Vägrar lämna flyktingbussen
Det här övergår lite mitt förstånd för jag känner väl till den stugby som erbjuds i Lima och den har knappast brist på varmvatten eller värme då det är en by som nyttjas under vintertid.
Kanske missar jag nånting här så som att migrationsverket inte behandlar människorna rätt men jag måste ändå ställa mig frågan om varför man inte tar emot det som bjuds för vårt land har inte alla resurser i världen att ge hem som passar alla och dessutom är det här ett "tillfälligt" boende och ändå protesterar man när man erbjuds tak över sitt huvud.
Nu är det endast en liten grupp som vägrar kliva av bussen medan andra har installerat sig och tar emot den hjälp som erbjuds dom men att säga man saknar varmvatten,värme i all den tid jag har erfarenhet av just den här stugbyn får mig att fundera lite på om hur mycket man kräver av Sverige för om vi vänder på det och vi från vårt land skulle söka asyl i något av dom här länderna så skulle vi inte ha en chans att protestera som dom gör i all den tid det finns både mat,värme och tak över sina huvuden så varför inte bara ta emot den hjälp som erbjuds istället för att vägra gå av en buss.
Stugbyn den är enkel men den ger tak över huvudet,mat för dagen och att den Ligger i Lima innebär vildmark för där är det vildmarksliv som råder och att säga man är rädd för mörker och vilda djur då kan jag inte annat än undra vad har dom för vilda djur från sina hemländer som skulle skrämma så hemsk i en lugn skog uppe i Lima ?
Jag är en som står på dessa människors sida men när man inte tar emot det som erbjuds då kan jag inte annat än reagera för vi har ju inte alla resurser som krävs för att ta hand om alla människor som kommer hit så att ta seden dit man kommer det gäller för oss alla oavsett vi kommer till deras land eller om dom kommer till oss.
Nu hoppas jag så klart att det här löser sig men nog är det bra onödigt att inte ta emot den hjälp som erbjuds om så i enkla hem som i stugbyn uppe i Lima ? för det är ju tillfälliga boenden och sen får människor skapa sig sina egna nya liv med en förhoppningsvis bra framtid för sig och sina barn.
#0 Jo för att de som kommer med bussen har sedan tidigare innan flykten till Sverige blivit lovade stora lyxiga hem i centrala storstäder, bil och en trädgård där det växer eurodollar som ger dagliga skördar. Löften som IS och deras flyktingsmugglare utlovat.
Jag skulle också bli besviken om jag blivit lovad himmelriket på jorden i storstaden och placerades ute i skogen utan det jag var van vid. Speciellt om jag anlände dit första gången efter mörkrets inbrott och ingen slagit på värme och varmvatten innan man kom så att huset var kallt. De har antagligen ingen aning om att det går ganska snabbt att värma upp hus här i Sverige och att varmvattnet kommer bara man startar varmvattenberedaren och väntar en stund.
Det är ju faktiskt inte deras fel att dem blivit lurade! Att IS och flyktingsmugglarna ens fått möjligheten att slå mynt på flyktingarna som dem gör är ju just för att vi har en sådan generös flyktingpolitik som kunnat överdrivas och därefter utnyttjats till business!
(för övrigt finns redan en tråd i just detta ämne) 😉
I varje fall så kan jag förstå "flyktingarna" som i många fall kanske borde kallas välfärdsmigranter istället för flyktingar. Jag skulle också lämna Sverige om jag kunde få ett fantastiskt liv i paradiset serverat på sliverbricka i ett annat land bara för att dem så gärna vill ha mig där. För det är ju den föreställningen som dessa migranter som protesterar mot boendena som erbjuds har, tyvärr.
Men om jag var tvungen att fly för mitt liv och allt handlade om överlevnad, ja då skulle jag förstås vara överlycklig över att bli mottagen av vem som helst som gav mig tak över huvudet och mat i magen i trygghet. Oavsett om det var ett ruckel ute i Bortsibbe och maten smakade pyton.
Det enda felet migranterna gjort egentligen är att vara naiva och lättlurade nog att tro på IS-propagandan om "det rika och fria landet i norr som bara ropar efter dem och vill ösa guld över dem". 😕
Tyvärr gör ju våra politiker i styrhytten inte mycket för att förändra situationen eller budskapen som ges ut, varken inom landet eller utanför.
Istället signalerar man till flyktinglägren i länderna runt krigshärdarna att de ska ta med sig sina barn från början på dessa livsfarliga flyktexpeditioner till självdestruktiva landet "lagom".. så ännu fler "alan" ska drunkna på vägen hit istället för att komma som anhöriga senare. (dvs tillfälliga visum för ensamma män och permanenta uppehållstillstånd till barnfamiljer och kvinnor.)
Så nu kommer ännu fler, ännu mer utsatta personer utnyttjas för att ta sig till Sverige. 😭 För att hamna i ett fruset vacum här ute i Unkagunka som dem inte förstår att uppskatta.
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Då är det rätt att göra som SD tänker göra. Annonsera i lokalpressen där de kommer ifrån.
#2 Ja helga.. tyvärr är det nog så att det är en av alla de insatser som faktiskt behövs. Det vore mer humant att ge människorna hjälp på plats istället för att de ska riskera sina liv för att komma till Lima i Sverige.
Med deras livserfarenhet har de ju tyvärr inte kunskaper att uppskatta det dem får här ens en gång, hur bra det än är egentligen.
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Det duger inte att bo där ett tag? MEN det går bra att gå in och sova några timmar åt gången? Vad ska man kalla det? dubbelmoral?
"Sent på tisdagskvällen satt ett tiotal män runt en lägereld framför bussarna – för att hindra dem från att åka härifrån utan dem.
De andra är inne i husen i stugbyn.
– Vi turas om att sitta här. Jag går in och sover två timmar och sedan kommer jag tillbaka, säger Ahmad Assaf från Libanon."
Vill inte dem ha platserna och boendet så kanske dessa personer kan tänka sig att flytta in?
http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/hemlosa-har-flyttat-in-i-tom-forskola-pa-sodermalm-forbereder-sig-pa-ockupation/aRKojA!etx3ydQKUFqjl9ztZ7nKA/
Men detta är väl inget problem, Migrationsverket har ju upplyst att det inte blir något annat boende. De som vill kan ju åka vidare, så enkelt är det.
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
#5 Intressant.
#5 pysseltigern så osmakligt att ställa olika grupper mot varandra.
Varför helt plötsligt bli så omtänksam, nej förklara varför dom är hemlösa.Då har man sumpat minst 5 chanser i vårat land.
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
#8 Varför är dom hemlösa? :S Vad har jag missat?
/Mimmi
Om de är svenskar så omfattas de av svensk lagstiftning bl.a Socialtjänstlagen eller skrivna i här i landet.
#9 Du har nog missat en hel del om du ens behöver fråga.
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
#8 Problemet uppstår när de vägrar gå av bussen. Med andra ord - ett problem för bussbolaget.
#8 Jag menade inte att ställa grupper mot varandra. Tror du inte att dem som nu förbereder sig för att ockupera förskolan skulle uppskatta tak över huvudet även om det vore långt ut på bondvischan?
Men det är ju som migrationsverket har förklarat för "busskaparna" det finns inget annat boende, men dem får gärna hitta boende på egen hand om det nu inte duger.
Jag skulle vara livrädd om jag vore invandrare att bo mitt ute i skogen. När det finns så många galningar som springer runt och tänder på.
#12 Verkar inte finnas problem med något. Som en del här vill ha det till.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/dalarna/han-tog-med-flyktingarna-pa-rundresa
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
#11 jaa kan du berätta för mig varför dom är hemlösa då så är du snäll, så får jag också vara med i konversationen xD
/Mimmi
#16 Du och pysseltiger kan väl starta en ny tråd ang. hemlösa då.
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
#15 Nejdå, inga problem alls.

Friskt kopplat är hälften brunnet!
#18 😂
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
#17 varför vill du inte berätta för mig vad de har gjort? :S låter ju som värsta grejen i och med att de ska ha sumpat 5 chanser?
/Mimmi
# 15 Det där tycker jag var en himla fin handling och att ha turen och träffa sina egna landsmän ger ju också ett hopp om att det går att skapa ett nytt liv i ett nytt land om man tar emot det som erbjuds och ger det en chans.
Jag vet inte om det här har löst sig och liknande uppstod i Trängslet utanför Älvdalen men där löste det sig snabbt dock kan jag tycka att dom ska behöva bo på ett skjutfält där militären snart ska ha övningar med bombplan och skjutning det om nåt kan skaka människor som levt i krig så där kan jag förstå rädslan men i Lima och skogen när inga andra val finns att tillgå och dom är vuxna människor som har all rätt att söka eget om det inte passar men det är ju svårt det också.
Problemfritt är det ju inte och även inom invandrar grupper från olika kulturer uppstår konflikt så som det gjorde i natt på asylboendet i Garpenberg.
Citat från artikeln som länkas till i #21:
"– Det är asylsökande som har bråkat med varandra, de har även hotat personalen samt hotat att bränna ner boendet, säger Anders Gustavsson.
Vad var upprinnelsen till bråket?
– Det är olika folkgrupper som inte går ihop."
Om de börjar med att hota personalen och det är olika grupper, som inte går ihop, hur ska vi då kunna vänta oss att de ska gå ihop med folket, som redan bor i Sverige? Inte konstigt att rädslan sprider sig.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
# 22 Visst sprider sig rädsla men vi får ändå komma ihåg att det är en minoritet som agerar så här för dom flesta är bara vanliga skötsamma människor och det är enbart vissa grupper som skapar oreda för andra som i sin tur förlorar på det och det blir väldigt otäckt när man hotar med att bränna ner boendet.
Man kan ju fråga sig hur bussbolaget ställer sig i denna fråga. De är ju helt oskyldiga men kommer ändå i kläm.
#24 De begär givetvis ersättning efter vad det kostar. Du betalar.
Så här är läget visst nu:
"Efter 14.30 blev det klart att en av de bussar som finns kvar i Lima har tömt bussen på de asylsökandes tillhörigheter.
Först var det sagt att de inte skulle få dem - men det ändrades och nu kommer de tre familjerna tillfälligt att bo i en av stugorna."
http://www.expressen.se/nyheter/barnfamiljer-har-sovit-pa-bussen-i-flera-dagar/
Helt j-a galet.
#25 Ja, så är det. Sjukt.
Klart dem är förbannade, flyktingsmugglarna har väl lockat dem med guld och gröna skogar. Vilket bryskt uppvaknande de får när vi endast erbjuder dem gröna skogar
Kan ingen förklara för dessa människor hur läget ser ut i Sverige. Dom verkar inte ha någon koll alls. Som om vi hade tomma hotell på lut redo för massinvällning när som helst.
#29 Med tiden kommer det bli så illa ställt att ryktet sprider sig, men det motverkas ju av alla som tjänar pengar på invällandet.
Det är nog fog för att prata om ett asylindustriellt komplex.
#30 "Det är nog fog för att prata om ett asylindustriellt komplex. " Verkar inte bättre. Får en bild av giribukar som dansar på något som snart kommer vara en ruin. Sverige.
Dags att börja annonsera i lokalpressen i dessa länder precis som SD säger.