Politik iFokus

Politik

Etikett: försvarspolitik
Läst 1814 ggr
Tjeja
0

NU Hot mot sveriges riksdag!

I nyheterna livesändningar just nu om konkret hot som inkommit till sveriges riksdag idag kl 12.00 Någon som har mer koll än mig just nu?

Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.

[VSK]
0

Nej vet inget mer än det som du säger. Florerar samma sak på olika media.

Herveaux
0
Terra Australis
2

Folk är inte kloka.

Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere

Tjeja
0

Expressen har direktsändning också, blandat med löpande rapportering från Paris.

Expressen

Tjeja
0

Summering

av vad media vet så här långt:

Media får inte veta mycket mer om "hotet" än följande: 

* Det ska i alla fall vara konkret, inkommit via mail till både Säpo och Riksdagen samtidigt och vara trovärdigt nog att tas på allvar.

* Hotet talar om "en våldsam attack" som skall ske under "morgondagen"

* Ett sms har gått ut till alla Riksdagens ledamöter med information från SÄPO om hotet.

Fillifjonkan60
2

Konstigt att inte fler reagerar här inne på det här. Är inte folk oroliga?

Fast det är ju klart, Sverige har ju aldrig varit tryggare än nu, så då kan väl ingenting hända.

I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?

Zyperior
4

#7 Jag är inte så orolig för jag tror inte hot på detta sätt blir en realitet. Om man har för avsikt att göra något, varför förvarna om det?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Tjeja
2

Jag tror också det handlar mest omm att skapa uppmärksamhet och oro. Vill de som hotar verkligen göra skada så väntar dem igen tills oron lagt sig för att överraska. Alternativt ropa vargen kommer tills ingen bryr sig längre o sedan slå till.

[Danceoflove]
0

#8 Tänkte så jag med. Det finns nog två saker att tjäna på detta hot. Att skrämmas och att göda sitt eget mörker. Har någon terrorist hittills genom historien förvarnat innan en attack?

Fillifjonkan60
0

#8 Jo visserligen så tänkte jag också så, varför varna?

Men jag är väl lite onödigt nojjig nu sedan det i Paris hände.

Tjeja
1

Is har ju förvarnat hela sin plan de är i full färd med nu redan för flera år sedan. De har bara inte kommit med detalier så som "tisdag ska det ske"

[Danceoflove]
0

#12 Jo jag vet, menade detaljer t ex exakta platser.

Leffe
6

#11 Att man blir "nojjig" är inte konstigt, men jag tror att det i det här fallet är någon som vill ha lite upphetsning  genom att skapa oro. Terrorister kan förvarna om städer och länder det ska hända saker, men har inte hört att de säger exakt adress och tid fär då ger ju inte dådet någon effekt om alla lämnat platsen innan

Fillifjonkan60
1

#14 Nej det är ju sant, men jag litar inte på dessa terrorister 😕

Har i och för sig blivit hotad på mitt förra jobb (ett fackförbund) för många år sedan och han sa vilken dag han skulle komma beväpnad så den dan hade vi väktare där, men han dök förstås inte upp, som tur var.

Men känslan var ju lite obehaglig trots allt.

Leffe
2

#15 Sådant är nog säkert otroligt otäckt.

Zyperior
2

#14 Något som potentiellt skulle kunna va oroande är att de testar systemet, för att se var luckorna finns. Men då får man vara lite konspiratoriskt lagd såklart.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Carpinus]
1

Det är ju vissa orosstiftare som njuter av att skapa rubriker i samband med att det händer något dramatiskt, men det får ju inte hindra myndigheterna att undersöka om det ligger något i dem. Man skulle önska ett dessa falsklarmare oftare skulle få riktigt hårda straff när man kommer på dem, men jag har inte läst om någon som fått straffskalans hårdaste straff, som är fyra år. Nu har jag inte kollat grundligt, men det ser ut att vara en stor del "samhällstjänst" för det här klientelet.

Sedan finns det ju rykten som sprids med god avsikt - just nu förekommer det uppgifter om att om det blir "farligt att röra sig i centrala Göteborg under jul och nyår". Det påstås vara en Daesh-medlem som sagt detta till en kvinna inom kriminalvården, men enligt vad [GP]( om att det skulle vara farligt att röra sig i centrala Göteborg under jul och nyår börjat spridas.) skriver skall det röra sig om en "Klintbergare".

Man får försöka sovra alla uppgifterna, lyssna på myndigheternas varningar och undvika att själv sprida sådant som inte känns vederhäftigt.