Politik iFokus

Politik

Etikett: invandring-och-integration
Läst 5285 ggr
[Carpinus]
5

Mutar Muthanna Majid gripen

Mutar Muthanna Majid  har gripits enligt Säkerhetspolisen. Gripandet uppges ha skett i Boliden.

Leffe
1

Det är tydligen bekräftat enligt Rapport

[Carpinus]
0

Ja, det har gått ut på kvällstidningarna också nu.

Denna kommentar har tagits bort.
[Carpinus]
1

Bra att han kunde gripas levande! Nu återstår det att se vad konsekvenserna blir för den efterlyste. Den utredningen lär bli känslig och svårutredd, förmodligen sekretessbelagd. Vi får väl se om man lyckas få det till en fällande dom för något…

[helga21]
0

De har sagt det på Veckans brott också i TV 4.

[Carpinus]
0

Enligt DN skedde gripandet vid ett asylboende i Boliden. Ett vittne uppger att Polisen verkar ha tagit fyra personer.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/terrormisstankt-greps-i-boliden/

[VSK]
8

Då borde det asylboendet agera då dess människor försökte gömma en massmördare och terrorist skulle man kunna tycka.

[Carpinus]
2

#7 Det kan ju vara de som anmält det, det kommer nog snart besked.

[VSK]
0

Ja vi vet nog snart.

[Carpinus]
0

#9 Enligt flash från TT är det en person som har gripits, men Polisen vill inte gå in på om fler personer tagits in för förhör.

Leffe
0

Tror inte vi får veta det av säkerhetsskäl

Paxxie
0

Ska bli intressant att se hur det utvecklar sig, att någon åtalas för terrorbrott är ju inte särskilt vanligt i Sverige. Är det någon som vet vad han skulle få för straff om han visar sig skyldig till det?

[VSK]
2

Nä hur skulle vi kunna veta vilket straff denne skulle få när alla brott inte är kända. Finns nog ingen som vet det. 

Nu pratar de om nätverk (terroristnätverk alltså) på tv.

[helga21]
3

# 12 Det beror på vad åtalet baseras sig på. Ifall man ekonomisk stött något eller man själv är gärningsperson. Googlade på terrorbrott men hittar inget om någon lag om detta. Är ni intresserade så sök på Terrorbrott + Svensk författningssamling, Det är vad svensk lagstiftning heter inte Svea Rikes lag som en del tror.

Leffe
1

Spioner har fått långvariga straff för det skadat rikets säkerhet. En terrorist skadar väl också rikets säkerhet kan man tycka

[Carpinus]
4

#12 Som Anne Ramberg, advokatsamfundets ordförande,tidigare skrivit: "Ett terroristbrott kan ju vara allt från en enkel skadegörelse till massmord."

(Fast i det här fallet är det nog inte fråga om skadegörelse…)

[Carpinus]
0

Livesändning på SVT Nyheter.

[helga21]
4

# 15 Wennerström fick livstid som blev 11 år. Det vill jag inte kalla för långt straff. Han sålde ut stora delar av Sverige. Folk som har begått våldsbrott har fått sitta betydligt längre.

Paxxie
0

#14 , #16: Ja, tänkte att eftersom det var så stort pådrag borde han ju vara misstänkt för något allvarligare än att t.ex bidra med pengar (det är väl iofs också allvarligt, men känns inte som något man skulle utfärda ett rikslarm för.)

[helga21]
0

# 19 Har man gott om pengar är det nog så allvarligt 😃

Paxxie
0

#20: Haha, fair point.

[Carpinus]
0

#19 Det han är anhållen för är"förberedelse till terrorism".

Sedan finns det obekräftade uppgifter att han deltagit i strider för Daesh i Syrien. Om han kan straffas för det senare i Sverige som icke svensk medborgare vet kanske helga?

[Carpinus]
0

Norran uppger att ytterligare 8-9 personer skall föras till förhör. Även DN har den uppgiften.

[helga21]
0

# 22 Har de sagt om han är anhållen på "Sannolika skäl" eller "skäligen misstänkt". Anledningen att media visste att han fanns i Sverige var att det var lägre misstankegraden som inte man kan använda för att efterlysa någon internationellt.

Då jag inte hittar någon terroristlagstiftning så blir det svårt att besvara. Men är han misstänkt för något i Sverige så tar vi oss friheten att åtala även  de som är statslösa. 😃

[Carpinus]
0

Har sett att det har frågats i och av media om man skall gradera ner hotnivån nu, men det kan ju vara tvärtom. Rör det sig om en riktigt viktig person så kanske hoten ökar mot Sverige, i hämndsyfte eller försök att få honom fri på det ena eller andra sättet.

#24 Nej, ingen misstankegrad vad jag har sett.

Leffe
0

Det jag hörde så skulle nivå 4 ligga kvar

[Carpinus]
0

SÄPO repeterar nu att endast en person är gripen. Fast de övriga kan ju vara inplockade för förhör.

[VSK]
2

Att ändra till en trea nu vore ju ännu mer naivt än det statsministern pratade om.

Paxxie
1

#24: Enligt SvD är han skäligen misstänkt.

[viccaan]
2

Vad skönt, hoppas nu inte att han har flera medhjälpare som är lösa, man vet aldrig..tycker aboslut inte hotbilden har försvunnit ännu

Zadeira
1

Jag är lite nyfiken på hur länge Sverige kommer ha höjd beredskap och vara på sin vakt.

[Carpinus]
0

Polishuset i Skellefteå är avspärrat. Sannolikt dit den misstänkte har förts.

[Carpinus]
0

#31 Det lär bli ett tag, åtminstone så länge man inte vet hur värdefull den gripne kan vara för sina eventuella uppdragsgivare.

[VSK]
0

Jo, det står k-pist beväpnade poliser runt polishuset och bevakar.

[helga21]
1

Men vet man om han är anhållen eller enbart gripen? En åklagare ska begära att få denne anhållen på antingen sannolika skäl eller skäligen misstänkt. Sen har åklagaren 3 dagar på sig innan en domstol måste häkta vederbörande.

"När polis griper en misstänkt för ett brott anmäls gripandet till åklagare och polisen håller förhör med den misstänkte. Efter förhöret beslutar åklagaren om den misstänkte ska anhållas, det vill säga vara fortsatt frihetsberövad, eller om han eller hon ska försättas på fri fot. 

Om den misstänkte anhålls har åklagaren tre dagar på sig att vända sig till domstol för att begära att den misstänkte ska häktas. Annars släpps den misstänkte."

http://www.aklagare.se/Aklagarens-roll/Forundersokningen/Tvangsmedel/

[Carpinus]
0

#35 Han var ju anhållen i sin frånvaro - övergår inte den i vanlig anhållan, eller måste den göras om när de har honom i förvar?

[Carpinus]
0

Norran återger kl. 22.57 uppgifter om att den misstänkte bott i Boliden i tre veckor. (Inte bekräftat.)

[helga21]
0

Förmodligen så gör det detta. Men vanligtvis så håller polisen förhör med den misstänkte. Det var därför som jag undrade ifall misstanken hade stärkts till sannolika skäl av åklagare.

Leffe
5

Varenda gång det kommer upp en blänkare om den här tråden så blir hela tiden min första tanke vem mutar Muthanna Majid

[helga21]
0

# 39 😂

Zyperior
0

#39 Tänkte precis samma sak. =)

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[VSK]
0

😃

[Carpinus]
0

Ett hundekipage anlände just enligt Norran. Kan ju vara någon som avvikit. Borde finnas sökhundar där redan, fast de är kanske tröttkörda?  Ett annat alternativ är att de har rekvirerat bombhund.

[Carpinus]
0

Verkar vara en bombhund. Norran skriver: "Enligt en passagerare på sista flyget till Skellefteå ikväll så har en hundförare med jaktlabrador klivit på planet på Arlanda. Han hämtades upp av sex poliser på Skellefteå airport."

Leffe
0

Kan ju kanske vara så också att de ska säkra en massa spår och hitta bevis

[Carpinus]
1

#45 Verkar i varje fall röra sig om en jycke med specialkompetens.

Leffe
0

#46 Då handlar det nog om bomb och vapen

[helga21]
0

# 45 Men inte med hund väl?  Möjligtvis spåra någon mera.

# 44 Och om det är en jakthund så kan det mycket väl vara vilken hund som helst. Det behöver inte vara en bombhund. Men det kan också mycket möjligt var det.

[Carpinus]
0

#47 Ja, det verkar sannolikt.

[Carpinus]
4

Om det är så att den här personen tagit sig in i landet med flyktingströmmen så lär det bli slut på alla förnekanden om att terrorister inte använder sig av den vägen.

[helga21]
0

Om det inte var så att han skulle besöka någon. Men det är som du säger. Det såg vi t.o.m i SVT.

[Carpinus]
2

#51 Ja, om han varit boende på asylföräggningen så talar ju mycket för att han har passerat in som flykting. Några andra hamnar väl knappast där?

[helga21]
2

# 52 Nej om han var i egenskap av flykting är det riktigt. Men han kunde vara där utan att ha sökt asyl eller för att besöka någon.

[Carpinus]
4

#53 Ja, det lär klarna så småningom! Har han då å andra sidan passerat in som vanlig resenär så kanske man får se över gränsövervakningen ytterligare. Skall bli intressant att höra (om vi får det) vilket sorts pass han reser med…

[Carpinus]
0

Nu drar jag ner nattmössan över öronen istället för att tala i den… 😴Vi får väl se vad fredagen för med sig för nyheter. God natt!

Leffe
2

#55 Varje dag är spännande. Sov gott

Terra Australis
4

Bra att ****** är gripen, skicka honom till Frankrike där de kan ta hand om honom.

Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere

[Carpinus]
0

Ännu en dramatisk kväll igår, och det var ju skönt att gripandet av den misstänkte terroristen tydligen gick odramatiskt till. Man kan ju vara lite sur på att bilden på honom läckte ut till media, men frågan är om inte det hade betydelse den här gången, eftersom gripandet enligt uppgift föregicks av att en person kände igen honom på bussen och larmade Polis.

[Carpinus]
0

#35 "Mutar Muthanna Majid anhölls sent i går kväll efter förhör, han är skäligen misstänkt för förberedelse till terrorbrott, den lägre misstankegraden. Det är i nuläget oklart om någon av de andra som greps i går kväll är brottsmisstänkta."---

Aftonbladet

[Mia-45]
3

Har inte läst hela tråden…Men igår sa de att han säkerligen har minst 10 medhjälpare. 
Vart är de då??

[Carpinus]
2

#60 Försvarsministern har sagt nu på morgonen att man fortsätter att söka efter dem.

[Carpinus]
2

#51 Jag förmodar att det här innebär att MMM kommit med flyktingströmmen - tveksamt om de upplåter asylboendeplats till någon som tagit sig hit med andra påstådda skäl.

"Säpo förbjuder Migrationsverket att berätta om Mutar Muthanna Majid ansökt om uppehållstillstånd i Sverige eller inte.

Men enligt grannar har mannen bott i en asyllägenhet i Boliden i två månader – och på dörren till lägenheten där han bott står hans namn.

– Han kom till Migrationsverkets mottagningscentral i Märsta i september, säger en granne."---

Aftonbladet

[helga21]
4

Vilken koll myndigheterna har och vilket samarbete 😃 Tur att fotot läckte ut.

Farwuq
0

3M gripen, det är glädjande.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Carpinus]
0

#4 Bara att hoppas att SÄPO har ordentligt på fötterna nu - tvingas de släppa honom i brist på bevis så kommer förstås storpådraget att ifrågasättas…

[helga21]
1

# 65 Ja det förefaller vara en del oklarheter kring det hela men förhör ska hållas imorgon.

[helga21]
1

Förhör har hållits men vederbörande nekar till brott. Åklagaren måste bestämma om han ska begäras häktad.

[Carpinus]
2

Före klockan tolv idag söndag måste häktningsbegäran ha lämnas in, annars kommer MMM att släppas på fri fot (och kanske invänta ett litet skadestånd).

Känns för en utomstående som en märklig historia, med en misstänkt som verkar "snövit" av det som sipprat ut, samtidigt som åklagare och andra antyder att "det finns mer". Endera har killen levt ett dubbelliv, eller också rör det sig om fel person eller en obefogad panikreaktion från myndigheterna.

[helga21]
0
Farwuq
0

Men även om han släpps så står han nog kvar på någon slags "lista".

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Zyperior
5

Noterar att Lena Melin på AB ursäktar publiceringen av namn och bild med att det hjälpt SÄPO att avföra honom från utredningen, samtidigt som man går till sin ledarredaktion och ber dem skriva en artikel om att det inte är ok att ursäkta medias beteende på grund av just den anledningen. AB står således kvar på ruta 1.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Tjeja
6

Pinsamma Sverige.. Pinsamt pinsamt. Om han nu verkligen är oskyldig är det förskräckligt och superpinsamt att han ens blev gripen till att börja med!

Om han nu är skyldig är det ännu värre om han släpps och genomför terrordåd sedan.

STOR SKÄMSKUDDE TILL SVERIGE OCH SÄPO!  😭

Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.

pysseltigern
0

Det lär ju bli svårt för han nu när han är släppt. Vad tror ni kommer att hända med honom nu?
Stort skadestånd, för obehaget att bli misstänkt för terrorism?
Tänker på "Hagamannen" och vilka problem han mötte när han släpptes från fängelset. Kan det bli likadant för den här personen?

[Carpinus]
0

#73 Han får säkert skadestånd, men till skillnad från Hagamannen är han ju oskyldig och slipper förhoppningsvis. Därmed inte sagt att våldet mot Hagamannen var försvarligt.

Skulle väl vara tänkbart att media kommer att slåss om att få berätta Bolidensmannens historia och betala bra för den som kompensation för utpekandet?

Martin
3

Det händer varje dag att personer grips där det i slutänden visar sig att de inte har begått brott. Det är inte pinsamt, det är rättssäkert att man hanterar folk som är misstänkta men sedan kan släppa dem om det under utredningen visar sig att de inte längre skall vara misstänkta.

Notera att SÄPO aldrig gått ut med hans namn eller bild, det har läckt till media via vanliga polisen. Det har SÄPO förvisso sagt att de insåg skulle hända när de skickade ut namn och bild.

Jag har hela tiden varit lite fundersam på att media blåst på så otroligt med en som bara är skäligen misstänkt.

Ibland måste man ta in och prata med folk och utreda vissa bitar för att klargöra om de är misstänkta eller oskyldiga. Det krävs vissa saker för att få lov att gripa och anhålla. Det har uppenbarligen funnits här och då är i vart fall jag glad att man vidtagit de steg man ansett vara nödvändiga.

Serieskytten Peter Mangs i Malmö hade man t.ex. info om långt tidigare än han greps (ihop med tips om en massa andra människor också). Några av hans dåd hade kanske kunde undvikits om man tagit in honom tidigare. Omvänt, så kan man inte ta in folk hur som helst, det måste finnas något att gå på, något att utreda.

Som svar till frågan som ställde många inlägg upp angående om vad som händer om man anträffas när man är anhållen i sin frånvaro. Då är man fortsatt anhållen men ett förhör skall hållas "så snart beslutet verkställts". Man kan ju vara anhållen 3 dagar men man kan inte vänta 2 dagar med att hålla förhör bara för att någon är anhållen redan innan de anträffas. När en som är anhållen i sin frånvaro är anträffad skall man alltså hålla förhör för att sedan låta åklagaren avgöra om anhållandet skall kvarstå eller inte.

mvh Martin

[Carpinus]
1

#75 Det verkar vara ett ganska stort spann av åsikter bland experterna pm myndigheternas agerande, från "pinsamt" till "korrekt agerat". Till den senare åsikten anslöt sig ju t.o.m. försvarsadvokaten, och det väger nog tungt. Men eftersom vi av naturliga skäl inte har tillgång till de uppgifter som SÄPO hade så får det nästan bli det fria valet som avgör "hur" och "varför". Själv lämnar jag w.o. till den frågan, däremot är jag övertygad om den misstänktes oskuld.

Det finns ju vissa variationer i hans namn i efterlysningen till det namn som senare använts. Därmed finns det ju en åtminstone en viss möjlighet för att det faktiskt finns en misstänkt med snarlikt namn i landet.

Martin
1

#76 Förtydligande: Jag vet inte huruvida det var rätt att han var skäligen misstänkt och utifrån det perspektivet var det kanske fel att i så fall anhålla honom i sin frånvaro osv. Jag menar mer generellt tycker jag inte att det är konstigt att det ibland finns uppgifter som tyder på att någon har begått brott och att de då utreds. Är det lindriga brott är ingen frihetsberövad men är det grövre brott så är de frihetsberövade. Det är i min värld inte konstigt.

mvh Martin

Niklas
2

Den här tråden var intressant att läsa när jag redan visste hur det har gått. :-)

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

[Carpinus]
0

#77 Rent juridiskt är det nog ingen som ifrågasätter vidtagna åtgärder. Med facit i hand är vi däremot många som nog borde haft mer is i magen, från Polis till media till många av oss följare.

Inom parentes kan man tycka att det är "lite roligt" hur myndigheterna var ivriga att få vara med och visa upp trofén. Polisens nationella operativa avdelning (Noa) var snabba att meddela att de hade hjälpt till i arbetet men ville inte tala om hur. Idag kanske de ännu mindre skulle vilja tala om den saken - trots allt var det kanske inte så svårt när han fanns på Facebook och hade sitt namn på brevinkastet?

#78 Ja, den har väl blivit ett litet tidsdokument i sitt slag… :-)

Martin
2

#79 Ja, jag har reflekterat över det också. Polisen (NOA) har pratar om vad de gör, polisen i Boliden berättade att de hjälpte SÄPO. Försvarsministern har berättat att SÄPO jagar fler och att försvaret "hjälper till".

SÄPO själv, har mest sagt att det finns en förundersökning och att man har att ta hänsyn till förundersökningssekretessen, och därför inte kunde säga så mycket. Det var rätt tydligt på bland annat presskonferensen.

mvh Martin

[Carpinus]
1

#76 Nu har SÄPO nämnt namnstavningsfrågan och hur den spelat in i spaningsarbetet.

[helga21]
1

Att förhöret ska ske så fort som möjligt tror jag nog har skett. Med tanke på att alla poliser håller på att kontrollera våra gränser 24/7 och att den misstänkte togs i Boliden och sedan fick föras till Stockholm för förhör. Vad jag förstod så var det terrorbrott som denne var anhållen för.

Martin
1

#82 De första förhören hölls i Boliden, varpå han blev fortsatt anhållen och transporterad till Sthlm för ytterligare förhör. Rimligt då utredningen leddes från Sthlm. Det är normalt så det går till, den misstänkte förs dit man utreder brottet. Det var dessutom SÄPO som höll i utredningen. Inte polisen. Två skilda saker och SÄPO vakter inte gränser, vilket för övrigt inte vanlig polis gör heller. Däremot kontrollerar vanliga polisen en del personer i de tillfälliga gränskontrollerna, om det var det du menade.

Förberedelse till terrorbrott var misstanken.

mvh Martin

[Carpinus]
0

#74 Expressen vann tydligen den dragkampen…

[helga21]
0

# 83 Naturligtvis så var det SÄPO som höll i förhören det var SÄPO som hade anhållit denne. Jag är väl medveten om att SÄPO numera utgör en egen organisation direkt underställd regeringen. Men de behövde folk till att ta honom till Stockholm och det behövde nödvändigtvis inte var SÄPO men poliser bör de nog ha varit. Jag har mig veterligen aldrig påstått att SÄPO kontrollerar gränserna. Normalt sett så är  det väl Tullens uppgift? Men de ska kontrollera de som kommer och det görs 24/7 när vi inte har någon tull.

Martin
0

#85 Du skrev att han fick föras till Sthlm för förhör. Jag förtydligade att de första förhören hölls i Boliden  - det har ju i tråden varit frågor om förfarandet vid anhållande i sin frånvaro. Kanske inte skulle riktat inlägget mot dig utan mer allmänt.

"Normalt sett så är  det väl Tullens uppgift? Men de ska kontrollera de som kommer och det görs 24/7 när vi inte har någon tull."

Det är inte lätt att hålla isär begrepp. Att "kontrollera de som kommer" har inte Tullverket överhuvudtaget med att göra. Tullverket har som arbetsuppgift att kontrollera varor och annat (inte personer) som kommer till landet. De jobbar även med att stoppa smitta och skadliga ämnen. Såklart får de inom ramen för sitt arbete begära ID vid vissa tillfällen men de har inte som arbetsuppgift att sköta tillfälliga gränskontroller för det ligger på polismyndigheten.

mvh Martin

[helga21]
0

"Tulltjänstemän har rätt att stoppa personer och bilar vid gränspassage och vid dess närområde. Till skillnad från många andra EU-länder kan detta även ske vid EU-gräns och Schengengräns. Schengenavtalet som infördes i Sverige 2001 tillåter tullkontroll under förutsättning att det sker slumpmässigt eller på konkret misstanke. Sedan 2008 får tulltjänstemän även utföra utandningsprov på förare för att kontrollera rattonykterhet."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tullverket

Tullens uppgift är  första hand att kontrollera vad du har med dig.

Martin
0

#87 Det är ju lite det jag skrev. De skall kolla vad man för in i landet. Att de sedan har rätt att stoppa bilar, ja - det blir ju svårt att kolla annars. Det är inte tullens jobb att upprätta tillfälliga gränskontroller så det spelar inte någon roll för polisen i det avseendet om vi har en tull eller inte.

Sen får tullare titta i våra bilar när vi kör över gränsen utan misstanke om brott, det får inte polisen göra. Så när det gäller att leta saker så har tullarna (rimligt nog) större befogenheter.

mvh Martin

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.