Politik iFokus

Politik

Etikett: övrigt
Läst 1610 ggr
Fillifjonkan60
14

"Statens skyldighet är mot oss som bor här"

Jag håller med honom.

"När jag går omkring på stan eller på jobbet, så känner jag inte en instinktiv och obegränsad människokärlek. De flesta människor väcker inga känslor alls hos mig, och har rent krasst inget större värde för mig. Jag älskar dem inte, hatar dem inte – jag bara inte bryr mig om dem speciellt mycket."

"Självklart vill jag dem inget ont, och det bästa är förstås att det ska gå bra för dem i livet! Att de ska undvika svåra sjukdomar, inte bli utsatta för våld eller övergrepp. Att de ska ha en trygg uppväxt, en god ekonomi, sunda intressen (eller osunda så länge det inte skadar någon annan). Att de ska hitta kärleken, oavsett i vilken färg eller form den kommer."

"Jag accepterar samhällskontraktet och det höga skattetrycket, under förutsättning att staten och kommun upprätthåller sjukvården, tryggheten, säkerheten, socialförsäkringssystemet. Att upprätthåller lag och ordning via polis och domstolar, fungerande infrastruktur, försvar. Och att man har en fungerande migrations- och integrationspolitik som inte äter upp hela statsbudgeten och påverkar alla andra områden.

Gör staten inte det, så är det bara att acceptera att det är var och en för sig. Från stat till klan."

_http://www.expressen.se/debatt/statens-skyldighet-ar-mot-oss-som-bor-har/ _

I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?

Tjeja
6

Är också benägen att hålla med i mycket av det han skriver helt klart!

Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.

[helga21]
6

Det var vad Richard Jomshof sa på mötet vi hade med  honom.

Herveaux
6

#0 Hear, hear! Mycket bra skrivet.

// Harley

gruvel
3

Debattören Andersson säger med egenhändiga  ord vad många nog inser, att en nationalstat får lov vara begränsande och bygga på ömsesidighet med skattebidrag från nästan alla i arbetsför ålder. Systemen kan bågna om ett land måste svälja stora strömmar av människor som knappast på länge kan bidra. Nu lånar visst staten pengar (utöver vad de beskattar oss på = lånar av oss för våra olika behov, med Anderssons uttryck), yngre generationer kan få återbetala.

Tror att kulturradikalt verksamma  personer som Lena Sundström, Lena Andersson (författare) och många liknande menar att det inte finns någon rätt att förbehålla sig vad man samlat i ladorna och att nationalstaten är passé. Men går ekvationen ihop då?

Filosofen Per Bauhn (sök på namnet) skrev något om en stats skyldigheteroch begränsningar där, ungefär att tillfälligt är det moraliskt krav att hjälpa men inte obegränsat i tiden. Här finns förstås dilemman.