Politik iFokus

Politik

Etikett: ekonomi
Läst 1032 ggr
Schnauzertik
1

Slopat utgiftstak?

Slopat utgiftstak, högre skatter och ökad upplåning blir följden av flyktingströmmen. Men med djärva åtgärder på arbetsmarknaden kan det bli ett lyft för ekonomin, konstaterar Makrorådet

http://www.di.se/artiklar/2015/11/4/makroradet-utgiftstaket-kommer-att-slopas/

Ligger det något i det?

Värd för Pensionärer

[Hayabusa]
8

Ja, du…en utmaning som heter duga. Känslan är att Sverige måste tumma på en hel del av sina värdegrunder som t ex arbetsmarknadspolitik. Rot & Rut var ju, tydligen, ingen bra sak men…

"I grund och botten handlar det om att få in de här människorna på arbetsmarknaden så fort som möjligt" (Anna Öster).

Jo, men frågan är: var? Personer med dålig/inga kunskaper i svenska, låg/ingen utbildning med mera. Var tusan finns det jobb med sådana kvalifikationer? Dessutom till 10.000-tals människor.

[helga21]
8

# 2 100.000 tals människor numera.

[Hayabusa]
2

#2 Ja, jag höll medvetet igen på siffran. Hur som helst, så är det ett stort antal riktiga jobb som måste fram.

gruvel
0

Makrorådet känns som att det är problemfritt att öka upplåningen, att slå igeom utgiftstaket, att öka skattetrycket. Var finns jobben? Bostäderna? Språkproblemet löses inte i en handvändning. Rådets ekonomers yttranden känns som pliktskyldiga önskningar tycker jag. Får man frågan att säga något och glänsa litet så vill man inte vara dyster. Det ger inga slantar.

Schnauzertik
1

Så nu lutar vi oss alla tillbaka och tittar på Stefan L och säger fixa det här! 😉

På 20-talet då arbetslösheten var över 30% skapades nödhjälpsarbeten som var okvalificerade, kanske något att ta upp under en begränsad tid och i en modern variant? Man skulle kunna skicka berörda nästan direkt till denna typ av arbeten  😕

Värd för Pensionärer

[Hayabusa]
2

#5 Haha, nja…fixar han det, tror du? 

Helt klart har arbetsmarknaden ändrats sig rejält sedan jag själv, i början på 80-talet, fick mitt första "riktiga" jobb. Konkurrensen om tjänsterna är hårdare och kraven på utbildning & kvalifikationer högre.  Ett CV som visar på grundskola & 3-årigt gymnasium smäller inte särdeles högt idag.  Med tanke på det, så blir uppförsbacken enorm för en nyanländ som kanske gått 6 år i skola och saknar kunskaper i andra språk än sitt eget. Att säga; "Dessa människor måste ut i arbete så fort det bara går" blir ju därför helt orealistiskt. Åtminstone i ett land som Sverige. Alla kan ju inte "baka pizza eller köra taxi" (därmed inte sagt att det är något fel på dessa två yrke).

Ska Löfvén & Co lösa situationen så måste man först och främst analysera och förstå problembilden. Att försköna eller vifta bort orosmoln hjälper inte ett dugg - verkligheten kommer alltid i kapp. 

Jag har inga lösningar, men tror att det måste till stora förändringar i arbetspolitiken för att nå resultat.

Schnauzertik
1

#6 Mycket tveksamt och absolut inte utan hjälp från flera håll.

Spånar lite angående jobb, lite som jag kommer på, krävs mycket mer.

Hantverkare är det svårt att få tag i det tar t.ex flera månader att få tag på en murare eller plåtslagare., några borde ha den kompetensen.

Vargfrågan var uppe i en annan tråd och fåraherdar nämndes, finns säkert sådan bland flyktingarna.

Våra naturreservat behöver hållas efter.

Sen är jag rädd för att det också kommer att krävas A och B lag inom arbetsmarknaden.

Värd för Pensionärer

[helga21]
0

# 5 Dessa var  en del att den liberala ekonomen Keynes teorier. När det var dåligt ställt på den privata marknaden så skull staten efterfråga istället. Då var det massvis med vägar som behövde byggas och annat att göra. Frågan är vad man ska sysselsätta människor med nu. Det mesta är kvalificerade arbete som man behöver kunna svenska för att uträtta. Alla invandrare kan inte starta en pizzeria.

Zepp
0

Det duger som du vet med Engelska!

Och rätt många vad jag förstår som kommer från Syriens sönderbombade städer är högutbildade.. sådana vi har brist på.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

72mm
3

"Och rätt många vad jag förstår som kommer från Syriens sönderbombade städer är högutbildade.. sådana vi har brist på."

Haha.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Hayabusa]
1

Ska man konkurrera om jobben så är det alltid en nackdel om man inte kan svenska (i Sverige). Högutbildade syrianer är det brist på.

sponny
3

#9 Zepp, har du lyssnat på SVT, eller?

Var tredje syrisk flykting högutbildad

_SVT Nyheter har undersökt utbildningsnivåerna bland nyanlända och funnit att av de syrier som kom under 2014 hade 37 procent en eftergymnasial utbildning. Mer än var tredje syrier som kommer till Sverige är alltså högutbildad.
_

Ooh, toppen. Alla problem är lösta. Nu vräker det in läkare, tandläkare och raketforskare!! Sedan kom den tröttsamma forskningsrapporten som visade verkligheten. F*n vad jag hatar verkligheten.

Forskningsstudie bekräftar låg utbildningsnivå bland Syrier i Turkiet

Att ungefär var tiondel Syrisk flykting är högutbildad och knappt hälften har förgymnasial utbildning är konsistent med världsbankens siffror innan kriget, som visar att 4 procent av Syriens befolkning hade högskoleexamen.

SVT hävdar fortfarande insisterar att 37 procent av Syrier är ”högutbildade” eller ”högskoleutbildade”. Detta har SVT kommit fram till genom att omdefiniera högutbildad till alla som har någon eftergymnasial utbildning, inklusive ett halvårs yrkesutbildning som svetsare eller rentav i koranskola.

Verkligheten, den suger ju så fruktansvärt. SVT har sagt att det är högutbildade som kommer och så visar sig verkligheten vara en annan. Det de sysslat med är rent oärligt eftersom man inte kunnat förbereda sig, då många trott och tror på siffrorna om alla dessa "högutbildade" som kommer. Och räknar med att 1 tredjedel av de som kommer är läkare som ska rädda välfärden.

[helga21]
2

# 12 Jag regeringen har tagit sig vatten över huvudet onekligen.😡

Zepp
0

Du behöver inte oroa dig för de fattiga lågutbildade har inte råd att ta sig hit.. om vi inte flyger ner och hämtar hit dom.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[helga21]
3

# 14 Jodå hela släkten samlar ihop pengar till dem för att de ska kunna komma efter hit. Och många skuldsätter sig också.