Politik iFokus

Politik

Etikett: övrigt
Läst 2081 ggr
[Hayabusa]
1

The Inglehart-Welzel Cultural Map

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Intressant karta där Sverige intar en extrem ställning bland de länder som undersökts.

Farwuq
0

Jag ska försöka förstå vad den innebär.
🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Hayabusa]
1

#1 Att Sverige är väldigt sekulärt och invånarna är självförverkligande. 

Läs mer här:

https://sv.wikipedia.org/wiki/World_Values_Survey

Farwuq
0

OK

👍

[Hayabusa]
0

#3 Kartan i #0 är inte den senaste, men Sverige verkar hålla sin position. Kartan/studien uppdateras med jämna mellanrum.

[Carpinus]
0

GP tar på ledarplats upp Sveriges ställning som "världens mest extrema land" och konsekvenser av det.

Farwuq
0

Jag trodde att Danmark skulle ligga mycket närmre "oss".

[Hayabusa]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

*

[Hayabusa]
0

#6 De gör de också, relativt sett. I #7 ser du senaste kartan.

[Hayabusa]
1

#5 Det är sant. Det som tas upp i GP´s artikel är viktigt. Självklart uppstår kulturkrockar som inte kommer att överbryggas på kort tid. Det tar kanske generationer?

Farwuq
0

Man ser att Norge tagit ett kliv åt höger men Nederländerna har tydligt blivit mindre självförverkligande. Intressant.

72mm
1

Den där kartan är mycket intressant. Jag tror (om jag dömmer andra efter mig själv) att många svenskar tror/länge trodde att Sverige på något vis skulle vara "i mitten" helt oavsett på vilka neutrala skalor man mäter. Att vi skulle vara "lagom". 

Som politiskt mycket nyvaken har jag fått konstatera att jag är uppvuxen i ett extremistland. Vad vi än har gjort så har vi varit extrema. Spelar ingen roll om det så gäller byggandet av ett nationellt försvar (eller avvecklandet av detsamma), folkhemsbygge eller jämlikhetsprojekt. Att vara "neutrala"  militärt kan också ses som ganska extremt (inte det vanliga). Det är på många vis konstigt att vi är med i så mycket av EU som vi faktiskt är.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Hayabusa]
0

#11 Personligen har jag nog "alltid" (tämligen länge åtminstone) haft uppfattningen att vi ligger "långt ute" på kartan.  Många hävdar att vi är ett väldigt "modernt" land som snappar upp nymodigheter väldigt fort. Jämför jag t ex med Tyskland (som är ett annat land som jag hyggligt känner till) så finns det en rad skillnader. Länderna är lika på många punkter, men Sverige tar till sig nymodigheter/nya prylar så jäkla mycket snabbare. Må det vara mobiltelefoner eller torktumlare.

[helga21]
2

# 11 Vi är allt annat än neutrala. vi står så nära NATO vi kan utan att var medlemmar där.