Grattis Sverige
"Tack vare regeringen slår Sverige nya rekord. Från och med i dag har vi högst marginalskatt i världen, då jobbskatteavdraget trappas av för dem som tjänar mer än 50 000 kronor i månaden. Framöver kan vissa behöva betala så mycket som 60 procent i skatt".
https://www.gp.se/nyheter/ledare/kronika/1.2942458-abramowicz-skattesmall-vantar-sverige
Tidsmaskin köpes….
Jag är inte förvånad.. Tyvärr :(
"Tidsmaskin köpes…."
Av ren nyfikenhet, när du väl hittar en, vilket årtal kommer du ställa in den på? 😉
Friskt kopplat är hälften brunnet!
1984 tror jag det hade blivit. Jag förstår att du undrar varför, men det får bli min lilla hemlighet 😃
# 3 oavsett vilket år du kommer ställa den på, kan man ställa sig i kö för att följa med när du väl hittat den? 😃
#3 Jag tror att du vill tillbaka dit för att Boltic vann SM det året… 😃
Ha ha självklart..
Ha ha nu har du druckit för mkt Champagne tror jag 😃
# 0 Jag vill också åka med men lite längre tillbaka i tiden.
Det löser vi 🙂
Hey kanske vi kan köra en retro "tillbaka till framtiden" 1985?
https://www.youtube.com/watch?v=yosuvf7Unmg
:-D
🙂

#0 Verkar som hon inte förstår skillnaden på marginalskatt och skatt, i stycket du citerar.
Och det här med att folk skulle välja att inte utbilda sig för att det är högre skatt för de som tjänar över 50 000 tvivlar jag på. Jag tror inte det gör någon avsevärd skillnad. Jag tror det kommer finnas ett fortsatt stort intresse för högavlönade arbeten.
"Tidsmaskin köpes…."
Jag tror du skulle bli grymt besviken.
Men en sak som du skulle upptäcka om du reser runt i din tidsmaskin är att oavsett när du befinner dig så kommer du alltid hitta en massa nostalgiker som klagar över att det var bättre förr, och du kommer kanske också inse hur fel de allra flesta av dem har (om man ser till den faktiska utvecklingen i förhållande till hur den beskrivs). Att idealisera det förflutna verkar vara en nära nog universell del av det mänskliga psyket.
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
#0 Om du får tag på den där tidsmaskinen så är nog risken stor att du oavsett tidsålder träffar på en samling skeptiker, som istället för att låta andras fantasi och kreativitet blomma ständigt slår ner på idéerna, utan att själva erbjuda några alternativ och se utvecklingsmöjligheter. Att hämta kunskap och kraft från det gågna och föra arv vidare verkar enligt deras vantro vara något förkastligt, de ser ingen gårdag att lära av och ingen framtid värd att hoppas på.
För dem är det mer lockande att trampa i planteringen än att så frön.
😃
#11 "Men en sak som du skulle upptäcka om du reser runt i din tidsmaskin är att oavsett när du befinner dig så kommer du alltid hitta en massa nostalgiker som klagar över att det var bättre förr, och du kommer kanske också inse hur fel de allra flesta av dem har (om man ser till den faktiska utvecklingen i förhållande till hur den beskrivs). Att idealisera det förflutna verkar vara en nära nog universell del av det mänskliga psyket."
Det handlar inte om hur bra man har eller hade det. Det handlar om trender, kulturell säkerhet och framtidstro. Åker man tillbaka till 70-talet så pekade alla de åt motsatt håll i Sverige än vad de gör idag.
Friskt kopplat är hälften brunnet!

#12 Såja såja 🙂. Var det verkligen så hemskt det jag skrev i #11? Att kallas 'nostalgiker' efter att man önskat sig en tidsmaskin får man kanske stå ut med…
Oavsett det, håller du med om att högavlönade arbeten antagligen kommer vara fortsatt populära även efter den här skattejusteringen?
Lite om 70-talet
Värd för Pensionärer
#15 Självklart kommer högavlönade jobb att vara fortsatt populära! Tror inte att någon hellre söker ett sämre betalt jobb på grund av att skattesatserna förändras, och att jag har inte sett att någon i den här tråden har antytt en sådan utveckling.
Och det har inte enbart med ekonomi att göra - högstatusjobb är i allmänhet välbetalda.

#17 "jag har inte sett att någon i den här tråden har antytt en sådan utveckling"
Det har ingen, jag syftade på det som står i artikeln i #0. Till exempel: "Dels blir det mindre lönsamt för människor att arbeta hårt samt att välja långa och krävande utbildningar. Varför jobba mer om man ändå inte får behålla pengarna? Varför lägga tid och lån på studier när det inte ger resultat för privatekonomin?".
Men jag delar din uppfattning att det nog inte är ett nämnvärt problem. Annars får man väl kolla vilken utbildning med stor chans till högavlönade jobb som tappar sökande nu.