"Löfvens SD-prat är årets retoriska magplask"
Det är inte jag som påstår det som sägs i rubriken, utan retorikexperten Elaine Eksvärd i en artikel på GP. Håller ni med henne, eller minns ni andra verbala kullerbyttor från politikerna 2015?
Kan man minnas alla kullebyttor 🤪
24 vidriga åsikter som mer än var åttonde svensk röstade på
http://nyheter24.se/maktkamp24/777308-24-vidriga-asikter-som-mer-an-var-attonde-svensk-rostade-pa
Jaha ja, den käre partiledaren hade inte en aaaning om vad han gick med i.😃 Visserligen inte 2015, men bara 20 år tidigare… Helt uppenbart hade han nazistiska sympatier redan då.
"..Jimmie Åkesson påstod i går i SVT att han inte kände till vilket slags parti SD var när han gick med i mitten på 90-talet.
Sverigedemokraternas bakgrund i nazismen är väl belagd – partiet bildades 1988 ur den nazistiska organisationen Bevara Sverige svenskt. Så sent som 1996 brände partimedlemmar under ett möte i Höör böcker om förintelsen, iklädda naziuniform intill en stor flagga med ett hakkors. Då hade Jimmie Åkesson varit SD-medlem i den närliggande kommunen Sölvesborg i ett år.
En gammal skolkamrat till Jimmie Åkesson, Patrik Lundberg som numera är kolumnist i Aftonbladet, menar samma sak. Han skriver att Jimmie Åkesson inte kan ha undgått klistermärkena från SD runt om i Sölvesborg och vilka personer som var med i och sympatiserade med partiet lokalt."
#2 Ingen röstade på dessa åsikter, de som röstade på SD röstade för partiprogrammet. De där åsikterna står ingenstans i det.
De där åsikterna får ju stå för de som uttryckt dom. Eller tycker du att man ska stå för alla åsikter som det partiet man röstade på har uttryckt, i så fall är jag nyfiken på vad du röstade på så jag får veta vad du har för åsikter.
/ Vanja
Sajtvärd på Politik I Fokus.
Det är klart man inte röstar på åsikter som själva kärnan i partiet uttrycker… Eller vänta lite nu, låter inte det lite snedvridet?😉
#5 Nej men det gör man väl inte? Man röstar ju utefter partiprogrammet,
Vad röstade du på? Eller vill du inte dömas efter några partimedlemmars åsikter?
/ Vanja
Sajtvärd på Politik I Fokus.
Trodde alla röstade på ett partis partiprogram, men där ser man.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
och här är puckot som en 1 av 3 svenskar röstade på.
Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.
# 8 intressant att du ser honom som ett pucko,.
Jag få en mentalbild av en dörrmatta närsom jag hör hans namn eller ser hans ansikte.
#9 En pucko, spilld över en dörrmatta kanske. =)
Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.
#8 men jösses!
En länk från en tidigare tråd:
http://www.hd.se/nyheter/sverige/2015/12/27/sa-blev-flyktingkrisen-en-svensk-beredskapskatastrof/
Tycker att den beskriver situationen väldigt väl. Och hur uselt Löfvén & Co hanterat den. En situation som på inget sätt har med SD att göra.
# 11 jösses på vilket vis? Att han har dåliga talskrivare… eller sufflörer ;-) För vem tror på allvar att han är en frontfigur för sittt parti?
Sufflör är ett yrke inom teater och opera, en person som bistår skådespelare/sångare med texthjälp under repetition och föreställning, om dessa glömmer bort sina repliker/sångtexter.
#13 Tror att han är en galjonsfigur. …men ovanligt…..puckad sådan. Edit bytte ord
Vem är Edit känner jag hen ;-)
Dock känner jag till galjonsfigur från mina unga dagar I skolan och tror att I sekel det innebär samma sak :-D
Vilket stolpskott vi har till statsminister. Inte konstigt att det ser ut som det gör. Han har verkligen lyckats på den korta tid han setat.
Glädjande nog så är nog Löfvens dagar vid makten räknade för jag läste precis detta på dagens industri:
M tar över i Gävle – med stöd av SD
Efter 96 år i opposition tar alliansen vid årsskiftet över makten i Gävle – med hjälp av Sverigedemokraternas stöd.
Di:s granskning visar att det historiska maktskiftet är sanktionerat av den högsta M-ledningen, som betraktar det som ett politiskt experiment med potentiellt mycket långtgående konsekvenser.
#17 Det finns många politiker med mer eller mindre kompetens. Tur att vi kan påverka hur vi vill att framtiden ska se ut. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=5914516
Nej men det gör man väl inte? Man röstar ju utefter partiprogrammet, Vad röstade du på? Eller vill du inte dömas efter några partimedlemmars åsikter?
Självklart röstar man inte efter ett skrivet papper… Man röstar utefter vilken politik ledande politiker för. Det trodde jag var själva grunden för att skapa ett förtroende bland väljare, men tydligen inte hos vissa. Jag skulle kunna skriva vad som helst i ett "partiprogram"… Men efterlever jag inte det så är det inte den politiken jag för. As simple as that.
Det blir bara löjligt att hänvisa till något som helst partiprogram… Det blir inte mer realistiskt än vad pellejönsarna uttrycker sig.
#15 haha Edit ska då alltid fingra på mina inlägg!
Löfven har helt klart dåliga rådgivare. Undrar vad han blev lovad för att ta jobbet?
#21 Han blev lovad att slippa svetsa.
Om förtroendevalda börjar medverka i förhandlingarna, så kommer ni inte behöva beklaga er så jäkla mycket över dörrmattor och puckon framöver. Hoppas kan ni väl alltid ni som vill ha SD att styra landet http://www.dt.se/opinion/ledare/lisa-magnusson-sverigedemokraterna-kan-inget-vill-inget-och-forsoker-inte-ens. Kanske är Borlänge förhoppningsvis ett undantagsfall, men ska Sverige fortsätta att välja in ointresserade politiker så blir det fan ingen förbättring i vårt land. Nu har de en möjlighet och så uteblir de. En stor verbal kullerbytta 2015, dvs att strunta i att vara verbal i viktiga förhandlingar.
# 22 Den var bra 😃
# 23 Här har vi hårt arbetande politiker i alla 5 kommunerna. Hur skulle det se ut om partiledarens sambo struntade i fullmäktige eller att yttra sig där.
#25 Vad bra för er att hon gör rätt för sig. Ja hur skulle det se ut om Louise skulle strunta i det? Precis så som hon struntade i sitt ansvar i hela tre år att betala sin skuld till brottsoffermyndigheten för misshandeln. Och sen skyller på att hon inte hade råd och att många ungdomar gör så- Dvs går till en park och misshandlar en människa. Nej det gör de inte. Ännu en verbal kullerbytta på tal om det. Och ett mycket dåligt föredöme för ungdomar dessutom.
# 26 Och när har man sonat ett brott? Värre våldsverkare gå tyvärr lösa.
"När årets sista EU-toppmöte om flyktingkrisen var slut ringde statsminister Stefan Löfven från Bryssel hem till riksdagens EU-nämnd och rapporterade om den svenska "segern"."
Nå, hur gick det med "segern"? Läs Olle Lönnaeus syn på saken:
http://www.hd.se/nyheter/sverige/2015/12/18/lofvens-seger-i-eu-inte-mycket-vard/
Handlar inte om ett sonat brott eller ej. För mig handlar det om en person som är förtroendevald i ett politiskt parti som vill företräda svenska folket. En politiker med den ignoranta inställningen föredrar jag inte. Och jag har inte hört att hon uttalat sig om detta något mer. Sedan kan jag personligen inte jämföra mindre allvarlig med mer allvarlig misshandel, och säga att något av det är ok. Det är förkastligt punkt slut.
OMG seger för vad? Löfven "hoppas"… snälla kan han inte återgå till att svetsa istället, jag är helt säker på att han är mycket bättre på det.
# 29 Och du kan inte se det som en lyckad rehab av en f.d brottsling?
#31 Som politiker, nej det finns bättre lämpade yrken för fd brottslingar. Tyvärr på den punkten är jag svårflörtad.
#31 Precis så som jag önskar att Löfven hade valt en annan karriär. Och jag med för den delen. Bara det sistnämnda kan jag ordna, och så får även andra lära sig ta ansvar för sina val i livet.
# 32 nu har jag inte lusläst din diskussionspunkt men du skriver det finns mer lämpade yrken för fd brottslingar? Vem avgör vad? Om man sonat sitt brott? Förutsatt det är ett brott av "mildare" art än typ mord.
#34 Det är bara en personlig åsikt som inte handlar om ifall jag tycker att någon har sonat sitt brott eller inte. Hon har betalat sin skuld och därmed sonat. Självklart. Mindre självklart är att jag personligen skulle ge henne mitt förtroende. Förstår du hur jag menar?
# 35 näe faktiskt inte. Om hon gjort rätt för sig efter den dom hon fått. Du får för mig som inte är insatt I alla komunners politik jättegärna länka till inlägg med hennes uttalanden.
Vill tillägga att jag på intetvis tycker att misshandel är okej.
36. Ok tråkigt att du på intet sätt förstår värderingen som jag gör. Därför ser jag ingen anledning att försöka förklara för dig. http://www.arbetarbladet.se/gastrikland/gavle/sd-politiker-drojde-med-skadestand-efter-misshandel.
# 37 då kan jag bara säga hur galettragiskt det är att du inte förstår hur "enkelt" det är att hamna i ett brottsregister i Sverige. Det jag utsattes var så mycket grövre än det du hänvisar till din länk . Du bör antagligen vidga dina vyer lite, du känns inskränkt och fördömmande utan bredare kunskap.
#38.. Eller hur svårt det är att hamna i ett brottsregister. Det verkar mer vara en slump som avgör än att det finns någon rättvisa är mig erfarenhet. Hur ska jag kunna veta vad du utsatts för och dessutom kunna ta hänsyn till det i frågan om vem jag har politiskt förtroende för? Jag beklagar ärligt(till skillnad från dig) om du har blivit orättvist och illa behandlad, och att du därför tar mina värderingar som ett personligt påhopp. Lika lite som jag vet om dig kan du veta om jag är inskränkt, okunnig och bör vidga mina vyer. Jag avskyr våld och det kommer jag alltid att göra. Känns tråkigt att du tycker så illa om mig utan att du ens känner mig.
Näe käre Otippbar, det när icke svårt att hamna i ett brottregister i Sverige som kvinna som vill förvara sig mot övergrepp om livet mot män.
Antar du är man så återigen bevisar din okunskap och ditt fördsömande sätt baserat på din okunskap
Daisy moa elsa. Jag är kvinna och har utsatts för diverse allvarliga brott mot mig, av en kvinna. Utan påföljd för förövaren. Jag kan säga att jag vet hur det är att vara livrädd för att bli åtalad pga att jag tillslut var tvungen att försvara mig… med motvåld. Jag var rädd för att bli dödad eller att döda. Är rädd fortf. Sålde och flydde. Utan stöd från polis. Förföljdes och hotades. Utan stöd från polis. Är rädd för att bo själv och bor ej på min officiella adress i nuläget. Ok. Jag har full förståelse för din reaktion. Jag förstår vad det handlar om.
#40 Det är åt helvete att kvinnor inte ska kunna försvara sig mot män som är våldsamma. Eller barn för den delen.
#36 Finns att läsa på https://www.flashback.org/f98 sök Louise Erixon
Louise Erixon bor numera i Sölvesborg sedan flera år och sitter i fullmäktige där. Hon har skött sig sedan dess och innan det som hände också. Hon dömdes 2006 och fick inte fängelse. Det är nu snart 10 år sedan.
# 41 i mina öron lät du tidgare som en man. Jag är en kvinna dömd för mitt försvar för mitt liv mot en man därav min nolltollerans mot det du tidigare skrev. Och trots min dom kommer jag inte som kvinna att backa
#23 Att många SD-ledamöter i kommunerna är omogna och oerfarna visste man ju, men att de är så nonchalanta inför sin uppgift som det beskrivs i artikeln från Borlänge är ju rent bedrövligt! Och att låta sig ersättas av en person från det militant nazistiska SMR, som dömts för "upprepade vapenbrott, grov misshandel, grovt rattfylleri, narkotikabrott och flera hemfridsbrott" kan bara betecknas som kriminellt oansvarigt och anti-demokratiskt.
Hoppas de inte blir omvalda.
# 46 Ja det är bedrövligt det var därför som jag tog Louise Erixon som ett gott exempel. Här samarbetar vi i länet och har kurser i hur man skriver motioner och hur man talar i en församling. Samt utbildning i SD politik. Här i Karlskrona har vi dessutom månadsmöten med företrädare från riksdagen som har sina specialområden. Senast hade vi Mikael Jansson här som talade om försvaret.
#45 Louise misshandlade en kvinna, och vad jag förstår var det inte i självförsvar, så jag förstod inte alls kopplingen till dig. Ber om ursäkt om jag rörde upp ilska osv. När det gäller detta står jag fullkomligt på din sida och tycker det är en avskyvärd orättvisa som du nu står ut med. Nej, backa aldrig. Stå på dig! Jag kanske låter som en man i text när jag känner mig irriterad. Är definitivt kvinna. Arg kvinna idag.
#46 Ja jag blev väldigt irriterad över den artikeln, när det från SD klagas hejdlöst över andra partiers sätt att bedriva politik.
# 8
men jösses amalia är det vår stadsminister ??
men suck allså…
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#23 SD i Borlänge får mig att tänka på en av partivännerna i Filipstad. Lyssna vid 2:25 när han får följdfrågor om vad han menar med att han vill bevara den svenska kulturen…
Kent Ekeroth intervjuades i brittiska BBC och hävdade att brottsligheten i Sverige ökat i takt med invandringen. Studierna han hänvisade till var dock 15 till 30 år gamla - och visade inte alls på någon ökning…
"Kent Ekeroth kommer under hösten att lämna in en motion till riksdagen med förslag om att ge Brå i uppdrag att ta fram en ny rapport med uppdaterade siffror om brottslighet bland personer födda i Sverige och i utlandet."
Den invandrade brottsdömda modern försvarar han dock med att hon betalat så mycket skatt. (Vid 49:30 i länk 2)
http://www.dn.se/nyheter/sverige/kent-ekeroths-siffror-om-invandring-ar-30-ar-gamla/
Faktum kvarstår att flera opinionsundersökningar visar att Löfvén & Co har mycket lågt förtroende bland väljarna.
#52 Det var en bra idé att ta fram aktuell statistik över brottsligheten, relevanta fakta är alltid bra att ha. Vet någon hur det gick med den motionen? Artikeln är ju från augusti.
Brå brukade redogöra för etnisk statistik vid brott. Men dom har slutat med det. Det är helt i linje med medias mörkande. På så sätt har vi inte kunnat ta ställning i frågor som berör oss i vår verklighet. Nästa steg borde väl vara att sluta redovisa könstillhörighet på brottslingar. Könet ska väl vara "fullkomligt irrelevant". Vi får ( tack så mycket) betala skatt för att vi ska ha myndigheter som håller oss i okunskap om kalla fakta. Lägger in tråd som handlar om journalister som erkänner att de fått direktiv att mörka sanningar. http://politik.ifokus.se/discussions/56313e19ce12c431c90003ad-journalister-om-morkningen?4e635ca5d4ebea5a560094bc-1-politiska-skandaler
# 52 Och varför ska Kent Ekeroth behöva försvara sin mor? Om hon har gjort något som hon blivit dömd för så är det väl hennes sak och inte hans? Ska jag behöva försvara mina föräldrar och min man sina osv i all oändlighet? Här står man framför skranket för vad man själv har gjort och drar inte in släkten i det. Uppfattat?
#56 Ekeroth själv verkar se det lite annorlunda än du, se länkad tråd. Uppfattat?
http://politik.ifokus.se/discussions/563b3742ce12c42e4c0012f8-till-forsvar-for-kent-ekeroth