Dansk arbeslagstiftning
Expressen hade en debattartikel häromdagen om den Danska modellen, med den absolut lägsta arbetslagstiftningen. Man kallade modellen flexicurity (eller liknande) och innebär att man kan bli sparkad över en dag (skäl måste förekomma). En sak som man missat i artikeln är (såvitt jag vet) att man inte har lika hög skatt som i Sverige bara det att alla verkligen ser bruttolönen (inkl. sociala avgifter). Alltså man är själv ansvarig att dessa betalas in.
Läste en doktornsavhandling från Handels i Göterborg, där man sett att en fast anställning i Sverige kan ses som en löneförmån. Dvs har man jobbat länge så har man en automatiskt skydd som man direkt gör sig av med då man byter arbetsplats. Därför stannar man hellre och är oproduktiv än skaffar sig ett mer stimulerande jobb och låter någon annan hunrigare person få chansen.
Kan det vara så att människor i Europa har låst fast sig i tron om att anställningstrygghet, enbart sedimenterar arbetslöshet?
---

Ja det har varit flera olika nyhetsinslag om detta genom åren, jag tycker det låter väldigt intressant. Från både arbetsgivar- och arbetstagarsynvinkel tror jag man vinner mer än man nödvändigtvis förlorar på en mer flexibel arbetsmarknad. I Sverige är det lite som att svära i kyrkan om man inte anser att man skall vara förbannat tacksam över att ha en fast anställning, hur dålig arbetsgivaren än är…
Samtidigt som en anställningstrygghet in absurdum (tänker främst på offentlig förvaltning som misshushållar med offentliga medel även ur denna synvinkel…) gör att arbetsgivaren blir sittande med anställda som de facto inte varken vill eller kan utföra sina arbetsuppgifter på ett godtagbart sätt.
Nå, i Sverige är det ett faktum. Las gäller och har man som jag bytt arbetspalts ofta så vet man att man numera är den som först ryker när det sker neddragningar. Vad inte alla vet är dock att de som fyllt 45 räknar sina anställningsår dubbelt, snacka om att konservera en äldre arbetsstyrka och förhindra ungas inträde på arbetsmarknaden. Jag är nog en av de få som tycker att Centerns förslag är bra.