Tvingas hyra svart
"Det började med att fabriken Bengt jobbade i köptes upp och lades ner. Det var ett hårt slag mot bruksorten där allt kretsat kring fabriken. Lite senare blev hustrun Birgitta av med jobbet. Framtiden var nattsvart i bruksorten och Bengt sökte jobb längre bort. Efter två år fick han jobb i Södertälje.
– Jag blev positivt överraskad, jag är ju inte purung, säger Bengt, som började veckopendla. Han trivs bra på jobbet i Södertälje.
(…)
Bengt och Birgitta varken kan eller är intresserade av att investera miljonbelopp för en bostad. Men allmännyttan är inte att räkna med längre. Det enda som återstod var att tacka ja till svartuthyraren.
Han erbjöd dem en orenoverad hyresrätt svart i tredje hand för 8 500 kronor i månaden. Lägenheten tillhör ett större allmännyttigt bostadsbolag. Nu har det gått ett år och nu vill uthyraren chockhöja hyran med 3 000 kronor i månaden. Vägrar de finns det massor av andra som är villiga att betala.
– Vi har anpassat oss bra här hittills, vi bor i ett trivsamt område, men lever under en ständig oro. Får vi vara kvar här i morgon? Man ligger sömnlös om nätterna, säger Bengt och fortsätter:
– Situationen är så befängd. Varje steg vill ha sin vinst, och vad jag förstår hyr vi av en som i sin tur hyr svart. Vi har blivit ett offer för ockret, men vad ska vi göra? Om vi inte har någonstans att bo tvingas vi söka oss tillbaks till arbetslösheten i Mellansverige igen. Där kan jag ju i alla fall få en lägenhet."
http://lt.se/nyheter/sodertalje/1.3378644-bengt-och-birgitta-tvingas-hyra-svart