Politik iFokus

Politik

Etikett: ordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 1181 ggr
[Carpinus]
2

Centern föreslår straff för att överge djur

Som varande till gränsen löjligt djurvänlig känner jag stor sympati med Centerns förslag att det skall vara straffbart att överge djur. Men hur skall det fungera i praktiken? 

Säg att en familj flyttar ut på landet i början på sommaren, och att man övertar en kattunge av bonden man hyr av eftersom den riskerar att avlivas. Sommaren förflyter, katten växer upp, och den får komma och gå på ett sätt som den trivs med. Givetvis har den omtänksamma kattfamiljen märkt sin katt. Så i slutet av augusti är det dags att flytta till stan, och då plötsligt är katten försvunnen. Den olyckliga familjen stannar förgäves några dagar för att vänta in katten, och när man flyttar tillbaka till stan ber man bonden hålla koll på ifall katten dyker upp vid stugan. Innerst inne befarar man dock att räven tagit katten, eller att den blivit överkörd.

Två månader senare dyker en utmärglad katt upp hos en familj fem kilometer från familjens sommarstuga.  Katten identifieras, det är familjensrkatt och någon lämnar in polisanmälan, upprörd över att det uppenbarligen är en sommarkatt. Så är rättsapparaten igång, polisresurser skall till för att förhöra kattägaren, bonden och upphittaren. Efter några veckors utredande fastställs att inte brottsligt uppsåt fanns, och katten återförenas med sin lyckliga familj. Är det så Eskil Erlandsson har tänkt sig det hela? Han säger ju att"djurägare som överger sina djur ska enligt förslaget utredas av polisen." För att veta om djuret verkligen övergivits måste det då alltså till en polisutredning.

Jag tycker att det är ett sympatiskt men dock populistiskt förslag. "Räven Eskil" vet nog att vi är många djurvänner i landet som snart går till valurnorna…

Cireea
3

Sen är det ju bra många fall som redan idag läggs på hög utan att något egentligen händer. Om det inte blir någon utredning på många fall redan nu där det handlar om misshandel, stöld osv hur ska det då bli med alla anmälningar som kommer trilla in när det handlar om övergivna djur?

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

[Carpinus]
1

# 1 Javisst!

För övrigt: hur många "övergivna" katter kan ha  övertagits av någon annan under en tid? Utredningen om den övergivna katten kanske sväller till en stödutredning - polisen får nog nyanställa för att  klara anstormningen om det blir som Eskil tänkt sig…

Maria
5

Hur stor djurvän jag än må vara så känns detta enbart som att locka väljare. Hur genomtänkt är det egentligen?

/Maria

[Carpinus]
2

#3 Ja, det ser ut att vara ett försök att locka väljare, och i så motto är det säkert väldigt genomtänkt…

Fast man kan  ju hoppas att någon journalist ber att få veta vilka resurser som Centern vill avsätta till utredning av "övergivna djurmål", och hur det skall prioriteras.

Thaeri
10

Vad jag vet är det redan förbjudet, problemet är att det i de flesta fall inte går att bevisa vems de övergivna djuren är. De djur som överges är framförallt katter, och där går Centern tvärtemot och vill absolu inte införa obligatorisk ID-märkning.

Vilket alltså gör att detta luktar vafläsk lång väg, för de skiter uppenbarligen i att faktiskt lösa problemet.

Huygens
0

Vem vet, Centerpartiet kan komma med lagstiftning som sätter begränsningar på utsläpp av väderkontrollerande ämnen, om man ska döma efter en skånsk riksdagskandidats ställningstagande.

dbIII
4

#6 trodde det bara var MP i Katrineholm som led av sådana vanföreställningar😂

[[eskils_]]
5

#5 Håller med dig! Det som behövs är obligatorisk ID-märkning och registrering av katter, samt förbud att släppa ut okastrerade katter. Precis som det står i förslaget till ny djurskyddslag.

Jordbruksministerns uppriktiga vilja att hjälpa övergivna katter tror jag inte ett dugg på.

[[eskils_]]
1
[helga21]
1

Undrar var förslaget om ny djurskyddslag tog vägen? Där fanns förslag på att alla katter skulle  id-märkas och att utekatter skulle kastreras. 

Man ska se till sin katt två gånger per dygn även om det vistas utomhus. Lag från Statens Jordbruksverk från 1/5 2008.

[[eskils_]]
0

#10 Riksdagen lyfte ut den del som handlade om förbud mot sex med djur, röstade igenom det, och lade resten på hyllan. Det var våren 2014. Här kan man läsa mer:

http://hittekatter.ifokus.se/discussions/532887f48e0e7426ab001c2a-proposition-ny-djurskyddslag-drojer

[helga21]
0

# 11 Jaså, jag trodde den hamnat i runda arkivet 😃

[Carpinus]
0

Fallet med hästen "Brunte" (som f.ö. är ett sto) visar kanske hur svårt det är i praktiken att spåra ett djur och styrka att det har övergivits. När man trots stor mediahjälp inte ens kan hitta ägaren till en häst som verkar ha släppts med uppsåt, hur skall man då kunna bevisa att upphittade smådjur lämnats vind för våg?

Och frågan kvarstår: vem hade Centern tänkt skulle utreda fallen i en tid då Polisen har ständig underbemanning? Nej, förhoppningsvis har Centern förpassat utredningen i den tjocka filen för obrukat valfläsk.

[helga21]
1

# 13 Nej det tror jag inte polisen tänker göra och Eskilsson är bonde så han räknar nog inte katter som "djur" utan har dem för att hålla undan skadedjur. Hemlösa katter är vårt största djurskyddsproblem. Det finns mellan 100.000 - 150.000 hemlösa katter i Sverige. Och med hemlösa menas inte de som finns på katthem.

Dessutom så kommer nuvarande regering skära ned på djurskyddet med 25 miljoner sa de på Nyheterna på TV 4.

[[eskils_]]
1

#14 Eskilsson (C) är lyckligtvis inte jordbruksminister längre. Den nya heter  Sven-Erik Bucht. Gissar att han har en liknande inställning tyvärr.

"Dessutom så kommer nuvarande regering skära ned på djurskyddet med 25 miljoner sa de på Nyheterna på TV 4. " 😮 Idag??

[helga21]
0

# 15 Jodå det är jag väl medveten om att vi bytt regering sedan förra året 😃