Historielöst mörker i Umeå
I Umeå ska man ikväll manifestera mot nazism men anser att detta bör göras utan att bjuda in den judiska församlingen.
http://www.nt.se/opinion/ledare/historielost-morker-i-umea-12224427.aspx
Citat från artikeln. En mycket kort sammanfattning av den:
"Tyvärr är det inte första gången som beslutsfattare i Umeå har otur när de tänker."
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Å herre min skapare. Man tror fan inte att det är sant. Jag hoppades in i det längsta att det var en hård vinkling á la aftonbladet/avpixlat och att det hela kunde förklaras med ett enkelt förbiseende, men icke.
"I tidningen Totalt Umeå säger Hägglund i en kommentar till beslutet (som alltså är ett beslut och inte ett slarvigt förbiseende) att ”Det kan upplevas som en ovälkomnande eller otrygg situation för dem”. Vid tidigare tillfällen har det förekommit Israeliska flaggor där man likställt Davidsstjärnan med svastikan! Arrangörerna ska alltså på fullt allvar hålla en manifestation till minne av Kristallnatten där judar i Sverige 2015 inte kan känna sig trygga enligt arrangören som för enkelhets skull inte bjöd in den. Man tar sig för pannan! Vilka är det som deltar på manifestationen vars närvaro skapar otrygghet för personer med judisk tro? Vem har Hägglund bjudit in som inte förmår stå sida vid sida med judar i en markering mot nazism? Det måste vara en väldigt speciell typ av personer. Vad är en poängen med en manifestation mot nazism om de efterlevande till offren inte är inbjudna? Att det dessutom beskrivs som en otrygg situation är absurt."
Friskt kopplat är hälften brunnet!
Det här var nog f*n det dummaste jag hört. Bjuder man inte i den judiska församlingen för högtidlighållandet av kristallnatten kan man inte ha alla hönsen hemma. Detta känns som om vänstern i Umeå (som enligt artikeln är stark i Umeå) målat in sig i ett politiskt hörn.
Vi hatar nazister. Vi manifesterar mot nazismen samma natt som kristallnatten. Då drabbades judarna av nazisterna. Israel är den judiska staten. Israel får stöd från USA. SYNTAX ERROR, SYNTAX ERROR….
Vaaa???? Vilket konstigt beslut!!! 🤦♂️
Otur när de tänkte…. *ryser*
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Även i Stockholm höll man till med banderoller som ”Anti-fascism är självförsvar”, ”Enad kamp mot SD-rasismen” och ”Öppna gränser inga fler drunkade på Medelhavet”.
#0 Hur fasen tänkte dom där? 🤔
I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?