Kampen om Mellanöstern..
Spännande kamp om Syrien, Irakiska Kurdistan och Irak. I Irakiska Kurdistan ska Turkiet gå in med trupper enligt nyheter i utländsk militär forum. Turkiet har PKK som största fienden i världen. Hela Irakiska Kurdistan med runt 150.000 kvarvarande trupper ska erövras sen får vi se vad som sker med IS vs Irak men jag hoppas Ryssland ändrar sig i kampen om Mellanöstern.
Ryssland ska stödja Iraks armé mot IS sen i Syrien ska det bli rebellerna eller IS vinner mot Assads regim. Assad är skakad av rebellerna och IS och har förlorat kanske 50.000 soldater. IS har förlorat max 20.000 heliga krigare och rebellerna har förlorat max 10.000 av ursprungliga 25.000 krigare. Syrien konflikten började 2011 enligt en person som flytt från drabbade området.
Intressant planer på gång om IS eller rebellerna lyckas vinna mot Assads regim som stöds av Ryssland och Iran i världen men Iran gör inget mot IS. Ryssland bombar mål i Syrien och kanske ska gå in med trupper. Jag hoppas istället Iraks armé för rysk stöd av trupper. Sen vill jag Turkiet vinner mot PKK. Turkiet blir lite större av ytan. Eller kommer IS vinna i Irak utan rysk stöd till Iraks armé ?!
Trump som är nuvarande president.
Nåväl vad tycker ni om IS i Syrien och Irak kriget ?
Ska de vinna i 1 av 2 islamska länder ? Vad tycks ?
😉🤐
Ursäkta? Det Irakiska Kurdistan - tror du Irak släpper ifrån sig detta till vare sig kurder eller Turkiet?
Kurder har fått mark av Irak i norra Irak så de är irakiska Kurdistan. Turkiet har PKK som största fienden och vill gå in med trupper intill gränsen i Turkiet. Iraks armé kommer inte agera för PKK är kurdernas armé och kan strida till det är färdiglekt.
Turkiet var gammal stormakt för 500-1500 år sen med stor markyta och kanske kan nu erövra kurderna i norra Irak.
# 3 Det tror jag inte de har fått av Irak. De vill däremot väldigt gärna ha det både från Irak, Iran och Turkiet. PKK är en terroristorganisation.
Jag tror inte man kan analysera mellanöstern i termer av nationalstater. Det är helt enkelt inte så det fungerar när människor sympatiserar mer till religiös och kulturell särart än nationalistisk. Det är ytterst tveksamt om man kan säga att det faktiskt finns ett "Syrien" eller "Irak" mer än som ett geografiskt område.
Det är bättre man ser på det utifrån politiska och ekonomiska intressen, det finns ett antal, i vissa fall mycket gamla, motsättningar som verkar i området;
- Shia vs. Sunni
- Israel vs. palestina
- USA vs. Ryssland
- Saudi vs. Iran
- Vilken valuta man handlar olja i; dollar vs. alternativ
- Genomgående i området; Sekulär diktatur vs. teokrati
- Islamism vs. västerländsk sekulär demokrati
Alla dessa sammanflätas och påverkas av yttre krafter som i princip för proxy-krig i området. USA/Ryssland stöder och destabiliserar utifrån vad som är fördelaktigt för deras respektive ekonomier.
Friskt kopplat är hälften brunnet!
Iran kämpar mot IS både i syrien och Irak. Irakiska shiamiliser stöds av Iran och de är större än Iraks arme. Så Iran och USA är allierade mot IS i irak. Iraks regering har lämnat in en protest till FN mot turkiets trupper i norra irak och de betraktas som inkräktare, irakiska armen kommer inte att sata på att få bort dem men kanske Ryssland eller Iran får fritt spelrum. Iraks regering har accepterat ett ökat självstyre för kurdiska delen men gränserna är inte fastställda och det kan bli annorlunda om de utropar en egen stat det är stor risk för konflikt. Ryska syrien expeditionen går inte som de hoppades och de har bara vunnit ca 0,4% av territoriet assads arme är i dåligt skick. Iranska soldater och Hesbollah ökar i syrien vilket inte Israel gillar så där kompliceras kriget ytterligare. Turkiet kommer inte att acceptera att kurderna får självstyre i norra syrien så där finns det risk för att de går in med marktrupper därimot så stöder de KRG i norra irak och köper deras olja.
# 6 Ursäkt mig men varför stödjer Iran - Irakiska shiamilser`Det är ju shia som har makten i Irak och Iran är sunni?
Iran är shia Irak är 75% shia Iran har stort inflytande i irakiska inrikesministeriet. saudiarabien är 80% sunni. Kurderna är moderata sunni i alla fyra länderna.
# 8 Jaha!
Irakiska armen har överfört amerikanska m1 Abrams tanks till shiamiliser vilka har förbättrat dem med ryska antitank missilsystem och maskingevär med Iransk ammunition(Vänner eller fiender?).
#6 "Så Iran och USA är allierade mot IS i irak."
Det tror jag rakt inte. Enligt vilken logik då? Att "min fiendes fiende är min vän" eller? Möjligt att de delar på en gemensam fiende.
#7 Tvärt om va?

MENA ur ett sunni/shia-perspektiv.
Logik?
USA (cia)störtade Irans folkvalda regering på 50talet de stödde sedan Shahen med vapen bl. fartyg och stridflyg F14. Det slutade med revolution och occupation av amerikanska ambassaden.
Sen stödde USA " de gudsfruktiga frihetsälskande talibanerna"(Reagan) i afganistan mot de hemska kommunisterna med bla stinger missiler.
USA stödde Saddam Hussain i kriget mot iran med stridsvagnar och stridflyg.
USAs största militära biståndstagare är Israel och Egypten vilka har varit i krig med varandra Israel får stridsflyg och luftvärnsmissiler egypten fick stridsvagnar(för att de vill skydda sig mot Israel),stridflyg och missiler.
Nu stöder usa Iraq med vapen ett land de haft två krig emot, logiskt(och de har fått bomba bort stridsvagnar och humvies som IS fick tag på)
Logik?
Allt det där är ju fullständigt logiskt om man förstått vad USA försöker åstadkomma.
Vad jag menade var att USA definitivt inte är allierad med Iran i något krig mot IS. I så fall är de även allierade med Ryssland. Att två länder har gemensamma intressen i en viss fråga betyder inte att de är allierade, inte ens att de har samma anledningar.
Blev också chockad att folk påstår att Iran inte är med i kriget mot IS, det är dem!
Alla iranier vet om det!
De är i Irak på marken och hjälper Irakierna.
Hela Iran vill ha bort IS!