Positivt med mångkultur.
Jag skrev i en annan tråd att mångkultur är ofantligt och otroligt mycket mer än islamiseringen. Då fick jag frågan om vad som mer var mångkultur förutom just islamiseringen.
Jag kunde bara komma på tre saker som bidrar till positiv mångkultur i min vardag…
Kan det verkligen vara så att det har blivit så?
Så jag tänkte att i den här tråden kan vi kasta in allt som har med mångkultur att göra som är **positivt.
**Kommer man inte på en enda grej som inte är positiv så behöver man inte skriva.
Alla negativa kommentarer om mångkultur kommer att tas bort.(Vill du veta varför jag har valt att ha det så, då är du välkommen att skicka ett PM).
/ Vanja
Sajtvärd på Politik I Fokus.
Mat, musik, dans, kampsport och annan träning, te ( 😎 ), demokrati (grekiskt ju), Religionsfrihet (religionsfrihet fanns i den muslimska världen före den västliga), massa roliga högtider, får skriva mer sen dottern skriker.
l'm back
När jag äter Pizza är det mångkultur, när jag dricker te är det mångkultur med. Listan fortsätter ju bara. Statsskicket vi har i Sverige idag är knappast Svenskt i ursprung. Inte heller är den på senare år vågen av kapitalistiskt tänkande. Min dator består av delar från världens alla hörn. Internet är från början amerikanskt. Samma sak med glödlampan.
Att man tar från andra kulturer är helt normalt. Alla gör det. Det betyder inte att ens egen kultur försvinner, det betyder att den förändras och anpassas till idag, och inte håller oss kvar i gamla tankebanor.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
Hmm undrar om jag missförstått det, men då skriver jag annorlunda utifall att jag missförstått.
Multikultur ger
Vänner, kärlek, familjemedlemmar, nya idéer, nya uppfinningar, nya ord, ny musik/dans/sång, fler sätt att tänka, hopp till döende kommuner, Medarbetare och kollegor, entreprenörer, pengar i statens ficka i längden, Nya spel, Nya filmer/pjäser, ledsen dottern skriker igen
l'm back
Mångkultur är ett begrepp som allt oftare byts ut mot interkulturalitet. Det första blir mer ett konstaterande att det samexisterar fler än en kultur i ett samhälle. Medan det senare innebär att två eller fler kulturer möts och att det sker ett utbyte. Inte på bekostnad av någon av dessa, utan snarare att båda berikas och förändras. Ungefär som att träffa olika människor. Tänk om vi bara träffade de som var precis lika som vi hela tiden! Hur utvecklande skulle det vara? Vi förändras, utvecklas och under olika perioder i livet kan vi både glida isär från gamla vänner och få nya. Eftersom vår egen utveckling kräver det. Det är samma sak med kultur.
Jag är mest tacksam över alla möten med människor som inte har samma ursprung som jag. Det har varit otroligt givande och utvecklande på ett personligt plan. Sen har vi allt detta som #1 och #2 tar upp. Man behöver bara se sig omkring i sitt eget hem för att se vad mycket som är influerat av eller har sitt ursprung i andra länder.
Jag tycker också om att vi har blivit mer rörliga. Att de blivit lättare och mera naturligt att åka utomlands och ta intryck. Då blir inte det främmande lika farligt.
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Ja men det finns ju faktiskt en massa Buddhister i vårt land. Jo det är väldigt många Thailändare och de hedrar och lever enligt Buddhas livssyn. Det finns sydamerikaner. Folk från Europa och Norden.
Mycket av det vi idag kallar för svensk kultur är lånade eller inhämtade från utlandet.
Julgranen och jultomten är från början en tysk tradition. I Sverige lade man in halm i stugan inför julen.
Pasta kommer urprungligen från Kina
Tacos kommer troligen från Texas , USA
Kåldolmar är en Turkisk rätt från början.
Musik , dans , teater , och annan underhållande kultur i influerad av de " nyanlända"
Ni får gärna ge exempel på när ni får positiva erfarenheter av multikultur. Jag vill att den här tråden ska bli lika lång och välfylld som trådar som påstår motsatsen! :)
/ Vanja
#7 Har du positiva erfarenheter av mångkultur som du vill dela med dig av, skriv. Annars inte.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
Jag som konstnär influeras ständigt. Mönster och färgsammansättning. Som stor musikkonsument får jag står behållning av den blandning som blir när olika kontinenter samlas under samma tak. Jag gillar bla sk världsmusik.
#7 Tycker precis #8 och egentligen är det onödigt med förtydliganden då det står tydligt i #0 vad som gäller.
#11 Jag förstår dig! Någon startar EN tråd där vi uppmanas vara positiva om mångkulturalism och då blir det för jobbigt.
Yoga och meditation har berikat mitt liv allra mest på senare år. Kycklingkorv fanns inte tidigare. Dejting (så träffade jag min sambo) Kamasuttra 😃(tillör ju också yoga f övr.). Massor med god mat och kryddor från världens alla hörn. Musik, älskar själv mycket etno från olika kulturer och extra mycket gillar jag klang från tibetanska skålar när jag ska sova t ex. Perspektiv på livet och tillvaron i både tankar och känslor som gett mig verktyg att både uppskatta saker i livet samt hantera svårigheter jag mött och möter. Sist men inte minst har jag genom olika kulturer hittat många vänner som idag står mig närmare än många i min egen släkt, främst bland dem är några djupt muslimska troende personer som på grund av sina religiösa övertygelser visat mig mer kärlek och omsorg än folk i gemen. Som tillexempel när ett ex hotade mig till livet var det dem som hjälpte mig få ihop mina saker och flytta/fly i all hast. När jag var långtidssjukskriven efteråt och inte orkade laga mat var det dem som kom med sin ljuvliga goda mat till mig var och varannan dag.
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
När jag var tonåring så hade jag egentligen inga kompisar (jag har svårt för ordet mobbing men egentligen var det nog det) Sen så träffade jag först vänner från Irak (el var det Iran? jag brydde mig inte så stort) och sen mina vänner från Sierra Leone och Liberia. Dessa blev mina vänner där jag aldrig haft några, jag fick mina första pojkvänner och min afrikanska familj som jag kallade dom. Vem vet var jag hade vari utan dom om jag ens fortfarande hade levt.
Sen startade jag karaten (från Japan så definitivt inte svenskt) som räddade mitt liv och där träffade jag även min man och fick självförtroende nog att starta mitt livs intresse (te, även det inte svenskt).
Sen kom några år utan livsomvälvande händelser men såklart har även då multikultur varit ett stöd.
Nu när jag är småbarnsmamma så har min man konverterat till en ickesvensk religion (Buddhism) vilket hjälp mig mycket, både i stressen av att starta ett företag och vara småbarnsmamma och dessutom gett mig mod att konvertera till en annan religion jag med.
Dessutom så har mitt företag med multikultur att göra (te) och min mans med (läderhantverk).
Alla stora positiva delar av mitt liv står multikulturen för.
l'm back
Thaimat, kinesisk mat, italiensk mat, fransk mat, spansk tapas, Ćevapčići från Balkan mycket gott.
Här kommer mina positiva bidrag. Något jag lärt mig från vänner från andra kulturer som jag tycker saknats i mitt land är stoltheten för sitt eget ursprung, sin kultur, sin historia. När jag insåg att om dom kan tillåta sig att hävda sig som ett folk så kan jag det med. En vän från Spanien men som växt upp i Sverige sen hon var liten brukade av gammal vana alltid gnälla på svenskarna och jag hängde på utan att reflektera över vad jag gjorde. Men en dag tröttnade jag på allt klagande och sa ifrån. Jag hade fått nog av att höra om hur allt spanskt var så fantastiskt samtidigt som allt svenskt var så dåligt. Jag är ju trots allt svensk och i långa loppet kände jag mig sårad. Jag bad henne visa lite tacksamhet mot det land som tagit emot henne och hennes föräldrar för att komma bort från fattigdom och begränsningarna dom led av på den tiden. Min vän lyssnade och förstod mig. Vi lärde oss att visa ömsesidig respekt. Jag lärde mig att hävda mina gränser och vara mer stolt. Det finns mycket som invandrare bidragit med som jag absolut inte skulle vilja vara utan. Allt från mat och kultur som är berikande. Jag älskar att hänga på hötorgshallen. Marockanernas disk är min favorit. Dom är ofta glada, har humor och har mycket god mat. Jag tycker också att invandrare bidragit med spontanitet och värme många gånger. Svenskarnas blyghet har mått bra av lite mer sånt. En vän fån Syrien lärde mig massor om Arabisk kultur. Jag gillar arabisk musik, och har lärt mig göra egna vindolmar. Jag har lärt mig se skillnad på folkslag och har ofta överraskat invandrare med att peka ut vilket land dom kommer ifrån. Jag kan svänga mig med lite arabiska fraser och jag vet hur man förolämpar om det skulle behövas och jag vet hur man uttrycker de allra honungslenaste romantiska ord. Jag skulle kunna skriva massor mer och det trots att jag inser att det multikulturella projektet i sig inte kommer leda till multikultur utan tyvärr leder till monokultur. Men som sagt det här var positiva tråden.
Det här kan faktiskt bli en konstruktiv tråd. Det är intressant att se hur multikultur definieras. Följer.
Friskt kopplat är hälften brunnet!
Oj så svårt #0 .Det ända jag kan tillföra denna tråd är att mitt liv hade ju varit så fattigt med falukorv och köttbullar. Att jag åker väldigt mycket taxi i jobbet och utan alla dessa underbara kulturmixar vore Sverige så offantligt grått.Underbart när man öppnar sig och får ta del av andras liv o kultur.
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
Lite OT Tänk om vi skulle starta en tråd om allt som är positivt med svensk kultur. Tror att de flesta skulle vrida sig som blyga violer. Ovana som vi är att ta emot beröm och uppskattning från oss själva. Lite som när en person sitter i terapisoffan och terapeuten ber klienten komma upp med vad han eller hon uppskattar hos sig själv.(Ehhhhhhg svettigt känsligt område….liksom.)
#0 Oj det finns ju mycket, som många har skrivit så har vi ju fått en hel del spännande och goda maträtter, men det jag tycker mest om är när man möter människor från andra kulturer är att få höra hur dom haft det i sitt land innan dom hit. Och att verkligen få beröra även religioner utan att någon blir upprörd utan kan sakligt diskutera det.
Kan bli mycket intressanta diskussioner, även om det inte händer så ofta att man kommer in på det.
I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?
Köttbullar finns det olika varianter på i hela världen. I Indien gör man dom på lammfärs och kallar dom för kofta - uttalas " köfte".
#26 Det är stor skillnad på att starta en tråd i negativt syfte eller i positiv syfte, oavsett kategori.
/ Vanja
#28 Mattrender kan definitivt vara mångkulturella. Eller ja, dom är snarare det för det mesta. Du njuter av en annan kultur, helt enkelt.
-Stephen Hawking
Ett liv utan kebabpizza vore som ett liv utan syre.
Läste högre upp i tråden att ni snackade om vad som var svenskt och vad som inte är svenskt. Ja vad är svenskt? För 10 000 år sedan tog senaste istiden slut. Så då fanns inget svenskt. Hur länge måste något finnas i Sverige för att få kallas svenskt?
Spelar de ens någon roll? Variation är bra när de gäller de mesta, även människor.
För att återgå till ämnet så måste jag berätta att de finns en extremt god saft på "Mohammeds Livs" inne i stan. Den smakar som hallonbåtar och de är värt att åka dit bara för saften.
Vet inte ens om saften räkas till de här ämnet dock
nej, jag kan inte finna något positivt med ordet "mångkultur"
nytt politiskt retoriskt trix, för att exkludera ..andra människor.
Vi som gör .mångkultur är de GODA, de andra ---onda
Vad betyder ordet egentligen? tydligen är det praktiskt nog väldigt glidande och diffust.
en del grupper som vägrat ta intryck ..utifrån på sekler, kallas mångkulturella!
Jag vägrar kalla mig mångkulturell, jag är Svensk.. o flera har kallat mig osvensk
o jag har muttrat över deras fördommar ! 😡
I mitt hem har jag mött många människor, de flesta har varit/blivit vänner,
jag har bott och *rest* runt över vårt klot (rygga o bra skor)
och även där mött många människor, som blivit vänner.. och tack o lov några ovänner 😃
deras "kultur" struntar jag i, har de/jag bra mat, seder o hjärtan
blir vi en del av varandras liv.
Politrucker o ..kulureliten må ha höga mål o vackra tal
stora landsomfattande manifestationer till mångkulurens ära
men de skriker så högt, att de överöstar människors samtal
eller försök till
DE gör det till något så svårt o krångligt, när det för normala människor bara är vardag/ett bra liv.
äta svensk pizza
gå på afrikansk dans
se amerikansk film
göra mammas köttbullar
penke
"Fast alla råvaror ska ju vara svenskt och närodlat nu för tiden. Och även om de inte är det, kommer ju mina tacos från polen eller holland. En tacos jag gör kommer ju inte från Mexico, den kommer ju från Sverige. Det är en svensk tacos. Svensk kultur har blivit influerad av en maträtt, men det är fortfarande svensk kultur, inte mexikansk."
Det är väl ett jättebra exempel på just multikultur tycker jag..! där olika kulturer inspirerat varandra och bidragit till varandras utveckling. Den svenska mat kulturen som utvecklats i just detta fall!
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
#37 Det har ju nämnts jättemånga saker som inte är mat här i tråden. För övrigt så är jantelagen inte bra, den har lett till mängder av dödsfall (främst självmord då) och jag tvivlar på att det är pga den som vi är fredliga.
l'm back
Jag gillar att det poppar upp nya mataffärer och restauranger från världens alla hörn. Det är kul att höra musik från andra kulturer. Tycker helt enkelt det är intressant med nytt.
Tråkigt att tråden inte kunde få innehålla det som efterfrågades.
#40 Vet inte vad du menar med tyngd. Det jag tog upp är positivt för mig. Att det saknar tyngd enligt dig spelar inte mig någon roll.
Har man inget positivt att skriva är det ju bara att låta bli. Finns tillräckligt med andra trådar där man kan vara negativ.
Har nyss fått möjlighet att samarbeta med två män från Indien. Mycket givande på personligt och yrkesmässigt plan. Ny kunskap till oss. Intressant. Härlig humor! Vänskap, musik osv
Vad kul att hitta en positiv tråd här inne. ❤️🙂
Om man skall börja med maten, när jag var barn fanns det i princip bara vitpeppar och salt att smaksätta maten med. Någon sällsynt gång kunde det bli curry. Av grönsaker fanns mest morot. ärtor, spenat, sallad och tomat. Tror ingen vill gå tillbaks till det.
Nu har vi hela världen att inspireras av. Själv gillar jag mat från Marocko, Etiopien, Västafrika, Italien, Indien, Kina m.m.
Underbart med alla utländska affärer med allt spännande i matväg och restauranger med mat från hela världen.
När det gäller musik så gillar jag amerikansk blues, reggae från Jamaica, en del turkisk musik och musik från Senegal/Mali m.m.
En av de roligaste fester jag någonsin varit på var hos afrikanska vänner.
Några av de trevligaste och alltid glada busschaufförerna här är från Senegal.
Har några odlingslotter och där är mest invandrare. Otroligt vänliga och vattnar mina grönsaker om jag inte kunnat komma dit på några dagar och det blir torrt.
Delar gärna med sig av spännande frön och växter från sina hemländer.
Något dom tycker är dåligt i Sverige är att vi kan låta gamla och andra sitta ensamma och isolerade.
En sak till, läste om en muslimsk kvinna som bor i Australien. Varje gång hon får ett hatmeddelande på facebook så donerar hon 1 dollar till UNICEF. Hon menar att man skall besvara hat med vänlighet. http://www.expressen.se/omtalat/det-har-gor-den-muslimska-kvinnan-varje-gang-hon-far-ett-hatmeddelande-pa-natet/
Tycker det är en väldigt bra idé, kanske kunde man skänka en krona för varje gång man läser något hatiskt eller allt för negativt inlägg.
42# Som redan nämnts, du missar syftet med tråden.
Hädanefter får jag alltså rensa OT också, eftersom man bara inte kan hålla sig ifrån att skriva trots att intentionerna med detta inlägg är väldigt tydligt.
Har man inget positiv att säga om mångkultur så säger man ingenting alls i denna tråd.
Jag tycker att det är jättehärligt att se att så många njuter av mångkultur. Och att maten nämns så mycket kan ju ha att göra med att den gjort stora influenser på den maten vi äter idag.
/ Vanja
#50 Bra! Det skulle vara bra att rensa bland det som skrivits hittills också. Som ex. #40 #42 som envisas med att kapa tråden med trams istället för att bidra.
Det finns mycket i tråden som inte handlar om mat. Sen är det inget konstigt heller att vi definierar och förknippar mångkultur med olika företeelser eftersom mångkultur är ett mångtydigt begrepp beroende på om vi tänker på influenser i ett samhälle när det gäller konst, musikstilar, litteratur, filosofi, vetenskap, maträtter…
Där jag jobbar har vi väldigt ofta gästforskare från andra länder som får vistas hos oss under en tid. Vi har haft forskare från alla världens hörn. De föreläser, har seminarier och helt enkelt finns på institutionen så vi kan ha givande samtal och ta del av deras tankar och idéer. Det sker ett utbytte av idéer, tankar, forskning, praktisk kunskap m.m. Något som är svårt att uppnå om man är "instängd" i sitt eget land utan att låta sig inspireras av andra.
För min egen del, så blir det nog kort & gott: Danmark. Att ta en tura över sundet och dricka en bajer och äta rød pølse, flæskesvær og smørrebrød. Det är väl kanske inte maten i sig utan mer känslan - den är bra. Det finns de som påstår att Helsingør är Helsingborgs bästa stadsdel. Sedan gillar jag Tyskland också, som Sverige fast för vuxna.
Sedan kanske man ska fråga sig exakt vad som är kultur. Personligen tycker jag att det allt som oftast blir rätt otydligt.
Tråden är redigerad och som ny igen :)
/ Vanja
Jag hänvisar till min artikel Gott och Blandat där jag har skrivit några av mina positiva erfarenheter med mångkultur.
http://politik.ifokus.se/articles/552a36228e0e745d2300113a-gott-och-blandat?discussions-1