Attityder
Hur ska vi klara av att bli ödmjuka mot varandra.
Fick dela detta otroligt låga agerande av personal i /på XX. Tänkvärt
H&M ska sägas har kontaktat Emilia, för utredning och repersialer ang. sin personals beteende.
Hej H&M. Idag vid kvart i fem på H&M på Triangeln i Malmö hörde jag ett samtal mellan en butiksanställd och en väktare som gjorde mig arg, ledsen och besviken. En muslimsk kvinna hade nyss provat jackor med sina barn. När hon gått ut hörde jag följande från väktaren och den butiksanställde:
- De har inte här att göra. De borde bygga upp sitt hemland istället.
- Ja och så terrorattacken i Paris…
Samtalet fortsatte längre bort, jag antog att de misstänkte att någon annan kunde höra. Jag gick in i provrummet igen och undrade vad jag skulle göra och bestämde mig för att ta upp det med den butiksanställde. När jag kom ut ur provrummet hade den butiksanställde bytts ut mot en annan. Jag berättade vad jag hört och fick svaret att det är illa och att jag kan höra av mig till huvudkontoret. Hen sa också att hen skulle ta upp det med sin kollega. När jag kom ut till kassan blev jag betjänad av den butiksanställde som nyss deltagit i samtalet. Jag berättade vad jag hört:
- Du, jag hörde ett samtal mellan dig och en väktare i provrummet där ni sa om en muslimsk kvinna att "de har inte här att göra och att de borde bygga upp sitt hemland".
- Det har jag ALDRIG sagt, det var väktaren, det får du inte lov att anklaga mig för. Nej, att komma här och anklaga mig för det. Du vet ingenting, det var väktaren som sa det.
- Okej, men jag uppfattade det som att det var du som sa det.
- Ja det var det INTE. Du kan inte utgå från att jag har sagt det utan att veta.
- Men vad skulle du ha gjort om du var jag? Jag har ett medborgerligt ansvar att reagera på rasism, precis som du som H&M-anställd. Det är möjligt att det var hen som sa det, men jag uppfattade det som att det var du.
- Alla har rätt till sina åsikter, så är det bara.
- Fast du som anställd har väl ett ansvar för vad du representerar?
- Du kan inte komma här och påstå det och det kan jag säga dig att det här kan jag ta vidare.
- Vad menar du med det? Jag frågar dig för att jag också har ett ansvar att reagera.
- Tack, det blir xxxx kr, hej då.
Efter det tog jag min påse och lämnade affären.
Jag kan inte vara helt säker på vem av den butiksanställde och väktaren som sa vad. Däremot är jag säker på att en av dem yttrade rasistiska och islamofoba åsikter vilket i sig är illa nog, men detta dessutom som representanter för er under arbetstid. Ingen av deltagarna i samtalet reagerade och sa ifrån. Jag efterlyser ett svar från er och en värdegrundsutbildning för er personal. Ni borde kanske också se över vilka ni anställer och vilka civilklädda väktare som bevakar era butiker och från början klargöra för dem vilken värdegrund ni har som företag. För vilken är er värdegrund? Är inte alla människor välkomna i era butiker?
Med vänlig hälsning, Emilia Sahlin
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
betedde nån av dom sig otrevligt mot dom muslimaska kunderna? är ju min första fråga … vad man tycker och hur man gör är i min mening 2 helt olika saker ….
men jag antar att om det hade pratast så om nån svensk eller nån som såg ut som en nazi så hade du inte reagerat…
eller vänd på det …
du hade stått i en pizzeria och en av ägarna hade sakt dumma svennar har fan inget här att göra … hade du oxå konfronterat dom? för det är ju faktist DITT land…
bara undrar…
#1 Jag hade. Jag skiter fullständigt i din hudfärg, ditt ursprung, ditt kön. Allt jag bryr mig om är hur du beter dig mot andra. Beter du dig skit mot andra så kommer du få höra det om jag är nära.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
som sakt betedde dom sig otervligt mot kunderna eller pratade dom bara skit om dom ?
Jag anser ju att man får tycka och tänka vad man behagar oavsett var man jobbar. Men sedan anser jag också att man behöver skilja på yrkesliv och privatliv. Är man på jobbet så bör man ju ta på sig sin yrkesroll och då är det kanske inte så praktiskt att oavsett om man är väktare eller butiksbiträde prata om saker som kan förolämpa/kränka kunder när det är uppenbart att dessa kan höra vad som sägs. Det handlar helt enkelt om att vara professionell.
#3 Det spelar faktiskt ingen roll. Det är inte så att vi är ute efter deras jobb, utan det är deras moral vi är ute efter.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
Håller med #4!
Håller också med #4.
Ang brevet i #0 är jag dock tveksam till frasen "Jag har ett medborgerligt ansvar att reagera på rasism". Eftersom innebörden av rasism är ytterst godtyckligt idag.
Är egentligen tveksam till hela brevets autenticitet. Inte förvånad att det kommer sådana här skräckexempel nu för att tysta åsikter. Det kommer alltid från alla håll när något hänt och det stinker alltid ren och skär propaganda om dem.
Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.
#7 Kanske det,,,typ som ett flyblad menar du.
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
#8 Nej. Flygblad behöver inte va propaganda. Jag menar som propaganda.
#9 Oppss Zyperior : Oftast har propaganda så som flygblad politiskt eller nationalistisktbudskap och tema.Kan också spridas på annat sätt.
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
#10 Jaha.
Muslimen får inte ta av sig slöjan. Tror du hon har på den för att hon vill?
hon kanske har en dålig hårdag… 🤪
#13 Vet inte om du är ironisk men det skulle kanske vara intressant att diskutera vad slöjan står för och varför folk bär den. Vet inte om detta är rätta tråden bara….
Friskt kopplat är hälften brunnet!
#15 Nej, är tyvärr inte ironisk. Skulle vilja inbilla mig, som alla godhetsapostlar här att den va frivillig.
En av historiens mest inarbetade och accepterade symboler för kvinnoförtryck.
Har även blivit en symbol för Feminismens hyckleri nu på senare tid.
Det finns en gammal tråd här som handlar om det, men jag tycker vi kan börja på en ny istället.
Ja va bra Zyperior om ni startar en ny tråd.För här diskuterar vi mänskligt beteende.
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
#12 Du skriver hemska saker!!
En kvinna ska inte behöva ta av sig sin slöja för att BLI BEHANDLAD SOM MÄNNISKA! Något är ju allvarligt fel på en om man inte ser en människa pga en slöja!
Snacka om rasism. Du bryter mot hela iFokus regler!
#18 Tyvärr verkar ju de flesta tycka att det är okej så länge DE bestämmer vad en kvinna får ha på sig. Så länge det inte är en muslim som gör det.
Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus
Helt enkelt vidrigt!
#18 #19
Nej då! Det kallas yttrandefrihet! Medarbetare tycker inte att hen bryter mot några regler.
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
#21 Jimmy frågar dig vart exakt den kommentaren bryter mot Svensk grundlag. Han säger inte alls att den inte bryter mot några regler.
/ Vanja
Sajtvärd på Politik I Fokus.