450 ihjältrampade.
http://www.svd.se/minst-450-trampades-ihjalp-utanfor-mecka/i/senaste
"Det har varit många olyckor, finns det anledning att sänka taket?"
"– Nej, det finns 1,7 miljarder muslimer i världen och det här är en av våra plikter. Man kan inte hindra folk, men man kan förbättra logistiken. En rekommendation är att man skriver testamente innan man åker."
Ja vad säger man ..
/ Vanja
Sajtvärd på Politik I Fokus.
De verkar ju inte gå så snabbt så jag förstår inte hur de bara kan trampa på liggande människor!
#1 Nej inte jag heller, man märker väl om man står på någon?
/ Vanja
#1 Det är ju som på stora festivaler… det kan bli rörelse på en plats och då trycks människor undan. 100 meter bort kan det bli omöjligt för människor att flytta på sig i någon riktning. Och då fäller man och trampar på människor vare sig man vill eller inte. Man kan helt enkelt inte stå emot trycket som blir mot en. Uppstår panik på en plats och människor börjar röra sig så kan det helt enkelt bli ett dödligt tryck en bit bort i folkmassan där det är trångt.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Man måste kanske ha varit i en sån folkmassa för att kunna föreställa sig vad som händer. När det blir trångt och människor pressas samman är det lätt att få panik - man får svårt att andas när ens bröstkorg blir ihoptryckt och man gör vad man kan för att få luft. Om 100 personer börjar röra på sig mer än minimalt pressas folkmassan åt sidorna, och då kommer människor pressas samman.
Den olyckan är obegriplig.
Saudiarabien har i åratal haft hajj. Själva Mecka är hysteriskt övervakat av 100000 säkerhetspersoner och nästan 1 fantasiljon övervakningskameror.
(nåja, 5000 kameror, då.)
Hur menar du att det är obegripligt? På vilket sätt skulle det hjälpa med kameror? Detta sker ju många år, att människor blir ihjältrampade. Det är helt enkelt för många människor på samma plats.
Siffran på antal döda har höjts till över 700
#4 Det är ju sant. Jag kommer ihåg hur det var att stå längst fram på en konsert. Inget jag vill göra om.
Så nu kan jag förstå att om man trillar och blir knuffad och folk fortsätter knuffa på.
Jag får lätt panik av att bara se så mycket människor på samma ställe!
#8 Ja, det är hemskt att bli pressad i en folksamling - man kan ju helt enkelt inte göra något för att påverka. Det går inte att be dem omkring att akta på sig för de blir också pressade. Jag upplevde det en gång i en ganska liten samling då vi väntade på att bli insläppta till en konsert. Jag blev pressad och kände att jag höll på att få panik för det var svårt att andas och jag fick klaustrofobi, men jag insåg att jag helt enkelt var tvungen att försöka hålla mig lugn och inte drabbas av panik. Men jag kan verkligen förstå dem som flippar ur och blir våldsamma i en sån situation. Och uppstår det tumult på en plats så blir det lätt en katastrof.
Kan tänka mig att det inte är så att alla blir ihjältrampade, utan många blir nog helt enkelt bara pressade och kvävs till döds.
Frågan är hur denna situation alls kunnat uppstå med så enormt mycket säkerhetsfolk, 100000 säkerhetspersoner?
Vid svenska konserter har det hänt att 2-4 personer trampats ihjäl. Dom flesta har dött av kvävning. Det kan krävas 10-20 personer som hamnar ovanpå dom som är längst ner för att det ska inträffa och dessutom att nästan ingen på toppen kan resa sej.
Om nu 700 dött i Mecka måste det innebära att minst 3-4 personer legat ovanpå varje person och att några personer tvingats stå upprätt på dom under.
Det innebär att folkmassan som orsakat dom 700 personernas död (och dom skadade), måste varit stor, minst 5000 personer. Det är obegriupligt att inte säkerhetsfolket med alla sina övervakningskameror, uppmärksammat situationen och stoppat nyanlända från att trampa in i trängslen.
Dessutom har detta kunnat hindras förut. Så varför inträffar det nu?
.
Dessutom händer detta kort tid efter att kranen i Mecka ramlade ner över mosken som dödade 107 personer.
Ja, dessa dödsfall är ju tradition nu. Jag har inte ett dugg svårt att förstå hur det kan hända och varför det är svårt att motverka. Problemet är att alla ska dit samtidigt. Så egentligen är det pilgrimshögtiden som är problemet. Man borde sprida ut högtiden på en längre period och tillåta färre människor att komma dit dagligen, men det är ju inte lätt att ändra på en religiös högtid, så det är där skon klämmer.
Förra året kom det drygt 2 miljoner människor till Hajj.
Om en situation väl uppstår är det nog oerhört svårt att stoppa eller mildra den, hur många säkerhetspersoner det än finns.
Enligt DN trampades människorna ner för att två grupper med pilgrimer av någon anledning gick mot varandra.
Myndigheterna skyller på pilgrimerna.
#11 Skulle nog säga att religion i sin helhet är där skon klämmer. Vuxna människor som tror på sagor till den grad att de bokstavligen går över lik för dessa sagor. Världen är sjuk. Väldigt sjuk. Utan religion skulle den va bra mycket mer sorgefri och sund.
Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.
Nu verkar förklaringen komma på massdödsfallen.
Ögonvittnen berättar att saudisk polis spärrade av pilgrimsvägarna och dirigerade om masstågen med vandrande pilgrimer för att hålla öppen väg åt några av den saudiska maktens absoluta digniteter.
Medan högdjuren fick fri väg att färdas till det saudiska palatset, tvingades två tåg med 1000-tals pilgrimer vandra mot varandra.
Dödsnedtrampningarna var resultatet av en rad usla beslut från saudisk polis, för att ge en så bekväm väg åt några av den absoluta toppens saudiska maktpersoner. Resultatet blev att två grupper med alltför många pilgrimer trängdes ihop på en mycket bred gata och gick varandra till mötes utan möjlighet att undvika katastrofen.
#15 Usch vad hemskt..
Det känns nästan som ett resultat av den nye saudiske kungens maktfullkomlighet.
Det verkar som om en del tidigare nedtrampningar också inträffat i samband med steningen av Djävulen. Tydligen går pilgrimerna åt ett håll och plockar upp 7 stenar, sedan går dom tillbaka och stenar djävulen för att slutligen gå tillbaka på pilgrimsvägen.
Annars är dom flest vägar som pilgrimerna tar i stort sett enkelriktade och det är liten risk att två tåg med vandrande pilgrimer råkar gå mot varandra.
En del förstår inte arabiska t.ex fil från Iran som talar farsi och då förstår de inte vad de Saudiska polisen säger.
Nu verkar det som om den högste rådgivaren i frågor om islamisk praxis i Saudiarabien räknat ut varför olyckan inträffade. LÄNK
Sauditopp skyller olyckan på ödet
_Saudiarabiens högste religiöse ledare anser inte att det är bristande säkerhet som ligger bakom katastrofen i Mina utanför Mecka som kostade över 700 personer livet.
_
– Du bär inte ansvaret för vad som hände. Du kan inte beskyllas för saker som människor inte kan kontrollera. Ödet är oundvikligt, sade stormuftin Abdul Aziz al-Sheikh…
Allvarligt? Det måste vara bland det dummaste jag hört. Tänk er att vi kört med den tanken i Sverige. Diskoteksbranden i Göteborg? Sånt som händer. Flygplanskrash? Ödet…
Intressant att stormuftin ägnar sej åt ödestro. Det är ju en ateistisk religion.
# 20 Har ateister en religion?
#15 Saudiska "högdjur" tycks vara vana att få allt möjligt serverat för sig. I den här artikeln berättas att den saudiske prins Majed Abdulaziz al-Saud greps i Kalifornien i onsdags, anklagad av tre amerikanska kvinnor för sexuella övergrepp. Straffet kan bli upp till 8 års fängelse.
Nu är 1090 ihjältrampade. Jag undrar om det är pga dålig saudisk sjukvård dagarna efter?
http://www.expressen.se/nyheter/dodssiffran-i-mecka-over-1100/
Problemet kanske också kan ligga i att man inte riktigt ser sitt eget ansvar i det hela, utan ser det som att allt ligger i Guds händer och utom människans kontroll. Är inte helt insatt i Islam för att vara säker på den teorin, men det stämmer ju med det som står i #19 - Ödet är oundvikligt.
Nu är det över 2120 döda.
Obehagligt.
/ Vanja