att han hört till partitoppen.
För mig är det helt uppenbart detta är en politisk kupp så att SD ska bli valda inför ett omval som det lutar mot nu. Och det är uppenbart att vår invandring-asylpolitik ligger till grund för det. Ännu en gång har fascismen segrat.