Politik iFokus

Politik

Etikett: försvarspolitik
Läst 1190 ggr
[Bermudas]
6

Asylanter varnar för IS på boenden

Här en artikel från Allehanda. Asylanter som vittnar om hur medlemmar i IS är bland de boende på asylboender. Och att dessa inte är särskilt goa om man så säger…. "Flera medlemmar ur Islamiska staten finns – enligt asylsökande – på ett av Västernorrlands asylboenden. – Det är flera som har berättat det för mig, fast ingen vågar peka ut dem, för de är rädda för att råka illa, säger en källa till Allehanda.se som arbetar på asylboendet. Vår källa har själv misstankar mot tre andra män. – Jag tror inte på att de flydde hit för att komma undan kriget. Utan jag är övertygad om att de är med i IS. Vad var det som fick dig att misstänka att de är extremister? – Det var framför allt deras aggressiva och respektlösa sätt som fick mig att reagera. Fast det pratas ju mycket bland de asylsökande också." ------ "– Den av dem som pratade mest sa på fullt allvar "jag har rätt att våldta kvinnor som bär kort kjol" vid ett tillfälle. Och om det händer något här i Sverige framöver så blir i alla fall inte jag förvånad om det visar sig att han och de två andra är inblandade. Vid ett annat tillfälle sa han faktiskt "vänta bara tills vi får uppehållstillstånd" och skrattade." http://www.allehanda.se/allmant/angermanland/asylsokande-till-boendepersonal-ni-vet-om-att-det-finns-is-medlemmar-har-va

[Bermudas]
4

"Läs också: Säkerhetspolisen vill ha in tips efter larmet från asylboendet Signalerna om att det kan ha funnits – och kan finnas – IS-anhängare i länet överraskar inte Cecilia Borgh i Kramfors eller Tobias Brännlund, enhetschef i Sundsvall." http://www.allehanda.se/allmant/angermanland/sakerhetspolisen-vill-ha-in-tips-efter-larmet-fran-asylboendet

Fillifjonkan60
6

Jag blir inte ett dugg förvånad, men förbaskat rädd och förbannad över att "vi" inte har mer koll på vilka vi tar in i landet. 😮 😡

I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?

[Bermudas]
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2 och nu meddelar Migrationsverket att dom tappat räkningen

gruvel
2

Då Allehanda i Ångermanland skriver så pass "frispråkigt" om möjliga IS-problem tror man de är rätt säkra på sagespersonen, särskilt när Säpo då visar intresse för uppgifterna.  Säpo yppar inget konkret alls om vad de vet i dessa sammanhang, bara att IS-folk finns. Det kan man förstå. Men kan inte vara lätt göra avvägningen vad medborgare/allmänintresset borde få känna till och vad bör hållas hemligt. Kanske har man instruktioner att allmänintresset alltid är sekundärt?

pysseltigern
3

Mycket oväntat?🤔 Så går det när allt och alla är välkomna. Snart finns det väl inga IS-krigare kvar i Syrien? Ut med dem fortare än kvickt.