Politik iFokus

Politik

Etikettövrigt
Läst 4724 ggr
Cragan
0

Skolattacken i Trollhättan

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article21628269.ab

inte mycket information om det än så länge annat än en lärare död en skadad och 2 skadade elever,  gärningsmannen skall vara skjuten av polis

[Mia-45]
0

De vet vem gärningsmannen är men går inte ut med det.

[Jimmy.L]
0

En pojke ska nu ha avlidit av sina skador.

mallsan
0

Jag bor i Trollhättan och går på skolan som ligger i närheten av Kronan. Idag var jag hemma sjuk men det verkar vara helt kaos inne i stan.

72mm
19

Det här kommer ge upphov till mycket intressanta skriverier i media under väldigt lång tid.

När man läser något kopplat till detta skulle jag rekommendera att man har tre saker i tanke; 

1. När det sist slaktades människor med kniv/stickvapen i Sverige (IKEA) var alla överens om att det skulle vara högst oetiskt att försöka göra några som helst politiska poänger på det inträffade. 
  2. Varför kommer fokus i detta fall ligga på motivet (en förutsägelse) och GMs bakgrund?  
  3. Vilka kopplingar till politiska frågor kommer det göras i det här fallet?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Jimmy.L]
16

Kikar man på kommentarerna på Facebook hos tidningarnas sidor är det SD man skyller på. Känner igen mönstret från morden från IKEA där många skällde på regeringen. Tycks vara lättare att skälla på politiker i stället för att fråga sig varför detta händer. Är ju inte första gången knivöverfall händer i landet och mer pengar till vården behövs till dom som mår dåligt.

kamera0710
0

Hur avskyvärt varje mord än är ligger väl antalet mord per år ganska konstant.

72mm
5

#7 Mord ligger relativt konstant, ja. 

https://www.bra.se/bra/brott-och-statistik/mord-och-drap.html

Tittar man däremot på våldsbrott, rån och mordförsök ser bilden inte riktigt lika ljus ut. 

https://affes.wordpress.com/tag/mordforsok/

kallepudas
6

Tur att polisen sköt ihjäl fanskapet.

[Ruffsetuss]
6

Jag kan tycka att det var för lindrigt , bättre att GM fick leva med det som han gjort resten av sitt liv ( min Reptilhjärna som talar ) förmodligen hade han väl behövt Psykiatrisk vård

Spöket
3

#10 bara bra att det inte blev så, vill inte kosta på 1kr på ett sådant svin!

Multi vad?

Vixxen
4

Mina tankar går till de anhöriga! 🌺

Em_
0

Jag håller med #10. Går man på polis med ett svärd ber man ju typ om ett skott och han fick precis som han ville. Han kan för lindrigt undan.

Fillifjonkan60
11

#5 Alldeles riktigt! 

Men det kommer självklart bli mycket mera fokus på hans politiska värderingar och han kommer bli mycket mera avskydd (fast han är död) än knivmannen på IKEA.

I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?

kamera0710
5

#15 Bland SD-sympatisörer är det nog ingen vågad gissning att det blir tvärtom…

Turbo10
17

Det som har hänt är för hemskt. Jag beklagar verkligen offrens anhöriga och vänner, grannar m m.  Men dom som gör det här till en politisk fråga har jag inget till övers för. Det här är en ensam och sjuk individ som  föräldrar och samhället inte fångat upp ordentligt. Tyvärr så blev det så här, och jag hoppas att många får sej en ordentlig tankeställare.😢

Fillifjonkan60
6

#17 Helt enig 👍

Zyperior
25

Skolattentatet: En gärningsman med syfte att döda/skada invandrare. Resultat: 3 döda (inklusive gärningsmannen) 2 skadade. Mediafokus: Rasismen bakom dådet och hur du och jag som vill begränsa invandringen är medskyldiga till dådet. Ikea morden (obs. morden, inte attentat) En gärningsman med syfte att döda svenskar. Resultat: 2 döda 1 skadad (gärningsmannen) Mediafokus: Inget specifikt alls. Min slutsats; 2 ganska lika fall. Båda med rasistiska motiv. Båda utförda under rödgrönt styre efter att alliansen styrt i 8 år. Det ena fallet får inte användas för politiska poänger. Det andra används för att ogiltigförklara åsikter i linje med SD. Påföljder: Mer av samma kuckelimuckmedicin. Bedriven politik som orsakat båda fallen kommer bedrivas vidare. Fler fall kommer dyka upp från båda håll. Ena sidan kommer skylla på den andra medans de som sitter vid makten och faktiskt kan påverka inte gör ett skit samtidigt som de trångsynt hävdar att de tar ansvar för Sverige.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[helga21]
10

# 19 Med undantag att i IKEA-fallet hade attentatsmannen varit på Migrationsverket och fått vet att han inte skulle få uppehållstillstånd i Sverige. Dock hade han uppehållstillstånd i Italien och offren var svenska.

Fallet Trollhättan är gärningsmannen svensk men de som attackerades var av icke svensk etnicitet.

Spöket
10

Undra om Magnus Betnér gör ett nytt Youtube-klipp där han åter säger att Sverige aldrig har varit tryggare än vad det är nu.

Multi vad?

white lady
3

#19 Fast vänta nu…Skillnaden är ju att sd inte vill ha in flyktingar/invandrare ALLS.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

kallepudas
9

#22 Fast det vill väl snart inte dom andra partierna heller för det diskuteras ju att gränsen snart är nådd även från Löfvens håll……

white lady
2

Så bra,, då självdör ju sd, ungefär som ny demokrati.

Hur många år har sd funnits,,och när började flyktingkrisen?

kallepudas
16

#24 Hur många magar kan du mätta på en heltidslön? 

Det många inte förstår är ju att det finns en gräns för hur många människor vi kan ta emot. Plats har vi gott om…..bilade till västernorrland för ett tag sedan….gott om plats från gävle & uppåt…skog & åter skog. Vi kan placera hur många tält som helst därute men vi är ett begränsat antal som arbetar i de här landet & liksom en hushållsbudget så kan man bara mätta & skaffa husrum åt ett visst antal. Det klagades på att vi lånade lite småsummor under alliansens 8 år vid makten men nu tickar lånen iväg. Hur man än vänder sig så ska någon betala i slutändan…tydligen helt ointressant förän ni står där med fakturan i näven då kommer gnället när räkningen ska betalas för så brukar det vara. Man kan inte leva över sina tillgångar…kort & gott..utgifterna får inte vara större än inkomsterna men det lever inte sverige efter & då kommer det gå som ett dåligt avsnitt ur lyxfällan.

white lady
2

#25 Och var någonstans ställde jag den fråga då för svaret stämmer dåligt.???

kallepudas
11

#26 Vem tvingar mig att svara på dina frågor? 

Jag röstar inte på sd så ärligt talat så vet jag inte & bryr mig inte om när var & hur sd uppstod. 

Jag är moderatröstare så ekonomi ligger mig närmare om hjärtat och då kommer frågan hur många vi kan försörja & jag anser att där ligger vi väl på max om inte du kan bidra med lite extra skattekronor. Jag har inte för avsikt att arbeta häcken av mig för att kunna försörja mellanöstern som endast anstränger sig för att kriga & plåga ihjäl varandra. 

Dom kan ha sin sandlåda & vi våran tycker jag personligen.

Sett så många eländiga klipp på hur dm tar ihjäl sina egna…inte några vitingar som oss utan sina egna….slår medsvärdliknade saker& efter 5 minuters misshandel så krossar någon skallen på offret. Alltså allvarligt talat men stening & andra sätt att plåga ihjäl folk kan dom behålla där nere…inte en del av våran kultur & således hör dom inte hemma här.

kallepudas
9

#26 Om det inte är relevant vem som ska betala för att försörja alla så bör vi ju låta skatter & annat vara ifred. Finns det inte pengar så får det bli som på arbetsplatsen….sist in först ut.

white lady
5

#27  Ingen kräver svar av dig…..Men du började ditt svar med #24 så jag uppfattade det som svar.

kallepudas
8

Hur många år sd har funnits och när flyktingkrisen började.

svar:använd google så hittar du svaren på båda dessa.

Huygens
1

Blev lite fundersam hur det skulle uppfattas ifall den religiösa högtiden Ashuras Dag kombineras med Halloween och firas på samma sätt bland svenska skolelever i Sverige som på bild här?

Det finns även läsarkommentarer i engelsk press att gärningsmannen var vänsterorienterad, inte höger, har det någon grund?

Spöket
1

😮

Multi vad?

micki78
0

#31 (Länken)   😭😮😢🤢🤢😮😡

[helga21]
5

Har någon hört talas om " Svenskarnas parti"?  Det finns inte längre då det upplöstes 2015. Men det hade SÄPOs ögon på sig och dess företrädare också. Titta bland personer i det gänget istället för SD. I valet förra året stod de på de lokala marknaden och gjorde reklam.

Förvisso har vi SD också polisens ögon på oss men det är för att bevaka att vi inte blir slagna av vänsterextremister. Fast där jag bor är det ganska lugnt.

72mm
8

#34 Någonstans tycker jag det är lite synd att SvP gick i graven. Det kändes på något vis skönt att ha alla höger-nötterna samlade på en plats 😉

Gud vet vad de kommer rösta på nu, finns ju en viss risk att det blir SD trots att vi är "controlled opposition" och tydligen tillhör den judiska konspirationen….

rudyC
1

white lady? jag skulle vilja ha en åsikt från dig om länken på #31

[Hayabusa]
1

Anklagelser från vänster. Läs mer här:

http://www.uvell.se/2015/10/24/m%C3%B6rdare-28905599

72mm
15

#37 Man önskade ju att åtminstone 5% av den energi som läggs på att granska och försöka hitta extremism inom SD lades på att göra samma sak med vänsterdebatörer. 

Så mycket unket skräp som verkar finnas där att det gör mig mörkrädd.

Spöket
4

#37 Herregud vilka stolpskott! Det hade varit intressant att få veta hur de tänker, fast man hade kanske blivit rädd då.

Multi vad?

white lady
0

#36 Får man fråga varför ?

rudyC
2

för att du har så jätte bra förklaringar på allt

[helga21]
4

# 35 Det finns säkerligen folk som inte vet att det finns judar inom SD. Kent och Ted Ekeroth har en judisk mamma som flyttade från forna Sovjet och Paula Bieler har en polsk judisk pappa som flydde får Polen.

white lady
6

Nu vet jag ju inte vad detta har med knivdådet att göra. Men jag anser inte Mohamed vara ett helgon.Dessutom tycker jag Halloween är  trams, och kunde vara kvar där det kom ifrån.

rudyC
4

den det är ju deras tradition ju så då måste vi ju oxå anpassa oss till det ,då halloween är tramsigt… jag menar då vi i sverige har tråkiga och meningslösa traditioner som behöver piffas upp lite (enligt mona och många andra) så vad säjs om lite traditionell skalpning av unga barn?

white lady
4

Ja jag har inte tråkigt i Sverige har du ?

Men vissa piffar till det vill jag lova…….

http://aktuelltfokus.se/sd-rorelsen-forsvarar-barnamordaren-i-trollhattan-jimmie-akesson-tiger/

72mm
13

#45 ja, det var ju gott om källor i den faktaspäckade ledaren. Vänstern förnekar sig inte. Processen med smutskastning och politisering började innan kropparna ens kallnat. Man försöker använda en tragedi för politiska ändamål. Det är ärligt talat fördjävligt.

white lady
4

Att jå inte förnekar att han skapar rasister med sin politik är ju bara en stor tragedi för 75% Av Sveriges befolkning.Det  är fördjävligt

Fillifjonkan60
14

#47 Jag tycker det är nuvarande regering samt den förra som har skapat rasism, om det nu ska skyllas på någon/några.

white lady
4

#48  Så regeringen är skyldig att tänka för människor? Då är det en j…la tur sd inte får vara med.

Cragan
4

#49 tror #48 syftar till det att om sd kommer med ett bra förslag så blir det per automatik ner röstat pga att det är sd som gett förslaget och folk är ju inte dummare än att dom märker sådant, o det att dom fortsätter att dumpa in flyktingar på ställen där det redan är fullt så friktionen och svårigheterna att komma in i samhället ökar.

o jo det med att det automatiskt röstast emot sd förslag det sker och har fått det bekräftat av en svåger som är politiskt aktiv i ett av sjuklöver partierna

72mm
14

#48 Du slog huvudet på spiken där. 

SD har ju inte medverkat till att ta in mer än tio gånger så många asylsökande som vi kan klara av. Inte heller har de konsekvent prioriterat invandrare över svenska barn och gamla. SD är inte heller ansvariga för att vår skola är i fritt fall (mycket just pga massinvandringen). SD har inte heller ljugit och hycklat om hur human och effektiv vår flyktingpolitik är när den i själva verket orsakar hundratals människors död. 

SD har inte satt oss i den här situationen, det har alliansen och nuvarande regeringspartier lyckats med alldeles själva. Det är situationen som har orsakat två människors död på IKEA och nu tre till på skolan i Trollhättan. 

Det är lite förvirrat att skylla allt dåligt på SD när samtliga andra partier har gjort allt de kan för att de inte ska få vara med och ansvara för Sverige.

white lady
0

#51 Det är ju förvirrande när man inte kan hålla isär en som beter sig som Breivik, och ikea händelsen.

72mm
11

"ikea händelsen" var det ja… 😎

Cragan
9

#52 händelserna är väldigt lika tyvärr i en fallet en utländsk man som gick ut för att döda vit med svenskt utseende och i andra fallet en vit man som var ute efter att döda folk med utländskt utseende (eller verkar iaf som det nu men tror inte det kommer ändras direkt) bägge händelserna var baserade på ras tänk men bara ena får det fokuset.

skulle vara trevligt om folk skulle sluta försöka få en hudfärg eller religon eller vad som att vara värd mer än en annan, hoppas bara inte man blir beskyld för o vara nått jag inte är nu då jag närmast är misantrop så diskrimenerar inte då jag ogillar alla för mig okända lika mycket 🤪

pysseltigern
2

Här förklarar Oisin  varför han anser skolmorden vara terrorism, men inte ikeadådet.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/oisincantwell/article21648781.ab

Zyperior
8

"Men det finns en avgörande skillnad mellan Ikea och Trollhättan. Det finns ingen krets kristna eritreaner som anser att mord är ett legitimt svar på avslagen asylansökan." Detta vet Oisin på grund av de "gedigna kontroller" av dessa individer som kommer hit och "djupgrävande journalistik" på området?

kallepudas
8

#52 Vad är skillnaden mellan ikeamorden & trollhättan……bägge fallen har ju psykfallen till gärningmän bestämt sig för att döda folk & i bägge fallen var det svenska medborgare som drabbades så förklara gärna vad skillnaden är på dessa fall?

Fillifjonkan60
5

#51 Precis vad jag menade 👍

#57 Det där har jag också undrat över. Snacka om att göra skillnad på folk. Och snacket om "alla likas värde" låter nog bra, men gäller inte alla alls.

Och det var det jag också menade med mitt inlägg i #48

white lady
2

#57 Ganska självklar skillnad.

Ikea= Personlig kris efter besked om utvisning.

Trollhättan=Skev uppfattning om människors värde..

72mm
6

#59 Hehe, "personlig kris" är ju också ett sätt att beskriva det på… Vad vet du om Abraham Ukbagabir och de två morden han begick på IKEA? 

Vet du vart han skulle utvisas? Vet du när han kom till Sverige? Vet du hur han valde sina offer? Vet du varför han begick morden?

Fillifjonkan60
8

#59 Så du anser inte att Abraham Ukbagabir har en skev uppfatting om människors värde?

Du är verkligen inte lätt att förstå sig på. Å ena sidan är du så "människo-vänlig" och pratar om allas lika värde och å andra sidan kastar du skit omkring dig på dom som har åsikter som inte passar dig. Var det inte du som i en annan tråd för ett tag sen anklagade folk som röstade på SD för att "ha misslyckade liv"?

white lady
0

#60 Självklart vet jag.

#61 Du har bara fått för dig att jag är "människovänlig" Jag är däremot rättvis och ärlig. 

Jag kan inte komma på att jag anklagat någon.Men däremot har jag synpunkter på klientelet som röstar på sd.

Men jösses nu brinner det i busken tror ja.

72mm
11

#55 Ja, och som vanligt är Cuntwell ute på djupt vatten och cyklar. Inget av fallen är terror, båda är däremot klassade som hatbrott.   

#62 Bra, då vet du att han fick avslag på sin asylansökan en andra gång efter att ha sökt och fått avslag redan 2013. Han uppehöll sig därefter olagligt i Sverige och skulle ha blivit utvisad till Italien där han redan hade uppehållstillstånd. 

Att bli utvisad till Italien är tydligen så hemskt att man måste hämnas på Sverige genom att medvetet välja att slakta personer "som såg svenska ut". Det är i alla fall hans egna förklaring. 

Eller kan man spekulera i om han eventuellt visste, och kallt räknade med, att han efter morden i varje fall inte skulle bli utvisad eftersom Italien givetvis skulle dra in uppehållstillståndet för en dömd mördare. Risken att bli utvisad till Eitrea är mycket låg.

Zyperior
10

Om rädsla ska definiera ett terrorbrott, så är ju medias roll en av de största i att sprida terror. Man sprider nu obefogad rädsla för folk som sympatiserar med SDs åsikter för vad en gärningsman gjort.

Om det är befogad rädsla, bör det va befogat att vara rädd för alla som potentiellt skulle kunna bli nekad asyl i Sverige. 

Båda fallen är så lika, men det är endast rasism åt ena hållet. Kunde inte sagt det bättre själv än tidigare talare här i tråden. "Människors lika värde" betyder inte ett skit när samhället resonerar så här.

Fillifjonkan60
11

Och om en muslim gör ett brott så är det bara en enskild händelse/person och alla muslimer ska inte dras över en kam. Men gäller det SD och dess väljare DÅ verkar det ok att döma alla som röstar på dom.

Som sagt, det är skillnad på folk och folk…

72mm
6

#65 Fast det som spelar roll är huruvida det finns något stöd för gärningen hos respektive grupp. Kritiken  mot SD går ju ofta ut på att "retoriken legitimerar  brottsliga handlingar". 

Man hittar dock sällan samma typ av resonemang när det gäller brott som typiskt är legitimerade av en viss kultur, ideologi eller religion om det har något med just islam att göra.

kallepudas
6

#59 Så en personlig kris gör det mer rätt att hugga ner folk än att bara mörda lite för skojs skull?    Då borde ju rättsväsendet gå ut med detta offentligt så alla som är på gång att mörda kan hävda personlig kris & då få eventuellt strafflindring eftersom det är mer accepterat. 

Hade trollhättekillen huggt ner alla han sett så hade hans brott alltså varit av en annan sort & hade hans brev som han lämnade efter sig visat på en personlig kris eller tragedi i hans liv så hade hans brott varit mer i stil med "ikea-dårens"och således kunde vi gjort som politikerna gjorde vid ikeamorden…ryckt på axlarna & sopat skiten under mattan.

[[eskils_]]
9

# 67 Så en personlig kris gör det mer rätt att hugga ner folk än att bara mörda lite för skojs skull?

Håller med kallepudas helt. Mord är mord och lika avskyvärt vem som än begår det, och vem som än är offer. Likhet inför lagen gäller.

white lady
1

Hade inte sjuka värderingar om människor funnits så hade inte varken Breivik eller Trollhättans situation uppstått.

Här är lite att läsa för er som tycker om sd och andra främlingsfientliga Partier.

https://husvagnspack.wordpress.com/2015/10/24/jimmie-akesson/

Zyperior
9

#69 Du har så rätt! Hade inte nuvarande regering eller föregående funnits, hade det varit mindre skillnad på folk och folk idag. Idag har man skapat en extrem polarisering där både ikeaterrorister och trollhätteterrorister i princip är oundvikligt.

Tacka 7-klövern för detta!

Schnauzertik
1

Allt i vårt samhälle är regeringens fel. Själva har vi inget ansvar.

Läste också att Nato har en egen teori.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/nato-framlingshatet-kan-godas-av-frammande-makt/

Värd för Pensionärer

Zyperior
8

#71 Samtidigt som regeringen och media säger att allt är SDs fel, inte deras eget. =)

Ett extremt polariserat samhälle kan väl knappast skyllas på de som tvingas sålla sig till antingen den ena eller andra sidan? Det är väl de som vägrar ge oss en blandad politik där alla får komma till tals som är ytterst ansvariga.

Schnauzertik
0

När endast en liten minoritet bryr sig om att engagera sig i politiska partier och försöka påverka den vägen så lämnar vi över en del av våra  demokratiska rättigheter.

Värd för Pensionärer

Zyperior
7

#73 Man kan inte begära att alla ska engagera sig politiskt. Man kan dock begära att de som avlönas som politiker av våra skattepengar ska göra det, och att de ska ta ansvar för samhällets utveckling.

white lady
0

#74 Samhället är väl du,jag och alla andra eller? Men som alltid hör man det är politikens fel.Nej börja med dig själv och sluta begära att politikerna ska ta ansvar för vårat tänk och liv. Bara en dålig ursäkt när man inte vill ta ansvar.

Zyperior
7

Du menar alltså att du tar ansvar för polariseringen av samhället? Hur då?

Du menar också att jag ska ta ansvar för polariseringen av samhället? Hur då?

[helga21]
3

# 63 Uppenbarligen är ett straff för två mord dvs livstids fängelse mera hägrande än att utvisas till Italien. 🤔

white lady
0

Nej,var skriver jag det ?  Du kanske menade  om alla ramlar i ditt fack så räddar vi Sverige.

[helga21]
0

# 78 Skriver du till mig? För jag svarade nämligen # 63 och det är inte du.

white lady
0

#79Nej inte denna gången.Du hann skriva emellan. Tyckte du mitt svar passade in till dig.

[helga21]
4

# 80 Inte alls det var därför som jag frågade och så vore det bra om man talar om vem man menar genom att sätta ut detta innan man börjar att skriva det man tänkt att skriva.

white lady
0

#81 Som du ser brukar jag det. Helt onödigt att kommentera.

Martin
9

Många åsikter om vad som är för jävligt när man läser denna tråden. Inget är väl rätt eller fel, för det är ju trots allt bara åsikter och alla har rätt att ha de åsikter man har och vill.

Det som är förjävligt kan jag tycka är att några här i tråden menar att det är någon annans fel än mördarens och hans eventuella medgärningsmän (vilket det inte verkar finnas några) och supporters (det lär framkomma om detta är en ensam persons verk eller det varit diskussioner på nätet inför dåden). Alla har ansvar för sina egna handlingar och oavsett om J Å skapar rasister och nuvarande eller för all del förra regeringen (regeringarna) har gjort rätt eller fel i invandrarpolitiken, så kan de inte hållas ansvariga. Vad skall vi åtala dem för, anstiftan till mord? Medhjälp? Förberedelse?

Möjligen är det jag som är för jävlig nu, men det är inte konstigt att världen ser ut som den gör när folk sitter och är arga på varandra på nätet och kräker ur sig än det ena och än det andra och framförallt; Fråntar de som utfört handlingarna från ansvaret och försöker hitta andra ansvariga.

Såklart finns det säkert en anledning bakom detta dådet och den kommer att visa sig. Är den rasideologiskt baserad och det är en nasse som har gjort det så skall man kanske fundera på om man skall försöka då det till ett terrorbrott (inte för att det spelar någon större roll i detta sammanhanget men för samhället kan det vara viktigt att man funderar på det). Men om det är samma person med samma värderingar som har gjort det för att han kände sig kränkt av just de här personerna, om han gick och letade efter vissa personer inte utifrån hudfärg utan av någon annan anledning, då är det inte terrorbrott.

Kanske skall vi (och detta tycker jag) låta polis och åklagare få en chans att utvärdera och utreda bakgrund och händelsen innan vi börjar pådyvla antingen det ena eller det andra.

Varje enskild person har ansvar för sina egna handlingar, det måste vara utgångspunkten. Sen kan det finna påverkansfaktorer och sjukdomar som gör att man inte kan ta ansvar för sina handlingar fullt ut, men det är en annan femma.

mvh Martin

kallepudas
7

Ett litet tillägg till dom som anser att det är större olikheter mellan ikea-morden & morden i trollhättan. 

Jag har bestämt för mig att jag läste i media(aftonbladet) att gärningsmannen från ikea ville hämnas på sverige för att han skulle utvisas så därför valde han "svenska offer" = alltså ett rasistdåd även det även motivet var hämnd.

[helga21]
1

# 84 Fast svenskar är i majoritet (än så länge) så därför är det inget hatbrott. 😕

kallepudas
1

#85 Har väl inget med antalet att göra?

[helga21]
4

# 86 Jo det har det. Minoriteter har skydd majoritet har det inte, dessvärre 😕

kallepudas
4

#87 I ikea-fallet kan vi istället betrakta det som en krigshandling då en utländsk medborgare angripit svenska medborgare så försvaret får vi använda oss av då😂

[helga21]
4

# 88 Önskar att så vore fallet 😃

Martin
1

#88 Kanske fel sorts händelse att försöka vara ironisk på kan jag tycka. För jag antar att det är ironi och inte okunskap om att enskilda medborgares handlingar inte ses som krigshandlingar, för då hade ju Sverige startar krig med många länder…

#87 Fel, minoriteter har inte med hatbrott att göra, det har med diskriminering att göra;
Brottsbalken 29 kap 2§ 7 pkt:_
"[2§] Som försvårande omständigheter vid bedömningen av
straffvärdet ska, vid sidan av vad som gäller för varje
särskild brottstyp, särskilt beaktas [7 pkt]om ett motiv för brottet varit att kränka en person, en folkgrupp eller en annan sådan grupp av personer på grund av
ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse, sexuell läggning eller annan liknande omständighet, eller"_

BRÅ skriver att man i Sverige redovisar följande hatbrottsanledningar:

• främlingsfientliga/rasistiska
  • afrofobiska
  • antiromska
  • antisemitiska
  • islamofobiska
  • kristofobiska
  • andra antireligiösa
  • homofobiska
  • bifobiska
  • heterofobiska
  • transfobiska

Enligt Wikipedia använder åklagarmyndigheten i Sverige följande definition:
Med hatbrott avses hets mot folkgrupp, olaga diskriminering, homofobiska brott, våld och hot m.m. mot förtroendevalda samt andra typer av brott där ett motiv varit att kränka en person, en folkgrupp eller annan sådan grupp av personer på grund av ras, hudfärg, nationalitet eller etniskt ursprung, trosbekännelse, sexuell läggning eller annan liknande omständighet

mvh Martin

[helga21]
3

# 90 Men i egenskap av svensk så kan du inte bli hatad enligt lagen. Men det du säger stämmer med diskriminering. Nu är morden i Trollhättan klassade som terrorbrott vilket är ännu värre än något av de andra båda. De är det dessutom på goda grunder.

Martin
0

#90 Du blandar nog ihop saker. Jag har inte sett praxis förvisso men i lagtexten för hatbrott (det jag länkade) så står det bl.a. (fetstilat av mig), dvs natoniell grund (t.ex. svensk) funkar. Däremot är det inte speciellt vanligt med hatbrott grundat på nationer, oavsett det är svenskar, afghaner, rumäner eller danskar.

Överlägset vanligast är främlingsfientlighet/rasism, följt av sexuell läggning och på tredje plats kristofobi/antireligiösa skäl (BRÅ).

"motiv för brottet varit att kränka en person, en folkgrupp eller en annan sådan grupp av personer på grund av ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse, sexuell läggning eller annan liknande omständighet, eller"

Är de klassade som terrorbrott? Har du källa på det för jag har bara sett diskussionen, inte beslutet.

mvh Martin

[helga21]
0

# 92 Förutsätter att det mig du avser och inte dig själv :)

Jag betvivlar att de kallas hatbrott ifall någon kallar mig för svenne men om jag kallar någon för dess rätta namn så är det ett hatbrott även om "svenne" nedsättande.

Martin
1

#93 Så var det ja :)

Svenne är knappast avsett att kränka alla svenskar så det är rätt, det blir nog inget hatbrott av det. Vad du avser med "dess rätte namn" vet jag inte, men med det syftar du på att svenne är svenskars rätte namn och rätta namn lär ju inte vara avsett att kränka som sagt. Om du däremot med ditt motiv till brottet avser att kränka så kan det bli hatbrott av det nationell som sagt. Däremot är det som sagt många begrepp som inte anses vara rasistiska / främlingsfientliga. Svenne lär vara ett sådant.

Men första hatbrottet i Malmö år drabbade en svensk, med rasistiskt som ursprung så visst kan vi svenskar också drabbas av det.

mvh Martin

72mm
5

#94 "Svenne är knappast avsett att kränka alla svenskar så det är rätt, det blir nog inget hatbrott av det."

Neger är inte heller avsett att kränka alla svarta afrikaner, men det räcker med att någon säger sig vara kränkt av ordet i sig för att hela cirkusen ska vevas igång. 

inte ens gamla ord där just neger ingår är ok att använda. Negerboll och negerkung är väl de mest kända exemplen. När någon använder något av dem och hela den politiskt korrekta, antirasistiska drevet kommer så godtas ju icke argument som "men det är inte avsett att kränka". Vilka ord som är kränkande bestäms av de som säger sig vara kränkta får man då höra.  Absolut tolkningsföreträde. 

Lycka till med att känna dig kränkt över att läsa ordet svenne någonstans…

[helga21]
1

# 95 Du skriver vad jag tänker. Som +60 har jag fått lära mig dessa ord och de är inte det minsta rasistiska men jag aktar mig väldigt noga för att använda dem.

# 94 Och vilket brott var det?

Martin
0

#95 Vet inte varför jag skulle lycka till med att känna mig kränkt av att bli kallad Svenne? Jag känner mig inte det minsta kränkt över det så det skulle jag misslyckas med om jag nu skulle försöka lyckas med det…

Sen är det ju vad som är syftet med tilltalet. Och det handlar i lagstiftningen inte om vad något var avsett för från början, utan hur det i en viss situation idag är avsett / kan antas vara avsett.

För att det skall kunna bli hatbrott räcker det ju att den som säger det TROR att någon kommer från ett ställe, det behöver inte vara sant. Jag har själv kallats "jävla alban" ett antal gånger men aldrig anmält för jag är inte speciellt kränkt av det. Och jag är inte alban (men det hade räckt att gärningsmannen tror jag är det), jag är född i Sverige av föräldrar som också är födda i Sverige, liksom deras föräldrar i sin tur.

#96 Tror att brottet var förolämpning.

mvh Martin

Fillifjonkan60
6

Nej, svenne kanske inte är så mycket att bli upprörd över, men däremot svennehora känner jag mig ganska kränkt av när vissa ropade det när jag var ute och gick i ett invandrartt område,  när jag varit och hälsat på en släkting som bodde där. Vi var bara ute och rastade hunden och ett gäng stod och kastade smällare mot oss och det var inga barn utan ungdomar upp mot 18-19 år ungefär.

Martin
1

Jo men hora tycker jag är kränkande oavsett om det står Svenne eller N…. framför.
 Däremot tycker jag inte att det är ett hatbrott.

mvh Martin

Fillifjonkan60
2

Jag är inte helt säker på om det är hatbrott eller ej. Annars kunde det ju räcka med att bara säga hora, om man nu anser att någon är det bara så där.

Varför annars lägga till Svenne eller för all del som du skriver, N….

kamera0710
0

Fem år sedan i dag, vilket Erik Helmersson i DN påminner om.

"För fem år sedan gick en maskerad man in på Kronans skola i Trollhättan. Där attackerade han flera personer med ett svärd innan han sköts av polisen. Sett till antalet döda är skolattentatet den 22 oktober 2015 det värsta i svensk historia.

Det stod snart klart att gärningsmannen, Anton Lundin Pettersson, hade agerat på egen hand. Samtidigt är det en sanning med modifikation.

Inte för att det råder någon tvekan om att Lundin Pettersson var en väldigt ensam människa. Det framgår i Åsa Erlandssons bok 'Det som aldrig fick ske – skolattentatet i Trollhättan', där bilden målas upp av en man i 20-årsåldern som saknade socialt umgänge, sökte 80 jobb utan att få napp, sannolikt led av psykisk ohälsa och kände sig ratad av samhället. Vidare var han enligt polisen ensam om att planera dådet och bär på så sätt hela ansvaret.

Men det betyder inte att händelsen skedde i ett vakuum. För hur ensamma så kallade ensamvargar än tycks vara, är de inte isolerade. De påverkas av stämningen i samhället – och 2015 var tonläget hårt. Flyktingförläggningar och asylboenden brann i en aldrig tidigare skådad omfattning."

https://www.dn.se/ledare/fem-ar-efter-skolattentatet-hotas-sverige-fortfarande-av-ensamvargar/

[Hayabusa]
1

Ett vidrigt & avskyvärt dåd.

"Det är mer nu, säger du. Nej. Statistiken ger inget belägg för det. I relation till antalet invånare har vi till exempel lägre nivå av dödligt våld i samhället nu än vi hade under hela 70-, 80-, 90- och 00-talen.

Våldet är grövre nu, säger du. Kanske det, men hur mäter man nivån på grovhet."

"I ett samhälle där människor känner sig delaktiga, kan leva på sin lön, känner sig lyssnade på och ser fördelarna med att agera solidariskt kommer kriminaliteten att minska och tryggheten att öka."

Saxat från magasinet paragraf

Pyttelite
0

#102: Jag förstår varken syftet med inlägget eller magasinet paragraf.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

[Hayabusa]
0

#103 Syftet med mitt inlägg ligger helt i linje med ett diskussionsforums syfte.

Vad det gäller magasinet paragraf, som du inte förstår, så…ja, vad ska jag säga? Så här beskriver de sig själv:

"Varför ge ut ett kriminal- och rättsmagasin? För att vi sett ett behov. Och för att vi är trötta på att bara läsa polisens versioner av vad som har hänt.

Med Kriminal- och rättsmagasinet Para§raf vill vi värna såväl rättstryggheten för folk i allmänhet, som rättssäkerheten för den som blir misstänkt för brott.

Att behovet av Para§raf har funnits är uppenbart eftersom vi på bara några få år har blivit landets största kriminal- och rättsmagasin."

Men om du inte förstår dem så får du: 1) Anstränga dig lite mer. 2) Helt enkelt inse att du inte förstår dem.

• Redigerat 2020-10-25 09:08 av [Hayabusa]
Pyttelite
0

#104: Vad ville du säga med inlägget? - frågan kvarstår.

Nej jag förstår inte syftet med magasinet paragraf och det handlar knappast om rättssäkerhet.

Magasinet innehåller inte ens slagfärdiga satiriska kommentarer.

Magasinet Paragrafs programförklaring verkar vara det enda med substans resten är av tveksam kvalitet.

Nu syftar jag inte på magasinets åsikter utan det journalistiska materialet - under all kritik!!

Du får gärna förklara du som förstår.

• Redigerat 2020-10-25 09:36 av Pyttelite
[Hayabusa]
0

#105 Jag förstår inte vart du vill komma. Ett diskussionsforum är precis vad det låter som - ett forum för diskussion där envar, inom vissa ramar, har lov att kommentera/lufta synpunkter/etc.

Du har givetvis din fulla rätt att kritisera magasinet paragraf. Min rekommendation är att du tar upp det med dem eller, som alternativ, startar en tråd om dem. Som exempel på åtgärd.

För övrigt - så här skriver jag i #102:

"Ett vidrigt & avskyvärt dåd."

Vad är syftet med den kommentaren, undrar du? Något konkret syfte eller underliggande narrativ finns inte, det beklagar jag. Trots det så står jag bakom mina ord. Är det verkligen svårt att förstå? Att man utrycker sin avsky för ett ofattbart illdåd? Att man måste ha ett "syfte"? Som sagt:

Jag förstår inte vart du vill komma.

Pyttelite
0

#106: Citatet du skriver i inlägg #102 saknar koppling till dådet i sig mer än att det är förfärligt.

Kan du motivera varför de tillkommande raderna skrivs? Vad har brottstatistiken med denna händelse att göra?

Varför profitera på en avskyvärd händelse?

Jo magasinet paragraf verkar vara en korrekt sajt om man står på den vänstraste kanten.

Vilket du själv kanske gör eftersom du försvara med näbbar och klor. 😃

https://uvell.se/2019/05/15/var-ar-pengarna-paragraf/

• Redigerat 2020-10-25 09:47 av Pyttelite
[Hayabusa]
1

#107 Oh, nej…jag "profiterar" inte på ett dåd. Du väljer att missförstå. Inte heller försvarar jag magasinet paragraf, vare sig med näbbar eller klor.

Du förstår inte kopplingen till Anton Lundin Pettersson?

"I ett samhälle där människor känner sig delaktiga, kan leva på sin lön, känner sig lyssnade på och ser fördelarna med att agera solidariskt kommer kriminaliteten att minska och tryggheten att öka."

Det vill säga - hade dådet kunnat förhindras? Hur kan samhället jobba förebyggande?

Motiv: Kontemplation.

Åter till ditt syfte - vad är det? Att tillrättavisa andra?

Pyttelite
0

#108: Att utgå ifrån Anton Lundins historia och sedan försöka leda till bevis att händelse är kopplad till samhällsproblem är att profitera på en obehaglig händelse.

Svårt att förstå att nedanstående är ett led i kontemplation:

”” Det är mer nu, säger du. Nej. Statistiken ger inget belägg för det. I relation till antalet invånare har vi till exempel lägre nivå av dödligt våld i samhället nu än vi hade under hela 70-, 80-, 90- och 00-talen.

Våldet är grövre nu, säger du. Kanske det, men hur mäter man nivån på grovhet."

"I ett samhälle där människor känner sig delaktiga, kan leva på sin lön, känner sig lyssnade på och ser fördelarna med att agera solidariskt kommer kriminaliteten att minska och tryggheten att öka."”

Sen är det väl så att på en debattsajt är väl grunden att bryta åsikter.

Om du känner dig tillrättavisad genom mina inlägg är det helt dina känslor det handlar om.

Att du inte tål att det du skriver synas är tråkigt för det innebär ju i praktiken att du räds debatten.

[Hayabusa]
2

#109 Oh, jo…jag tål en hel del. Väldigt mycket t om. Jag räds inte debatten, däremot förstår jag inte ditt syfte. Är ditt syfte att agera "tillrättavisare", vilket jag starkt misstänker, så är det inte en roll jag kan omfamna. Vem tycker om en "tillrättavisare"? Inte så många, gissar jag, men det betyder inte att man räds debatten. Vad ska jag vara rädd för? Att du likt "The ring" kryper ut ur skärmen..? 😬

Dådet i Trollhättan är ett samhällsproblem, det anser jag. Definitivt. Vad kan vara fel i att debattera hur dessa ska problem ska motarbetas? Att diskutera ett samhällsproblem - är det att profitera på en "obehaglig händelse"? Nej, inte enligt min mening.

PS "Obehaglig händelse" är alltså signatur Pyttelites beskrivning, inte min. Själv beskriver jag dådet i starkare ordalag.

Pyttelite
0

#110: Huruvida det är ett samhällsproblem är svårt att uttala sig då Anton dog vid händelsen.

Det troliga är att dådet grundade sig på psykisk sjukdom och var inget hatbrott isig men det kan vi aldrig veta.

Visst är det så att risken är större idag att psykiskt sjuka löper amok med tanke på de reformer som skedde under förra århundradet men å andra sidan finns det psykiskt sjuka som mår bättre idag än vad de skulle mått då om man jämför.

Sen är det väl magasinet paragraf som profiterar om det du skrev var ett direkt citat - svårt att se källan när du inte anger ngn länk.

• Redigerat 2020-10-25 11:00 av Pyttelite
[Hayabusa]
1

#111 Jag står fast vid min åsikt att dåd likt det som hände i Trollhättan är ett samhällsproblem - samt att det är av vikt att diskutera om & hur dessa kan förebyggas.

Pyttelite
0

#112: Ok! så att skylla sina tillkortakommande på invandringen är ett samhällsproblem?

Vad finns det för garanti för att det skulle gått bättre för Anton om det inte funnits en invandring?

Kan det vara så att det gick illa för Anton av andra orsaker och att hämden mot skolan hade andra grunder men det var helt ok att skylla på invandringen?

• Redigerat 2020-10-25 11:23 av Pyttelite
LBB
0

Det har alltid funnits individer som inte klarat av att anpassa sig. Men samtidigt så finner man inte många exempel på just den här typen av attacker i historien…före 1950.

[Hayabusa]
0

#113 Inte som ett svar på dina retoriska frågeställningar - men jag vidhåller det jag skrev i #112.

Pyttelite
0

#115: Vad har samhället gjort för fel då?

[Hayabusa]
1

#116 För ett civiliserat samhälle måste dylika dåd betecknas som ett misslyckande. Och definitivt som ett problem.

Pyttelite
0

#117: Du svara inte på frågan - vad har samhället gjort för fel när Anton Lundin går bärsärkargång på en skola och både dödar och blir dödad?

[Hayabusa]
2

#118 Dina retoriska frågor ger inga svar. Jag hävdar att det (dylika händelser) är ett samhällsproblem. Men du har rätt - det är en rimlig fråga för ett samhälle att ställa sig: "Vad gjorde vi fel? Kunde vi förhindrat det här?".

Vad anser du själv i frågan?

PS Signatur Pyttelite blandar ihop karamellerna - jag skriver att det är ett samhällsproblem, inte "samhället har gjort fel". Inte samma betydelse.

Pyttelite
0

#119: Jag kopierar återigen ditt citat från magasinet paragrafen :

"I ett samhälle där människor känner sig delaktiga, kan leva på sin lön, känner sig lyssnade på och ser fördelarna med att agera solidariskt kommer kriminaliteten att minska och tryggheten att öka."”

Anton skyllde sina tillkortakommande på invandringen inte på sin egen bristande förmåga. Vad har det med samhället att göra?

Vad i detta är ett samhällsproblem och vad är individens problem?

• Redigerat 2020-10-25 15:30 av Pyttelite
[Hayabusa]
1

#120 Att dådet inträffar är ett samhällsproblem. Vi är alla en del av samhället, det var även Anton Lundin Pettersson. Oavsett vilket motiv han än hade så är det att betrakta som ett samhällsproblem ATT han hade dem. I den bästa av världar fångas dessa individer upp och fås på rätt köl igen.

Pyttelite
0

#121: Du har fortfarande inte besvarat frågan om citatet och det är inte en retorisk fråga.

Jag förstår fortfarande inte sambandet är det samhällsklimatet som gjorde Anton till mördare?

[Hayabusa]
2

#122 Jo, svar har du fått. Men likt en förhörsledare så är du inte nöjd med svaret du fått.

Citatets innebörd är tämligen tydligt, anser jag. Hur kan det inte förstås?

Citerar signatur Pyttelite: "…är det samhällsklimatet som gjorde Anton till mördare?"

Hur tänker du där? Om samhällsklimatet är av sådan karaktär att det skapar mördare - är det då inte ett problem? Kanske t om ett samhällsproblem?

• Redigerat 2020-10-25 17:13 av [Hayabusa]
Pyttelite
0

#123: Så du menar att samhället tvingade Anton till mord?

[Hayabusa]
2

#124 Jag finner inte stöd för ett dylikt påstående.

Pyttelite
0

#125: Bra!

[Hayabusa]
1

Men med det sagt så vill jag hävda att det råder konsensus kring att våld är ett samhällsproblem. Oavsett vilket motiv Lundin Pettersson än hade så blir han en del av detta samhällsproblem. Som sagt - I den bästa av världar fångas dessa individer upp (av samhället) och fås på rätt köl igen.

Pyttelite
0

#127: Frågan är bara vad du ville uppnå med ett citat från magasinet paragraf som kan tolkas att det är samhällets problem att sådana här tragedier händer.

[Hayabusa]
1

#128 "Kan tolkas" är din tolkning och vad du läser in. Men bortsett ifrån det så står jag fast vid min åsikt att våld är ett samhällsproblem. Och att vi, som samhälle, bör arbeta för ett samhälle med allt mindre våld.

Pyttelite
0

#129: Det må så vara måendet är ngt annat än citatet från paragraf.

[Hayabusa]
2

#130 Det står dig fritt att gör dina subjektiva bedömningar.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.