”Varför ska vi hålla nere antalet medborgare?”
Välj rätt väg. Framtidens utmaningar kräver fler medborgare. Sverige klarar att under en period satsa stort på att få in människor i samhället. Vi får inte ge efter för den växande rasismen. Detta handlar om människor som i framtiden kommer att vara våra kolleger, vänner och familjer, skriver författaren Cecilia Gyllenhammar.
Jag talar med min pappa i helgen, och som ofta blixtbelyser han svåra skeenden, sätter in dem i större sammanhang och ger skarpa analyser, förankrade i att han ständigt håller sig uppdaterad med att dagligen läsa en bred internationell press.
Nu gör regeringen upp med alliansen om att försvåra för människor på flykt att komma hit. Vi mäktar inte med uppgiften och låter SD:s varningar kontaminera hela vår riksdag. Vi måste fråga oss: Varför ska vi hålla nere antalet medborgare?
http://www.dn.se/debatt/varfor-ska-vi-halla-nere-antalet-medborgare/
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Den växande arbetslösheten. Den växande bostadsbristen. Jag kan inte förstå hur vissa inte kan se det
Multi vad?

Som sagt vad, vi har redan konstaterat att du inte bor i Sverige och att Malmö inte heller ligger i Sverige!
Med tanke på arbetskraftsbrist, att ungdommar flyttar allt tidigare hemifrån, inkomster och förmögenheter växer samt att brottsligheten sjunker!
Fast.. f*n vet nu när man adderar mordbränderna som har ökat, så kanske brottsligheten stiger?
#2 haha, där kom den upp.. Jag minns att jag svarade att Malmö ligger i Sverige men att mitt Sverige verkar skilja sig mkt från ditt Sverige! och att jag samtidigt undrade var du bodde någonstans eftersom det varken finns ngn stor arbetslöshet eller bostadsbrist där du bor. Tror inte att jag fick ngt svar på det! Var skrev jag att Malmö inte ligger i Sverige?
Multi vad?
ne men om vi sänker rut avdraget så måste det ju lösa sig ?
För dem som vill läsa inlägget där jag enligt Zepp skriver att Malmö inte ligger i Sverige. För egen del tycker jag att jag har skrivit att jag bor i Sverige, i Malmö. men det är ju inte konstigt att allt blir till en röra när man tolkar en text på ett sätt som passar en själv bäst! http://multikulturellt.ifokus.se/discussions/55f9c0e7ce12c458b00058a5-schyffert-det-ar-inte-dyrt-att-ta?participating-1
Multi vad?
Malmö är en spegling av det framtida Sverige. Landskrona har en liknande situation.
http://www.hd.se/lokalt/landskrona/2015/10/25/jakt-pa-nya-invanare-gar-langsamt/
Precis som Tino Sanadaji hävdar, så kan invandring vara såväl bra som mindre bra för ett lands ekonomi. Allt beror på faktorer som ålder, utbildning, språkkunskaper etc.

Iomed att det var på ett annat av iFokus forum så är det väl lika bra att folk här oxå får läsa?
I så fall ligger inte Malmö i Sverige?
"Bostadsbristen för unga är en het fråga. Samtidigt kommer statistik som visar att Sverige är det land i EU där man flyttar hemifrån tidigast - vid 19,6 års ålder."
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6145084
Det finns andra problem här i landet som kan diskuteras.. tex fördelningspolitik och bostadsubventioner.. men det är väl inte intressant iomed att man inte kan skylla sina egna problem på några andra.. läs flyktingar?

När den disponibla inkomsten uttrycks i löpande priser tas ingen hänsyn till hur inflationen påverkar. Man bortser alltså från förändringar i den allmänna prisnivån i ekonomin. Diagrammet visar att hushållens totala disponibla inkomst, utslagen per invånare och mätt i löpande priser, ungefär har dubblerats sedan 1993.
Räknar man bort inflationen är uppgången nästan 60 procent sedan 1993. Även detta är en stark siffra. Särskilt om man jämför med hur utvecklingen såg ut under 1980-talet då inflationen åt upp det mesta av inkomstökningarna.

Diagrammet visar hushållens sparkvot. Sparkvoten är den andel, i procent, av disponibel inkomst som går till sparande. Resten av den disponibla inkomsten används till konsumtion.
Hur mycket hushållen sparar tenderar att följa konjunkturen i ekonomin. I goda tider konsumerar hushållen mer och i lågkonjunkturer ökar sparandet. I slutet av 1980-talet minskade hushållens sparande fram tills 1990-talskrisen. När krisen slog till och osäkerheten spred sig vände det och sparkvoten steg kraftigt. Samma tendens ses också kring IT-kraschen i början av 2000-talet. Även under den senaste djupa lågkonjunkturen har hushållens sparande ökat.

Under perioden 1995-2014 har de nominella löneökningarna varit väsentligt lägre. I genomsnitt per år har de uppgått till 3,5 procent. Men eftersom även inflationen har varit betydligt lägre, och inte heller drivits upp av höga nominella löneökningar, har reallöneökningarna blivit väsentligt högre än under den tidigare perioden. I genomsnitt har reallönerna ökat med 2,4 procent om året under denna period.

Summa summarum.. Sverige är ett rikt land.. de flesta är välmående och har sedan årtionden fått högre levnadstandard/högre disponibla inkomster efter skatt/ökade förmögenheter/bättre bostäder.. oavsett regering! 
Man kan diskutera orsaken och om alla har fått del av den kakan.. men det är en helt annan tråd!
Man skulle rent utav kunna diskutera om den hade varit möjlig om vi inte haft invandring/om invandringen är en positiv del av den standardhöjningen?
Vi är ett stort land med på tok för liten befolkning.. och vi har fortfarande brist på kvalificerad arbetskraft.. det är en av orsakerna till att företag är tvungna att flytta utomlands/blir tvungna att importera arbetskraft!
Ett(1) problem är de missriktade reformerna inom utbildningssystemet som mer går ut på att skicka pengar utomlands/det fria skolvalet som dränerar den allmänna skolan på resurser och eldsjälar!
WTF.. vi har brist på kvalificerad arbetskraft, för att upprätthålla vår höga levnadsstandard.. politikernas lösning på detta var att sänka skatterna på arbete för att gynna utbildning/göra det till ett helvete rent ut sagt för de utan högre utbildning så att fler valde att kvalificera sig för en reel arbetsmarknads krav!
Man kan tycka vad man vill om detta.. men politiker har för det mesta rätt begränsade möjligheter att påverka folks val i livet!
De jobbar främst med att stifta lagar.. höja/sänka olika skatter!
Såå.. vi har de politker vi själva väljer.. och de valmöjligheter de tillhandahåller!
Utifrån det kan vi själva göra val.. vad vi vill bli och hur våra liv skall gestalta sig framöver.. det krävs lixom inte att man är någon raketforskare för att lista ut sådant!
Sen på det.. vi har omstöpt hela bostadspolitiken, sålt ut stora delar utav allmännyttan, sparat några områden.. främst i Stockholm, Göteborg, Malmö där vi förvarar arbetskraftsreserven/dropouts.. för att resten av befolkningen skall få lugn och ro samt ägna sig åt att jobba, trivas med sina liv, må bra och bidra till landets utveckling!
Den nya anstormningen av flyktingar är såklart en påfrestning.. men sköts den rätt så är det en investering för framtiden!
De kommer så klart att tryckas igenom samma filter som vi har för alla andra medborgare.. och ut kommer det att komma ytterligare kvalificerad arbetskraft som är motiverade att jobba, må bra, trivas med sina liv och bidra till landets försörjning!
Man kan såklart diskutera finslipning av mekanismerna.. både för nyanlända och gamla medborgare.. allt behöver hela tiden anpassas för tidens behov.. och skall helst kosta minsta möjliga för skattebetalarna.. för bästa avkastning för investerad krona!

Vi kan konstatera att Malmö inte ligger i Sverige.. eller rättare sagt att spöket inte känner igen sig i Sverige!
När det gäller såväl Malmö som Landskrona kvarstår det faktum att respektive kommun inte får ihop sina finanser. Varför det är så är, givetvis, ingen hemlighet för någon av dessa två kommuner. Det är som att läsa ett företags årsredovisning, helt enkelt.

Det faktumet har jag levt med i hela mitt vuxna liv!
De första 10-15 åren minns jag inte så mycket om kommunalpolitik/ekonomi.. men jag tvivlar på att det var särskildt mycket annorlunda då heller!
Och senast jag kollade så bestod kommunernas inkomster till 2/3 utav statsbidrag!
#16 Vilket faktum då? Pratar du om din egen ekonomi eller Malmö resp Landskrona kommuns ekonomi? Du får ursäkta, men jag har lite svårt att hänga med i dina resonemang.

Jag pratar om att det rått kris i kommunerna så länge jag minns!
Och så skall det antagligen vara iomed på det sätt vi organiserat vårt samhälle?
Dvs kommuner är utgiftsposter.. de skall inte gå med vinst.. de är enligt lag förbjudna att gå med vinst!
Sen så tänker jag på ditt strålande förslag om minskad nativitet och ökad invandring för att lätta på ekonomin och ta folk snabbare till nettobidragsgivare!
Tar cirka 25-30 år för en svensk och 7-10 år för en vuxen invandrad man!
#18 Ursäkta, men var har jag föreslagit det? Helt ärligt så delar jag inte alls din uppfattning om saker & ting.
#8 fast trots det så jag fick många "bra inlägg" 😃
#14 Detta blir sista gången jag svarar på dina inlägg, det verkar som om du har svårt för att läsa texter om du vrider mina ord till att jag inte känner igen mig i Sverige! Jag känner inte igen mig i DITT Sverige eftersom det inte är ont om jobb/boende där du bor…bor du i nån liten isolerad by och har precis fått internet eller vadå? Jag tror helt ärligt efter dina medvetna misstolkningar att du är ett troll (ett vänsterextremisttroll) och jag kommer inte att mata dig mer!
Multi vad?

Var du inte för minskade kommunala utgifter.. så tolkade jag ditt inlägg?
Det var du som påvisade att det var billigare med invandrad vuxen arbetskraft än hemmafödd!

Invandrarna betalar mer till samhället än de får tillbaka. Det visar den första internationella rapporten om invandringens ekonomiska följder i Sverige och övriga industriländer.
Det är OECD, den internationella samarbetsorganisationen, som gjort denna politiskt kontroversiella undersökning i 27 länder. Invandringen är en het fråga i de flesta länder, där partier som vill stoppa eller kraftigt begränsa möjligheten för flyktingar och arbetskraftsinvandrare att få uppehållstillstånd hävdar att samhället skulle tjäna stora belopp på en sådan politik. I Sverige har Sverigedemokraterna i flera år krävt en statlig utredning om invandringens kostnader.
OECD har i sin stora undersökning jämfört vad invandrarhushållen betalar in i skatter och avgifter med vad de kostar i form av socialbidrag, pensioner och annan samhällsservice. Nettot blir ett plus för samhället i de flesta av de 27 länderna, med ett genomsnitt på drygt 3 000 euro per år (26 000 kronor) och hushåll.
Även i Sverige bidrar invandrarna mer till stat och kommun än de får tillbaka. Enligt OECD blir det ett plus för samhället på någon tusenlapp per år.
Det största samhällsvinsten på invandrarhushållen gör Schweiz med cirka 15 000 euro.
http://www.dn.se/ekonomi/invandrare-betalar-mer-till-samhallet-an-de-far-tillbaka/
Så hör skrev man förra året om malmö….49 MILJONER back! Skenande utgifter var hemlöshet och försörjningsstöd . (De utgifterna kan ju knappast minska med 2000 migranter in i Sverige per dag) "Samtidigt som nästa års budget tar form visar prognosen för 2014 att Malmö stad går med 49 miljoner back i år. Årets minusresultat ska politikerna debattera på fullmäktigesammanträdet torsdag denna vecka. – Det är bekymmersamt, säger folkpartisten Ewa Bertz. Hon är kritisk till hur majoriteten hanterat de skenande kostnaderna för hemlöshet och försörjningsstöd. – Man skulle tydligare ha gjort insatser för hemlöshet och försörjningsstöd säger Ewa Bertz." http://www.sydsvenskan.se/malmo/238-miljoner-fattas-i-malmos-ekonomi-2015/

Men.. det var ju detta vi rösta för.. för nio år sedan.. så det lär knappast komma som en överraskning hur som helst!
Hur tänkte de där.. politikerna och de som röstade?
Du får fråga Reinfeldt vad som var meningen med det hela!
#21 Nej, jag hänger inte alls med i dina resonemang. Var får du allt ifrån?
I Bermudas inlägg # 23 finns en länk. I denna länk står det bl a:
"Budgeten för Malmö stad omfattar totalt 15,2 miljarder kronor. En stor del av intäkterna, 4,6 miljarder, utgörs av statsbidrag och bidrag från andra kommuner genom utjämningssystemet."
Cirka 1/3 av Malmös population är utrikes födda. Det är bara att kolla fakta hur situationen ser ut för dessa och sedan räkna + & -.
Men, har du en annan uppfattning så - fine, det får du lov att ha.
# 18 De är inte förbjudna att gå med vinst om vinsten används i den kommunala verksamheten och kommunala bolag får visst gå med vinst och dessa använder man för att subventionera andra saker inom kommunen. Dessutom så finns det ingen regel som säger att man INTE får sänka kommunalskatten i fall det går.
#26 Utjämningssystemet är, bland annat, baserat på att vissa kommuner har ett överskott.
# 27 Just precis exakt 😃

Utjämningssystemet är baserat på att olika kommuner har olika skatteunderlag.. men är av lag tvungen att erbjuda samma service oavsett!