Räcker överlevnad
Vad vill och kan vi erbjuda flyktingar.
Överlevnad eller ett liv?
Om svaret är överlevnad så räcker det med flyktingläger i närområdena där de kan vegetera under okänd tid, det kan handla om allt från några år till hela sina liv.
Överlevnad är den första prioriteringen vi bör göra.
Men sen då, när/om vi har uppfyllt överlevnadskravet hur går vi vidare, eller stannar vi där och tycker att det är tillräcklig dvs något liv ingår inte i konceptet. Vi har inte heller resurser att hjälpa alla till ”ett liv” betyder det att vi inte ska hjälpa några alls till detta?
Många (de flesta?) som kommer hit idag är människor som inte nöjer sig med att bara överleva, skickar vi tillbaka dem och säger det är inte vårt problem?
Om vi vill gå vidare och också erbjuda ”ett liv” hur 17 gör vi?
Kom nu inte och räkna upp fel som gjorts utan skriv hur det borde göras!
Värd för Pensionärer
Sänker vi våra egna krav på ett liv så skulle det funka. Vem behöver tex en charterresa varje år?
l'm back
Precis det här ju "pudelns kärna" anser jag. Tittar vi bakåt, så finns det ju oerhört få tecken som pekar på en ljus framtid för de nyanlända i Sverige.
Men, nu skulle vi ju inte titta bakåt…å andra sidan har jag själv inga konkreta förslag på vad som borde göras. Visst - jag kan säga:" Ge dem jobb & bostad, utbildning, välfärd och förståelse". Lätt att säga, svårare att genomföra. Kan inte påstå att de som styr landet har några övertygande svar & lösningar heller.
Under perioden 2014-16 så kommer det kanske 500.000 personer till Sverige. Hur många av dessa kommer, om ex 10 år, att ha ett vettigt boende och ett vettigt jobb?
Jag tror vi måste begränsa antal som kommer till Sverige för kunna få in invandrare bättre i vårat samhälle. #2 Har helt rätt i dom som kommer nu har nog ingen chans att bli en del av vårat samhälle utan kommer stå utanför och tvingas leva på bidrag.
Ja det är hur svårt som helst, jag gör en amatörmässig ansats, där det saknas en hel del.
Steg 1 borde vara att få kontroll över de som kommer till våra gränser.
Ett sätt är tillfällig gränskontroll tills EU har hunnit förbättra den yttre gränskontrollen + att tillåta människor att söka asyl från ambassader.
De vi vill/kan ge möjlighet till ett liv
Försöka hitta en formel för vad vi har råd med tills de blir mera självgående.
Steg 2 Först livets nödtorft, tak över huvudet och mat för dagen.
Steg 3 De måste lära sig svenska, och om hur vårt samhälle fungerar, det måste vara ett krav.
Steg 4 Nu blir det svårare men detta måste på något sätt genomföras.
Utbildning eller komplettering, både generell och individanpassad
Jobb ta till vara den kompetens som finns och ge möjlighet till utveckling plus skapa nya låglönejobb (jobb är bästa sättet för integration)
Egen bostad och undvika för stora koncentrationer till en plats. Så bostadsbyggande är en nödvändighet.
Steg 5 göra en kostnadsberäkning (multiplicera summan med pi och dela med längden på skosnörena 😉 . Eftersom kostnadsberäkningen med säkerhet inte kommer att stämma.)
Anpassa tidigare punkter efter kostnadsberäkningen
Jag tror mer på morötter än piska så använd det.
Värd för Pensionärer
#4 Jo, frågan är bara exakt hur? Det har ju inte lyckats oerhört väl de sista 30 åren. Personligen anser jag att det ligger ett stort ansvar på den person som kommer till Sverige - typ "den som anpassar sig bäst - har bäst chanser att lyckas". Staten ska ge förutsättningar, men det är varje individ som måste "göra jobbet".
Många frågor och få svar.
#5 Du har alldeles rätt på alla punkter.
Men någonstans måste man börja och bestämma mål och övergripande strategier. Sedan är nästa steg att se på varje områdes genomförande, vet inte var den kunskapen finns, men några någonstans borde ha idéer.
Värd för Pensionärer
#6 Säkert. Det krävs nytänkande och att man, kanske, lämnar de traditionellt utstakade vägarna.
# 4 Du låter som en Sverigedemokrat 😂
#8 Jag väntade på den kommentaren 😃
Jag var medveten om att en del punkterna ligger nära vad SD säger, men man ska vara ärlig och då blir det så.
Men nej jag är ingen SD.
Värd för Pensionärer
Mycket hänger nog på vad som händer i deras hemländer, och då tänker jag i första hand på Syrienflyktingarna. Man skall väl inte helt ge upp tanken på att det blir en varaktig fred i deras land så småningom, även om det ser mörkt ut nu. Sannolikt kommer väl i så fall en viss del att återvända för att vara med och återuppbygga sitt land, vilket då skulle kunna minska trycket här i Sverige.
#10 Fast flyktingar från Syrien är bara en del - det kommer en hel del från Afghanistan & Eritrea också. Minns inte fördelningen exakt, men kan det varit ungefär 3 lika stora delar?
Här hittar du var flyktingarna kommer från.
http://paflykt.aftonbladet.se/chapter/det-flyr-de-fran-och-sa-manga-far-stanna-i-sverige/
Värd för Pensionärer
#10 Ja, det var just därför jag nämnde speciellt dem från Syrien som exempel på möjliga återvändare. Av de sociala flyktingarna från andra länder lär väl få återvända hem frivilligt…
#13 Sant. Sedan finns det sannolikt ett stort mörkertal också dvs exakt vilken nationalitet som folk har.
# 12 Det statistiken stämmer inte längre. Det är de minsta antalet som kommer från Syrien nu för tiden. Ska se om jag hittar någon aktuellt statistik.