Är flyktingströmmen bra för Sverige?
En mycket bra fråga, anser jag. Olle Lönnaeus ger en samlad bild av läget. Personligen stämmer jag in i det mesta. Läs och begrunda:
Finns nog några på den här sajten som skulle behöva läsa din länk.
Nödropet från kommuner: ”En ohållbar situation”
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/nodropet-fran-kommuner-en-ohallbar-situation
#1 Säkert. Tycker att Lönnaeus synpunkter tangerar Tino Sanandajis i flera avseende. Det jag själv skulle vilja tillägga är att utbildningsnivån på de flyktingar som kommer till Sverige i regel är väldigt låg.
Känslor är bra, men fakta är bättre.
Minns jag rätt nu så var 7.8% av alla Syrier i Norge "högutbildade".
Med högutbildad menas minst gymnasial utbildning. Syrien har 6 års grundskola, och har man då valt tvååring linje så motsvarar det årskurs 9 (6+2+1 år) här i antal år.
#4 Jag känner inte till några exakta siffror och det är säkerligen knepigt att reda ut vilken utbildningsnivå alla har. Men så här skriver Tino Sanandaji:
"Hälften av nyanlända har förgymnasial utbildning, i ett land där 10 procent av jobben innehas av de med förgymnasial utbildning. En tredjedel av vuxna nyanlända har mindre än nio års grundskola, jämfört med 0.8 procent av Sverigefödda. Av anhöriga kvinnor anger hälften att de aldrig jobbat i sitt hemland. I en modern kunskapsekonomi vill få arbetsgivare anställa vuxna utan grundskoleutbildning som inte talar svenska ens om de erbjuder sig att jobba gratis. Det är inte värt mödan i term av handledning, träning, administration och kvalitetstrisk."
Klargörande utredande artikel i HD, viktigt förstå att staten lånar mer pengar och tar av bistånd. När så många nyanlända blir registrerade syns det att det blir flera som får försörjas utan att antalet försörjare ökar proportionellt, kvoten ändras. Då det redan före årets stora inströmning dröjer ca 7-8 år innan nyare medborgare kommer i jobb, kan den siffran öka.
#6 Det dröjer mer än 7-8 år:
"Efter mellan sju och tio år är bara hälften i arbete och då måste man naturligtvis vidta åtgärder för att kunna nå det här målet, säger riksrevisor Claes Norgren."
2016 väntas kostnaderna för migration och integration bli drygt 40 miljarder kronor, 2012 var den siffran 15 miljarder. Kostnadsökningen och bristerna i arbetet med att underlätta nyanländas möjligheter att skaffa jobb och bostad i Sverige gör att det finns anledning att se över hur effektivt pengarna används, anser Riksrevisionen.
"– Systemet nu med 81 000 nyanlända, och en helt annan volym på omhändertagandet gör att regeringen och myndigheten måste fundera på vad som krävs för att man ska kunna nå upp till de målsättningar som är formulerade, och det är en helt ny problematik, säger riksrevisor Claes Norgren."
Nu blir det "några" fler än 81.000, så regering & myndigheter får nog tänka till rejält.
PS Artikeln är från 02.07.2015 (SR)