Valkompassen
Har ni gjort valkompassen? Finns bl.a. på www.tv8.se
Om ni gjorde den, håller ni med om resultatet? Blir ni överraskade? Enligt dagens Metro blev t.ex. Carl Bildt och Jan Eliasson folkpartister…

Centerpartist blev jag. Kanske inte helt åt skogen även om det nog inte är det partiet jag kommer att rösta på.
Oskar
Jag är lite imponerad. Den lyckades rangordna samtliga partier i den ordning jag sympatiserar med dem. :)
Stämde bra med vad jag tycker.

Oj sådant är kul, saken är dock den att det parti jag hamnade i topp hos s a s förut hamnade jag i botten med här, och det parti jag nästan allra minst skulle rösta på kom jag i topp på… Nja, jag håller fast vid min ståndpunkt om ideologier som ganska ointressanta och sakfrågor som viktiga:)

Jag hakade upp mig på ett par påstående:
> Glesbygdsbor ska betala lägre skatt
Finns det något parti som på allvar föreslagit detta??
> Svenskan ska förklaras som Sverige officiella språk
Är detta ett skämt? Är inte svenskan vårt officiella språk??
// staffan
Japp, miljöpartiet driver frågan om lägre skatt för glesbygdsbor.
Nej, svenskan är INTE officiellt språk. (s) och (v) är mot.
Stämde bra på mig också. Skönt att dom tre alternativ jag väljer mellan fick ungefär samma procentsats i topp.. :)
Mvh // Johan
Stämde bra med hur jag tänker.

Uj, uj, hela tiden visar det sig att man har "helt andra åsikter" än man tror sig ha… Månne det beror på att jag oftast tycker helt för eller helt emot, att det mesta är viktigt och att det sällan finns något mellanläge - men så tvärsäker är man ju inte egentligen kanske…:)
Det stämmer bra. "Mitt" parti kom inte överst här heller men väldigt nära, och jag ändrar mig inte…
Jajamensan, jag fick mitt parti överst även i det testet. :)

Men det är fusk ju Anne…:)

Det första testet stämde precis med hur jag skulle rangordna partierna. DN:s test stämde nästan lika bra. "Mitt" parti hamnade på en andra plats i det testet.