Politik iFokus

Politik

Etikett: utrikespolitik
Läst 2394 ggr
Robert
0

Rasism djupt rotad i Finland

Nästan dagligen kan jag läsa hur fula och elaka vi utlänningar är här i Finland. Nu idag rann bägaren över efter ett uttalande av chefredaktören Max Arphippainen på HBL skrev följande:

“Knarkhandel är något som mahorkaluktande ryssar, konstigt pratande ester och ljusskygga asiater ägnar sig åt. Inte finländare.”

Jag är nu rätt trött på den svenskspråkiga morgontidningens rasistiska hållning och har nu försökt göra svensk media medveten om hans uttalande i dagens tidning.

När en utlänning begår en kriminell handling så anges hudfärg om annnan än vit och etnisk ursprung i tidningen. Nu när finnar åker fast för narkotikabrott så faller tidningens hela rasuppfattningen totalt. Läs mer på min blogg! 

Vad kan man göra?

Jag funderar på att gå med i Amnesty i Finland bara om de aktivt medverkar i att bekämpa den djupt rotade rasismen som blomstrar här i Finland.

Bästa hälsningar!

Robert Hammar

AndersE
0

Bra att du reagerar Robert!

Själv kan jag inte påstå att jag har någon som helst insikt i Finland…

Robert
0

Jag tycker det är illa av en chefredaktör att hänga ut etniska grupper. Jag är själv utlänning här i Finland så jag vet hur det känns.

Robert

AndersE
0

#2 Var det någon särskild tanke med att vi ska stå på huvudet och läsa?    ;-)

kermit
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3 Till en annan gång Anders, slipper du stå på huvudet  ;)

AndersE
0

#4 Wow - ännu en dag med nya kunskaper!

#1 Fast jag läser det mer som ironiskt - inte som att "hänga ut". Han driver med sina egna och andras fördomar, samtidigt som han förklara dem som ogiltiga.

Eller?

Robert
0

#5, det kanske man skulle kunna tro, men jag tror han menar allvar med sitt första uttalande. Jag mailade till redaktionen för några år sedan om att det är rätt onödigt och ange hudfärg i en artikel. I artikeln kunde man läsa att man misstänkte några unga svarta män som hade våldtagit en ung kvinna. Som svar fick jag att Somalier är sådana och det måste fram.

Hälsningar

Robert

Robert
0

Så, nu kommer debatten ut ur min blogg och in i en direktsänd radioprogram på tisdag.

Hälsningar

Robert

Mervi
0

Jag kommer från Finland men har bott i Sverige snart 40 år så jag har ingen som helst kunskap om detta. Men Finland har aldrig tagit emot invandrare så som Sverige gjort, detta kanske är ganska nytt för dem. Hoppas att det blir bättre med tiden

Det är ganska naturligt att folk är misstänksamma mot allt nytt, jag menar inte att det är bra men så är det.

Jag har inte mött någon främlingsfientlighet personligen här i Sverige, men man hör en hel del ändå om hur finnarna är osv.

Karmatarerskanise
0

Rasism har alltid funnits, t.ex i Helsingfors finns det en massa sigenare.  Och det har det funnits sedan jag var liten.

Många har ju fördommar mot dem, att de stjäl o dyl.
Det kommer väl från en sanning, men det var längesedan.

Mervi
0

Zigenare fanns det även i norra Finland där jag växte upp, de vandrade runt och tiggde och sålde allt möjligt. Det var säkert många som stal också. De hade det inte lätt, men det har väl varit så även i Sverige och i många andra länder.

Karmatarerskanise
0

De finns ju här med, fast anledningen till att jag uppmärksammar dem i Helsingofrs är att dom klär sig i sina utstående kjolar och paljetter.

Har inte sett sånna här.

blombuketten
0

#11. De finns här också. Alltså med utstående kjolar och paljetter. Fast förut såg man den klädseln oftare än nu.

Karmatarerskanise
0

#12 Jag har inte sett dem. Varken här eller i t.ex götet, sthlm eller malmö. Har äörligt talar bara sett dem i Helsinki.
Där kryllar det av dem. Eller rättare sagt lägger jag mer märke till dem än andra, då kan det lätt bli så att jag tror att dom är väldigt många.

blombuketten
0

#13. Jag bodde grannar med en zigenarfamilj för några år sedan. De var klädda i dessa kläder. Även gubbarna hade sina speciella kläder. Jag har sett dem i alla år runt Stockholm med omnejd, även på andra ställen. Här där jag bor nu har jag sett en kvinna i sin utstående kjol. Fast det är förmodligen vanligare i Helsingfors för de kommer väl från Finland de flesta som är här i Sverige? Man brukar ju säga "finska Zigenare". Där ser man vad lite man vet :).

Karmatarerskanise
0

#14 Ja, jag vet verkligen lite om dem :)

Mervi
0

I Helsingborg har jag sett finska zigeranare i traditionella kläder, de pratar finska, men de är inte många.

Karmatarerskanise
0

#16 Då måste det tillhöra ovanligheterna, eftersom jag alltid bott här (i princip) och jag aldrig sett en enda av dem. Frågade familjen och de har aldrig hellre sett dem.

Kanske var några på besök? :)

Mervi
0

Nej, de har varit i Helsingborg sedan jag kom hit 1969 och jag har sett dem på Väla, men det är några år sedan. . De finns zigenare som bor/bodde vid österleden bakom koloniområdet i ett stort hus i många år.

zeretki
0

I Uppsala har vi zigenare, jag har bott i närheten av dom. Och sett dom på TV, i en intervju där dom försökte uppmuntra familjer att skicka iväg barnen till skolan och inte segregera dom.

Stravaganza
0

Deras klänningar, måste jag säga är förförligt fula. Uff.

zeretki
0

#20  Ja, smaken är ju som baken. Själv tycker jag deras kläder är häftiga och alla som vågar gå klädda annorlunda ser jag som modiga. :)

blombuketten
0

#20. Jag tycker deras traditionella kläder är vackra.

Mervi
0

Jag har för mig att det går 10 m svart sammet i kjol. Och de vita blusarna är kritvita. Jag tycker också att de är fina.

Karmatarerskanise
0

Vita blusar? De i helsingfors som jag har träffat har färgade blusar med en massa paljetter på. Eller det är iaf dem jag lagt märke till

Kjolarna står ut en himla massa.

Mervi
0

Vita blusar med spetsar och västar eller sjalar i olika färger, kan också vara så att det är jackor. Kommer inte ihåg så alla detaljer.Blusarna var mycket vackra med spetsar.

Mervi
0

Jag hitta en artikel när jag googlade och där var en bild så man kan se lite av kläderna.

Stravaganza
0

Självklart får man kkä sig som man vill, det gör även jag. Men jag tycker deras kläder är fula.