Politik iFokus

Politik

Etikett15-politiska-partier
Läst 1342 ggr
[Bermudas]
9

"S är en sekt"

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Så säger en avhoppad politiker i en intervju av "granskning Sverige" hon berättar att dom fick instruktioner att ALDRIG ta debatten med SD i sakfrågor. Intressant!

Fillifjonkan60
9

Sjukt! Hur kan vuxna människor i en regering bete sig så? 

Men så kan vi ju också så hur S tappar väljare och SD får fler och fler.

Det måste ju vara bättre att kunna diskutera än att leka struts och bara stoppa huvudet i sanden.

I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?

Paxxie
3

Granskning Sverige är ju knappast en särskilt seriös källa som dessutom har en väldigt tydlig högerextrem agenda, så jag har svårt att ta något av deras material seriöst. Å andra sidan har det varit tydligt i debatter att många partier (åtminstone förut) undvikt att diskutera med SD, vilket har varit ett ovanligt dumt drag. Att S skulle vara en sekt låter dock väldigt konspiratoriskt.

[Bermudas]
6

Jag har sett debatter där jag verkligen reagerat över att man inte svarar i sak utan istället kört med känslomässiga påhopp. Lyssnar man på vad hon säger här förstår man att det var en medveten strategi.

monstermash
0

Kan av olika skäl inte titta på videon just nu, men gäller det politikerna i riksdagen eller även på kommunnivå enligt henne?

72mm
3

#2 "Granskning Sverige är ju knappast en särskilt seriös källa som dessutom har en väldigt tydlig högerextrem agenda, så jag har svårt att ta något av deras material seriöst."

Är att inte vara politik neutral samma sak som att inte vara seriös?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Paxxie
1

#5: Givetvis inte och det är inte det jag sa. Att klippa och klistra sina intervjuer för att det ska passa ens egna agenda är dock inte särskilt seriöst.

[Bermudas]
1

#6 Har du lyssnat på intervjun? Är hon inte värd att ens lyssna på?

Paxxie
0

#7: Ja, jag har lyssnat på intervjun och som jag sa i min kommentar #2 tycker jag det är tydligt att många partier undvikit att debattera med SD så jag vore inte förvånad om det har varit uppe på tapeten inom partiet. Som sagt har jag dock väldigt svårt att tro att det skulle innebära att Socialdemokraterna är en sekt. Om så hade varit borde vi ju hört en hel del om det tidigare. Det är också tydligt att intervjuaren är oerhört vinklad vilket är väldigt tråkigt.

[Bermudas]
2

Men de klippte inte i intervjun utan hon talade väl rätt upp och ner? Alltså det var ett tag sen jag hörde den så jag frågar uppriktigt.

72mm
4

#6 "Att klippa och klistra sina intervjuer för att det ska passa ens egna agenda är dock inte särskilt seriöst."

Så som t.ex. LO gjorde i SVT-inslaget om deras kampanj mot SD menar du?  Sedan vet jag inte om det har klippts så otroligt mycket i aktuell intervju.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Paxxie
0

#9: Ingen aning. Eftersom denna persons åsikter (åtminstone i denna fråga) verkar stämma överens med Granskning Sverige så tror jag inte de har haft någon stor anledning att klippa.  Det finns dock tidigare intervjuer av Granskning Sverige som har klippts och som har gjort att jag inte ser dem som särskilt pålitliga.

#10: Jag menar alla som klipper sina intervjuer för att vinkla innehållet till sin egna fördel.

[Bermudas]
1

#4 Lägger in från annan tråd eftersom det passar in här. Tror det egentligen gäller alla partier på alla nivåer. Från tråden: http://politik.ifokus.se/discussions/564469c28e0e7406570007ea-centerpartiet-uppges-tysta-intern-migrationskritik "Den här boken tror jag torde vara läsvärd för alla svenskar som allmänbildning om HUR det går till i verkligheten i våra partier. "Röstboskap", "toppstyrning" "korruption" "maktmissbruk" ord som nämns här: "Knapptryckarkompaniet är en bok från 2011 av den före detta moderata riksdagsledamoten Anne-Marie Pålsson i vilken hon kritiserar dels sitt tidigare parti, dels och framförallt det system i Sveriges riksdag som reducerat ledamöterna till röstboskap åt partiledningen. "Kritiken handlar bland annat om toppstyrning och härskartekniker med partipiska som enligt Pålsson leder till fjäsk, rädsla och konformism. Pålsson menar att riksdagen inte är det maktcentrum som väljarna tror, men att det istället fjärrstyrs från partihögkvarteren medan ledamötena närmast fungerar som statister. Som exempel används bl.a. statsminister Fredrik Reinfeldts bemötande av riksdagsledamoten Karl Sigfrid samt Reinfeldts avfärdande av kritiken i samband med FRA-omröstningarna. Pålsson var även kritisk mot partiets dåvarande hållning om partibidragen vilka hon menade öppnade för korruption och maktmissbruk" https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Knapptryckarkompaniet

[helga21]
2

Fast partipiska måste man ha. Är det någon som har en avvikande åsikt så är det majoriteten som bestämmer i gruppen.