Politik iFokus

Politik

Etikettbostadspolitik
Läst 1062 ggr
Zepp
1

Fler experter varnar för bostadsbubbla

För sju år var det några enstaka ekonomer som oroade sig för att Sverige var på väg mot en bostadsbubbla. I dag utgör de en hel kör av allt mer samstämmiga röster.

Bostadspriserna har stigit mycket kraftigt de senaste åren – och med dem hushållens skulder. Uppgången enbart de tre senaste åren ligger på drygt 40 procent.

Det har lett till att allt fler varnat för att utvecklingen är ohållbar. Det som tidigare avfärdades med hån – ett kraftigt fall i bostadspriserna – uppfattas nu som ett reellt hot.

Det har lett till att även politiker på båda sidor av blockgränsen börjat prata om det som för bara några månader sedan var otänkbart; en nedtrappning av ränteavdragen.

En av de som var tidigast ute och varnade var Bengt Hansson, chefsanalytiker på Boverket. Men då var han en ganska ensam ropande röst i öknen. Bengt Hansson hånades, kallades för ”Dr Doom” och avfärdades som allmänt okunnig.

– Det var inte kul, det är ju en seriös analys som ligger bakom, säger Bengt Hansson.

http://www.dn.se/ekonomi/fler-experter-varnar-for-bostadsbubbla/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Halvdansken
1

De där bubblorna kommer ju hela tiden inom olika områden. Fast oftare o oftare tycker jag. Första kända var på 1600-talet, då gällde det tulpaner.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

72mm
1

Vad ska diskuteras?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[helga21]
1

Kan det ha något med ökande flyktinginströmningen att göra och det inte byggs några hyresrätter för de som ska flytta hemmifrån?

Zepp
0

Eller hur vi med hjälp av amorterinsgkrav, bortagna räntesubventioner, ökade skatter, och minskade bidrag kyler av den högkonjunktur och styr om de ökade disponibla inkomsterna till annat än bostäder?

Jag tror att det redan är för sent?

Räntesubventionerna borde tagits bort iomed att fastighetsskatten slopades.

Hur som helst.. förbered är på bostadsbubblans konsekvenser.. när staten skall gå in och rädda bankerna.

[helga21]
2

# 4 Du kan inte göra allt detta utan att  sätta hälften av folk som bor i bostadsrätter och egna villor på bar backe. Sååååå dumma är inte någon politiker.😃

Zepp
0

Aldeles riktigt.. politikerna har målat in sig i ett hörn!

Förbered er på att bubblan spricker.. då får hälften av de som bor i bostadsrätter och egna villor sälja till underpris!

Det enda man kan göra är att lindra konsekvenserna.

[helga21]
1

# 6 Fast jag tror nog att det mest är i våra  större städer inte så mycket ute i landet. Det är betydligt dyrare där att bo än för oss ute på landet.

Zepp
1

Tror jag med.. ingen avvikande åsikt där!

Just koncentrationen till rätt små områden som våra storstäder utgör driver upp priserna enormt.

Plus att alla välavlönade med höga bostadskrav flyttar till städernas innerområden.

Man kan få en mindre herrgård i Värmland för samma pris som en etta i Stockholm!