Samhällets kostnader Rökning vs Alkohol
Har funderat lite över vilka skillnader som görs på skadliga ämne som vi nyttjar och vilken dubbelmoral som råder.
Naturligtvis är rökning skadligt för hälsan men det är även alkohol fast det kanske ligger mera pengar i alkoholindustri eftersom dem aldrig eller sällan tas upp som ett hälsoproblem i samma utsträckning som rökning. .
Rökning
"Men fortfarande insjuknar cirka 6 800 personer i cancersjukdomar som är relaterade till rökning varje år och cirka 5 200 dödsfall i cancersjukdom sker årligen på grund av rökning. Rökning kostar samhället cirka 30 miljarder kronor årligen."
https://www.cancerfonden.se/livsstil/rokning
Alkohol
" Samhällets kostnader för de skador alkoholen orsakar beräknas till 45 miljarder per år*. Till detta kommer det mänskliga lidandet vid alkoholproblem och alkoholrelaterade olyckor, som naturligtvis inte går att mäta i pengar. "
http://www.iq.se/sv/fakta-om-alkohol/alkohol-i-samhallet
" Användning av alkohol ökar också risken för skador och olyckor. I Sverige dör 150 personer per år av akut alkoholförgiftning och 5 000-6 000 personer dör på grund av alkoholrelaterade skador."
När vi ändå jämför dessa två.
Varför räknas överdrivet alkoholintag (alkoholism) som en sjukdom men inte rökning, trots att rökning dödar mer än drickandet?
#1 En bra frågeställare. . Rökning är beroendeframkallande precis som alkohol.
Sedan vet jag inte om samhällets kostnader för skador under alkoholtillstånd är inräknade i ovannämnda siffror. Sönderslagna rutor, bilar, busshållplats. . , misshandel, våldtäkter mm mm
#2 Just alkoholens framkallande av våld måste ju vara en extremt stor skillnad i en sådan jämförelse.
Till alkoholens försvar kan man väl kanske säga att den mycket ofta ingår i drycker som i sig tillför mycket gott, socialt och kulinariskt. Det är sällan själva drogens verkan i sig står i centrum, iaf inte i vanligt bruk.
Vad det gäller nikotinet så är det väl nästan tvärt om? Det är själva systemet av intagande som ger så mycket negativa bieffekter. Nikotinet i sig är beroendeframkallande och ger de önskvärda effekterna, medan cigaretten i övrigt är skyldig till mycket av de negativa effekterna.
Friskt kopplat är hälften brunnet!
Jo men då är det våldet man skall klassa som sjukdom då och inte drogen alkohol.
Så om nån människa röker väldigt mkt cannabis som är utspätt med vanlig tobak varje dag skall klassas som en sjukdom eftersom de som röker Cannabis kan bli våldsbenägna ?
När man klassar nånting som en sjukdom så torde det vara att man kollar på den nyttjandes hälsa för att ge diagnosen och inte handlingarna.
Bara en tanke så här mitt på dagen 🙂
Alkoholism är en sjukdom därför du kan inte sluta själv. Du får delirium. Dessutom om du är rökare så klarar du av att sköta ett arbete det gör du inte om du är alkoholist. Det är inte handlingar man ser på utan effekten på kroppen av alkoholen.
Jag vet ett antal människor som inte kan göra ett smack om de inte får cigg och kaffe. Kanske dags att klassa kaffedrickande som sjukdom det med 😃
#6 Fast kaffe är för mesar xD
/ Vanja
Sajtvärd på Politik I Fokus.
Då är jag en stolt mes då 😃
#8 Jag tror att de flesta vuxna är det :D Förutom jag då..
/ Vanja
Kyckling 🤦♂️
😃
#10 Kycklingar är söta, och det råkar vi ha gemensamt 😃
/ Vanja
Själv dricker jag inte heller kaffe 😃
#12 High five!
/ Vanja
Nu blir jag nästan orolig här ☝️
ha ha ha
# 14 Kaffe smakar inte gott 😃
Du är välkommen förbi nån dag så skall jag bjuda på riktigt gott kaffe. Är du trots det inte övertygad så går jag över på kaffekask och sen är det bara en tidsfråga 😃
# 15 Betvivlar att du lyckas med detta. Jag har arbetat i 4 år på sjukhus utan att ramla i "kaffeträsket". Fast alla som drack mitt kaffe sa att jag var duktig på att koka kaffe. Ja man kokte kaffe på den tiden. Kaffekasken vill jag inte heller ha då min relation till alkohol i princip är obefintlig. 😃
👍🙂
#5 Håller allt med där, tobaksbruk medför ingen personlighetsförändring som väl alla andra beroendemedel gör mer eller minder tydligt med tiden. Kedjerökarens beroende är enormt svårt, men verkar inte framkalla andra "symptom" i personligheten.

#5 Många rökare kan inte heller sluta själv. Det finns alkoholister som kan sköta ett jobb. Finns en hel del rökare som tvunget måste röka stup i kvarten, bra mycket oftare än dom har rast. Jag tycker ju inte att det är att sköta sitt jobb.
Skynda långsamt så går det fortare.
Alkoholist räknas man som om man intar minst 7dl 40% starksprit (totalt sett) i veckan. Om det är pågående vecka efter vecka..
# 21 Alkoholist är man om man inte kan sköta sitt arbete. Och att du får delirium ifall du slutar. Oavsett hur mycket du dricker. Toleransnivån variera beroende på person till person. En del saknar enzym för att bryta ned alkohol vilket vi nordbor uppenbarligen har gott om.
Nepp.. Intar du mer än det jag skrev så klassas man som alkis idag.
Jag förstår exakt vad du menar och kan hålla med till viss del, men det är inte jag som hittat på det jag påstår. Får se om jag kan hitta länk, men det här sades på tv för många år sen.
Finns massor med alkisar som kan sköta sitt jobb för den delen.
# 22 Det beror på vilket yrke du har. Artister kan med fördel klara av att sköta sina utan tvivel. Står du på ett löpande band eller är hjärnkirurg så är det svårare. 😃
😂