Hungerstrejk!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Egenhändigt gjord film av asylanter på Norrbygården ör att visa sitt missnöje över maten och boendet.
"Inne i matsalen satt flera av de asylsökande demonstrativt med tomma brickor. De har i tre dagar hungerstrejkat. De boende gjorde först en kort film där de krävde bättre villkor. – Vi älskar Sverige och svenska folket men vi behöver deras hjälp, säger Zouher, som önskar att kallas så för att han är rädd för repressalier. Det är i nuläget omkring 470 personer som bor på Norrbygården och flera personer som FP pratar med säger att det är mycket trångt. Zouher och flera andra på boendet berättar att de vill ha bättre boendevillkor och att bland annat är maten så dålig att de är oroliga för sin hälsa. Enligt honom hungerstrejkar de flesta på boendet förutom flera av barnen, äldre och de svagare personerna. Han menar att de har försökt få gehör för sina krav i flera månader. Tom Syrén är platschef på Norrbygården. Han berättar att maten kommer från Brukshotellet. -Tycker de inte om maten så är det inget vi kan göra något åt. Vi har 450 personer med olika tycken, säger han. Enligt Syrén följer boendet de boendekrav som Migrationsverket ställer." http://fagersta-posten.se/nyheter/nyheter/1.3254578-hungerstrejk-pa-norrbygarden

Jag undrar så vad de serverar. Det har varit samma problem både i Finland och i Norge. Jag läste att det brukar vara kyckling eller kött med ris och grönsaker på ett boende. Kan maten vara möglig eller härsken om de är oroliga för hälsan?
>>>Malum domesticum<<<
Du tror inte att gäster på Brukshotellet hade klagat då, eller att det hade blivit skriverier i tidningarna om detta hotell säljer möglig och härsken mat?
Undrar också vad det är för fel på maten. Måste ju vara väldigt illa om de är oroliga för sin hälsa (ändå låter dom barn och äldre äta av den?)
#4 Exakt samma undran har jag. Är maten verkligen så oerhört kass? Vad betalar de (flyktingarna) för den?
Kan det vara så att exempelvis: Jag ogillar ofta utländsk frukostbuffé för att jag aldrig äter sådan mat. Vilket resulterar i att jag är ovan vid smaken.
Dom ogillar den här maten för att de inte äter sådan i sitt hemland.
Hälsorisken förstår jag dock inte…
/Mimmi
Jag undrar samma sak som #4 och #5
#8 Man skulle kunna tro att videon var SD reklam. Men jag blir inte så upprörd på dem, ser dem som naiva och okänsliga och irriterande. Precis som så många svenskar som inte verkar fatta ett dyft om verkligheten runt omkring dem.
Sånt här kan göra mig förbannad. Men vill du, Zouher och ni andra som klagar på maten och på boendevillkoren ha min hjälp och inte minst min respekt? Eftersom Norrbygården suger så pass att ni är oroliga för hälsan erbjud er då att byta med någon av de av era landsmän som troligen kommer att få sova ute inatt eftersom boendena är slut. Då kommer jag verkligen att respektera er!
Chansen att det händer är nog ganska liten dock…
#8 Att säga att folk beter sig som djur och att dom är snyltgäster baserat på vad media skriver är inte bara lågt. Det är riktigt jäkla fult!
#10 Ja dom skulle veta att andra får bara gatan nu. Det känns inget vidare att se dem klaga…dom har mat och husrum… Det är korkat.
#11 Ja säga att dom beter sig som djur ska man inte säga. Det är inte schysst. Korkat är mer korrekt ordval…som så många svenskar också beter sig ( ska sägas i rättvisans namn.)
#11 "Att säga att folk beter sig som djur och att dom är snyltgäster baserat på vad media skriver är inte bara lågt. Det är riktigt jäkla fult!"
Ändå så är det precis vad jag ser när jag tittar på videon. Otacksamma snyltgäster som tar allt föregivet och som beter sig som djur när de inte får exakt vad de vill.
Och som Bermudas skrev, det kunde ju knappast ha varit bättre reklam för SD.
Friskt kopplat är hälften brunnet!
Mina katter beter sig inte som "djur". De äter det de får. Det är bara människor som beter sig på detta sätt.
(Jag som djurvän tycker det är mest elakt mot djuren att jämföra dem med otacksamma människor! Djur drivs av instinkter, människorna i videon av okunskap och arrogans.)
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
det är ju svårt att inte reagera så det är otacksamt och som läget är nu ska dom vara glada att dom har tak över huvudet.
däremot kan det ju vara så att dom inte serverar tillräckligt mycket grönsaker och att det är dörför dom är rädda för sin hälsa de vet jag inte. men jag är då rädd för min hälsa varje gång jag åker till ett land utanför norden kommer alltid hem med kass mage antar att det är samma för dom nu. men inte okey av dom. stackars dom som jobbar på boendet en massa hungriga män som är upprörda jag skulle inte känna mej säker.
#14 Vet du hur mycket skit som inte stämmer som sprids?
Vet du varför dessa människor gör som dom gör? Har du personligen pratat med dom?
#11 Jag baserar det inte på vad media säger, utan utifrån min egen reaktion när jag såg videon lol.
#15, #16 Precis som människor så har även djur olika personligheter. Mina katter äter minsann inte alltid det som serveras. Nu är dock även människor djur, och jag menade att det är inte särskilt bildat eller vuxet att sitta och slå brickorna i borden och skrika. Vad fan är det för jävla omoget beteende liksom? Sluta märka ord nu, förresten, börjar bli rejält irriterad på det.
#14 Tack för stödet!
#19 Jaha. Mitt misstag. Trodde videon var media.
#20 Videon är ett medium om man skall vara petig. Och i ditt inlägg så skrev du "baserat på vad media skriver" och därför tillrättavisade jag dig och sa att jag baserade det på min egna uppfattning och reaktion. Nöjd nu? :)
#21 Nej. Jag är inte nöjd. Det du skrev är fortfarande inte ok eftersom du inte var där och inte pratar språket.
Men jag ber om ursäkt för mitt misstag med hur jag utryckt mig.
# 19 Människor är djur med ett språk så de kan uttrycka sig. Djur handlar på instinkt. Jag anser att man inte kan jämföra djur med människor eller tvärtom.
man kan inte kasta skuld på någon för hur dom reagerar sen kanske det är mer eller mindre klokt att utrycka de man känner. Dock så är inte den är reaktionen så konstig och borde inte göra någon förvånad för oss som inte känner invandrare och inte pratar språket är det tyvärr så att den enda infon man får är från media och den är det i alla fall som har gjort mej osäker när det går förbi ett gäng med mörkhyade killar.
De här killarna har inte mycket koll. Dom tror att svenskarna som ser videon ska komma och hjälpa dom. Istället blir folk skitförbannade. Snacka om misslyckat projekt. Å andra sidan tycker jag det är bra att dom visar upp det här. Ser en viss humor i det hela. Vad gäller maten. Dom vill ha ( skulle jag tro) fräscha grönsaker och kött av något slag varje dag. Dom är inte vana vid den lite blaskigare maten vi kan ha här. Som till exempel i Egypten är grönsaker och kött ofta billigt och jag skulle tippa att det är så på de andra länderna också. Maten är inget man knusslar med det ska vara fräscht och gott, mamma och systrarna kan laga gott. Men vi har inte några inhemska grönsaker att tala om. importerade grönsaker är rätt dyrt under fel säsong. Och de här killarna har haft höga förväntningar på allt möjligt..party, brudar, pengar, framgång, äventyr, ett bra liv…och alla som har haft höga förväntningar som inte infrias vet hur besviken man kan bli. (Om de verkligen flytt från brinnande krig skulle dom inte betett sig så här, då hade dom bara varit tacksamma att vara safe) Det som irriterar mig är att dom har en så otroligt dålig koll, och att dom beter sig som bortskämda skitungar. Och att Stefan Lövfen och dom andra narrarna har ännu sämre koll. Och att Sverige är på väg mot ett fall. Och att media har vinklat så mycket att så många svenskar blivit helt indoktrinerade och känslomässigt utpressade till att blöda med hjärtat in i absurdum.
#25 vad är "fräscha grönsaker " enligt dig?
Jag tror knappast dom får saker från komposten.
Jag blir så himla trött på er. Det har ingenting med att dom är invandrare att göra??? Jag är vegan och stor djurvän men ser inget illa med att säga att någon "beter sig som ett djur"? Då kan vi börja banna "djurisk blick" då med och liknande. Lägg ner.
Jag reagerade på deras otroligt omogna, respektlösa och oerhört ouppfostrade och otacksamma sätt att bete sig på. Det har ingenting med deras härkomst eller språk att göra. Hade ett gäng vuxna svenska män eller en högstadieklass full av unga tjejer suttit och betett sig sådär så hade jag reagerar exakt likadant.
Jag ogillar denna namnkallning som ni håller på med.
Vi vet faktiskt ingenting mer än det som visas. Åk dit och prata med dom och döm sedan. Jag tänker inte döma med tanke på hur mycket skit som sprids som visat sig vara lögn.
#22 "Det du skrev är fortfarande inte ok eftersom du inte var där och inte pratar språket."
#28 "Jag ogillar denna namnkallning som ni håller på med."
Ingen bryr sig om vad du tycker är OK att skriva eller inte. Folk reflekterar över vad de ser och hur de upplever det och så skriver de vad de tycker. Om det sedan inte stämmer med din drömbild av hur verkligheten borde se ut så kan du inte skylla det på andra.
"Vi vet faktiskt ingenting mer än det som visas."
Nej, men det räcker ganska långt för att börja misstänka att Bermudas kommer väldigt nära sanningen i #25, eller hur? Kan du, ens rent hypotetiskt, konstruera en situation där krigsflyktingar som "flyr för sina liv" skulle bete sig på det viset när de kommit till ett land som erbjuder dem gratis tak över huvudet, mat, livslång bidragsförsörjning om det skulle behövas, utbildning och vård?
När ska ni postmarxister inse att ni har blivit serverade århundradets lögn. Att allt ni tror er veta om invandring, flyktingar, asyl och multikulturalism är helt fel?
Efter att ha läst era kommentarer, såg jag nu filmen och de de visar är ju bara hur de kan uppföra sig illa. Hade de visat bilder på undermålig mat hade de kunnat få sympatier. Jag såg inga vidbrända korvbitar och inga mögliga apelsiner, något som hade kunnat visa orsaken till strejk.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#30 Jag håller med dig!
Hade dom visat vad dom fick på tallriken och förklarat varför det inte är acceptabel mat så hade vi ju iaf haft en chans att förstå situationen från deras håll.
// Harley
I varje sådan här aktion finns oftast EN uppviglare som får de andra med sig. Skilj ut denna uppviglare och sätt hen på vatten och mögligtbröd diet i en vecka eller två, så skulle hen nog inte klaga så mycket sedan.
Att små barn på dagis kan banka med tomma tallrikar och bestick för att maten inte kommer snabbt nog kan jag förstå, men tror ni inte de blir tillrättavisade av dagispersonalen?
Kan förstå att de som jobbar på Norrbygården inte vågar ge sig in i en diskution med dessa förvuxna barnrumpor.
Man måste försöka vara realist i alla lägen anser jag. Det är inte realistiskt att vänta sig att (i det här fallet) 450 människor som bor tillsammans i ett främmande land, nästan uteslutande unga friska män av videon att döma, ska sitta där bara och göra ingenting hela dagarna, utom att spela kort och vänta på sin asylprövning. De är människor, inte föremål som man bara behöver "förvara" någonstans.
Har länge ansett att asylsökande på flyktingförläggningar bör delta i enkla konstruktiva sysslor som inte kräver så mycket språkkunskaper, t ex dukning, disk, städning, tvätt, snöröjning, sandning, reparationer… Tror det är viktigt att hjälpa dem att behålla självkänslan och förhindra att de radikaliseras och utvecklar ett hat mot samhället. Samtidigt lär man känna dem lite mer som individer och kan lättare avgöra vilka som ev har oärliga avsikter. Dessutom sparar man in en del pengar.
De ser tämligen välnärd ut så de kan få matstrejka i några veckor om maten inte duger.
#33 Det har diskuterats i flera andra trådar. Tycker också att de borde få hjälpa till.
Kan inte hitta tråden just nu, men de hade visst försökt någonstans men lagt ner försöket, då det hade använts för mycket rengöringsmedel och för mycket mat gått till spillo.

#33. "Har länge ansett att asylsökande på flyktingförläggningar bör delta i enkla konstruktiva sysslor som inte kräver så mycket språkkunskaper, t ex dukning, disk, städning, tvätt, snöröjning, sandning, reparationer… "
Håller i princip med, men i de länder de kommer från är det mesta av det du skriver kvinnojobb, så jag tror inte de är särskilt intresserade av den typen av jobb.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
# 36 Då får de sen det som en kulturell anpassning😃
Fattar inte vad problemet är. Ingen tvingar dem ju att äta den mat som erbjuds. De kan väl äta vilken mat som helst? Sverige är ju så djävla multikulturellt så det ska väl inte vara så svårt att hitta muslim-föda som duger?
Fan vad förbannad jag blir. Beter man sig som de gör så är det fan i mig befogat; otacksamma djävla parasiter!
Fan, jag blir riktigt arg när jag tittar på videoklippet. Rent spontant är min tanke att de själv för pröjsa får sitt boende och mat!! Mina skattepengar ska väl ändå inte gå till dessa otacksamma människor ( tydligen ska dem det)
Multi vad?
Undrar om de sitter i fängelse. De beter sig som om de sitter i ett fängelse i USA.
Personligen skulle jag gärna vilja se en bild eller flera på maten som serveras och veta mer i detalj dess problematik.
Ett klagomål som jag läst mig till over internet av flyktingarna är att mjöklken går ut samma dag som de får den. Allvarligt? Förtutom i "rötmånaden" här så är leverantörens förbrukningsdatum en garanti för dem och inte för att maten är dålig. Jag hoppas att de kan framgå till flyktingarna också, att använda lukt och smaklökar mer för att minska
Utifrån det lilla, enligt mig som jag kunnat utläsa från nätet ser jag inga problem med maten, förutom vad man i olika världsderlar prioriterar i sin mat. Därmed inte sagt att maten på nämda ställe är bra eller dålig.
# 41 Mjölk - dricker de mjölk?
# 42 vet inte hurvida de dricker mjölk men det var ett av klagomålen från min googling att mjölken gick ut samma dag. Personligen dricker jag mölk flera dagar äldre än utgångsdatumet och hoppas fler på jorden gör det istället för att slösa på resurser
# 43 Det gör jag också om de smakar bra. Men jag visste inte att mjölk var ett livsmedel som de använda så flitigt i Mellanöstern. Uppenbarligen så har de inte lärt sig att lukta och smaka på den.
#41 Tror du verkligen det är en fråga om uppenbara kvalitésbrister? Det har inget alls att göra med vad som serveras?
Sedan så kan jag någonstans tycka att det minsta lilla krav överhuvudtaget är för mycket. Om anser sig "fly för sitt liv" och söker asyl, dvs skydd i ett land som är villigt att utan att ställa några frågor och utan några speciella motkrav ge dig tillgång till ett av världens mest generösa bidragssystem så vore det väl extremt konstigt att man det första man gör är att ge sig till att klaga på gratis mat?
Gröt till frukost och blodpudding till lunch säger jag. Skulle nog inverka mer på flyktingströmmen än dagens gränskontroller 😉