Var är krisen som alla talar om?
Nu är det bannemig kris.. för den lyser fortfarande med sin frånvaro!
Vad gör vi nu?
Vi lever ju enligt vissa i en fritt fallande kris?
Låt oss kika på hur den ser ut.
"Den som läser SCB:s utförligare beskrivning av BNP-statistiken ser att uppgången är bred och omfattar såväl konsumtion och investeringar som export. Hushållens disponibla inkomster har ökat med hela 3,5 procent jämfört med 2014, rensat för inflation.
Arbetsmarknaden då? Också där ser det oväntat bra ut. I den senaste arbetskraftsundersökningen ökade sysselsättningen i oktober med 81 000 personer jämfört med året innan. Även andelen sysselsatta steg. Samtidigt sjönk arbetslösheten med 0,8 procentenheter till 6,7 procent."
"Hur har det gått sedan 1990-talet? Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner. Det är en förbluffande bra välståndsutveckling, med tanke på de allt vanligare tongångarna om att Moderaterna och Socialdemokraterna de senaste 30 åren ”förstört Sverige” med sitt ”invandringsexperiment”."
http://www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Om du inte har fattat hur illa det är i det här landet ännu, så finns det nog ingen/inget som kan få dig att förstå. Du tillhör en av dom som kallas "Det sovande folket".
Och när eller någonsin, ni vaknar upp så kommer det bli en mardröm.
Det kommer det bli för oss alla, men vissa av oss är nog ändå iite beredda.
Jag säger bara: Satan vilket uppvaknande du och dina gelikar kommer att få.
I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?
# 3 Jodå det är massor med svar på mina trådar och inlägg 😂
Allting är relativt - så även situationen i ett land som Sverige. Vad det gäller arbetslöshet så minskar den inte för den grupp som har svårast att ta sig in på arbetsmarknaden. Personligen tror jag att "uppförsbacken" för den gruppen inte lär bli mindre framöver.
I september var 369 000 personer, 16-64 år, öppet arbetslösa eller sökande i program med aktivitetsstöd på Arbetsförmedlingen.
Det är 2 000 färre än samma månad förra året.
Bland inrikes födda var 188 000 inskrivna som arbetslösa, en minskning med 19 000 på ett år.
Bland utrikes födda var 181 000 inskrivna som arbetslösa, en ökning med 17 000 personer.
Hela ökningen finns bland utomeuropeiskt födda.
Arbetslöshetsnivån bland inrikes födda är 4,6 procent - mot 21,6 procent bland utrikes födda.
Källa: Arbetsförmedlingen
Zepp: Konsekvensen syns ju inte än om du inte direkt står utanför migratiosnverkets boenden där folk får tillbringa nätterna utomhus för det var väl det media meddelade för bara några veckor sedan men sedan kanske dom löst det problemet.
När det sedan ska läggas vårbudget för regeringen så antar jag att dom får backa på många av sina satsningar på grund av att utgifterna blivit fler…..jo det kostar att försörja alla som anlänt till sverige för jag utgår från att dom behöver minst lika mycket mat & andra förnödenheter precis som jag själv behöver.
Vi har fram till i höstas också levt med alliansens budget så det är först nästa år du märker var det barkar iväg…antingen till det bättre eller till det sämre oavsett vilket samhällsskikt du tillhör.
Allting är ju relativt. . Inkomsterna har ökat men även utgifterna. Arbetslösheten har minskat men många av dem som är med i statistiken har tillfälliga sysselsättningar vilket gör det hela missvisande. Sedan har vi alla och då syftar jag på just alla nykomna som står utanför arbetsmarknaden och lär göra det många år framöver. Flyktingar, anhöriga, invandrare, mm mm Det handlar om flera hundra tusen människor som är bidragsberoende. Att påstå att det aldrig varit bättre i Sverige är direkt lögn och motsatsen till det påstående märks tydligt i samhället.
#7 Precis. De som yttrar fraser som "det har aldrig varit bättre" uppvisar en tydlig blåögdhet inför MSM:s propaganda apparat som matar ut förenklad och grovt vinklad statistik.
Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Jävla konstig kris vi har.. funderar mer på om den finns i folks huvuden?
Vissa har som sagt en rätt konstig verklighetsuppfattning hur som helst och det är inget som jag har något problem med iomed att vi lever olika liv/har olika fördomar!
Krisen som alla talar om handlar mest om en förändrad fördelningspolitik.. för att kortsiktigt vinna val!
Felet i dag är att politiken handlar om till allt för stor del om plånboksfrågor!
Så blir det när nyliberlarlismen slår klorna i de politiska partierna.
Marknaden har ersatt politiken.
Och som ett resultat har vi fått ett 2/3-samhälle!
Det är de två som fått alla fördelar av vår nuvarande utveckling.. dvs vi fjärmar oss allt mer från "folkhemmet"!
Vi befinner oss oxå i en strukturomvandling.. en anpassning till den globaliserade ekonomin.. det handlar om att använda oss av våra komperativa fördelar.
Sådant får såklart konsekvenser.. främst för de som inte är anpassningsbara för den nya konkuransen!
Vi har i dag, dels hög arbetslöshet samtidigt som vi har brist på kvalificerad arbetskraft.. vi är tvungna att importera arbetskraft, för att fortsätta vara en nation med hög levnadsstandard!
Lönerna har stigit, det har aldrig varit så lätt att låna, räntorna är historiskt låga, man har aldrig haft så frikostiga avdrag som nu, skatterna har sänkts, maten har aldrig varit så billig!
Det är skördetid med andra ord!
Men när det regnar manna så har de fattiga ingen sked!
#8 De som yttrar fraser som "det har aldrig varit bättre" uppvisar en tydlig blåögdhet inför MSM:s propaganda apparat som matar ut förenklad och grovt vinklad statistik
Upplys mig!
Vilket årtionde skulle du säga har varit bättre för flertalet? Levnadsstandard, medellivslängd mm.
Värd för Pensionärer
Infrastrukturen i Sverige klarar inte av det många myndigheter fallerar. 1. Skolan finns inte skol platser brist på lärare 2. Bostads marknaden fallerar då det är redan stora bostadsköer i många av Sveriges större städer 3. Många nya människor kräver en större sjukvård som det redan är köer i 4. Fler folk kräver fler poliser som det redan är underskott av. 5. Migrationsverket får inte sin verksamhet att gå ihop. 6. Arbetsförmedlingen kommer att få flera arbetslösa 7. Mycket bidrag kommer att behövas delas ut till de flertal av många nyanlända som kommer få svårt att få jobb. Det blir en belastning på många delar i Sverige. Fördel är att det kommer bli fler jobb men det kommer att vara fler arbetslösa än vad det blir nya jobb. Fortsätter Sverige såhär så tappar man balansgången i samhället tyvärr:/

Okej.. så det handlar altså om en framtida presumtiv kris om alla dystopiska scenarion faller in.. och inte här och nu?
För nu är det en himla konstig kris iomed att förmögenheter stiger, löner stiger, arbetslöshet minskar, levnadsstandard stiger.. osv.. osv!
Efter oss Ragnarök.. eller?
Men som du vet så föregås Ragnarök utav Fimbul.. och av den ses inga tecken ännu!
#12 Ta en titt på alla pengar som sverige lånar….du vet när lånekalaset ska betalas tillbaka så sänks diverse bidrag,skatterna höjs,pensionerna sänks. Konsekvensen ser du ju inte nu mer än att sverige lånar arslet av sig och hade vi inte lånat så hade dom berömda ladorna varit väldigt tomma nu.
Ett par avsnitt av lyxfällan rekommenderar jag dig Zepp & saken är densamma fast i större skala med landet sverige. Vi lever alltså över våra tillgångar & det är våra politiker som dragit på sig en massa utgifter men vi som kommer att få betala.
Som sagt så är du inte drabbad av någon kris nu inte imorgon inte detta året & kanske klarar du dig även 2016 men sedan kommer det nog lika säkert som att solen går upp imorgon.

Samma där.. statsskulderna lyser med sin frånvaro!
Men om jag fattar vad du menar så kommer de att gå upp framöver?
Dvs hela krisen är en fantasi om vad som kommer att hända framöver?
Men.. är det inte detta vi har möjligheter att förhindra iomed att krisen kommer att hända om åtskilliga år/årtionden?
#12 Den privata marknaden kan givetvis dra vinster av flyktingar. Ett exempel är Bert Karlsson som tjänar miljonbelopp på detta. Men den offentliga sektorn klarar inte av det tyvärr:/ Det finns ett ordspråk som kan vara passande i dagensläge "Rom byggdes inte på en dag".
Håller med #11 och #13.
Förutom lärare, bostäder, vårdpersonal, poliser, jobb och pengar fattas också tusentals nya tolkar, för att man överhuvudtaget ska kunna kommunicera med flyktingarna. Hur ska de trollas fram? Också en sak som politikerna hade kunnat förutse…..
SvD idag:
"Det råder stor brist på tolkar i landet på grund av den stora flyktingtillströmningen. En rapport från Myndigheten för yrkeshögskolan visar att fler än 1 000 tolkar per år behöver rekryteras.
Nu vill regeringen att det ska gå snabbare att utbilda sig till kontakttolk, rapporterar Ekot. I dag är utbildningen mellan ett och två år."
#14 Du ser ju hur kurvan pekar stadigt uppåt…hur länge tror du vi bara kan låna & låna?
#14 I Grekland blev fantasi verklighet😃
Zepp och Co kommer väl göra en Löfven sen gissar jag och hävda, när allt gått åt helvete, att "vi" varit "naiva". 😴
#14 "Lyser med sin frånvaro" är väl ändå att ta i? Om jag tyder diagrammet (i länken) rätt så ser det ut som att vi går mot en ny högsta notering ( i kronor räknat) de närmaste två åren.
I #0 citerar du att arbetslösheten sjunker, men i #9 skriver du att vi har hög arbetslöshet. Jag får inte ihop ditt resonemang.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Precis allting är relativt och jämför man Sverige med en rad olika länder, så är vi långt ifrån kris & allmänt elände. Dock anser jag att man inte får blunda för de mörka moln som syns i horisonten. T ex att arbetslösheten bland utrikes födda är dryga 20%. Som i sin tur leder till en rad trista händelser. Jag har skrivit det förr, men det tål att upprepas - i städer som Malmö och Landskrona är detta faktum tydligare än någonsin. Kris? Tja, inte för mig men absolut för de som är drabbade. Dessutom har de som kämpar i uppförsbacken numera ännu fler att konkurrera med.

Mm.. statskulden växer iomed att vår BNP växer, den sjunker i förhållande till BNP!😮
Såå.. det det som är den fritt fallande krisen.. att BNP stiger, att lönerna stiger. att skatterna sjunker, att förmögenheterna stiger?
Joo.. då har vi en kris!
Dvs krisen består då i så fall på att vi fått det bättre.. och ja vill man kalla det kris så får jag väl aceptera att det är så.. fast jag omfattar inte stigande välstånd/levnadsstandard som en kris ioförsej!😮
Så vi kan ju alltid kika på andra analyser av den nuvarande krisen.. nämligen Swedbanks;
"Undersökningen visar att alla typhushåll som banken följer har fått mer pengar i plånboken. För dem som förvärvsarbetar har de disponibla inkomsterna ökat med mellan 28 och 30 procent under tioårsperioden.
– Det beror på att lönerna har höjts samtidigt som inflationen varit låg. Jobbskatteavdraget har också stor betydelse, säger Madeleine Falkenhäll, analytiker på Swedbank.
De som arbetar har fått ungefär lika stora procentuella lönelyft. De drar också nytta av jobbskatteavdraget som sänker skatten och ger dem mer pengar i plånboken. Singelhushållen har fått den största förbättringen. Det beror på att de inte, som barnfamiljerna, påverkas av förändringar i trygghetssystemen.
Men de som inte arbetar har halkat efter. Det beror till stor del på att de inte får något jobbskatteavdrag men också på att pensioner och ersättningar från trygghetssystemen inte höjts lika mycket som lönerna."
http://www.dn.se/ekonomi/alla-hushall-har-fatt-plus-i-planboken-1/
Ja det är en kris utan dess like.. eller inte? 😮
Och snart har vi Ragnarök här.. fast först kommer Fimbul som sagt vad!
zepp: När vi tagit emot en massa människor som vi inte kan ge tak över huvudet så är väl det en kris?
Det är ju ingen kris för dig & mig och alla andra som sitter & hänger här på iFokus och ser vi det ännu större så är det ju ingen kris för mig om det dör människor i syrien men det gäller att tänka lite utanför det lilla du ser hemifrån dataskärmen.
Att till & med Löfven vaknat till är ju för att han sett att vi blir tvungna att lägga folk utomhus & det är en kris som du inte märker av.

kalle.. ingen skall komma och påstå att jag inte är krismedveten.. jag har fått krismedvetandet via modersmjölken.. osen via Arla!
Så länge jag minns så har det varit någon form av kris!
Det är alltid någon form av kris i samhället, EU, omvärlden.. som berör oss!
Om vi hade Greklands problem så vore jag inte lika tillfredställd med hur våra regeringar och myndigheter sköter det här landet!
Än så länge vill jag faktiskt ge dem eloge, främst till deras personal som är de som får göra jobbet!
Visst, du och jag upplever världen via massmedia.. till skillnad från dig så ser jag att våra myndigheter verkar fungera.. och det är inget sagt om att några får lov att sova utomhus några dagar i tält.
Det är förmodligen bra mycket bekvämare än att dö av bomber i Syrien eller drunka när man passerar Bosporen?
En annan kris så du inte tar upp är den demografiska.. vi behöver tillskott av arbetsför befolkning.. det gäller i princip hela EU.. för vi har en sjunkande nativitet!
Det i sig leder till ytterligare en annan kris, dvs att allt färre i arbetsför ålder skall försörja allt fler äldre!
Vill du ha ytterligare kriser så kan jag nämna den allt för höga skuldsättningen, den allt för låga inflationen och att vi har arbetskraftsbrist samtidigt som vi har hög arbetslöshet!
Vill du ha ytterligare kriser att oja dig över så kan jag nämna skolkrisen som inte i tillräcklig grad ger arbetsmarknaden och vår exportindustri den arbetskraft som den behöver!
Zepp, om landet Sverige lånar 1000 miljarder kr som skänks bort till folk som måste spendera dessa, så ökar landets BNP.
Ville bara påpeka det då du inte vet skillnaden på BNP och BNP per capita.
zepp:Jag hänger med dig precis på det där med arbetsför befolkning men då är ju själva nyckeln att ha jobb till arbetskraften eller hur för annars blir det ju bara ännu fler att försörja.
Så innan du hyllar ihjäl dig över nuvarande regering så kanske dom ska sätta lite fart med att plocka fram jobben & ord till handling vilket brukar underlätta arbetet istället för att uttjatat stå & mala fram att "vi tar ansvar" om dom tog sitt ansvar istället för att svamla.
Du vet den smutsiga disken försvinner inte hemma bara för att man säger att man ska diska.

#24 "Ville bara påpeka det då du inte vet skillnaden på BNP och BNP per capita."
Vad har den skillnaden med det du säger att göra? Ditt exempel med att skänka pengar skulle ha samma effekt på båda storheterna. Är det möjligen i själva verket du som inte har full koll på begreppen?
Angående siffrorna #0 så spelar det ingen nämnvärd roll om man mäter total BNP eller genomsnittlig (per capita). Man får samma bild av läget.
"Zepp, om landet Sverige lånar 1000 miljarder kr som skänks bort till folk som måste spendera dessa, så ökar landets BNP. "
Så har man alltså inte gjort i det här fallet. Faktum är att statsskulden som andel av BNP har minskat avsevärt under tidsperioden (källa).
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
Om jag har 10.000 kr i månaden att spendera men det fattas 5.000:- så jag får låna de varje månad vilket innebär 50% högre "BNP". Innebär det att jag blir rikare då?

#27 Förklara först vad det har med frågan att göra.
Inser du att det finns en avsevärd BNP-ökning som inte har med belåning att göra?
Inser du att statsskulden som andel av BNP har minskat?
Om du tycker de mått på rikedom som används är dåliga, kan du föreslå något bättre?
Saxat från SR 07.12.2015:
"Från 2017 tror SKL att det inte längre kommer skapas lika många nya jobb. Då växer inte heller kommunernas intäkter i samma takt som nu. Något som däremot tros växa är kommunernas kostnader, dels på grund av flyktingmottagande, men ännu viktigare, på grund av en åldrande befolkning.
– Vi ser framför oss att det under vissa förutsättningar kan krävas ganska kraftiga skattehöjningar i kommuner och landsting, säger chefekonom Bettina Kashefi på Sveriges Kommuner och Landsting."
Det räcker med att titta på hur landet blöder, så inser man ganska snart att BNP inte säger ett smack om det här landets välmående. Så länge utgifterna ökar lavinartat så kommer det bli sämre. Försök att titta på facit 20 år tillbaka i tiden samt sia några år framåt i tiden så kanske du hajar till.
Här kan du läsa lite fakta om hur det går för vårat land.

#30 Men den länken handlar också om BNP. Enda skillnaden är att de valt att utgå från 2007, precis innan finanskrisen, för att ge lägsta möjliga genomsnittliga tillväxt. Skulle man välja 2009 istället skulle vi se ut som värsta tigerekonomin. Båda delar är så klart oärligt, kollar man diagrammen i din länk ser man tydligt vad trenden är: I samband med finanskrisen föll BNP (och BNP/capita) som en sten, före och efter det har den stadigt ökat.
Man kan så klart fråga sig om den ökar tillräckligt fort, och om Sverige blir rikare i tillräckligt hög takt? Men då tycker jag man kan skippa domedagsretoriken.
#31 "Domedagsretorik" lär vi nog aldrig slippa, men för att kunna bemöta ev framtida problemställningar så är det vettigt att försöka se dem.
Hayabusa #32 svarade åt mig.
Man bör också ta med i beräkningarna att även om vi nu skulle ha en toppenekonomi, vilket det är tveksamt att vi har, så kan inte det vara den enda markören på att allt "är som det ska". Vi har en ostabil regering, vi har flertalet framlagda förslag som om de blir verklighet begränsar folks frihet och rättigheter, resultaten i skolorna sjunker över större delen av landet, fler och fler svenskar kan tänka sig att rösta på ett parti som de egentligen inte gillar bara för att de har förlorat förtroendet för resten av partierna, landsbygden får allt svårare att överleva och allt fler människor flyttar till storstäderna, regioner som är "tjänsteregioner" dvs inte producerar något och därför inte får in nya pengar utan där pengarna går i kretslopp blir fler, vi har en invandring som gör att vi tvingar människor att bo på gatan, våra barn tvingas gå i större och större grupper både på dagis och i skolan vilket enligt de flesta forskare hämmar utvecklingen, järnvägen rasar samman eftersom vi inte har pengar till att rusta upp den och jag kan fortsätta.
Nej landet Sverige är ju absolut inte i en kris, vi mår tipp topp…
# 29 Och då återstår 2 saker. Att ta livet av så många gamlingar vi kan eller stoppa all asylmottagning.
#35 Rent generellt så blir människor äldre. Man bör ju dessutom ha i åtanke att de invandrare som kommer hit inte nödvändigtvis är purunga. Bara som hypotes - låt oss anta att medelåldern på dagens flyktingar är 35 år. Då innebär det att vi får en hyggligt stor andel som går i pension om 30 år.
Men, det är spekulationer från min sida. Vad som dessvärre är fakta är att andelen arbetsplatser i industrin minskar medan tjänstesektorn ökar. Arbete som tidigare klassificerades som "enkla" dvs inte krävde någon direkt utbildning/erfarenhet är också färre än tidigare. Personligen tror jag att det här är faktorer som ökar uppförsbackens lutning för de invandrare som kommer nu.
En god vän till mig kom som invandrare på 60-talet från Grekland till Sverige. Det rörde sig om ren värvning av arbetskraft. Han berättade att chefen på företaget bockade och hälsade honom välkommen - för att i nästa andetag fråga om han hade fler bekanta som kunde tänka sig att arbeta i Sverige. Markant skillnad mot idag.
# 36 Ja verkligen. De kom på fredagen och stämplade in på måndagen.
Ja ska de ta hit sina anhöriga som dessutom är äldre så ligger vi nog väldigt risigt till.
#36 Det var skillnad förr för det var arbetskraftinvandring. Folk behövde knappt inte gå utanför dörren innan de hittade jobb. Men nu behöver vi inte direkt arbetskraftinvandring utan snarare att folk utbildar sig på rätt område. Sen får man inte glömma att det är väldigt många som studerar på högskola/yrkeshögskola idag i Sverige så det finns ett stort mörkertal med folk som indirekt är arbetslösa. Men #23 tror att det är brist på folk i arbetsför ålder det stämmer inte 90-talisterna är stora årskullar. Många av de som är arbetslösa tenderar till att vara unga och arbetsföra. Men det blir ju lite mysko när du säger att Sverige behöver mer ung arbetsförbefolkning. När många av dagens unga arbetsföra befolkningen hamnar i arbetslöshet direkt efter gymnasiet.

Såå.. vi kan fortfarande inte se spår av den stora krisen (Fimbul) utan den komma skall (ragnarök)!
Altså.. vad pratar vi om egentligen.. siare/spå i teblad?
Visa för f*n på krisen i stället.. ekonomin och landet rullar på som bara den!
En annan sak som bekymrar mig är att Staten lånar alldeles för lite och satsar därmed alldeles för lite för framtiden!
En av anledningar till den deflationstendens som nu råder är att Staten sparar för mycket!
Vi borde satsa på infrastruktur, utbildning för framtida behov.. det är mitt siande!
#38 Precis. Att vara i sysselsättning eller "ej arbetslös" har många innebörder.
Tino Sanandaji:
"Hälften av nyanlända har förgymnasial utbildning, i ett land där 10 procent av jobben innehas av de med förgymnasial utbildning. En tredjedel av vuxna nyanlända har mindre än nio års grundskola, jämfört med 0.8 procent av Sverigefödda. Av anhöriga kvinnor anger hälften att de aldrig jobbat i sitt hemland. I en modern kunskapsekonomi vill få arbetsgivare anställa vuxna utan grundskoleutbildning som inte talar svenska ens om de erbjuder sig att jobba gratis. Det är inte värt mödan i term av handledning, träning, administration och kvalitetstrisk."
För övrigt så är reproduktionstalet i Sverige inte på någon "krisnivå" (😉).
Vi kan ge dem tak över huvudet, men samordningen är så förbannat dålig att det inte händer. I Göteborg har man 200 lediga sängar 8 boenden anpassade för just flyktingar, det finns även personal. Trots detta bussas inte flyktingar som sover på kartonger på Svenska Mässan i Malmö dit.
I Åre (en kommun som f ö har lyckats väldigt bra med att få in invandrare även flyktingar på arbetsmarknaden) ingick ett hotell (med drygt 200 sängplatser) ett avtal med Migrationsverket för att kunna ge flyktingar tillfälligt boende. Då kommer kommunen och smäller dem på fingrarna och säger "aja baja, hotellet är inte anpassat för denna typ av verksamhet". Så försvann 200 platser i en handvinkning. Det finns fler exempel. Tak över huvudet, tom. bra tak över huvudet finns men vilja finns banne mig inte. Om bara oviljan finns på rätt (mer fel) ställe stoppas flyktingar från att få en dräglig tillvaro.
#0 Du kan ju fråga den här killen vad han tycker. Samt många andra i hans situation, såsom pensionärer, hemlösa, sjuka osv.
"Och Arne är inte ensam. Enligt public service-bolagets granskning är det i dag vanligare att få avslag än att få rätt till hjälp, tvärt emot hur det var tidigare.
– Det är en rättsskandal. Nu när det ska dras åt sedan några år, då blir människor som är helt beroende av personlig assistans drabbade och mister assistansen, säger Arnes vän Karina Frantzén som hjälpt honom under flera år.
Varje år får omkring 16 000 personer assistansersättning till en kostnad av 30 miljarder kronor. En summa som finansministern alltså vill få ner.
Men Magdalena Andersson får skarp kritik.
– Sverige har ratificerat FN-konventionen om att man ska tillhandahålla den assistans som folk behöver för att kunna vara delaktiga i samhället. Det är en rättighetslag tillskriven individen. Man kan inte ta tillbaka en rättighet man tillskrivit människor och hänvisa till ekonomiska argument."
ja det måste väl vara lite pinsamt att säja 'sorry farfar (som byggt upp landet sverige och jobbat i hela sitt liv och betalat skatt och bös) att ne nu är det så att det inte finns varken pengar eller folk som vill ta hand om dig för alla pengar och folk går till alla så kallade "flyktingar" … ja fast hur var det nu, det är ju inte bara folk från syrien som kommer utan vi tar in hela medelöstern folket som flyr från kriget… i syrien. så nu har regeringen lagt en massa pengar på dom men dom var inte nöjda med det så nu vill flertalet åka hem, ja du farfar det är inte lätt…

#43 Du borde inte ljuga för din stackars farfar.
#39 Nej jag ser inga spår av några som helst kriser,inga krig,inga flyktingar. Tiggare ser jag ibland men det är nog bara någon lat eller arbetsskygg som tröttnat på att sitta hemma & zappa på tv:n. Pensionärerna är bara gnälliga gamlingar som blivit smått dementa så därför dom inbillar sig att dom har mindre pengar än andra.
Men jag förstår inte varför denna där Löfven vill stänga en bro…..det blåser ju inte så mycket alla dagar. Hon den där Merkel ville minska något hon också men hon börjar ju se lite gammal ut så hon tillhör väl snart den där skaran som inbillar sig att dom har för lite pengar. Dom kanske skulle arbetat hårdare och sedan inte levt upp sina pengar…sicka dumskallar säger jag bara.
Nä håller med du det är lite för mycket gnäll & har man för lite pengar i bidrag eller tycker dagarna är långa & tråkiga så bara att skaffa sig ett jobb & är man sjuk så ser man till att bli frisk för att sitta hemma & gnälla hjälper ju inte. Ser jag någon flykting så ska jag säga att du finns inte & detsamma är det väl med tiggarna…bara någon sorts hallucination men det är lite knepigt att man kan snubbla på en hallucination det får jag inte riktigt ihop.
Kriser…nej jag har bara hört en massa gnäll på att alliansen har utförsäkrat folk men som sagt det är ingen kris….inte för mig & inte för dig heller zepp antagligen så bara en kris för någon gnällig person som inte fattar grejen med jobb.
Livet är allt bra gott ibland!
#46 Det är inte bara att media skriver att det är kris, hänger man med lite i nyheterna så kan man läsa sig till det.
Varken orken eller hinner med att leta efter alla notiser som handlar om det just nu, en i alla fall, om du läser och/eller tittar på nyheterna så borde du ha märkt någonting av det.
Jo jag har både läst och sett men det är inget nytt för nutid. Det har alltid förekommit artiklar om olika händelser som ska visa på hur krisigt det är.
Värd för Pensionärer
#48 Det är sant. Personligen tror jag att det ligger i människans natur - att aldrig vara nöjd och ständigt sträva efter att få det lite bättre vilket i sin tur skapar en ängslighet över framtiden. Dock, som jag skrev i #32, en viss framförhållning är vettigt anser jag. Att blunda för eventuella framtida problem tror jag inte gynnar någon eller något.
#46 OT vilken häftig bild!
Och att finansministern säger att det inte längre ska finansieras krona för krona utan med lånade pengar det är väl ingen kris det heller?
#50 Tack.
Sverige har lånat pengar redan före Gustav Vasas tid och framåt. Har vi då varit i kris sedan dess?
Värd för Pensionärer
Som före detta båtägare så kunde det hända att båten sipprade in lite vatten men det tog länspumpar hand om. Detta betyder inte att länspumparna klarar av allt som komma skall. Det är väldigt naivt att tänka: ja men det gick ju bra förra gången. -när båten står på grund efter en fysiskt kontakt med en sten i 30 knop och det rinner in vatten.
Lite så är det stuket du kör med hela tiden. Naivt.
# 52 Men de gick till val på krona för krona.
#53 😂😂
Försök att läsa vad jag skriver och sen tänka lite.
Värd för Pensionärer
Var det enda du hade att komma med som kommentar? 🙂

Som sagt vad.. vi lever i en ständigt pågående kris!
Då skulle ni ha varit med när vi byggde ut järnvägen, vattenkraften, elektrifierade landet och byggde ut vägnätet!😟
Då lånade staten som alldrig för, vi har sen dess alldrig varit lika skuldsatta!😕
Men det e klart.. vi kunde ju ha stoppat moderniseringen av landet och levt kvar med vedspis, utedass, fotogenlampa och hästdroska?☝️
Fördelen hade varit.. det e rätt mysigt.. ingen hade velat fly hit.. fler hade flytt härifrån! 🤪
#56 Jag har sedan länge insett det meningslösa i att försöka förklara för dig så jag nöjer mig med att skratta..
#54 Vallöften är lika flyktiga som eter, men det var inte det jag diskuterade.
Eftersom så många verkar älska kriser så visst, det kommer en stor kris som kommer att få flyktingproblematiken att framstå som en lätt västanfläkt. Vi har ett finansiellt system som kräver oändlig tillväxt för att inte trilla ihop som ett korthus, och det gäller hela världen. Detta system bär också delvis ansvaret för hur jordens resurser snedfördelas. När ständig tillväxt inte längre är möjlig i någon större omfattning kommer det att bli bistra tider.
Värd för Pensionärer
Det är ju som så att du inte har nåt att komma med för du vet att jag har rätt. Jag förstår du tycker det är meningslöst att prata med nån som inte köper allting. Du kanske är van med forum där folk tycker som du hela tiden, vad vet jag.
#58 Samt att ingen av alla nu levande varelser på jorden har någon egentlig framtid.
#59 😂
Tyck och tro vad du vill, det är inget jag bryr mig om.
Värd för Pensionärer

Du och #58 är bannemig riktiga domedagsprofeter.. där har ni eran kris!
Såvida den globala uppvärmningen inte kommer före?
Man behöver inte tro. Det räcker man kan läsa. Orkar faktiskt inte länka allt nyhetsflöde som handlar om den situation landet befinner i sig nu. Bör inte ha undgått någon, förutom ett fåtal människor som inte ser verkligheten. Du tillhör den skaran.
#62 Jaså? Ledsen om jag gör dig besviken, men inte heller du har någon framtid att tala om. Åtminstone inte som vi vetenskapligt kan påvisa.
Det finns nog en hel del av befolkningen som upplever dagens samhälle som i kris. För alla är inte friska, har arbete, kan bestämma över sitt liv fullt ut (åldringar t.ex.) och åtminstone känner jag, när jag läser tidningar om alla indragningar för pensionärer, inom sjukvården osv.

Jag har framtiden bakom mig!
#66 Förvånar mig inte…

Jo.. så är det nog.. iomed att jag starkt närmar mig pensionering inom några år.. och då lär jag få känna på alla tillkortakomanden och umbäranden som svenska pensionär lär lida under!
Fast min mor som bor på äldreboende säger att hon alldrig haft det så bra.. hon vet så klart inte vad hon talar om.. antagligen senil?
#66 Ja då behöver du ju inte bry dig förstås… Om du inte har barn/barnbarn som du önskar det bästa samhället åt.
För det gör jag åt mina.
#61 och #68 men ni måste väl ändå förstå att varje land inte kan ta emot för mycket folk på en gång varje land har en begränsad infrastruktur som måste byggas upp för den nya befolkningen.
Exempel: Man har ett hus det kommer en person och frågar om de kan ta skydd där javisst säger husägaren då. Nästa dag kommer det en till person knackar på och självklart säger husägaren. Det fortlöper i 20dagar säger vi men då tvingas tyvärr husägaren säga jag har inte plats jag måste bygga ut du får vänta. Men husägaren upptäcker senare andra problem också i huset att hushållssyslorna inte räcker till vissa tvingas gå syssellösa. Husägaren sa sen innan att bygga ut men upptäcker att försörjningen i huset har ökat och inser då att få ihop pengar till utbyggnaden kommer ta tid. Tyvärr får husägaren säga till person som fick vänta att det kommer ta tid innan du får en plats här du får testa hos husgrannen istället.

#70 Din liknelse är ganska befängd. Om Sverige vore ett hus med hundra personer skulle den här krisen motsvaras av att det flyttar in en eller två personer under 2015.
Så säg att vi har ett kvarter med 25 familjevillor istället, och det kommer två personer per år och söker skydd. Det vore en mer passande liknelse.
Om det finns någon kris beror den inte på att vår folkmängd ökar för snabbt.
Om det finns någon kris beror den inte på att vår folkmängd ökar för snabbt
Nähä, vad beror den då på enligt dig? Du kan ta bostadsbristen som ett av alla exempel.
# 57 Du ser ingen skillnad i att låna till infrastruktur oc hatt låna till driften?
#70 Tycker det var en väldigt bra jämförelse.
#68 Pensionsbromsen kommer att slå till ett par gånger till men jag antar att du redan lagt en grund för att pensionen sänks & utgifterna höjs så att du ändå kan lägga pensionen på nöjen & att leva gott och att du har annat som finansierar dina omkostnader.
Exemplet om din mor……så du menar att alla åldringar bara gnäller alltså på fullaste allvar om dåliga pensioner osv?

Kalle lille.. det är dyrt att bo och leva i Sverige!
Det har vi vetat sedan barnsben.. man får lägga undan till ålderdomen!
Sen så spelar det ingen roll hur mycket vi har att röra oss med, vi vill ha mer.
Antingen sparar/investerar man mer i yngre år.. eller så sänker man sina utgifter!
Bor man på äldreboende kostar det skjortan.. för min mor cirka 11000 i månaden, plus medicin, plus telefon, plus läkarbesök, plus försäkring, plus fotvård, plus personliga utgifter!
Räcker inte pensionen får man bostadsbidrag, räcker inte pengarna ändå får man reduktion på hemtjänstavgiften, räcker inte pengarna ändå får man socialbidrag!
På det så har man tak på medicinerna och läkarbesöken!
Alla vet att man får cirka 50-60% av lönen i pension!
# 76 Vilken lön? De som inte har någon lön och som varit sjuka eller arbetslösa i större delen av sina liv? Det beror också på vilken tjänstepension du får.

Pensionen är altså baserad på hur mycket din arbetsgivare betalar in för dig i pensionsavgifter!
Det innebär i princip att man får pension i förhållande till hur mycket skatt man betalat.
Till det så kan olika kollektivavtal innehålla olika nivåer av tjänstepension.
Är man sjuk/arbetslös stor del av livet så får man grundpension och på det bostadsbidrag för pensionärer, det gör att man kommer upp till socialtjänstnormen för minsta levnadskostnader.
Är inte det bra?
#76 Det är väl ingen fara……finns ju inga kriser så jag röstar för att vi plockar bort alla bidrag så folk lär sig att fixa för ålderdomen själva. Vadå sätta sprätt på alla pengar dom tjänat under arbetslivet för att sedan sitta & leva på skattebetalarna av diverse bidrag…fy skäms.

Vadå ingen kris.. vi kom ju överens om att det ständigt är kris?
Har alltid varit och kommer alltid att vara.. hela livet är en kris.. inte minst att vara pensionär !
Redan de gamla Grekerna talade om ungdomens degenerering och samhällets förfall.. dvs långt innan kristi födelse!
Dvs.. vi lever i en kris som varat i åtminstone tre tusen år.. är det bara jag som anser att vi lyckats rätt bra iallafall?
# 78 Just precis det. Upp till socialbidragsnivå. Ibland önskar man att man var flykting i sitt eget land för att få en skälig levnadsstandard. Inget överflöd inga husdjur, bara basic.

Har den sökande eget hushåll och sköter matinköpen själv är dagersättningen:
- 71 kr/dag för vuxna ensamstående
- 61 kr/dag och person för vuxna som delar hushåll
- 37 kr/dag för barn upp till 3 år
- 43 kr/dag för barn 4–10 år
- 50 kr/dag för barn 11–17 år (fr.o.m. tredje barnet halveras bidraget)
Förutom mat ska dagersättningen också räcka till kläder och skor, sjukvård och medicin, tandvård, hygienartiklar, andra förbrukningsvaror och fritidsaktiviteter.
http://www.migrationsinfo.se/fragor-och-svar/hur-mycket-pengar-fr-flyktingar/
Dvs 2130 kr per månad för en vuxen.
Försörjningsstöd/socialnorm.
Personliga kostnader vuxna, kronor Ensamstående
Summa personliga kostnader 2950/månad
http://www.socialstyrelsen.se/SiteCollectionDocuments/riksnormen-forsorjningsstod-2016.pdf
Pension Hel ålderspension (garantipension)
född 1938 eller senare
högst 2,13 PBB ogift 94 359/år, 7 863 /månad
högst 1,9 PBB gift (per person) 84 170/år, 7 014/månad
zepp: Vad bra men då kan man ju dra en enkel slutsats,
Alla som gnäller över dålig pension har alltså jobbat för lite & dom har själva valt under 45 år av sitt arbetsliv att istället vara lediga & softa runt lite istället. Brukar ju faktiskt vara så att en dålig ekonomi nästan alltid kan härledas till egna beslut så dom som gnäller får skylla sig själva helt enkelt.
# 81 Så du menar på fullt allvar att man som pensionär ska klar sig på 7.863 kr per månad minus skatt?
#84 Helt galet! Jag upplever Zepp som ganska cynisk gentemot våra åldringar som arbetat upp landet.
Försök att inte bry dig. Jag tycker han är som en repig LP-skiva och hackar i samma spår hela tiden. Han lever i nån slags fantasivärld, som jag har försökt att hitta i två år snart. För att försöka förstå…
#84 En pensionär får ju inte bara 7863 per månad. De får ju som minst garanti pension + bostadstillägg. Så man kan ju i praktiken säga att pensionen är högre än det #82 skriver.
# 87 Vad hjälper det? De har byggt upp detta land och det är tacken.
# 86 ibland så bor han ute på landet och ibland bor han i en storstad beroende på vilken sajt man läser. Undra vilken värld han egentlige lever i?
# 84 o # 85 Zepp tycks inte förstå verkligheten utanför sin egen sfär. Som verkar variera som #89 skriver.

Tvärt om kalle lille.. ju mindre man jobbat och betalat skatt ju mer får man i förhållande till vad man betalat!
Är inte det bra?
Det kan relateras till hur mycket skatt du betalat.. dvs till vad du bidragit med till samhällets utgifter.
Om man jobbat hela sitt liv kan man få ut upp till 50% av sin genomsnittliga lön i pension.. det vet ju alla om.

Du ville ju hellre ha det som flyktingarna?
Dvs det var du som ville ha det sämre än en med bara grundpension.
Och som det pepåkas.. du har rätt till bostadsbidrag och har tak på läkemedel och läkarbesök.. bra va?
#88 "Vad hjälper det?" Är inte det ett ganska självklart svar på det den fattige pensionären får ju mer pengar. Pensionärer har fortfarande det bättre ställt än alla studenter som tvingas till att ta stora studielån för att studiebidraget är så fattigt.

#85 + #86
De som varit med och byggt upp landet har oxå bidragit genom att betala skyhöga skatter och får pension i proportion till detta!

Jag bor på landet.. utanför rikets andra stad!
Kul att du är ironisk så här på kvällen. 😃

Det är nog du som är lustigkurren i kväll!
Iallafall om du menar att de som inte bidragit lika mycket/betalat samma skyhöga skatter, skall ha samma eller bättre pension än de som faktiskt gjort detta.
Alla vet om att man får upp till 50% i pension.. lite mer om man jobbat under ett kollektivavtal.
#91 ju mindre man arbetat desto mindre borde man ha för att det ska bli rätt & riktigt. Säkert ett sosse-system för deras politik går ju ut på att man inte ska behöva arbeta vilket jag analyserat fram för många år sedan.
#97…50%…är ungefär som en spark i skrevet. Tur man inte behöver förlita sig på dom där stackars slantarna.
Hur mkt garantipension får en människa som jobbat 50 år i det här landet mot en som flyttar hit som 64 åring och lyfter pension året efter. 50 kr i månaden?

Sosse och Allians-system.. i politiska sammanhang heter det arbetsmodellen!
Dvs hela riksdagen och en stor del av befolkningen menar att ens levnadsituation främst skall bero på ens arbetsinsats.
Eller om vi går tillbaka till Bibeln.. den som inte jobbar skall heller inte äta!
Det är väl bara V som vill frammana ett ymnighetshorn där alla på sin ålderdom skall ha det lika bra oavsett arbetsinsatts/skatteinbetalningar?

Varför förlita sig på garantipension och bostadsbidrag?
Jag säger inget om att de som varit sjuka/handikappade/arbetsoförmögna stora delar utav livet får åtminstone en lägsta levnadsstandard!
Tvärt om menar jag att det är en av de sakerna mina skyhöga skatter skall gå till!
Vad är det för fel med att dina medmänniskor får en dräglig levnadsstandard på sin ålderdom?
Varför inte förlita sig på sin arbetsinsats under de 50 åren och de skatteinbetalningar/kollektivavtal.. och sen på det egna besparingar/pensionsförsäkringar.. för alla oss andra?
Du har väl inte gjort slut på alla dina pengar?
#101 Det bästa vore ju om vi lade ner det där med pensionssystem så vi istället hade mer i kuvertet så man kunde ta hand om pengarna själv istället. Med nuvarande skit-system tvingas vi placera i sketna fonder där fondförvaltarna gör stora pengar på fondavgifter.
Men för att återgå till själva krisen så blir det ju ingen kris om våra så att säga folkvalda skiter fram jobb åt alla flyktingar för gör dom inte det så får ju dessa gå & ställa sig bland räkningarna & räkningar det är UTGIFTER som kostar pengar.
Sysselsättningen bland dom som flydde från balkan är bara uppe på 55% så vi behöver ju sysselsätta 45% av dessa först innan vi ska hitta sysselsättning åt alla syrier och sedan måste vi pracka på alla arbetsskygga svenskar som går utan sysselsättning också……blir rätt många jobb som ska fram.

Det var det systemet vi gick ifrån iomed att samhället fick ta hand om alla medellösa när de inte lagt undan till sin ålderdom!
Då införde man på kunglig befallning fattigstugor som alla församlingar var tvungna att hålla med.
Oså en annan sak, det krävs riskvilligt kapital för att utveckla vårt näringsliv!
Tanken bakom detta är att utan näringsliv så står vi oss slätt hur som helst på vår ålderdom.

För att inte tala om alla födda i Sverige.. de flesta jobbar inte de är antingen barn eller äldre!
Vill du skrota lagar om barnarbete?
Då får du gå ur FN, EU först!
#106 Vadå barnarbete?
Zepp är du riktigt nykter?
PPM där tvingas vi placera våra pengar i fonder där fondförvaltarna är dom stora vinnarna och det är alltså det system vi har nu år 2015
55% av dom som flydde från balkan har idag sysselsättning…man räknar inte barn där……vi räknar väl inte skolbarnen som arbetslösa därav frågan om du är nykter.

Vilken värld lever du i?
Nu läser ungdommarna tills de är 30!
Om de skall ha någon chans på arbetsmarknaden.. och få fullt utbyta av dels karriär, pensionssystem och annat!
Du får själv välja vilken fond dina pengar skall placeras i!
Du påstår rätt mycket.. har du källor på det för jag har rätt mycket balkanfolk på min arbetsplats.
Inga kymmer.. de var industriarbetare redan i sina hemländer.. deras erfarenhet och utbildning kom väl till pass!
Frågan är väl snarare om du är riktigt nykter så här på Onsdagen/lillördag.. iomed att du tendera att påstå en massa saker som du inte har stöd för?
Grejen är att av svenskar.. så är majoriteten inte arbetsföra.. iomed att de antingen är äldre eller barn/ungdommar/studerande!
Zepp är du T-800 eller T-1000? 😃

Från det ena till det andra.. krisen lyser fortfarande med sin frånvaro!
Men hav hopp.. jag är som sagt uppfödd med kriser.. så jag är rätt luttrad!
Dels så har jag för egen del lärt mig att hantera dessa på ett personligt plan, dels så har jag fortfarande min anställning kvar.
Redan för flera årtionden så insåg jag att betala för en hyresbostad var det samma som att bära vatten till brunnen!
Zepp, du lider av tunnelseende eftersom du ej ser vad som håller på att ske. Bara beklagligt att du inte begriper det själv.
#109 Har bläddrat lite men jag har inte hittat källan & artikeln ÄN men det var nu i december månad och dagens industri där det skrevs om nuvarande flyktingkris och att det var fortfarande bara 55% som idag har arbete. Du får ju även se till antalet som flydde och tar vi alla som flytt nu så förstår du ju själv att dessa kommer inte att få arbete….en hel del kommer säkert på sikt att få ett arbete men många blir kvar i bidragsberoende. Dom ska ju fajtas mot dom där 400 000 redan arbetslösa svenskarna vi har i landet men det kanske inte är så svårt i sig om det nu är så lätt att få jobb.
Det är väl tur att många inte är i arbetsför ålder eftersom vi inte har några jobb….påstår du annat så kan du väl bege dig ut & ge folk en stor spark i röven & be dom lägga undan fjärrkontrollen för vi har flyktingar som ska försörjas så dags att skaffa jobb då och bidra lite. Som jag försökt få dig att förstå så ska ju inte räkningen betalas nu & inte imorgon för så fort klarar inte nuvarande regering av att arbeta ändå men dagen då kalaset ska betalas kommer att komma.
När jag hittar artikeln om dom 55% så ska jag genast länka till den men du kommer säkert inte ta till dig det ändå.

Är du religiös.. för du ser saker som du saknar belägg för/är synvillor/dolt för oss andra!
Aha.. det kommer att ske.. prexis som de gamla grekerna uttalade sig om redan för tre tusen år sedan!
Då gäller det att vara stark i tron.. om den skall överleva tre tusen år!
O andra sidan så har det ioförsej gått käpprätt åt H för Grekland på senare tid.. men de tillhör fortfarande en av de rikaste länderna i EU!
Vi spår altså fortfarande i teblad?
Nä jag är religionsfri.
spå i teblad är väl mer regeringens melodi.
Vi mer vanliga läskunniga som inte varit på glöggen är ju sanningen närmast i våra spådomar.
zepp Regering lånar miljarder utöver vad de sagt i valrörelsen pga flyktingarna. Regeringen inför massvis med åtgärder för att minska flyktingtillströmningen. Snart sagt varenda kommun som tar emot ensamkommande flyktingbarn anmäler sig själv till IVO då de inte kan upprätthålla vad de ska enligt lag. Det finns flyktingboenden i snart sagt varenda buske och det finns tält ute på Revinge hed för flyktingarna. Arbetslösheten är fortfarande hög och särskilt hög bland ungdomar och allra högst är den i Blekinge län.
Det pågår slagmål på snart sagt varenda flyktingboende och polisen får rycka ut. De som finns kvar sen de stängde gränserna. För polisen ska kontrollera id-handlingar på inresande.
Försäkringskassan ska dra in på personlig assistans för de som behöver. Landstingen går på knäna och saknar både läkare och sjuksköterskor.
Vi saknar tolkar både inom medicin och inom rättsvårdande instanser vilket gör att saker bli uppskjutna.
Så var är krisen. Kom inte dragande med någraa siffror om hur det har varit innan 2014 eller en under 2014.
# 102 En vanlig knegar som aldrig kostat samhället något och som nu är pensionär
"Jag är idag pensionär efter 50 års förvärvsarbete. Har aldrig varit arbetslös eller sjukskriven. Idag har jag en pension som är rent löjlig och får vara glad att jag fixar käk och boende. Jag var inte speciellt lågavlönad och har under livsresan betalt in ca 5 miljoner i sociala avgifter, kanske 2,5 miljoner i moms och nog en så där 8-10 miljoner i vanlig skatt. Känns som att jag betalt in så det borde ha blivit lite över till Afrika via SIDA eller andra s k behövande. Så nej… jag kan inte tänka mig att bli sambo med några afrikanska barn eller skicka pengar till BRIS, Rädda Barnen, Röda Korset eller liknande den tid jag har kvar."

#!115
Så bra.. då är de i större sysselsättningsgrad än infödda svenskar som ligger på 49%!
Är du inte glad för att de väljer att bidra till vårt välstånd/gör sin ansträngning här i landet?
"Nästan 50 procent av befolkningen är sysselsatta. Ytterligare drygt en tredjedel av befolkningen står utanför arbetsmarknaden på grund av att de är barn eller pensionärer. Resten är sjukskrivna, arbetslösa, studerar eller gör något annat. Hur aktiviteten bland befolkningen ser ut är viktigt bland annat när man pratar om försörjningsbördan i Sverige."
http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Befolkning/Befolkning-och-arbetsmarknad/
Exakt vad är det du vill visa med den länken?
Vilka är de, som du syftar på i ditt första stycke?
Antagligen så tagga du fel person med ditt svar.
zepp Vem menar du egentligen. VSK skriver inlägg # 115 att han är religionsfri. Gå och lägg dig vetja.

Att cirka 49 % av befolkningen är i arbetsför ålder! 😮
# 122 Du säger inte vem du skriver till!
Jag har två frågor till dig.
1. Hur ser fördelningen ut i de 49% ?
2. Hur många procent av landets befolkning har ett jobb om 10 år. Mer eller mindre än vad det är nu?
zepp: Finansministern Magdalena Andersson har i alla fall en kris att arbeta med eftersom hon tvingas till tuffa beslut.
Mindre pengar till arbetsförmedlingen,seanreläggning av renovering av skollokaler och mindre pengar till vägunderhåll. Biståndet minskas med 4 miljarder vilket kommer få konsekvenser(inte för dig & mig) men för dom som är beroende av biståndspengarna.
Du vill ju ha källa på allting så varsågod:
Källa:Dagens industri Lördag 19 decemeber sidan 9

Till oss inom de 49% som tillhör den arbetande och skattebetalande befolkningen!

Färre har jobb inom 10 år iomed att de flesta är barn.. och går i skola 20-30 år innan de kommer ut på arbetsmarknaden!
Samtidigt som 65+ lämnar arbetsmarknaden och skall försörjas av de som är på arbetsmarknaden och betalar skatt!
Det är lixom ingen fördold hemlighet att pensioner och annat som går till våra äldre tas direkt från skatterna!
Jag pratar procentuellt sett om du inte förstod det.

Det är en fråga du och jag kan sia om.. för framtiden är fördold för oss bägge!
Hur som helst så är det ett problem att folk tillhör den närande delen av befolkningen i allt färre år.
Det blir färre år då man betalar för andra.. dvs främst äldre och barn.
Det i sig är ett problem som gör att vi är tvungna att öka vår arbetsföra befolkning hela tiden eller lägga om vår modell.
Det är väl rätt självklart att man bara kan sia om framtiden, men du måste väl kunna tro nåt. Det räcker ju att du läser på lite om hur det ser ut i landet några år tillbaka i tiden och se. Jag pratar alltså om riktiga avlönade jobb nu och ingen sysselsättning för att dölja siffrorna, så som regeringarna hållit på med.
Det där med att öka den arbetsföra befolkningen du pratar om är dödsdömt. Jag vet exakt vad du syftar på.
Om du betänker dig en träeka som inte är supertät. Ju mer folk som bestiger båten ju mer vatten sipprar den in. "styrman" på den där träekan tänker att ju mer som kan ösa vatten ju bättre är det och tar ombord 20 pers till. Tyvärr så är det endast 25-30% som kan ösa vatten.
Styrman får panik och tar ombord 10 per still för styrman tänker ju att då är det ju tre pers till som kan ösa.
Det är exakt så det ser ut. Men utåt sätt så låter det som att alla öser.
Vet du vad Zepp? Blubb blubb blubb….

Tror gör man bäst i kyrkan.. men iomed att jag inte är medlem i någon så överlåter jag sådant till troende.. du verkar vara en sådan?
Din liknelse om en läckande träeka var bra.. jag har haft en sådan.. och vetduvad.. jag löste problemet genom att köpa en i plast.. med utombordsmotor.
Lätt som en plätt om man inte sitter fast i gamla värderingar!
Saker och ting förändras.. du verkar sitta fast i gamla tankegångar.. tro att inget kan förändras.. jag lovar.. det kan det.. bara man lyfter blicken från sin egen navel.
Det enda vi verkligen kan sia om framtiden är att den blir helt annorlunda än vad det är nu.. oavsett vad du och jag vill.
Är du inte mer seriös än så (när du inte kan svara som folk) så är det rätt lönlöst att slösa tid på dig mer.
Eftersom du inte begripit vad jag sagt tidigare så säger jag det igen. Jag är religionsfri.
Fast i gamla tankegångar? Ja tack, går det att spola tillbaka tiden 30 år.
# 132 jag är grymt imponerad av din ihärdighet med Zepp… cred till dig

Den här tråden handlar om den sk nuvarande krisen.. det råkar jag veta iomed att jag startade den.
Du och jag kan ha olika "tro" om framtiden.. men nu handlade denna tråden främst om den sk nuvarande krisen, dvs högre BNP, högre disponibla inkomster, lägre räntor, högre förmögenheter, minskad arbetslöshet.. osv!
Jag har färskt i minnet vad finanskrisen gjorde så jag vet vad som kan hända framöver.. det vara bara såå nära att det företag jag är anställd på gick omkull.
Grejen är fortfarande att krisen lyser med sin frånvaro.. så vi kan vänta med domedagsprofetiorna ett tag till.
Sen så är jag inte sämre än att jag förstår att enskilda individer kan hamna i kris.. på grund av olika omständigheter.. eller olika politiska förändringar.
Den diskutionen kommer vi dock alldrig till iomed att det enda som verkar råda är att alltihopa är flyktingars eller romers fel.
Förresten prövade du att bo i ett tält och försörja dig av andras gåvor/tiggeri.. du verkade vara av uppfattningen att det är ett liv i lyx?
#134 Tydligen är du helt allergisk mot rena fakta Zepp.
Presenterade delar av den så kallade "krisen" och nuvarande finansminister brottas med krisen hela tiden där utlovade satsningar uteblir på grund av "krisen" som du inte vill se.
Du kommer inte se någon kris om den så hoppar upp & biter dig i pungen tydligen.
Jag har gett upp.. Orkar inte försöka förklara för Zepp mer, för han är som en robot som är programmerad. Han ser det han är programmerad att se. Resten spelar liksom ingen roll. Han vrider och vinklar saker konstant. Bara ta det där med att han påstått att det inte är bostadskris i det här landet, trots att varenda expert påstår det.
Dessutom så försöker han vrida och vända till det så att jag skulle vara fientlig mot människor, när det är regeringen jag är förbannad på. Det har nog alla förstått som läst det jag skrivit, men inte Zepp inte.
Jag har slutat läsa Zepps inlägg och försöka förstå vad han menar. Dels tycker jag att han uttrycker sig otydligt, dels verkar tankegångarna oklara och samtidigt verkar han försöka vara rolig mitt i alltihop. Bara jobbigt och tidsödande att hålla på och fråga vad han menar och hur han kan säga så konstiga saker.
Det är ju bara att gå ut och läsa närmaste löpsedel så inser man att det är kris i Sverige.
Jag förstår att du reagerar precis som du gör. Det är ungefär samma sak som att jag skulle gå ut på balkongen och titta, och sen gå till datorn och skapa en tråd som heter "vad då krig, flyktingar och tiggare". -jag kan inte se nåt av de från min balkong.
Det kan faktiskt ske saker även om man inte ser de IRL.
# 138 WTF…. sträcker sig verkligheten bortom min balkong… det som är en sådan rogivande utsikt 😉
😃
Jag tycker den här tråden är en lysande illustration på hur ens egen tankeförmåga kan avgöra om det är en "kris" eller inte. Jag förstår hela poängen med Zepps överdrivna positiva attityd och uppmuntrar honom att fortsätta.
Det finns så mycket skit att haka upp sig på och spy galla över, men sätter man på sig de mer positiva glasögonen… Så är det inte så djävligt som många påstår(läs SD-anhängare). Fortsätt Zepp, jag uppmuntrar positivism.😃
#141 Klart det inte är så jävligt…mina barn spolas inte upp på någon strand avlidna. Jag själv sitter inte & tigger för att överleva så det är absolut inte så illa…tror dom gör det för att dom orkar inte med något annat faktiskt. Samma sak med alla arbetslösa….ren lathet eller så är dom så dumma som dom verkar.
Man kan ju säga att jag inte är negativ utan realist.
Om "alla" talar om någon förestående kris, det vet jag inte. Men Stefan Löfvén talade om en kris, tydligen. Fast han är kanske bara onödigt negativ?
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/kritiserad-lofven-haller-tal-om-kris
# 143 Löfven har definit en kris att hålla ihop paritet och hålla sig själv klara som partiledare.
#144 Ålderskris, må hända? 😉
#143 Han kanske hade glömt att sätta på sig de positiva glasögonen? 😎
Om "alla" talar om någon förestående kris, det vet jag inte. Men Stefan Löfvén talade om en kris, tydligen. Fast han är kanske bara onödigt negativ?
Det finns en flyktingkris ja, som påverkar flyktingarna som flyr från sina hemländer. De är ingen speciell kris för oss, mer än att vi försöker med alla medel att hjälpa till.
Har du någon annan fruktansvärd kris för oss svenskar här i Sverige att tala om?… För visst är det väl att värna om Sverige och svenskheten som är viktigast bland er "sverigevänner"? Stänga gränsen och inte hjälpa någon flykting här i Sverige vet vi att ni ville från början, och nu gapar ni om att alla andra partier närmar sig SD:s politik… Nej, det gör de inte, de hjälper till så gott det går och nu räcker det inte till utan medhjälp från EU.
Man behöver inte vara raketforskare för att förstå att SD:s politik att stänga gränserna redan innan flyktingkrisen… Inte hänger ihop med att övriga partier nu närmar sig SD:s politik. De har redan frångått SD:s politik från början när de hjälper till så gott de kan.
I Blekinge har vi landets högsta ungdomsarbetslöshet. Det innebär en kris för alla som inte har ett arbete att gå till.
#147 Läs mina kommentarer i denna tråd - var någonstans påstår jag att vi har en kris i Sverige? Att belysa problemställningar är något helt annat, att sopa dessa under mattan är ingen betjänt av.
"Sverigevän"? Hur är man när man är en "Sverigevän"? Är jag en sådan? Ingen aning, men jag åtminstone mer "vän" än "ovän".

Vi har konstaterat.. bland annat på grund av att jag tillfört lite fakta.. sk statistik, att krisen lyser med sin frånvaro för landet som helhet!
Vilket inte hindrar att det kan vara kris för individer.. det lär då knappast bero på i vilket tillstånd landet befinner sig i utan mest antagligen på personliga faktorer.
Det kan ioförsej oxå handla om den omfördelningspolitik som har rått och till största delen fortfarande råder.. men det är en annan tråd.. du får gärna starta den tråden så vi får diskutera fördelningspolitik/transfereringssystem/sociala trygghetssytem!

Vi kan dra det med bostadsförsörjningen en gång till.. trots att jag förklarat för dig i flera tidigare trådar iomed att du verkar ha antingen svårt för att fatta eller läsa!
Hur många svenskar lever utan bostad/under broar/i tält?
Och då menar jag inte romer.. utan infödda svenskar!
Jo det är främst folk som är antingen psykiskt sjuka eller missbrukare.. de har bostadsbrist!
I Sverige bor vi på mest yta i hela världen, våra ungdomar flyttar hemifrån tidigast i hela världen, vi har världens högsta bostadsstandard!
Du menar hur många som står i bostadskö.. de är inte bostadslösa.. de söker en billig lägenhet i ett centralt läge med hög standard!
De lägenheterna har vi sålt till bostadsrätter, eller så har privata fastighetsägare lyxrenoverat för att kunna ta ut mer hyra!
Kallas för Gentryfiering.. dvs man byter ut hyresgäster mot folk som kan betala riktiga hyror!
Och allt har en upprinnelse i att vi sedan 40talet subventionerat boende.. och satt tak på hyreshöjningar!
Det i sig innebär i dag att det finns inga pengar till nödvändiga renoveringar.
Oså behöver vi göra plats för de välutbildade och högavlönade som krävs för vårt fortsatta välstånd!
Så det är därför de tar över de centrala bästa lägena.
Folk står i kö till något som knappt finns.. fick de en sådan lägenhet så är det nästan som att vinna på triss.. dvs åtskilliga tusen i månaden rätt ner i fickan
Såå.. med tanke på hur många som spelar på Lotto och V75 så är vi fattiga.. det är ungefär din slutsats!
Zepp Vad hjälper det att våra ungdomar är de som senast flyttar hemifrån när de andra bor kvar till dess de är över 30 år. Själv flyttade jag hemifrån när jag var 26 år. Då hade jag varit gift i 2 år. Ungdomar får inga arbeten och jag menar faktisk etniska svenskar. För utlandsfödda är det ännu värre. Att vi bor på större yta än resten av européer hjälper inte då det saknas studentbostäder i högskoleorterna. Här har de rustat upp en gammal pråm byggd i någon Öststat på 1960-talet som studenter ska få flytta in i efter nyår. Det saknas små billiga bostäder för de som ska flytta hemifrån och för dem som vill sälja sina stora hus också. Det saknas 500.000 hyreslägenheter här i landet. Och du tycker inte det är KRIS?
#152 Vad gäller hyreslägenheter har vi rivit bostäder på många håll i landet, medan Stockholmsregionen håller på att svämma över. Tänk om man istället utlokaliserat mer offentlig verksamhet.
#151 Zepp, menar du alltså att det finns fysiska lediga bostäder någonstans i Sverige? Svara gärna rakt och tydligt, t ex med ja eller nej, så jag förstår vad du menar. Utan att blanda in 40-talet, V75 o dyl.
Från Stockholms bostadsförmedling:
"Den vanligaste kötiden för både 2013 och 2014 var 6 till 8 år. Genomsnittlig kötid för båda åren var 7,7 år." Detta var alltså före höstens flyktingvåg.
#154 De finns faktiskt. Men de ligger ute i förorterna där ingen vill bo. Jag vet flera fina lediga lägenheter i hallsberg i just detta nu :) Helt utan kötid. Dock så är de färre och färre som vill bosätta sig 2,5 mil utanför en stad.
/ Vanja
Sajtvärd på Politik I Fokus.
# 155 Men här i Karlskrona kommun så finns det nästan inga lägenheter alls. Det finns ett par lägenheter 4 mil norr om stan men om man ska arbeta så finns det inte bussar eller så måste man ha bil.
Är bara fjantigt att prata och ge exempel på ett fåtal lediga lyor när det fattas minst en halv miljon och det eskalerar konstant.

Okej.. dags för dig att bekänna sanningen, lägg nu fram fakta om hur 500,000 bor under broar/i tält, i trappuppgångar!
jag är inte rädd för sanningen.. utan vill att den skall komma ut så att jag som medborgare får lov att ta ställning till och rösta på de som verkar kunna lösa eventuella problem!
Grejen är snarare att du yrar , det finns överhuvudtaget ingen bostadsbrist.. förutom för dem med bra inkomster som vill bra centralt med god standard!
Greppet för att lösa det problemet är att avskaffa hyresregleringen.. då femdubblas hyran/priset i attraktiva lägen.. dubblas i mindre attraktiva lägen!
Sen när folk är beredda att betala vad det kostar.. dvs det dubbla eller femdubbla så kan jag lova dig att det kommer att byggas bostäder!
Grejen är fortfarande att vi överkonsumerar bostäder.. det är ett sätt att få tillbaka på skatten!
Allt fler bor på allt större yta, ungdommarna flyttar allt tidigare hemifrån!
Jomenvisst.. en jättekris!
Däremot så finns det alltid en baksida.. kallas för segregering till skillnad mot gentryfiering!
Dvs det finns medborgare som av olika omständigheter inte sitter på förmögenheter eller har hög lön.. utan tvärt om rätt ofta står utanför arbetsmarknaden.. de har inte råd att betala marknadsmässiga hyror.
Men så ser det ut när nyliberalism och marknadskrafter får styra och ställa.. tanken är mmed de senaste nio årens skagttesänkningar att folk skall köpa sin egen bostad.. med skattesänkningspengarna!
Uups.. det gällde visst bara de som hade arbete!😕
Grejen är att jag inte fattar vad du vill komma till.. vi har brist på attraktiva bostäder för de välutbildade och högavlönade.. därav gentryfieringen av centrala lägen i våra städer.. man förtätar och bygger på dessa ställen och hyrorna blir därefter.. 13000-15000/månad för en liten trea.. utan parkering so kan kosta från 1500-2500/månad.. om man ens får tag på en parkeringsplats!
Men hav hopp.. dessa parkeringsplatser säljs numera för den facila summan av några hundra tusen kontant.. svart så klart!
Zepp, har du inte fattat än att jag inte diskuterar med dig? Tyckte jag skrev det klart och tydligt i #136
Du tror fortfarande inte att det finns bostadsbrist. Varför skall jag då ödsla en massa tid på dig? För nåt år sen så var det ca 360 000 som sökte bostad. Det är inte mindre idag.
God natt.

!159
Såå då så.. kläm fram med bevisen på bostadsbristen då.. hur många svenskar bor under broar/i tält/i trappuppgångar/i slum?
Du är som en skiva som hakat upp sig.. det är därför jag fortsätter att kommentera dina inlägg!
Du påstår väldigt mycket som är helt fria fantasier.. dina fantasier!
Jag kan lägga fram bevis på brist på pengar iomed hur många som spelar på lotto/V75.. varje vecka!
Med tanke på att flera miljoner av befolkningen spelar.. så skulle man om man är lagd åt ditt håll kunna påstå att flertalet i det här landet lider utav extrem fattigdom.. iomed att de satsar surt förvärvade pengar på spel!
Kom för f*n med fakta för en gångs skull.. i värsta fall med någon form av statistik iallafall.. tex hur tidigt våra ungdomar flyttar hemifrån.. sök så hittar du den statistiken!
Om vi bortser från centrala storstäder Zepp, vilka kommuner har ett överskott på boende. Jag förutsätter nu att du kan lista kommuner med pendlingsavstånd till arbetsmarknaden.
När jag sökte plugg i höstas hoppade verkligheten upp och bet mig i röven. 2 års poängsamlande behövdes för att garanteras ett studentboende i Linköping.
Den andra februari i år saknades det 122.000 lägenheter enbart i Stockholm.
http://fyfanvadjaghatarsoc.se/stockholm/122-000-bostader-saknas-stockholms-lan/
2012 fanns det 300 000 människor utan bostad
För nåt år sen så var det 360 000 men kunde inte hitta den länken nu, och tänker inte leta åt dig heller.
Du är den sista på det här jordklotet som ska yttra dig om att komma med fakta.

!161
Varför skall vi ha överskott på bostäder?
Vem är det menar du som skall betala för det överskottet?
varför köpte du dig inte en lägenhet.. du vet vi har gjort om allmännyttans hyresrätter till bostadsrätter.. det röstade vi för för 9 år sedan.. har du glömt det?
Inte för att jag röstade för det.. utan emot.. men anklaga inte mig sen för att du behöver slanta upp pengar för en bostad på marknaden!
Du skulle läst på en annan ort med andra ord!
Men hav hopp.. iomed att avgående regering ändrade på hyreslagen så får man nu hyra ut lättare i andra hand.. och därmed så har andrahandshyrorna stigit med flera hundra procent.. bra va?
Först till kvarn eller högst bud.. så är bostaden din!
Synd ioförsej om dig som numera bor under en bro/ i ett tält på någon soptipp!

Fortfarande statistik om något gammal, som visar att folk har bostäder.. och bor bra!
Fram med statistiken som visar att en halv miljon bor under broar/i tält/ i trappuppgångar!
"Bostadsbristen för unga är en het fråga. Samtidigt kommer statistik som visar att Sverige är det land i EU där man flyttar hemifrån tidigast - vid 19,6 års ålder."
– Det som jag tyckte var överraskande var väl inte hur vi ligger till mot andra länder i Europa, utan förändringen över tid att vi blivit allt yngre när vi flyttar hemifrån. Det är överraskande givet den diskussion som funnits i Sverige på sistone, säger Matz Dahlberg som är professor i nationalekonomi vid Uppsala universitet.
För femte året i rad toppar Sverige utflyttningsligan i den årliga genomgången av EU:s medlemsländer, som görs av statistikorganet Eurostat. Och sedan 2009 har genomsnittsåldern i Sverige sjunkit med nästan ett helt år, från 20,4 till 19,6."
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6145084
Överraskande var ordet sa Bull!
Tala nu om för mig vart de flyttade.. under Stockholms broar, till tält på någon soptipp eller liknade?
Grejen är att utbudet på bostäder sällan varit lika bra som nu.. men de kostar stålar!
Vi kanske skulle börja diskutera fördelningspolitik i stället.. varför vissa inte har pengar att köpa sina bostäder?
Varför vi sålt ut allmännyttans hýreslägenheter?
Varför vi slopat subventionerna till dessa allmännyttiga bostäder?
Zepp.
Försök förstå att om man bor hos nån annan så har man ingen egen lägenhet. Alltså fattas det lägenheter för att folk skall kunna flytta till eget.
Jag förstår faktiskt inte varför du inte fattar.
Med ditt resonemang så går det alldeles utmärkt att åka hem till dig och tömma huset på värdesaker.
Det spelar ingen roll om jag skulle lägga upp 50 länkar med källanvisning på en sak, och du har läst nåt annat på nån sida, så väljer du att tro på det du läst.
Ett test här. Läs den här länken noggrant. Sen skall du tala om för mig vad den handlar om.
Har inte sagt att vi måste ha ett överskott på bostäder. Men där jobben finns bör det väl finnas lediga bostäder. Var ska alla de som får dessa jobb bo någonstans annars? Sen är logiken i ditt resonemang märklig. Du påpekar hela tiden att det inte finns någon bostadsbrist eller hemlösa värda att nämna. Då är väl allt bra då? Då va väl omröstningen för 9 år sedan rätt väg att gå? Sen säger du stolt att du minsann inte va med och röstade för nuvarande situation. ? Hur ska du ha det? Va tycker du vi ska göra? Anpassa oss till rådande situation eller uppfinna en tidsmaskin och backa bandet så att denna situation aldrig uppstår? (Psst, alternativ två funkar bara i fantasivärlden, inte i verkligheten)
Tack alla ni 46 som röstat bort mitt inlägg i # 2. Att ingen har rösta bort # 3 förvånar mig då det står att ingen orkar med mig. Jag har enbart uttalat mig om T.S och om vad jag tycker om denne, inte vad alla andra tycker om mig eller någon annan heller för den delen.
Nu är även # 3 borttaget. Tack för det.
Rätt löjligt att rösta bort inlägg….ta debatten eller sätt er & virka eller ta en promenad istället.
Är man känslig så ska man inte ge sig in i politiska debatter….
Nog om det nu önskar jag er ALLA en riktigt God Jul & så käftar vi på med våra olika åsikter även 2016 så det blir lite liv på forumet.
Håller med # 169
Har ingen aning om vad som stod i inlägg # 2 och # 3 men får hoppas att sitevärd återpublicerar dem så länge de ej strider mot sitens ( ifokus)-regler.
Tycker inte det stod nåt speciellt som skulle vara nåt hemskt.
Det handlade om att nån var trött på nån annan.
# 170 I # 2 stod det att jag inte orkade med Zepp. I # 3 Stod det att ingen orkade med mig. Iofs så kunde jag låtit bli att skriva detta inlägg men det var T.S inlägg som gjorde det och jag skrev direkt till T.S från mig. Att sen som # 3 göra sig till tolk för ett helt forum eller ett helt folk som # 3 där det stod att "ingen orkar med mig," gjorde tyckte jag var övermaga men det var det ingen som reagerade på.

"Alltså fattas det lägenheter för att folk skall kunna flytta till eget."
Med tanke på hur många lediga bostäder det finns i Stockholm så är det inget problem.. flyttar man till andra delar av landet där de tvingas riva hyreslägenheter så går det ännu lättare!
Grejen är att man måste ha råd att betala för bostaden, inga betalningsanmärkningar, fast jobb och tillräckligt hög lön, det byggs inga bostäder för folk som inte kan betala!
"I Stor-Stockholm finns nu (2014) 11 635 bostäder för inflyttning, i Stor-Göteborg 4 484 och i Stor-Malmö 5 672. Pratet om att det skulle vara bostadsbrist är förstås helt patetiskt och fel. Det finns tiotusentals bostäder att flytta in i.
Flest lediga bostäder finns det i Stor-Malmö, både i förhållande till folkmängd och folkökning (inklusive nyfödda spädbarn, dvs inte inflyttningen, utan folkökningen). Per tio i ökad befolkning i Malmö finns det just nu sju bostäder för inflyttning. Motsvarande siffra för Göteborg är fyra och för Stockholm tre. Ser man till hur många som redan bor på orten är "bristen" störst i Göteborg."
"En sak är säker - om definitionen av bostadsbrist ska vara "tillgängligheten på billiga, hyresreglerade, subventionerade förstahandskontrakt i centralaste läge" så kommer vi alltid ha bostadsbrist (vilket vi också alltid haft om man har ett minne längre än en guldfisk)."
**http://cornucopia.cornubot.se/2014/05/ingen-bostadsbrist-21-791-lediga.html
**
"
Bostadskön i Stockholm är rekordlång. Men en majoritet av dem som köar är knappast i skriande behov av tak över huvudet – de flesta är medelålders och har redan en bostad. Många står i kön som en ”försäkring”, visar en ny undersökning som DN har tagit del av."
http://www.dn.se/sthlm/7-av-10-som-star-i-kon-har-redan-en-bostad/
"Bostadskö ? Finns visserligen 390.000 registrerade – men ”bara” 70.000 som säger sig ha omedelbart behov av ny bostad. Många av dessa har redan ett boende, som ger upphov till ”flyttkedjor”. Akut läge säkert för ett antal 10.000, men i relation till 2,2 miljoner invånare blir relationen väsentligt mindre dramatisk.
Betalningsförmåga? När 1.000 sökande anmäler sitt intresse till 77 lägenheter i ett nyproducerat hyreshus i en förort i västra Stockholm – då är det bara 200 som anses ha ekonomiska förutsättningar att klara inflyttningshyran på 1.600 kr/kvm . Är detta en ohemul ockerhyra? Inte alls – godkänd av Hyresgästföreningen, och ger fastighetsägaren initialt 4,5 procents yield. Inga snabba klipp.
Nu krympte de 390.000 till kanske under 10.000?, med akut behov, ingen lämnad lägenhet och möjlighet att betala ."
http://www.fastighetsvarlden.se/insyn/kronikor/det-finns-ingen-bostadsbrist/
Vi skulle altså behöva bygga cirka 10,000 bostäder till de som inte har råd att betala, utan det är du och jag som skall betala den hyran, resten fixar marknaden själv.

Var är det i landet som det finns arbete men saknas bostäder?
En sak är när man har byggt ut Universiteten i olika delar av landet så bör man oxå bygga studentbostäder!
#174 I varenda större stad med omnejd. Jobben finns ju vid städerna, så alla orter inom en timmes pendlingsavstånd till en större stad borde ha gått om bostäder för att folk ska kunna flytta dit och ta jobben.
Sen som du säger, det borde finnas garanti för boende för varje plats ett universitet erbjuder. Ett problem är ju också att de lägenheter som är tilltänkta studentlägenheter, bor folk kvar i långt efter att studierna är över. Logiskt borde vara att så länge man pluggar har man rätt till kontraktet på lägenheten, när man examinerat så får någon annan rätt till det.
Sen rapporteras det senast idag på nyheterna om ökad hemlöshet i Gbg t.ex.
Du ställer frågan till någon annan här, var de 500.000 är som saknar bostad.
Låt mig ställa en fråga till dig;
Hur många måste bli hemlösa innan du accepterar att vi har en bostadsbrist?

Med tanke på att jag redan redovisat att det knappast råder någon bostadsbrist i de städerna, tvärt om rätt gott om bostäder, tusentals att flytta in i omgående!
Bostadsrätter, villor och stugor!
Men.. de kräver antingen rätt gott om kontanter eller fast jobb och bra lön.
Att det finns allt mindre billiga subventionerade hyreslägenheter är något annat än bostadsbrist!
I dag är man tyvär tvungen att betala vad det kostar.
"En sak är säker - om definitionen av bostadsbrist ska vara "tillgängligheten på billiga, hyresreglerade, subventionerade förstahandskontrakt i centralaste läge" så kommer vi alltid ha bostadsbrist (vilket vi också alltid haft om man har ett minne längre än en guldfisk)."
# 176 När jag började i Göteborg på hösten 1976 så hyrde jag en lägenhet tillsammans med en sjuksköterska. Hon arbetade 2 veckor och var ledig i 2 veckor och då var hon inte där. Det var i Örgryte i ett flerfamiljshus med bra kommunikationer till skolan. När min man flyttade dit så kunde vi får en tvåa hyresrätt på Prästslätten tror jag det hette. Ännu närmre skolan för min del men vi ville ha en trea och min man skulle arbete i närheten av Lövgärdet. Bra kommunikationer både till stan och för hans del. Vi tittade på tre lägenheter och bestämde oss för en som var i ett trevåningshus. Vi fick flytta in vid månadsskiftet innan jag börja d skolan igen. Det tror jag inte händer idag.

Näe, sedan dess så har vi slopat bostadsubventioner och infört fritt val i stället!
Dvs man får leta sin bostad på hemnet!
Man diskuterar fortfarande om i fall det var en bra politik.. hur som helst så fyllde inte subventionerna längre någon viktig roll för vår export längre.
Vi har gått från ett samhälle där industrin efterfrågade lågutbildad arbetskraft till ett där våra exportinkomster är mer beroende utav universitetsutbildad arbetskraft.
Och jag ser oxå att den arbetskraftens bostadsbehov bättre tillgodoses via gentryfiering av de gamla subventionerade bostäderna områdena.
Här är en förklaring till bostadsbristen.
"Jan Jörnmark menar att svensk bostadsmarknad kännetecknas av en "enorm tröghet". Många problem härrör från hyresregleringen som infördes under andra världskriget och som frös hyrorna i trettio år."
http://www.expressen.se/ledare/podcast/politiknorden/politikerna-har-ingen-losning-pa-bofragan/

Såå bra att du länkade den artikeln.. som jag har letat! 🙂
Den förklarar rätt mycket det jag säger.. bostadsbristen i dag beror till stora delar på felaktiga förväntningar!
"Så länge hyresregleringen är kvar är det lika lätt att fylla ett badkar där man dragit ut proppen, som det är att bygga bort bostadsbrist." Det går inte helt enkelt, det kommer alltid att finnas en kö till de gamla billiga lägenheterna."
Man kan bygga hur mycket hyresrätter som helst, de kostar iallafall 13000-15000/månad!
Och när vi renoverar de gamla lägenheterna i bra lägen så kostar det iallafall 10000-13000/!
De lägenheterna finns som sagt lediga redan.. bara att flytta in i.
Problemet kvarstår för de som inte har råd med vanliga hyror.. de lär stå i bostadskö tills de vinner på lotto.
# 180 Ja med de hyror som de vill ha så står lägenheterna tomma.

"Det finns ingen brist på bostäder i Sverige, i många kommuner river man rent av lägenheter. Däremot finns det en brist på billiga, centralt belägna hyresrätter utan kötid. Och den bristen kommer aldrig upphöra. För det kommer aldrig mer byggas billiga hyresrätter i Sverige.
De billigare hyresrätter vi har i landet härrör från gamla DDR-Sverige, i många fall från miljonprogrammet, men även från 80-talets byggande. På den tiden fanns det en vi-känsla och ett samhällsansvar där alla skulle med och alla hade rätten till en bostad. DDR-Sverige dog med 90-talskrisen. För övrigt var det precis samma tjat om bostadsbrist runt 1990, trots att det byggdes rätt mycket då - minnet är kort för de flesta.
Idag handlar allt om individen, om självförverkligande och att allt ska vara lönsamt. Och arbetslösa eller lågavlönade är inte lönsamma för en kommun. Bästa sättet att hålla dem borta är att inte ordna billiga bostäder.
Det är alltså totalt ointressant att bygga billiga hyresrätter där ungdomar, arbetslösa, invandare, pensionärer eller lågavlönade kan bo. För en kommun vill idag bara maximera intäkterna och det gör man genom att bara bygga bostäder för högavlönade."
http://cornucopia.cornubot.se/2013/03/det-kommer-aldrig-mer-byggas-billiga.html
Så frågan om bostadsbrist.. som alltid har rått, dvs folk har alltid stått i kö till bättre bostäder i bra lägen vid bra skolor med goda komunikationer.. och som är överkomliga!
Så majoriteten som står i kö har redan bostad, de står där utifall det skulle dyka upp något bättre!
Den lilla del av befolkningen som egentligen skulle stå först i kön har inte råd!
#16 Ett nödrop idag från branschföreningen Språkföretagen om den akuta bristen på tolkar. Några citat:
_"Bristen på tolkar är ett akut samhällsproblem som urholkar rättssäkerheten och i värsta fall kan innebära livsfara för den enskilde. Regering, myndigheter och utbildningsväsende behöver vidta åtgärder omgående."
_
"Om inte åtgärder vidtas omgående riskerar situationen under de kommande åren att bli katastrofal."
"De problem som uppstår när vi inte lyckas tillsätta ett tolkuppdrag är allvarliga. Ibland händer det att en anhörig anlitas som tolk, andra gånger att träffen genomförs utan tolk. Vanligast är att den planerade asylhandläggningen, hälsoundersökningen eller rättegången helt enkelt skjuts på framtiden. Detta leder till ett ännu större tryck på våra samhällsfunktioner."
_"I dag finns till exempel ingen språkbedömare i Sverige som kan auktorisera somaliska. Regeringen bör omgående se över Kammarkollegiets uppdrag och anslag."
_
"Vi behöver akut hjälp av regeringen och myndigheterna."
"Andelen akuta tolkbeställningar ökar dag för dag och tolkbristen kommer att utgöra en samhällsfara om inte politiska beslut tas omgående."
(Kris, någon…?)

Jodå vi har en flyktingkris, en kris för de som jobbar med flyktingmottagande och allt som rör det.
Däremot är det inget som drabbat svenska folket.
Har det inte drabbat det svenska folket?
Säg det till en far till en svensk tjej som blivit våldtagen av en flykting och du kommer bli sönderslagen.
Säg det till alla anhöriga vars nära blivit mördad av flykting. Säg det till de och du lär få skaffa ny garnityr.
Va det 1:a Januari som alla skall få 500 kr mer i skatt per månad pga flyktingkostnaden?
Vart skall alla "vuxna barn" flytta nånstans när de vill flytta hemifrån?
Vart skall många äldre eller de som är mer sjuka än genomsnittet när vården inte har kapacitet att ha hand om alla?
mm mm
Jag blir så otroligt förbannad på att läsa dina korkade inlägg så jag kokar.
#184 Fler citat:
"Under hösten och vintern har vi språkföretag sett ett större tolkbehov än någonsin tidigare. Till exempel har antalet tolkbeställningar på dari, som talas i Afghanistan, ökat med över 300 procent jämfört med antalet beställningar vid samma tid förra året. Detta samtidigt som det i Sverige endast finns sex auktoriserade tolkar i dari, varav fyra är rättstolkar och en sjukvårdstolk."
"Situationen ställer personal inför olösliga konflikter. Till exempel kan sjukvårdspersonal som genomför mödravård tvingas välja mellan att äventyra patientsäkerheten och att begå allvarliga formella fel genom att ge angelägen vård utan tolkning."
Men du Zepp kanske inte tycker att det gör något om flyktingarnas rättssäkerhet och hälsa äventyras, för de tillhör ju inte svenska folket??? (Rasism, någon…?)
Under 1993 - 2014 har Svensk BNP per capita ökar med 52% rensat för inflation. Under samma tid har vi också blivit 1 miljon flera. Allt enligt SCB.
52% ökning på 20 år, tycker att det visar på att vi har lyckats när det gäller ekonomin.
Värd för Pensionärer
# 187 Om nu BNP är ett mått på hur bra vi har det?
Så här säger Tino Sandaji "DN missförstår BNP-siffror" "När BNP används som ett mått på ekonomis välmående justerad det för befolkning. Justeringen är inte så viktigt för länder med stabil befolkning, men Sverige har numera snabb befolkningstillväxt. Att rättvisande siffror på hur välståndet utvecklas över tid kräver befolkningsjustering är självklart. Om Sverige slogs samman med Polen imorgon skulle det nya landet ha mycket högre BNP än dagens Sverige. Men det skulle inte vara ett mer välmående land. Det är därför den som vill mäta en ekonomis välstånd istället använder BNP per capita." http://www.tino.us/2015/12/dn-missforstar-bnp-siffror/

Vet inte vad du far efter,, om det vore svenska våldtäcktsmän och mördare så hade det enligt dig varit deras eget fel.. eller förövarnas rätt?
Överhuvudtaget att skylla våldtäckter och mord på utländsk härkomst visar väldigt mycket var man står.. med tanke på att de flesta förövare är svenskar.
Med tanke på hur många många som mördas och våldtas av svenskar så borde vi utvisa alla svenskar..
Det är sen rätt olustigt att man vill släta över våldtäckter och mord utförda av svenskar, frågan är om inte du fick tänderna utslagna av de offrens familjer?
Såå du kanske iallafall är för mitt förslag att utvisa alla grova brottslingar till Mogadishu,, svenskar som invandrare?
edit: Inlägg korrigerat av moderator. Personangrepp ej tillåtna!

Tyckte det var just den åsikten jag gav uttryck för?

Du får gärna föreslå ett annat mått som accepteras av ekonomer!

Nu var siffrorna justerade så vart vill du/han komma?
Olle Lönnaeus (HD):
"• Sveriges ekonomi växer så det knakar!
Påståendet är sant. Mätt i tillväxt av BNP (värdet av varor och tjänster) tuffar landets ekonomi på i god takt, bättre än i andra västländer. Tredje kvartalet 2015 var Sveriges BNP 3,9 procent större än året innan.
• Då blir vi ju rikare?
Inte nödvändigtvis. Ett lands "rikedom" kan inte mätas i BNP. Då skulle ju kineserna vara rikare än svenskarna.
Måttet som används är BNP per invånare. Då blir uppgången inte entydig. Jämfört med 1990-talet har Sveriges BNP/capita ökat kraftigt. Men sen 2007 har den legat still.
• Vad beror det på?
Vi har blivit fler. Det är en myt att Sverige inte har någon befolkningstillväxt.
Tack vare invandringen ökar antalet invånare snabbare än i andra OECD-länder. Enligt SCB passerar vi tio miljoner nästa år och 2026 blir vi elva miljoner svenskar.
• Okej, men flyktingarna tycks åtminstone inte ha gjort oss fattigare?
Även BNP per capita är ett svajigt mått på välstånd. Just nu lånar staten stora pengar till flyktingkrisen."
"Även BNP per capita är ett svajigt mått på välstånd. Just nu lånar staten stora pengar till flyktingkrisen."
Just precis!
Jag vill påpeka att siffran 52% ökning av BNP/capita avser tiden 1993-2014.
Vi hade haft en stor invandring av flyktingar från Balkan. Under denna tid har vi också haft en finanskris 2008-2009 men likväl har vi nått dessa siffror.
Att vi för enstaka år kan ha stora variationer i BNP och också lite större upplåning är något som vi kan hantera tillfälligtvis, det är den långsiktiga utvecklingen som är viktig, och den ger också en betydligt säkrare bild av förhållandena.
Värd för Pensionärer
Olle Lönnaeus igen:
"• Det sägs att bosnierna som flydde hit på 1990-talet blev lönsamma?
Ja. Under ett år (1992) sökte 84 000 bosnier asyl i Sverige innan Carl Bildts regering stoppade flyktingströmmen med visumtvång.
Bosnierna är välutbildade och har i hög grad sysselsättning i dag."
84.000 är betydligt färre än de som anlänt 2015. Dessutom är jag av uppfattningen att de som kom från Balkan hade relativt lätt för att anpassa sig till ett liv i Sverige.
Exakt vart har jag beskyllt att det är invandrare som står för alla våldtäkter?
Du sa att den här flyktingkatastrofen INTE påverkar oss som bor i det här landet och jag tog upp några exempel på att du har fel. Jag kan tala om för dig att igår så våldtogs en tjej utanför en flyktingförläggning här i den kommun jag bor i. Nej du kan ej läsa om det i svensk media.
Vart menar du att jag står nånstans? Svara på det tack.
Ska jag utvisas från Sverige? Så du påstår att jag ingår i gruppen presumtiva våldtäktsmän? Du är inte riktigt navlad.
Enligt din presentation är du snart 60 år och jag har aldrig någonsin "mött" en person som är så verklighetsfrånvarande som du är. Det är faktiskt skrämmande.
Varför skulle jag få mina tänder utslagna?
Zepp: Så du förnekar även mäns syn att se på kvinnor runt om på jordklotet?
Bara som ett uppvaknande så har män i vissa delar av världen rätt att gräva ner en kvinna i marken där överkroppen sticker upp och sedan kastas stenar på henne tills hon dör. Hennes brott kan ha varit så lite som att titta på en karl eller för den varit otrogen.
Detta är inte några nordiska bara för att vara väldigt tydlig så alltså praktiseras detta utav andra kulturer….kanske lite rasistiskt av mig men om du tycker det där straffet är lämpligt så tycker jag att vi använder just detta på utländska våldtäktsmän för straffet har ju dom godkänt i sin egna kultur på just kvinnor. Svenska våldtäktsmän kan vi ju spärra in som vanligt.
Jag förstår inte riktigt det där med att utvisa svenskar. Vart ska vi utvisa dom?
# 200 Det har jag också frågat men inte fått något svar.

Till Mogadishu/Somalia har jag ju sagt.. där kan förhärdade brottslingar få lära sig att följa Gud/Allah/what ever, hedra sina föräldrar och följa sociala normer.
Sen efter avtjänat straff kan de ta sig hit igen på egen hand och söka asyl!
Jag är inte så mycket för att dalta med förhärdade brottslingar/våldtäcktsmän/mördare/kvinnomisshandlare!
Dvs, det som duger för den ena duger för den andra.. även om denne råkar vara född med svenskt medborgarskap!
I svenska normer ingår att ingen mannamån skall förekomma!