500 hemlösa i Sundsvall
_"Tomas och Åke kliver upp klockan sex varje morgon för att hinna ut till Birsta till sju och markera den plats där han ska sitta och tigga. De bor i tält i skogen och försöker nu få ihop till sovsäckar. Tomas började tigga för två år sedan och för ett år sedan började Åke."---
"Konkurrensen om platserna är hård och tidigare har Åke blivit trakasserad av andra tiggare.
– De tog bort våra kartonger och slängde dem och tog våra pengar. Vi bad polisen om hjälp för vi kan inte göra något själva åt det. Men nu är det lugnt.
I går samlades de tillsammans med andra hemlösa i en demonstration på Stora torgets scen. Det finns en motsättning mellan dem och romerna.
– Vi är här på torget för att folk ska få upp ögonen för oss också. Att vi finns. Snart är det minus 20 grader och vi fryser också, säger Ann-Marie som är en av initiativtagarna.
– Tiggarna får husvagnar, bajamajor och soptömning. De som är här får ingenting, fyller Mona i som också var med och drog i gång manifestationen.
Det är över 500 bostadslösa i Sundsvall."---_
Sundsvalls Tidning 151017
_"Goda människors insatser har nu gjort att Tomas och Åke fått en husvagn. Snöänglarna gjorde ett upprop och en insamling – och det gav resultat.
– Det blev sådant tryck när Tomas och Åke gick ut i tidningen så för första gången startade vi en penninginsamling. På två dagar fick vi ihop 6 000 kronor och så fick vi en husvagn som vi ska rusta upp, säger Linda Backman.
Nu ska de köpa en husvagn till för pengarna. Men ett problem kvarstår. Elstolpar.
– Jag ägnade två dagar åt att ringa till kommunen för att få fram någonstans där de kan ställa upp husvagnen där det finns el. Utan resultat. De skulle ha möten och utredningar."---
"Åke och Tomas är nöjda med att ha kommit inomhus. Och i fredags fick Åke en splitterny jacka av en man.
– Det är den finaste jacka jag har haft. Min gamla jacka är också bra men den kan någon annan få nu.
Men allt är inte solsken. I lördags natt blev Tomas bestulen på sovsäckar, liggunderlag och ryggsäcken med kläder."_
Sundsvalls Tidning 151024
En bortglömd grupp när man pratar om hemlösa.
Svenskar som är hemlösa ja. Varför glöms de bort i Malmö har det varit slagsmål mellan dem och romerna då romerna tog deras platser på de förläggningar som finns och där de kan duscha och få mat.
Man blir så FÖRBANNAD så man tappar målföret.
Också här är det skillnad på folk och folk. Är du rom (EU-migrant) så kommer du undan med det mesta men är du svensk medborgare då jäklar ska du inte få någon hjälp. 😡
Förbannad är bara förnamnet…
I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?
Ja, så här omtänksamma vill MP i Sundsvall vara om uteliggarna - om de är EU-migranter vill säga…
http://www.mp.se/sundsvall/just-nu/mp-vill-hjalpa-tiggarna-stnu
Va i H-vete har hänt me Sveas Rike??
Man får emigrera.
#7 Ja tanken har slagit mig också
I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?
#6 en kvalificiErad gissning är att Sundvallsbor som är hemlösa oftast är missbrukare av något slag medans EU - emigranterna är mer städade , jag kan ha fel
#9 Enligt WHO klassas alkoholmissbruk som en sjukdom, och jag tror inte att en kommun skulle låta 500 personer som lider av någon annan sjukdom skulle lämnas vind för våg. Visst, många grava alkoholister kan vara störiga för oss att ha som granne, men en kommun har ju fler hänsyn att beakta.
En hel del missbrukare vill inte ha hjälp, men här har man enligt artikeln planer på att vid ett möte med kommunen framföra önskemål om någon form av militärtält eller liknande - det ställs ju inga krav på lägenheter direkt. Heder åt "Snöänglarna" som agerade så snabbt!
Snöänglarna gör en fantastiskt insatts snabbt , drogproblemen är tyvärr stora i Sundsvall och många är unga o väldigt stökiga , så det är inga som vill hyra ut till Sociala längre . Så ser sorgligt nog verkligheten ut vare sig man vill eller ej , även om man tycker att det skulle gå att åtgärda .
#11 Fast de som deltog vid manifestationen verkade inte vara några ungdomar direkt och, som sagt var, de verkade de inte begära att någon skall hyra ut till dem. Däremot verkade de uppenbarligen uppleva att de blev sämre bemötta än EU-migranterna, och det var väl orsaken till att de ville göra sin stämma hörd.
#12 Absolut så blir EU- emigranterna bättre bemötta än missbrukarna , och alla narkomaner /alkoholister är inte ungdomar . Men det är de yngre som är mest stökiga . Jag säger inte att det är rätt att göra så utan att missbruket kan vara orsaken till det sämre bemöttandet .
Förstår inte vad MP tänker EU-migranterna har väl inte rösträtt i Sverige😃
#14. Medmänsklighet kanske är en orsak
# 15 Uppenbarligen inte mot svenska medborgare 😕
#16 tyvärr ser det så ut