Inte nu igen...
http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/102379 Man kan inte låta bli att gråta!
Vi ser ju i flera trådar här hur våra skattepengar används. Så det är tydligen inte pengar som fattas utan kloka beslut, som fattas (=saknas).
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#1 Jo, jag tror jag sagt det mer än en gång på det här forumet. Svenska välfärden är inte borta, pengarna är inte borta, inkomsten är inte borta. Det är hur puckona spenderar och slösar på pengarna som förändrats.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
Jo välfärden är borta. Svenska sjukhus är i konstant krisläge sedan några år tillbaka. Där är läget på samma nivå som på 90-talet var klassat som katastrofläge som utgör stor samhällsfara o fara för liv. Men det tystas ner till att enbart handla om vårdlöner. Något som bara är en del av problematiken. Men där blir det synligt att pengarna saknas i verksamheterna på landstingen. Samtidigt som vården imploderar importerar man mer o svårare vårdbehov än någonsin. Och de som först o mest får stryka på fötterna o lämna plats är de gamla sjuka som slitit o skattat här i hela sina liv.
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Som skattebetalare borde vi ha mer att säga till om. Man kan ju undra vad demokrati är? Att vi har rätt att vara med och rösta på vem som ska ha första tjing att sparka oss i arslet?
Klippet verkar vara borttaget??????
Det var konstigt! Får inte heller upp det längre. Klippet handlar om en man med parkinson som fick hela assistansen indragen pga att han kunde sträcka sej fram, ta sin kvällskorv med fingrarna och få in den i munnen. Det är det enda han klarar att göra själv!
Jaha, ja d ante mej, å d e för jä-lit.
Denna fungerar fortfarande:
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#3 Så det är därför alla dödsfall minskar… Okej.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
# Han fick inte hela hjälpen indragen. Han får inte hjälp hela dagen.,
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
# 10 han får inte hjälp med sin kvällsmat då de anser att han kan klar det själv men det kan han inte.
#9 vad har du fått det ifrån?
Läs på om vården och vårdresultaten och vårdskador på svenska sjukhus de senaste två åren.
# 11 Men han får fortfarande inte HELA hjälpen indragen. Utan på kvällen.
#12 Brå. Var har du fått ditt i från? Inte för att jag säger att vården inte behöver mycket mer stöd, men vad förväntar folk sig när vi haft en blå regering länge, och nu en röd som inte kan göra något.
-Stephen Hawking
Vad har våldsbråttslighet med dödlighetstalen i vården att göra menar du Geru?
Vården dignar under den svenska vårdtyngden och många tusen dör varje år på grund av vårdskador. Dvs skador de får i vården utöver det problem dem sökt vården för. Med andra ord så orsakar vården mer skada och död än trafiken varje år till och med gånger flera tusen!
Ett exempel där det tas upp i debatt om vårsäkerheten.
http://www.dn.se/debatt/tusentals-patienter-dor-varje-ar-av-vardskador/
För du menar väl inte Geru, att hela svenska välfärden kan mätas med brottsstatistik ifrån Brå???
#13 Han kan INTE äta själv så ha får ingen kvällsmat. Är det inte illa nog?
#15 Vården har alltid haft sådana problem. Alltid. Det är inget nytt. Speciellt inte när det är ett så stort samhällsorgan. Jag har extremt svårt att tro att vården dödar fler än trafiken. Har du en källa på det?
En debattartikel är trevligt, men inget underlag för det som du säger.
Tänkte lite fel när jag sa brå, för det är inte dom som har hand om det.
Men jag hittar ingen statistik som stödjer det som du påstår, alltså att det skulle vara mycket värre nu än förut.
-Stephen Hawking
Jag har ingen aning om hur det har varit inom vården samt äldreomsorgen innan jag satte min fot inom det yrket.
Men kan säga att inom hemtjänsten stressar sig arbetarna ihjäl sig för att hinna med alla tack vare att vem det nu är inte vill spendera mer pengar så de kan anställa mer folk. Detta slutar med mer sjukskrivningar och sämre kvalite på vården till de äldre.
Chock nog så är det likadant inom boende. Lite mer koll där eftersom alla är under samma tak och inte stress på samma sätt som inom hemtjänsten MEN med de konstiga reglerna får knappt de fast anställda ledigt osv vet själv hur mkt de fick avbrtyta ledigheter eller hoppa in under ledigheter pga personal brist. De anställer inte heller pga pengarbrist,. eller att de spenderar pengarna på annat.
Allt detta leder också till sjukskrivningar osb för personalen bränner ur sig helt!
Personalen vill inget hellre än att ge tid och kvalite av vård till brukarna men man kan inte pga tidsbrist och alla jag varit i kontakt med mår jätte dåligt för de ej har tiden att ge dem. För de som arbetar inom äldreomsorgen bryr sig verkligen men ahr tyvärr inte mkt att säga till om.
Om det alltid har varit så vet jag inte. Men de 3 år jag arbetat inom äldreomsorgen så har mina ögon öppnats för verkligheten inom det yrket.
Mer pengar borde satsas där och de borde anställa fler folk så stressen bland personalen blir mindre samt kvalitén av vården för de äldre ökas.
När jag arbetade som sjukvårdsbiträde på 1970-talet så jobbade vi varannan helg och delade turer en av dagarna. Nu arbetar de var tredje helg och gnäller ifall de skulle behöva arbeta varannan.
# 13 du kan inte känna många eller ens någon med det behovet av assistans eller hur? Samhället ska banne mig inte straffa dem som har det behovet med sin spariver.
#20 Jo de gör jag. Dessutom har jag jobbat i äldreomsorgen i 12 år. De är en bistånds bedömare som bedömer vård behovet. De gör felbedömningar ibland. De är denne ni skall rikta er ilska i mot, Sånt hände när jag jobbade oxå. Men de var ingen som skulle straffas. När hemtjänsten o assistans privatiserades blev de mycket sämre både för personalen o kunderna då skulle vården gå med vinst. Överskottet gick till kostymerna.
Det finns många som har dygnet runt behov av assistans..!
# 22 Har jag påstått att den inte finns de?
# 15 Läs din länk noga.