Politik iFokus

Politik

Etikett: politiker
Läst 1154 ggr
Schnauzertik
1

Krav på en statsminister

Vad krävs av en statsminister för att han ska kunna göra sitt jobb på ett bra sätt?

Vilka förmågor och egenskaper är viktiga?

Om du skulle skriva en jobbannons för att anställa en statsminister hur skulle den se ut?

Värd för Pensionärer

[Carpinus]
4

"Integritet, intelligens, ifrågasättande, vilja att söka skilda uppfattningar, tydlighet, mod, vision och empati". Även om jag instämmer så är det är inte jag som påstår att detta är vad som kännetecknar ett gott statsmannaskap, utan det kommer från professor Archie Brown vid Oxford University. Brown anser inte att den "den starke ledaren" är något att sträva efter.

Källa: tidningen Chef.

Schnauzertik
0

#1 Låter inte så dumt. 

Då är det bara att värdera partiledarna utifrån dessa parametrar så ser vi vem som är bäst lämpad (frånsett vilken politik de vill driva förstås, men det  ingick inte i frågan).

Värd för Pensionärer

72mm
10

Förmåga att omge sig med folk som är avsevärt bättre än vad han/hon själv är på relevanta områden?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Martin
0

#3 Det är absolut en viktig egenskap.

mvh Martin

Schnauzertik
1

Jag gjorde min värdering utifrån #1 parametrar och med skala 1-5. Nu gäller detta egenskaper och inte själva politiken.

Värd för Pensionärer

[Carpinus]
1

#5 Gustav for President? Då blir väl Åsa vice där också… 🤐

Skämt åsido så var det ett  intressant utfall.

LinaLj
3

Tycker #1 låter vettigt men skulle vilja lägga till krav på minst 10 års erfarenhet av arbetsmarknaden som förvärvsarbetare, småföretagare eller arbetslös (och då naturligtvis inskriven på AF). Lite verklighetsförankring är nyttigt.

Fillifjonkan60
0

#7 👍

I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?

[helga21]
0

Som # 3 skriver. Och så lite av "Dra åt helvete pengar" till rådgivarna ifall fursten inte tar dennes råd. Så att rådgivarna vågar att säga det det ska säga och inte jamsar med.