Pinsamt
Om man surfar till www.socialdemokraterna.se och klickar på Vår politik så hittar man en undermeny i vänsterkanten. Bland länkarna i den menyn finns det ett alternativ som heter Om moderaternas Politik. Varför kan dom inte hålla sig till att berätta om sin egen politik istället för att smutskasta andra partier?
Mvh // Staffan

Moderaternas Politik Hämtat från sosarnas hemsida:
Syfte
Framför allt är syftet att försvaga facket och därmed undergräva den svenska modellen och krossa välfärden.
"krossa välfärden"?… Någon politik måste skapa välfärden också, skulle det vara socialdemokraternas?

Så blir det tyvärr även i alla TV debatter. Partierna får sällan själva bestämma vad de verkligen vill tala om och vad de anser vara de viktigaste frågorna. Det är oftast reportrarna och de motståndspartierna som är i debatten som bestämmer frågorna.
Som komplement skulle det vara bra om partierna även fick lite tv-tid där ingen än de själva medverkade så att de verkligen får fram sina hjärtefrågor och de som de tycker är viktigast att informera om
I de stora valdebatterna har varje parti låst tid då de får prata fritt.
Staffan
Jag håller med dig. Varför kan dom inte bara föra fram sin egen politik. Är väldigt trött på politikernas oförmåga till samarbete. Istället för att hela tiden försöka att hitta brister så anser jag att man ska försöka att hitta hållbara lösningar som gynnar oss ALLA, och inte bara oss här i Sverige. Då menar jag lösningar som gynnar hela mänskligheten och andra livsformer här på jorden. Jag tror att det är viktigt att vi börjar med att försöka att lösa frågor över blockgränserna.
Det är inte så konstigt att många av oss upplever att dagens politiska system inte ger något större hopp om förbättrade livsvillkor för framtiden.
Jag tror att vi bör ställa oss frågan Vad är viktigast att ha rätt eller att gemensamt försöka att lösa problemen?

Lisbeth, åh du skrev precis som jag känner! Det vore väl en fantastisk lösning, ett samarbete istället för allt tröttsamt tjafs om ideologier och smutskastning av varandra…

Kunde inte hålla med mer; det viktiga är inte att jag har rätt, det viktiga är att vi fattar rätt beslut…
// staffan

En liten moderat i farten? Är det inte så att alla partier baktalar varandra?
Fast jag håller med, de borde tala om vad de själva står för istället för att baktala andra.
Fast å andra sidan tycker jag generellt att politiker skulle kunna hålla sig lite mer till att tala sanning överhuvudtaget, egen eller annans sanning kvittar. Nu handlar det ju mest om att det ska låta så bra som möjligt, och inte om vad som är sant eller inte.
#8 - Ett fel rättfärdigar inte ett annat - även om de vill få dig att tro det.
Nej jag är ingen liten moderat i farten
Jag tycker precis som dig att det är så att alla partier baktalar varandra!!! Av den anledningen så tillhör jag inte något av de redan etablerade partierna. Jag har väldigt svårt att tro att något parti kan ha rätt i allt. Men jag tror att de flesta vill det bästa för människorna. Så jag anser att vi bör fokusera på det positiva istället för det negativa om vi nu verkligen vill hitta hållbara lösningar.
mvh Lisbeth
#11 - Håller med om att det vore trevligt att fokusera på lösningarna istället för att optimera valresultat. Tyvärr så belönas optimering av valresultat i en demokrati av Sveriges modell, så det är nog vad vi kan vänta oss framöver. Jag hyser inga stora förhoppningar om att de etablerade partierna kommer sluta fred för landets bästa..

Hej
Håller med om att partierna tyvärr är väldigt duktiga på att smutskasta varandra istället för att fokusera på sin egen politik.
Så sent som idag såg jag lite på en debatt på svt2 (tror det var en repris från 2/5) med Annika Billström och Kristina Axén Ohlin. Det kändes som om det enda de gjorde var att försöka få den andra att framstå som så dålig som möjligt. Programledaren frågade i slutet av debatten om det finns någon fråga där den andra personen har rätt. Det var lite roligt att se att de inte var lika villiga att svara på den frågan som på de tidigare.
Båda politikerna tror säkert att de förlorar röster om de svarar på en sådan fråga, och kanske är det så. Men för egen del känner jag att det är positivt om det finns frågor där de erkänner att de tycker lika, där de arbetar över blockgränserna. Jag vill poängtera att det givetvis inte bara är de här två partierna som använder sig av den här metoden men jag tycker det var ett tydligt exempel.
Mvh Thérese
#13 Jag håller med dig Therése. Jag tror att det egentligen finns ganska många frågor och värderingar man är överens om över lag. I Sverige har vi egentligen ganska difusa blockgränser om man jämför med vissa andra länder.
Det verkar dock höra valdebatterna till att säga emot och alltid få sista ordet. Det är också det som gör det lite intressant enligt mig, men många gånger kan den retoriskt bäst lämpade personen vinna endast på grund av det. Som i Göran Perssons fall till exempel. 
#13, 14 Typexemplet är väl "s" och "m" som är som katt och råtta i debatten, men samverkar mycket i riksdagsarbetet…