Politik iFokus

Politik

Etikett: rättsfrågor-integritet
Läst 1183 ggr
[helga21]
5

Det eskalerande våldet

"Det väpnade våldet eskalerar i de svenska storstäderna. Sedan 2010 har fem gånger så många skottskadats i de svenska städerna jämfört med i grannländernas huvudstäder tillsammans. Det visar en granskning som SVT Nyheter gjort."

"Slår man ihop siffrorna visar de att fem gånger så många har skottskadats de senaste fem åren i Göteborg, Stockholm och Malmö jämfört med i grannländernas huvudstäder tillsammans."

Ja detta vakande jag till i morse. Hur är det egentligen? Har våldet msinkat i Sverige?

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/extrem-situation-jamfort-med-grannlanderna

[Bermudas]
8

Hörde polissirenerna igår natt…lät som flera bilar…tänkte det nog var ambulans med. Såg att det varit ett killgäng som rånat några andra. När de gjorde motstånd så fick offret en kniv i magen. Nej de som försöker få oss att tro att våldet minskat snackar skit. Det är möjligt att man är snabbare på att rädda offer från att dö numera på grund av att alla har mobiler nu för tiden och att hjälp kan komma fortare. Men ser man statistiken så ser man kurvan stiger och stiger.

Huygens
0

det dödliga våldet har inte ökat

Martin
1

#0 Vanskligt att svara på då det handlar om statistik och statistik alltid kan tolkas :)

"Har våldet msinkat i Sverige?"

Det är en mycket stor fråga, tar fram lite statistik ikväll tänkte jag. Ökat jämfört med när? Ett år? 2 år? 10 år? Och utifrån din frågeställning så menar du allt våld antar jag. Menar du fällande domar eller gjorda anmälningar? Artikeln du länkar till handlar om väpnat våld, vilket inte nödvändigtvis är samma som din fråga. Mest så att vi pratar om samma sak.

Min uppfattning i Malmö där jag bor är att gatuvåldet, det oprovocerade i samband med krogbesök och annat har minskat medan antalet skjutningar och även knivhuggna har ökat. Har det dock inte statistiskt bekräftat utan det är min bild, i en tidsperiod på 3-5 år.

mvh Martin

Huygens
1

En tanke slog mej.

Om myndigheterna i Sverige kan visa att våldet i Sverige inte ökat och samtidigt kan visa att Sverige har 5 gånger så mycket våld som andra nordiska storstäder, borde inte våldet i så fall ha minskat kraftigt i andra nordiska storstäder?

[helga21]
1

# 3 Det var det våld som det stod om i länken och som jag  citerade jag avsåg.

[Bermudas]
8

Ensamkommande pojke tog sig in i ett hem med en kniv. Kvinnan låste in sig på toaletten och pojken försökte ta sig in dit. Kvinnan hade mobil kunde ringa sin man som som tur var är kampsportare och med hjälp av grannen till slut lyckades brotta ner killen/pojken. Västerbottenskuriren http://www.vk.se/1563445/pojke-bakom-ny-knivattack-stoppades-av-kampsportare "Inbrottstjuven, som bland annat hade stulna klockor på sig, vårdas nu på sjukhus med huvudskador. Han har bland annat röntgats under dagen. Det är oklart hur länge han kommer att stanna där, men när han vårdats färdigt kommer han antingen att föras till ett särskilt boende eller bevakas av väktare dygnet runt, enligt Magnus Eklund. – Han är ju på grund av sin låga ålder omhändertagen enligt LVU (Lagen om Vård av Unga) och Socialtjänsten har under dagen jobbat febrilt med att hitta en plats åt honom, men det finns inte en enda ledig plats i hela Sverige. Nu har vi återigen kontakt med Socialtjänsten och de måste hitta en lösning. Folk ska ju kunna känna sig trygga. Familjens små barn blev vittnen till den dramatiska händelsen på söndagsförmiddagen. – Det här är ju en väldigt traumatisk händelse för familjen. Vi måste se över hur vi kan hjälpa dem, säger Magnus Eklund och fortsätter. – Det är väldigt tragiskt och det blir extra tragiskt när det är en sådan ung person som gör sådana här saker. Enligt egen utsago är han tolv år, men vi uppskattar att han är mellan tolv och 16 år." Det kommer bli intressant för Sverige framöver. Folk kommer varje dag in i mängder utan att ens registreras. Fantastiskt spännande!

[Bermudas]
7

Ahh jag läste artikeln lite slarvigt. Det var alltså SAMME kille som knivskar en kvinna vid ett inbrottsförsök dagen innan. Först haffade polisen honom på ett tåg…(kan man fortfarande åka gratis?) Snällsvernskarna släppte sedan killen direkt så att man kunde riskera en ny människas liv. Dom körde hem honom till hans bostad. Sen gjorde han det igen! Undrar när dom släpper ut honom igen!? Vårt land är sjukt!

[helga21]
6

# 7 Och uppenbarligen denna "lilla pojke" som inte kan sitta i ett vanligt flyktingläger då han är ett barn.

Martin
2

#8 Med tanke på hans beteende kanske han skall vara omhändertagen och inte sitta i ett läger och kunna göra vad han vill?

mvh Martin

Martin
1

#4 Man får skilja på olika typer av våld, det är väl det som är kruxet med statistik.

Säger man att våldet minskat men det väpnade våldet ökar är det två saker som inte behöver vara motsägelsefulla.

mvh Martin

[VSK]
8

Det är lätt att vara efterklok Martin.

När det inte finns resurser för fem öre att kontrollera vilka som kommer, när det inte finns resurser att ha kontroll på folket, hur skall man då kunna undvika sånt menar du?

[helga21]
3

# 9 Han hade varit hos en annan kvinna och knivskurit henne men släpptes igen dagen innan.

Martin
0

#11 Det kan man nog inte och även om man vetat vilka de var (gissar att han inte förekommer speciellt mycket i register sedan innan) så tror jag inte det hade spelat roll. I Malmö var t.ex. inte ett grovt vapen- och narkotikabrott tillräckligt för att ta LVU på en 15-åring vid första tillfället, socialtjänstlagen har vissa begränsningar.

Däremot när samma person gör saker igen, och framförallt om det är i närtid så ökar möjligheterna. Så blev det i Malmö och så verkar det ha blivivt här också. Vissa saker tror jag tyvärr inte att vi kan förhindra/undvika, och det var inte det jag menade heller.

Det troliga är att hittar inte soc något ställe att placera honom på så blir det LVU i hemmet och då kommer man få med honom att göra igen.

Min kommentar var mer riktad till #8 som jag uppfattade menade att han inte kunde vara i flyktingläger pga av att han var barn, men det var kanske feltolkat.

Och - utifrån artikeln är han fortfarande på sjukhus och är han inte bevakad där så kan han traska ut när han vill.

mvh Martin

[helga21]
5

# 13 Jag menade att han inte kan sitta i ett vanligt flyktingläger pga av sin ålder. Men han borde sitta inspärrade med tanke på sitt beteende. Han är uppenbarligen farlig för andra.

[Bermudas]
5

Hittade det här på flashback har inte själv tillgång till plus på Västerbottenskuriren så…men lägger in ändå. "Familjen som blev attackerade säger nu till vk att han var minst 20 år!? Och att efter att han hade försökt ta sig in till kvinnan i badrummet, istället för att fly från platsen, gömt sig alt. väntade bakom parets säng. Hur kan polisen säga 12-16 och målsägande "minst 20"? Det händer ganska mycket inom detta åldersspann.. Sedan att han valde att vänta kvar i bostaden, gömd bakom en säng tyder väl på att han faktiskt 'planerade' mer än att stjäla de värdesaker han redan tagit? Edit. Källan är tyvärr en plus-artikel: http://www.vk.se/plus/1564483/var-ut…att-doda?mobil

Martin
0

#13 Tack och lov omhändertar vi inte folk och sätter dem i flyktingläger i det här landet…

Det är inte sällan som en rädd målsägare överdimensioner t.ex. knivars och pistolers storlek.

Ålder är svårt, visst skall det vara stor skillnad på 12 och 20, men mellan 16 och 20 behöver det inte vara lika mycket. Och skulle de dessutom ha fel på vars två år så är det 18 och 18.

Annars är det såklart så att man gripet fel person, är gärningsmannen garanterat minst 20 och den man har 12-16 så är det inte samma…

mvh Martin

[Bermudas]
3

#16 "Annars är det såklart så att man gripet fel person, är gärningsmannen garanterat minst 20 och den man har 12-16 så är det inte samma…" Tror du inte polisen märkt att det är samma person? Det står klart och tydligt i artikeln att det är samme kille. "Det är inte sällan som en rädd målsägare överdimensioner t.ex. knivars och pistolers storlek." Vad kom det här med storleken på pistoler och knivar in? Har jag missat något från tråden?

Martin
0

#17 Jo, jag är helt säker på att man har samma, men någon har ju fel. Det kan vara båda som har fel, men ena sidan har fel. Jag vet inte vilken.

Det var ett exempel. Det jag menar är att eftersom att han har kniv kan man anta att det uppstått viss rädsla och då kanske man inte ser en 12-åring framför sig, även om det skulle vara så.

mvh Martin

[helga21]
4

# 16 Förmodar att det mig du avser men du svarar dig själv😃 Jag avsåg inte något flyktingboende utan snarare antingen psykakut eller arrest.

[helga21]
0

Skottlossning i Västra Frölunda. Man skjuten i huvudet.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21704041.ab

Martin
0

#19 Aha, då är jag med. Svårt att förstå att det var det du menade när du skrev "vanligt flyktingläger".

"Och uppenbarligen denna "lilla pojke" som inte kan sitta i ett vanligt flyktingläger då han är ett barn."

mvh Martin

[helga21]
0

# 21 Läger var väl inte det mesta lämpliga ordet jag hittade just då men en flyktingförläggning.

Martin
0

#22 Men om du nu menar psykakut eller arrest (#19) så spelar det inte så stor roll om du skriver läger eller förläggning, svårt att förstå ändå. Eller så tänker jag fel. Vi är kanske bara olika :)

mvh Martin

[helga21]
2

# 23 I mitt första inlägg menade jag flyktingförläggning pga "barnets" ålder men i mitt andra inlägg avsåg jag att han borde var inspärrad. Ifall det klarnar 😃

Martin
0

Jag har förstått vad du menade för längesedan. Tror det är två saker vi har pratat om här, men jag har bara pratat om första inlägget men det var kanske ett syftningsfel.

Antalet som uppger sig vara utsatta för våld minskar, enligt en delrapport från BRÅ som släpptes igår. Det är främst våldet mot män på allmän plats med okänd gärningsman som minskar. Våldet mot kvinnor ligger kvar på ungefär samma nivå.

En gissning till det är att generellt utsätts män och kvinnor av våld på helt olika ställen och av olika typer av gärningsmän.

Tänkte inte kidnappa denna tråden med denna rapporten, men utifrån vad som diskuterats om våldet ökar eller minskar (och tråden heter "det eskalerande våldet" baserat på statistik som handlar om att det väpnade våldet eskalerat) blir det en bra motpol. Rapporten om det minskade våldet har Zapp startat en tråd om här.

mvh Martin

[helga21]
2

Frågan är då varför våldet minskar. Beror det på att folk blivit försiktigare än vad de tidigare var?  För antalet som skjuts har då ökat markant de senaste åren.

Martin
1

Våldet mot män på allmän plats med okänd gärningsman (det som minskar mest, som framkommer i länken ovan är det inte allt misshandelsvåld som minskar) tror jag personligen minskar för att man jobbar mer brottsförebyggande. I alla fall i storstäderna. Stockholm har (eller har haft i alla fall) mobila poliskontor ute i nöjeslivet med en hög närvaro ett antal år. Malmö har "punktbevakning" av nöjesställena i city på helgnätter med fotpatrullerande poliser.

Det ihop med att fler krögare efter påtryckningar från polis och kommun som är tillsynsmyndigheter i alkoholärenden utbildar sin personal i ansvarsfull alkoholservering gör säkert sitt till.

Enligt vissa kriminologiska teorier begås ju brott om 1) man har en motiverad gärningsman 2) potentiellt brottsoffer 3) avsaknad av väktare.

Dvs om man har en motiverad inbrottstjuv, ett hus där det kan tänkas finnas något av värde och inget inbrottslarm och ingen hemma är det större risk att det blir inbrott där än om man har en motiverad inbrottstjuv, det kan tänkas finnas något av värde samt det är tänt, skyltar om larm samt folk som rör sig i huset.

Applicerat på krogvärlden/nöjeslivet där unga män är den främsta måltavlan i "gatuvåldet" så innebär det att om det finns ordningsvakter på nöjeställena och fotpatrullerande poliser utanför så är det mindre risk att någon blir misshandlad än om det inte fanns.

Jag bor i Malmö och kan egentligen bara tala för Malmö, men min absoluta uppfattning är att det blivit mindre våld på nöjesställena. Och där det fortfarande förekommer, det är där folk är fullast/mest påverkade, och där ordningsvakterna inte gör sitt jobb (eller är underbemannade).

mvh Martin

[helga21]
2

# 27 Så gjorde polisen här också och bevakade Ronnebygatan där de flesta uteställen ligger. Den blev då Sveriges farligaste gata. Då man tog de som var för påverkade och som slogs och när det ändå fanns polis där så passade man på att anmäla varandra 😃

platinium
3

Har varit väpnade rån och rånförsök mitt i stan, precis där jag går av och på bussen till jobbet, mitt på dagen, ett antal gånger den senaste veckan nu :/ känns ju sådär.

Martin
0

#28 Kanske inte funkar överallt. Eller så kanske man skulle tagit dem innan de blev så fulla att de började slåss.

Om det är Ronnebygatan i Ronneby verkar det onekligen vara en del problem med våld i den staden. En 50-procentig (ungefär) ökning av antalet anmälda misshandelsfall mot kvinnor och även en stor ökning mot män över 18 år. Totalt en ökning med 16% mellan 2013-2014 (minskade gjorde misshandel mot barn. Mörkertalet är dock stort bland misshandelsfall.

(https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=6&cad=rja&uact=8&ved=0CE0QFjAFahUKEwift9zn5PvIAhVFDSwKHU7jD7Y&url=http%3A%2F%2Fronneby.se%2FPageFiles%2F3741569%2FVerksamhetsbera%25CC%2588ttelse%2520lokala%2520BRa%25CC%258A%25202014.pdf&usg=AFQjCNFllyXWpzXj0phuWNBdhMJlHsEbSQ&sig2=u22yP3mmmGdtZSAUT-uHzg)

Därför går ju inte denna statistiken (antal anmälda misshandelsfall) att jämföra med den i ett antal inlägg tidigare (där folk uppgett att de utsatts för våld, men inte nödvändigtvis har anmält).

Man får väl säga att om det ökade misshandelsanmälningsantalet har med att göra att polis var på plats så var det väl bra för då finns det ju bättre förutsättningar att lagföra de som slåss, än om det inte anmäls.

mvh Martin

Martin
0

Tilläggas skall, eller snarare förtydligas för jag har skrivit det innan: Jag har inte sett statistiken för Malmö så jag vet inte hur den är, et jag skriver om är bara min känsla utifrån hur jag upplever det. Det kan vara fel. Skall se om jag hittar statistik som visar att jag har fel (eller rätt).

mvh Martin

[helga21]
0

# 30 Mig veterligt finns ingen Ronnebygata i Ronneby men väl en Karlskronagata. Ronnebygatan här i Karlskrona är uppkallad av de Ronnebybor som tvingades flytta hit när staden anlades av Karl den Xl men det fanns inget folk här. Det var jordbruksmark som kungen exproprierade från Wittus Andersson (han kastades i fängelse). De tog fönstren från husen i Ronneby. Den går från öster till väster tvärs över Trossö.

I Ronneby finns under nätter och kvällar en polispatrull och de har inga arrester utan måste köra till Karlskrona 3 mil bort. Hela kommunen har 30.000 invånare.

Martin
0

Aha, fick för mig att du skrivit att du bodde i Ronneby. Det är ofta så i mindre orter, att man får köra till en större ort en bit bort.

mvh Martin