Politik iFokus

Politik

Etikett: ordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 1803 ggr
[tk1971]
10

Stämningen på forumet

Jajjemen, nu diskuterar vi andra ämnen än bara invandrare. Vad tycker du om stämningen på detta forum? Trivs du? Vad anser du om sajtvärdarna? Är det tillräckligt högt i tak? Vad tycker du om variationen på ämnen? Kommer det in tillräckligt många nya här? Hur funkar välkomnandet av dem? Hur hög tror du tröskeln för att skriva nåt är, och hur kan man sänka den om den är för hög? Ja, ämnena är många!

[Jimmy.L]
25

Ja vad tycker man om en vuxen människa som har detta i sin signatur.

Sajtvärdar: iFokus vore ingenting utan dess medlemmar. Tänk på det.

Spännande att veta hur man tänker och om man tänkt hur mycket tid, jobb vi sajtvärdar lägger ner på sajterna för att folk ska kunna skriva! Vissa av oss lägger även ner pengar på artiklar som är fria att läsa.

[Hayabusa]
13

Jag trivs bra 👍

Sommarek
23

#1 Ja vad tycker man om en vuxen människa som har detta i sin signatur.

Eller en vuxen människa som inte kan hålla sig till sakfrågan utan måste köra på personliga angrepp med en gång?

Högt i tak är det bara om man är SD-vänlig här. Dessutom är det ganska fritt fram för folk som inte håller med dig att köra med spydigheter (som ovan) och diverse Personangrepp. men nåde en om man kör samma sak tillbaka. Man kan väl säga att takhöjden beror på hur brun man är (och där blev detta inlägget bortröstat).

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Karmatarerskanise
18

Jag trivs.

Jag håller inte på SD men mina inlägg ligger kvar. Tror mer det handlar om vem som håller sig till regler eller inte. Men det är klart lättare att skylla på politisk åsikt än att ta sitt ansvar.

[Jimmy.L]
17

#3 Så du tycker signaturen är okej mot oss sajtvärdar som lägger ner pengar, tid helt gratis? Vi jobbar stenhårt för att folk ska trivas på våra sajter många sajtvärdar ger upp av att man inte hinner med eller ork medans andra kör på. 

Skulle du vilja se sådan signatur på en sajt du driver ger det en känsla av att vara uppskattad för allt jobb du lägger ner helt gratis?

[tk1971]
8

#1: om du tar åt dig av det så finns det väl en anledning till det!

[Jimmy.L]
15

#6 Du är alltså ute efter att bråka på sajten. Då som du bad Hera ber jag dig lämna sajten och skriv någon annanstans.

Karmatarerskanise
11

#6 Ja där kom det jag väntade på.

[tk1971]
4

#7: du anser att diskussion med andra som har andra åsikter än du är att "bråka på sajten"? Så högt i tak var det här! Det var värst, du kan ju inte heller hålla dig till topic! Jag ställde jättemånga frågor, men du bara tjafsar om annat. Jag vet ju att även denna tråd kommer att förstöras på nåt sätt, men jag hoppas att jag fått NÅN att fundera lite. Nu får ni ursäkta, jag har lite annat att göra.

[Jimmy.L]
5

#9 Ta och läs det du skrev i #6 Sen föreslår att du läser denna tråd.

http://support.ifokus.se/articles/4d71510bb9cb462227062e12-yttrandefrihetsgrundlagen?discussions-1

Schnauzertik
11

Vad tycker du om stämningen på detta forum? Oftast bra, kan väl finnas undantag

Trivs du? Ja annars hade jag lämnat

Vad anser du om sajtvärdarna? Gör sitt jobb

Är det tillräckligt högt i tak?  Oftast även om jag ibland tycker man är väl hårda i bedömningar

Vad tycker du om variationen på ämnen? Just nu diskuteras nästan bara flyktingar liksom i samhället i övrig. Skulle gärna se mer variation men man kan inte tvinga några som bara vill diskutera flyktingar att visa intresse för nåt annat. Om x månader kan det vara något annat som är aktuellt. 

Kommer det in tillräckligt många nya här? Ingen aning

Hur funkar välkomnandet av dem? Har inte funderat över det

Hur hög tror du tröskeln för att skriva nåt är, och hur kan man sänka den om den är för hög? Kan inte se någon tröskel

Värd för Pensionärer

[rutt]
4

Det är mycket, mycket, mycket invandring och SD på tapeten, vilket börjar bli riktigt jobbigt att läsa överallt.. oavsett ståndpunkt. Men eftersom många är oroliga och rädda så förstår jag varför det är ett så hett ämne. 

Jag föreslår att någon skriver lite om vår statsminister. En mycket blyg man man gärna tar lite på pulsen. Eller i vart fall framstår han som blyg då man hör mycket lite intressant om honom(och kan man hålla invandringen ut bilden vore det också bra).

Paxxie
11

Brukade läsa mycket här förut men har tröttnat på att 90% av alla trådar handlar om invandring/SD. Känns som att majoriteten av de aktiva är SD-sympatisörer vilket gör trådarna ganska enformiga.

[Daisy-Moa-Elsa]
17

Jag avundas inte sitevärdarna på politik.ifokus, uppskattar dem att de orkar hålla på.

Vet bara på hur tidskrävande det kan vara på den lilla site jag är medis på om nåt blossar upp. och vilken skit en del medlemmar gärna kastar på värdar och Medarbetare om t.ex en tråd inte låses bums. Jag kan ju inte tala för alla men jag har både ett jobb och ett privatliv, därmellan sover jag, så näe jag är inte 24/7 på iFokus.

Här blossar ju saker upp dagligen politik berör, engagerar, upprör osv i alla tider.

Kanske gillar jag inte allt alla skriver, men har de inte lika stor rätt att tycka och uttrycka sig som jag har?  Givetvis allt inom lagens långa arm, eller sitens regelverk.

Paxxie
5

Tycker #14hade bra poänger också, tror det är ganska svårt att moderera en sajt som politik.ifokus. Som Sajtvärd kan man ju inte kontrollera sina medlemmars åsikter eller vilka trådar som skapas, så vill bara förtydliga att jag inte på något sätt klandrar sajtvärd/medarbetare för någonting.

72mm
13

#3 "Högt i tak är det bara om man är SD-vänlig här." 

På vilket sätt? Att de sverigevänliga/invandringskritiska/främlingsfientliga/rasistiska/ just nu står för den mest övertygade och aggressiva hållningen i många frågor må vara sant, men på vilket vis menar du att du inte kan posta saker som "SD-vänliga" kan? 

"Dessutom är det ganska fritt fram för folk som inte håller med dig att köra med spydigheter (som ovan) och diverse Personangrepp. men nåde en om man kör samma sak tillbaka."

Dt där med spydigheter och antydningar om skribenters person tror jag helt enkelt är något man får ta. Det går inte att hänga upp sig på dålig debattteknik, trollning eller rena Personangrepp. Se nedan.  

"Man kan väl säga att takhöjden beror på hur brun man är (och där blev detta inlägget bortröstat)."

Vad har hudfärg med det hela att göra? Att ni rasister alltid ska dra in etnicitet och ursprung i allting! (skämt) 😃

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Vanja
3

Jag ska gå ut med hunden nu, sedan ska jag ta mig tid att svara på dina frågor. :)

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

72mm
5

#13 Som aktiv och SD-sympatisör kan jag bara hålla med. 😉

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Vanja
15

**Vad tycker du om stämningen på detta forum?
**
Jag tycker faktiskt att stämningen är bra, ibland kan de såklart bli lite småkäbbel men de hör till. Det är ett politiskt forum så de kan inte alltid vara guld och gröna skogar. 

**Trivs du?
**Ja det gör jag. 

**Vad anser du om sajtvärdarna?
**Jag tolkar denna fråga som vad jag anser om mina Medarbetare. Och jag anser att det gör ett superbra jobb och jag vet inte hur jag skulle klara mig utan dom. De är rättvisa i sin bedömning och vi pratar med varandra om vi är osäkra över inlägg eller medlemmar. 

** Är det tillräckligt högt i tak?
**Det beror på vad man menar, det är högt i tak för vad som vill diskuteras. Man får diskutera precis allt som har med politik att göra, oavsett vilka partier eller dess medlemmar som man vill prata om. Sen när det kommer till personliga påhopp så har jag väldigt lågt i tak, just för att det lätt blir infekterade trådar med mycket OT om man låter sådant pågå. 

Vad tycker du om variationen på ämnen?
Jag anser att det handlar mycket om invandringen just nu, vilket ligger helt rätt i tid. Det är en stor fråga just nu och människor har all rätt att diskutera det. De enda personer som kan ändra på variationen är de personer som gör inlägg som handlar om annat. Man kan inte klaga på variationen och sen inte göra några inlägg själv, då får man lite skylla sig själv. 

Kommer det in tillräckligt många nya här?
Vad menar du med tillräckligt många nya? För vadå? 
Jag tycker att vi har bra medlemmar och många. Det gör att det blir fler åsikter som fyller trådarna och det är roligare och mer intressant att läsa än trådar där alla bara håller med varandra. 

Hur funkar välkomnandet av dem?
Jag har aldrig hört någon klaga på att de inte känner sig välkomna här. Men är det någon som känner så , så är de jättevälkomna att skriva i PM så löser vi det. 

**Hur hög tror du tröskeln för att skriva nåt är, och hur kan man sänka den om den är för hög?
**Ptja, man får som sagt skriva precis vad man vill som har med politik att göra. Oavsett vilken politisk ståndpunkt man har. Men man får räkna med mothugg. För det är så politik fungerar. Man ska jämföra, vrida och vända. Det blir mest givande på det sättet. Sen är det aldrig okej att komma med personliga påhopp. Jag har adlrig någonsin stängt av någon för att personen inte har de åsikter som "jag värderar högst" (finns inte ens sådana åsikter). Utan alla de som blivit blockerade eller avstängda har blivit det av den enkla anledningen att de bryter mot reglerna. Men jag är ofta villig att ge människor en andra chans, gjorde man ett engångsmisstag ena gången så kanske man skärper sig andra gången. Tre chanser är oddsen väldigt små att få ifrån mig. 

Det var allt jag hade att komma med. Svara gärna på de frågor jag har ställt där jag inte förstår dina frågor riktigt.

/ Vanja 

Bettan
13

Stämningen
Stämningen är bra för att vara på ett politiskt forum. Alla får framföra sina synpunkter. Det gäller bara att hålla sig inom lagar och regler.

Det är mycket om flyktingarna just nu och det är väl den stora händelsen överallt och inte bara här. Självklart kommer då sådant som SD-synpunkter fram i stor utsträckning och det är inte konstigt. Det är ju de som vill förändra snabbt. Vi andra inklusive mig säger väl inte så mycket i denna fråga då vi liksom inte vill ha drastisk förändring.

Är det tillräckligt högt i tak?
Ja det tror jag. Åsikterna går ju brett isär på sajten.

Trivs du
Jag trivs bättre och bättre på sajten och tycker det är ganska högt i tak. Det är ibland en ganska rå och spydig jargong, men det hänger ju delvis ihop med att var och en av oss tycker vi har rätt i frågorna.

Vad anser du om sajtvärdarna
Sajtvärd och övriga i admin gör ett otroligt bra arbete. Det är nog inte lätt att sköta en sådan här sajt där det finns så många viljor och åsikter. Tror att det är lättare på de flesta andra iFokussajter.

Hur hög tror du tröskeln för att skriva nåt är, och hur kan man sänka den om den är för hög?
Förstår inte riktigt frågan. Jag vet bara att jag läst här inne länge, men det är bara de senaste dagarna jag börjat skriva. Om det är det som menas med tröskel så är den inte för hög. I alla fall inte för mig, men det är väl som allt annat olika från person till person.

Ha en bra dag

Sport iFokus

white lady
8

Vad tycker du om stämningen på detta forum? Fruktansvärt otrevligt. 

Trivs du?Nej 

Vad anser du om sajtvärdarna? Vanja kan nog få ordning på sajten

Är det tillräckligt högt i tak?Jo om du har samma synpunkt som majoriteten, annars nej.Taket lixom sjunker som på fångarna på fortet. Vad tycker du om variationen på ämnen? Jag bidrar ju själv inte med någon variation precis, annars är väl sd stort ämne + flyktingar.

Kommer det in tillräckligt många nya här?.Kanske, men dom försvinner nog lika fort när vargarna jagar dom.

Hur funkar välkomnandet av dem? Finns det?

Hur hög tror du tröskeln för att skriva nåt är, och hur kan man sänka den om den är för hög? För mig finns det inga trösklar, men däremot sunt förnuft.Både högt och lågt.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

[rutt]
11

#21 "Hur funkar välkomnandet av dem? Finns det?"

Jag vet inte hur det är för andra, men jag kastade mig bara in i det ämne jag ville ta upp. Fick en överlag bra respons, men vet inte om jag har missat någon välkomstritual.

white lady
6

#22 Samma här

Problemet är väl snarare att många skapar nya nick, vore ju bättre alla tänker, känner innan dom dyngar iväg kommentarer, så blir det färre.

[Daisy-Moa-Elsa]
2

# 22 å 23  vad förväntar ni er som välkomstritual? Med tanke på att TS är en medlem på iFokus generellt och inte varken sitevärd eller Medarbetare på denna site

[Bermudas]
3

#24 Fick inte intryck att man "förväntat" sig nån välkomstritual "Vet inte om jag missat" en sån är inte samma som att förvänta sig.

Tjeja
9

Va??? finns det en VÄLKOMSTRITUAL??? och jag har t o m blivit Medis här och ingen har haft någon sådan invigningsritual för mig? 😭 Jag bara kastade mig in här i diskussioner som intresserade mig och blev fast! Nästan ingen annan tycker ju som jag hela vägen i någonting så debatterandet ser liksom ingen ände. 🤓

Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.

white lady
5

#24 Detta är så j…la typiskt och onödig kommentar du kläcker. Var kan du läsa att 22 o 23 förväntar sig något ?

platinium
8

Tycker det är rätt dålig stämning oftast, där folk märker ord och går off topic och kommer med helt onödiga kommentarer som inte hör till ämnet/diskussionen. Men det är väl så när folk inte håller med utan måste gå till angrepp på annat, smått barnsligt, sätt.

Karmatarerskanise
1

#28 Precis som i verkligheten då alltså?

platinium
10

#29 Nej i verkligheten har jag turen att vara omringad av vuxna, mogna människor som inte kommer med personattacker och respekterar andras åsikter och vet hur man för en diskussion utan att försöka börja provocera varandra.

Fillifjonkan60
11

Jag trivs bra, annars skulle jag inte vara här och jag anser att värdarna gör ett bra jobb.

Däremot förstår jag inte white lady i #21 när du skriver: " Är det tillräckligt högt i tak?Jo om du har samma synpunkt som majoriteten, annars nej."

Förstår inte heller varför man envisas med att vara inne på en sajt om man tycker att "stämningen är fruktansvärt otrevlig". Jag skulle inte vara kvar på en sådan sajt.

I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?

Karmatarerskanise
0

#30 Aha, som din namnkallni i den andra tråden menar du? ;)

Hur var det nu, djur och vad mer?

platinium
5

#32 Namnkallning? Snarare var det en metafor, och dessutom var det inte riktat till någon i tråden eller här på iFokus, utan min uppfattning och spontana reaktion på beteendet jag såg hos människorna i videon. Vad är det för häxjakt du håller på med egentligen? Mig kan du inte jaga iväg dock, fyi.

Vanja
7

Och nu slutar vi med OT och återgår till ämnet! :) Allt OT efter detta inlägg kommer att tas bort.

/ Vanja 

Denna kommentar har tagits bort.
white lady
5

#31 Och du tar dig friheten att tycka och tänka om mig ser jag.Om du läser och kopierar text från mig, så va då trevlig och ta hela citatet.

"Är det tillräckligt högt i tak?Jo om du har samma synpunkt som majoriteten, annars nej.Taket lixom sjunker som på fångarna på fortet."

Edit…Kan lugna dig och din undran Fillifjonkan jag blev nyfiken på denna tråden.Så fortsätt du att tycka och tänka vad du vill om medlemmar här på pif.

typjessica
3

Det är lite som att skrolla flödet på Facebook. Två grupper, en del som tycker invandring är problemet och andra sidan som tycker sd är problemet. Väldigt ofta har dessa två grupper svårt att respektera varandras åsikter och har ett enormt behov av att förklara för den andre att den har fel. Jag vet knappt vilka sajtvärdarna är så har inga åsikter om dom. Känner mig varken mer eller mindre Välkommen här än i någon annan iFokus grupp.

[sanna70]
9

Jag trivs bra här och jag tycker att sajt värdarna gör ett fantastiskt arbete. 

Det känns som att alla har möjlighet att lägga fram sina åsikter och många missförstånd och felaktigheter reds ut vilket är tacksamt.

Visst kan man tycka olika och det kan bli hetsigt emellanåt dock är jag tacksam att det råder demokrati på denna forum och alla kan komma till tals.

Karmatarerskanise
1

#40 Det finns bara en Sajtvärd. Sedan har denne Medarbetare. 

Du ser dessa om du klickar på "om sajten" längre upp.

Vanja
0

#0 Jag skulle vilja ha svar på min fråga i #19

/ Vanja 

pysseltigern
5

**Vad tycker du om stämningen på detta forum?
**Hyffsad stämning
Trivs du?
Ganska bra
Vad anser du om sajtvärdarna?
Sajtvärden silar mygg och sväljer kameler  
**Är det tillräckligt högt i tak?
**För vissa tydligen
**Vad tycker du om variationen på ämnen?
**Vilken variation? Klart att de flesta trådar handlar om det som är aktuellt just nu. Kan ändå tycka att det kan bättra sig. Behövs inte fyra trådar om samma artikel, även om de har olika rubriker
vet ej  
**Hur funkar välkomnandet av dem?
**vet ej
**Hur hög tror du tröskeln för att skriva nåt är, och hur kan man sänka den om den är för hög?
**Tycker man ett ämne är intressant nog att diskutera, så hoppar man väl in med sina synpunkter.

[Mia-45]
6

Vad tycker du om stämningen på detta forum? 

Jag anser att den är bra. Mycket käbbel men tycker ändå att det sköts snyggt. 

Trivs du?

Jodå…men jag läser mest. Skriver väldigt sällan. 

Vad anser du om sajtvärdarna?

De sköter sitt jobb bra. Att vara värd och medis på denna sajt är säkert oerhört svårt. Men jag anser att de gör ett bra jobb. 

Är det tillräckligt högt i tak?

Ja det tycker jag nog. 

Det ÄR ganska mycket om invandringen och även nu då Paris. Men det är ju det som alla pratar om just nu så det blir väl så. 

Vet ej

Hur funkar välkomnandet av dem?

Vad jag vet så får man ett mail när man blir ny på denna sidan. Det räcker gott och väl. 

Hur hög tror du tröskeln för att skriva nåt är, och hur kan man sänka den om den är för hög?

Jag förstår tyvärr inte frågan.

Kalli
1

Jag hamnar då och då på sajter jag inte har som favoriter, som jag inte följer och där jag sällan skriver eftersom jag inte trivs eftersom ämnet ändå intresserar mig. Politik i fokus är absolut en av dem. Det har dock aldrig berott på Sajtvärd/medarbetare som på en del andra sidor.

Gissningsvis finns de två sidor, den som hörs mest här inne lär trivas som fisken i vattnet. Den andra kanske not so much. Variationen av ämnen? Vilken variation skulle jag vilja säga. Även försök till andra ämnen hamnar ju i samma träsk som alla andra trådar och det verkar vara ett genomgående tema.

Mirinda
5

Jag tittar in här ibland och läser trådar vars rubriker väckt mitt intresse. Dock har det hänt att jag avstått från att skriva inlägg, då tonen i flera inlägg i följd blivit hård och tråkig. Det som börjat som en intressant diskussion med olika åsikter urartar allt för ofta till gräl och personliga påhopp.

Sajtvärden här har ett tufft jobb. All uppmuntran till dig!

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare