Politik iFokus

Politik

Etikett: ordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 843 ggr
[sanna70]
1

Fattigdom bakom ökande hemlöshet

"Även äldre, barnfamiljer, unga vuxna och långtidssjukskrivna drabbas i dag i högre utsträckning av hemlöshet, enligt Stadsmissionen.   Samtidigt får kommunernas arbete med att motverka hemlöshet underkänt i rapporten. I kommunernas ägardirektiv till allmännyttan saknas exempelvis ofta konkreta åtgärder för att hjälpa svaga grupper till bostad, och krav på att bygga billigt.

Man utnyttjar inte möjligheten att allmännyttan ska användas för att säkerställa bostäder just för dem som har allra svårast att själva lösa sin bostadsfråga — vilket enligt oss vore det rimliga", säger Marika Markovits.  Stadsmissionen vill se en nationell tak-över-huvudet-garanti."

http://www.di.se/artiklar/2015/11/26/fattigdom-driver-ny-hemloshet/

Ebolaa
2

När myndigheter som socialtjänsten misslyckas med att förhindra att människor hamnar i hemlöshet tyder det på att de reproducerar maktstrukturer och ojämlikhet, om man intar ett strukturellt perpektiv.

Barnfamiljer ska till exempel inte hamna på gatan, i så fall måste socialtjänsten ordna hjälp enligt hyreslagen, att de går in o betalar hyran eller om familjen blir avhyst så ska socialtjänsten hjälpa till genom tillfälliga boenden (som dock kan bli en boendeform över en längre tid) som vandrarhem. Inget barn ska behöva bo på gatan heter det…

Detta är ju riktigt illa, antar att barnet måste få komma till en fosterfamilj eller stödfamilj om deras föräldrar inte klarar av att hålla ett boende, och om det råder bostadsbrist… 

Det är däremot svårt att skapa en "tak-över-huvudet-garanti" när det redan finns såpass dåligt med lägenheter. Det är ju bostadsbrist överallt i princip idag…

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Stallmima
1

Dagens arbetssituation med osäkra löner iom det nästan bara finns jobb innom bemanningsbranschen gör att detta sker. Folk har osäkra jobb och det gör att ekonomin blir lidande  😕

[helga21]
3

Detta såg jag på nyheterna i SVT. Det beror på för höga hyror och för låga pensioner. Till stor del.

Stallmima
2

#3 Och detta också förstås, jag fattar inte hur människor kan behandlas på detta sätt. Att vissa myndigheter som skall hjälpa inte lever upp till reglerna som finns är fruktansvärt dåligt  😟

[helga21]
1

# 4 Nej det förstår då inte jag heller. Att en del straffar sig ut genom missbruksproblem är en sak men vanligt folk med för låga pensioner som inte har råd att bo. Inte för att jag anser att missbrukare ska vara bostadslösa de heller.

[sanna70]
6

"Även äldre, barnfamiljer, unga vuxna och långtidssjukskrivna drabbas i dag i högre utsträckning av hemlöshet, enligt Stadsmissionen."

Det verkar som att det är den ökade fattigdomen som är det största problemet. I kombination med bostadsbrist och systemkollaps lämnar det  inte så många möjligheter till övers.

Vanja
0

"Fattigdom ligger bakom ökad hemlöshet"
No shit sherlock.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

penke
2

det är ett allvarligt ..trendbrott,
tidigare har det vanliga varit att  missbrukare och psyk-sjuka
inte klarat av att bo kvar i en lgh (till grannars lättnad.)

nu är det bara, fattigdom
 (de har valt mat till ungarna istället för betala hyra)
Fattigdom

och samhället finns inte där, sprickorna i "välfärden" blir grövre

och för att slippa  göra något åt det kan man skylla allt på ..DE andra, partierna

penke

Fillifjonkan60
2

Det är fruktansvärt tragiskt! 😕

I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?

kamera0710
1

Om man ska vara cynisk: Det är väl det här som alliansen kallar arbetslinje och ekonomiska incitament för att folk ska ta sig i kragen och jobba i stället för att leva på bidrag. De har ju framhållit att den stora konflikten i samhället står mellan bidragslinjen och arbetslinjen.

Själv håller jag inte med, det är därför jag står till vänster politiskt.

[sanna70]
1

Det är Socialdemokraterna som står för bidragslinje.

kamera0710
1

#11 Ska jag tolka det som hellre bostadslös än bidragsförsörjd?

Stallmima
1

Jag tror i ärlighetens namn att de flesta vill jobba och inte gå på bidrag, men det finns ju undantag. Det är arbetsmarknaden som måste släppa och inte ha inhyrda för det första. Det är en bidragande orsak till människors osäkra ekonomi

Zepp
3

Det var detta vi röstade för!

Dvs det skulle bli nästan som ett straff att vara arbetslös, sjuk, förtidspenionär osv!

På så sätt skulle marknaden lösa det mesta.. jag tror inte "marknaden" tar sociala hänsyn.

Och som lök på laxen så har vi sålt ut stora delar utav de allmänyttiga bostadslägenheterna!

På så sätt har flertalet fått det bättre via sänkta skatter och mer avdrag!

Tanken var väl att de sämst ställda skulle jobba med de avdragssubventionerade jobben?

Troligen var det mest en febrig tanke hos de som redan var välbeställda?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kallepudas
3

#10 Finns ju ännu mindre bostäder nu när nuvarande regering kört en flyktingpolitik som dom väldigt sent upptäckt att den kör sverige rakt i diket.

Jimmy Åkesson hade rätt!!!!!

Rätt kul när man är ute & vistas i samhället där man bor & där man känner till folk som till exempel är arbetslösa & gnäller över än det ena & än det andra och att dom inte har några pengar……men sitta & gå runt med en cigg i käften har dom tydligen råd med hela dagarna.

Något jag förvånas över är en annan sak är att människor som arbetade när jag gick i skolan & som nu då är pensionärer äger inte ett förbannat jota & dom gnäller över dåliga pensioner……vad gjorde dom av alla pengar dom tjänade under sitt arbetsliv blir ju en väsentlig fråga….?   

Man blir inte heller utkastad från sin bostad för vi har ju som sista fallnät & då får man pengar till sin hyra och sedan belopp som det ska gå att överleva på men det gäller ju att betala hyran för dessa pengar & gör man inte det då åker man ut men det är ju inte direkt raketforskning.

[sanna70]
1

#12 Om dem haft tillräckligt med pengar hade dem kanske haft kvar sina bostäder., vissa av dem. Sedan kan u omständigheterna i livet ändras och det är bedrövligt att barnfamiljer ska hamna å¨gatan för politikers kortsiktiga tänkande. Jag skyller lika mycket på hela 7 klöver ´för dem hade gott om tid att förhindra denna bedrövliga utveckling.

[helga21]
2

"På Stockholms Stadsmissions verksamhet för människor i akut hemlöshet har besöken fördubblats på tre år, från 15.000 besökare 2011 till 30.000 besökare 2014. Det visar föreningens årliga hemlöshetsrapport. Bakom ökningen står framför allt nyanlända och EU-migranter." 

Inte visste jag att EU-migranter har rätt att få bostad här?

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Ibland undrar jag om inte regelverket är för "strängt" på hur en bostad skall vara för att man ska kunna erbjuda den. Måste det vara konkreta hus, dem byggs ju inte i en handvändning direkt?

Varför inte använda sig av baracker och nej jag pratar inte om en oisolerad byggbarack utan en bostadsbarack. Dessutom är de flyttbara och därmed anpassningsbara efter vart behov finns. Så länge anslutningsmöjlighet finns till VA och el.

[helga21]
1

# 18 Som permanenta bostäder är dessa inte lovliga.

[Daisy-Moa-Elsa]
1

# 19 nope tänkte inte som permanenta bostäder utan tillfälliga boenden. 

Tänk tex Stadsmissionen i Stockholm som har övernattningar för hemlösa som aldrig räcker till, säkert samma dilemma i andra städer runtom i landet. Eller för flyktingar som kommer, de får en tillfällig fristad, framförallt det är varmt och det är torrt . Är det inte bättre än tältläger eller att bo på gatan?

Fillifjonkan60
2

#17 Nej jag håller med dig, visste inte heller att EU-migranter hade rätt att få bostad här.

Mycket märkligt… 🤔

[Daisy-Moa-Elsa]
3

# 21 inte en fråga till dig men jag funderar också på hurvuida EU-migranter har rätt att kräva bostad här? Det jag läser i media så  verkar det som om de flesta EU-migranter i Sverige de fakto har ett boende i sitt hemland.

Fillifjonkan60
4

#22 Javisst är det så, men det är så typiskt Sverige, vi ska hjälpa alla andra, men knappt våra egna medborgare. 😡

Zepp
0

Men nu har vi ju via allmänna val valt att omfördela pengar från de som har det sämst till medel och överklass.. så nu får du väl vara nöjd?

Tanken bakom detta var ju ideologisk.. dvs flera skulle sträva effter att bli medel och överklass!

Så frågan kvarstår.. varför har folk inte valt att bli över-/medel-klass.. då alla vet vad som gäller.. först universitetsutbildning, sen karriär!

Sverige har rätt frikostiga låneregler för studier och man får oxå bidrag till vissa delar.

Vi kan ju inte fortsätta att drösa pengar över folk som vägrar anpassa sig till nuvarande globala arbetsmarknad.

Lika gäller subventionerna till hyresbostäder.. de är cirka 50 år nu.. och kräver renoveringar.. då stiger hyrorna.

Främst iomed att man underlåtit att ta ut rimliga hyror innan som täcker renoveringskostanderna/slitaget!

[helga21]
0

# 24 Det stämmer vi har ett 2/3 delssamhälle.

Zepp
0

Behovet av outbildad arbetskraft har minskat radikalt sedan globaliseringen.

De jobben görs billigare i Kina.

Och det innebär att vi knappast vill eller har råd att subventionera varken bostäder eller andra levnadsomkostnader för dessa.

Skillnaden var när vi hade stora exportföretag som drog in pengar på produkter som producerats av lågutbildad arbetskraft.

Det är en strukturomvandling.. där vi gått från arbetsintensiva produkter till utbildningsintensiva.