Politik iFokus

Politik

Etikettövrigt
Läst 1193 ggr
[rara]
17

En islamexpert talar

Islamexperten Hamed Abdel-Samad säger att övergreppen som skedde i Tyskland mycket väl har med Islam att göra.

Han säger att den stränga sexualmoralen, hierarkiseringen och könsapartheid vänder sig ofta till motsatsen. En religion där kvinnor anses vara antingen egendom eller fara är en del av problemet.

Han kommer från Egypten där sexuella övergrepp på kvinnor är vanliga.  Även där försökte man med mörkläggning och försökte att göra kvinnorna ansvariga om de blev våldtagna. Tack vare detta har problemet blivit så stort att 95 % av alla kvinnor i Egypten har blivit utsatta för sexuella övergrepp. För 40 år hade de flesta kvinnorna inte ens en duk på huvudet och blev inte trackaserade. Idag bär nästan alls slöja och och trackaseras.

Människorna uppfostras med sträng moral och har ingen chans att bygga upp sunda symetriska relationer med varandra.  En muslimsk man får inte skaka en kvinnas hand och får inte sätta sig på en stol som en kvinna lämnar, eftersom hennes kroppsvärme på stolen skulle kunna upphetsa honom.

I internätet upplever dom en värld utan gränser mellan män och kvinnor och de muslimska länderna är ju längst uppe i listan av länder som konsumerar porrfilmer i internätet. När de sen kommer till oss och ser kvinnor utan slöjor, ser de dessa som porrstjärnorna som de såg i internätet.

Han menar att Tyskland inte får göra samma misstag som Egypten, att mörklägga informationer. Många som kommer, kommer pga välfärden, men en del av dom vill uppleva den sexuella friheten som de såg i internätet, men när dom väl är här är dom frustrerade för att deras föreställningar om oss inte stämmer.  När dom ser att vi inte kan övervaka dom flippar dom ut och bildar gäng. En del blir salafister, en del langare, en del tjuvar och en del våldtagare.

http://www.cicero.de/berliner-republik/zu-den-ereignissen-koeln-religion-ist-mitverantwortlich/60341

[postmortum91]
13

Det som hände i Tyskland och Kalmar och fler ställen under nyårsnatten är vidriga och jag förkastar dem helt. Dock ska man veta en sak: Den enda skillnaden av det som hände i Köln av "muslimer" och vad som händer i Sverige är att män (i Sverige) i större utsträckning begår dessa brott ensamma eller i mindre grupper istället för större. 
Redan i högstadiet blev jag antastad på flera gånger i veckan av killar, de tog sig friheten att haffa tag i min rumpa eller dra mig till dem så de kunde klämma på brösten. De sexuella trakasserierna var en vardag som tonårstjej. Om de inte tog på en så kommenterade de min kropp eller bad mig "åka hiss" på deras könsorgan. 
Lärarna påstod att detta var helt normalt för det är så killar håller på eller det är killars sätt att visa att de "tycker om en". Sedan som lite äldre, på fester har det fortsatt med samma beteende, men även eskalerat, av svenska killar.

En tjejkompis till mig blev våldtagen på en hemmafest när hon var helt redlös. Jag och ett gäng killar råkade tumla in i rummet när det pågick, ingen låtsades som någonting. Ingen sa någonting, det var tydligen helt okej. Jag fick dra med henne hem då hon var helt förstörd och ledsen. Jag själv blev våldtagen av en svensk kille som 15 åring, han har både efter och innan det våldtagit fler gånger och även åkt dit en gång (bara). När min sambo fyllde år 2012 så blev hans syster drogad på dansklubben där vi var, hon fick åka ambulans.
På mitt förra jobb blev mina arbetskollegor (som hade utlänskt påbrå) sexuellt antastade av 2 äldre män (svenska). Min egen pappa (svensk) har suttit 3,5 år för våldtäkt och kvinnorov och flertalet gånger även åkt dit på kvinnomisshandel. 

Vi kan gnälla på utländska män eller på dess religion, men vi får inte glömma att problemet finns faktiskt hos oss själva också och det borde inte glömmas bort.

Huygens
10

Hur förklarar islamexperten att dom flesta av dessa islamister var fulla som ägg?

[Bermudas]
5

#2 kallade han dem "islamister" jag missade det. Min erfarenhet är att muslimer kan dricka rätt friskt.

[postmortum91]
4

#3 Då är de lika mycket muslimer som majoriteten av oss svenskar är kristna

[rara]
10

Det första du beskriver är vad småkillar som kommer i puberteten och just upptäcker sin sexualitet gör.

Våldtagningarna är en annan sak och förekommer i alla länder och kulturer. När du pratar om "större utsträckning", hur menar du det. Menar du att ett par hundratusen migranter inte våldtar mer än de 9 miljoner svenskar? I artikeln som jag länkade till står det att kollektiva övergrepp är vanliga i muslimska länder och fast det bor 9 miljoner människor i Sverige har det aldrig hänt att tusentals killar församlar sig för att utöva sexuella övergrepp. I Egypten blir som sagt 95 % av alla kvinnor trackaserade, trots slöja.

Ta och läs polisrapporterna. Polisen fruktade att det skulle dödas människor. Enstaka kvinnor omringades av 30 män och de slet av dom trosorna. De sparkade människor som låg på marken på huvudet. De slogs och hotade med knivar.

[postmortum91]
8

#5 Vad sitter du och skriver, är du en av de som rättfärdigar killars beteende gentemot tjejer när det kommer till sexuellt ofredande? Jag smäller av, det var det värsta jag läst på länge här inne på politik iFokus.

[Bermudas]
5

#4 de muslimer jag känt och känner kallar sig muslimer, drömmer om att en dag göra sin pilgrimsfärd till mecka…gris äter dom inte…men super gör dom. Vissa riktigt ordentligt.

[Bermudas]
4

#5 och #6 "Det första du beskriver är vad småkillar som kommer i puberteten och just upptäcker sin sexualitet gör." Det är inte ok att tafsa och klämma på bröst i skolan. Hoppas och tror att Rara menar det ändå. Våldtäkt håller män på med över hela världen. Det är vi alla överens om.

Ebolaa
5

#5 Men va i …. ?! Så tjejer ska lära sig att de inte har rätt till sin kroppsliga integritet och att de får stå ut med att bli sexuellt trakasserade för att pojkarna i samma ålder är lite hormonstinna. Samtidigt lär vi pojkarna att det är okej att objektifiera tjejer. Nej fy! Sånt där hör inte hemma på detta forum. Anmält.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Zyperior
12

#6 & #9 Inte någonstans ser jag att rara tycker det är ok detta beteende hon förklarar i #5

Ni tar er friheten att döma en person för åsikter ni inte har en aning om hon har.
Ni ställer båda frågor i era inlägg och förutsätter sen svaret direkt efter i samma inlägg?
Är det något som inte platsar på PiF så är det era inlägg och era attityder.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Bermudas]
9

#10 Instämmer! Rara uttrycket sig lite slarvigt i sammanhanget men hon säger faktiskt inte något som påstås här. #9 tycker du borde tagga ner och läs om inlägget. Sen vore det intressant att höra någon reflektion från dig om det som hände i Köln eller Kalmar eller Helsingfors eller Kungsträdgården.

Ebolaa
3

#10 #11 Okej, min uppfattning gällande raras inlägg #5 fick det utåt sett se ut som att hon inte tycker att det var en "big deal". För mig lät det såhär; "Så gör pojkar i den åldern, de förstår inte bättre". Men det hade varit önskvärt om hon hade lagt in en värdering i sin kommentar, istället för ett rent konstaterande, med tanke på det som Postmortum91 #1 hade skrivit precis. Det framstod därför som okänsligt.

Med den uppfattningen jag hade hoppas jag att ni nu i efterhand tycker att min reaktion var befogad, med rätt intentioner. Däremot ber jag om ursäkt om inte så var fallet, eftersom jag kan, eller förhoppningsvis, hade fel. Ger gärna en personlig ursäkt till rara i såna fall. 

#11 Jag lider helt extremt med alla kvinnor som blivit utsatta, blev så jäkla arg och förbannad över alltihop. Fattar inte ens vad dessa män gör kvar i Europa, skick ut dom allihop, men först vill jag att de ska dömas för sina handlingar så kvinnorna på något sätt kan få lite upprättelse för det de blivit utsatta för. Det är väl mina reflektioner kortfattat. Helt klart ett känslostyrt inlägg som ni hör.

[Otippbar]
4

#5 Rara. Nu är jag arg. Om du riktar fokus på något annat än din rädsla, så förhoppningsvis går det upp för dig att det finns tonåringar som läser det du skriver här. Det kanske kan hjälpa dig om jag säger att dessa eventuellt inte tillhör någon religion och är svenskfödda.

Pga uttalanden som du gör här (och på kanske andra ställen vad vet jag), så kan det hända att en ung tjej nästa gång ännu mindre vågar/vill berätta för en vuxen om saker som de tyvärr är med om. Vet inte hur du kan vifta bort kränkningar som mycket väl kan eskalera till värre händelser och våldtäkt. Gränserna för vad en ung person tror att de måste ställa upp på förflyttas framåt. Har du hört talas om "tjatsex", har du hört talas om "villiga" tjejer som tonårskillar listar speciellt i sina mobiler. De är tjejerna som dessa killar inte har någon respekt för, eftersom tjejen inte vågar säga ifrån. De som från början inte ville verka fega eller löjliga. De som ville passa in. Det förekommer hot om att lämna ut filmer och nakenbilder på nätet om hon inte ställer upp igen och kanske på ännu mer kränkande grejer. Eller hotas om hon berättar för en vuxen. De skäms och skuldbelägger sig själva för att de från början "gick med på" kränkande ord, bröstklämning, oralsex, gruppsex och kanske slutligen våldtäkt. Alternativet de har är väl att intala sig själva att detta är ok. Många inser inte ens att ett brott har begåtts. Är detta vad du menar med att upptäcka sexualiteten menar du?

Ja, jag vill gärna veta varför du slänger ur dig detta? Är det något som inte passar in på vilket forum som helst, så är det det du häver ur dig, ja känslolöst i första stycket.

#10 Och nej, jag passar inte in här  jag vet. Men politik är väldigt intressant så jag läser mest och reflekterar. Tyvärr kan jag inte vara tyst nu. Ber om ursäkt för att jag stör trådinnehållet.

Min reflektion över vad som händer. Det är riktigt illa. Mår dåligt och blir förbannad och känner som en stor tung klump i mitt hjärta nästan jämt nuförtiden. Jag är troligtvis tillräckligt härdad för att gripas av rädsla. Håller med Ebolaa om att kvinnorna behöver få upprättelse. Även om det inte hjälper dem med deras allra djupaste sår.

Ebolaa
3

#13 Tack, du är guldvärd! <3

72mm
6

#9 "Nej fy! Sånt där hör inte hemma på detta forum. Anmält."

#13 "Pga uttalanden som du gör här (och på kanske andra ställen vad vet jag), så kan det hända att en ung tjej nästa gång ännu mindre vågar/vill berätta för en vuxen om saker som de tyvärr är med om."

"Är det något som inte passar in på vilket forum som helst, så är det det du häver ur dig, ja känslolöst i första stycket."

Reagera gärna på vad folk skriver, men passa er djäkligt noga för att skrika på censur eller (ännu värre) självcensur. Inte heller går det för sig att anklaga någon för vilka konsekvenser uttalanden möjligtvis skulle kunna få. Det är helt absurt.

Det är INTE den öppna diskussion vi vill ha. Politisk debatt får inte styras av någon uppfattad gemensam värdegrund.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Bermudas]
4

#15 "Inte heller går det för sig att anklaga någon för vilka konsekvenser uttalanden möjligtvis skulle kunna få. Det är helt absurt" Det har blivit så de senare åren. Ett exempel skulle kunna vara: -Skriv inte om den bantningsmetoden - vill du att anorektiker ska svälta ihjäl va?? Såg att man ville införa triggervarning på en högskola för bilder på "vita hetrosexuella par" ( folk som inte är vita, gifta och hetro kan komma att må väldigt dåligt och känna sig marginaliserade") Så som sagt, visst kan man reagera på ett uttalande och vilja veta vad personen menade, men att köra igång "big drama" och köra offerspelet är minst sagt tröttsamt. Folk som annars inte visat något större engagemang i de våldtäkter som skett i stor skala nu som Rara tar upp en del om, blir plötsligt såååå engagerade och upprörda. Lite svälja kamelvarning här.

[rara]
15

#6, 9, 13

För det första har jag inte skrivit att det som småpojkar gör skulle vara ok.  Småpojkar gör en massa saker som inte är ok, tex. stjäler godis i affärer, men att stjäla godis i affärer är inte riktigt samma sak som när ett gäng slår ner någon med en baseballklubba och rånar honom, fast polisen står brevid, i medvetande om att det inte finns tilräckligt med poliser för att stoppa dom.

När du Postmortum91 tar skolpojkar som exempel och verkligen jämför det med vad som hände i Köln, är det som att jämföra att stjäla godis i affärer med exemplet med basebollklubban som jag just nämnde och jag tycker att du bagatelliserar händelsen i Tyskland och försvarar gärningsmännen med sådana jämförelser.

Det är en oförkämdhet att du först försvarar dessa gärningsmän, som om det som dom gjorde inte skulle vara värre än vad småpojkarna i skolan gör och sedan tillskriver mig att jag skulle tycka att det som småpojkarna gör skulle vara ok.

Sen finns det såna som Otippbar, som inte riktigt kan läsa och förstå vad jag skrev, utan TROR att jag skrev det som du tillskriver mig och svarar på saker som jag inte skrev.

Jag har också varit ung och upplevt i skolan att någon t.ex. har smygit sig på mig och klämt på bröstet och sagt "tuuut" och sedan sprungit iväg igen. Eller att pojken som sitter bakom mig drar i gummibandet på BH´n och släppt taget igen. Sånt skvallrade vi inte ens till lärarna och det var inte lika svårt att försvara sig som när ett gäng omringar en.

Vilken jämförelse med det som hände.  Kvinnor blev omringade av ett stort gäng vuxna, aggressiva män, som höll fast dom medan andra slet av dom trosorna, stoppade fingrarna i fittan och använde sig av våld, som att sparka folk på huvudet, attackera dom med fyrverkeripjäser och flaskor.  Men det är väl enligt dig inte värre än när en omogen dum småpojke i skolan klämmer en tjej på bröstet.

Och du "Otippbar" bör först lära att läsa vad jag skriver. Om du inte förstår vad jag skriver kan du ju fråga mig. 

När du skriver "så förhoppningsvis går det upp för dig att det finns tonåringar som läser det du skriver här" kan jag svara med, har du tänkt på vad en flykting som läser inlägg 6  tänker annat än att det som hände i Tyskland är samma sak som händer i skolor varje dag i Sverige?

Jag mår också illa av att ni bagatelliserar våldet i Tyskland och försvarar gärningsmännen genom att jämföra det med vad busungar i Sveriges skolor gör.

[Bermudas]
8

En annan sak jag reagerar på att så många verkar instämma i de inlägg som vill ta bort fokuset på det problem som Rara tar upp. Lite så här: Ha! Dom är inte RIKTIGA muslimer dom dricker alkohol så det som skett har inget med Islam att göra, inget med kultur och synsätt att göra heller får jag anta. Det kunde liiiiika gärna hänt att svenska killar gjort det där…eller tyska killar. Varför vill man så gärna flytta fokuset? Om era egna döttrar råkat illa ut i Köln hade ni varit lika snabba med att skrocka och relativisera det som hänt? Det finns fler från Mellanöstern som instämmer i det som Hamed Abdel-Samad tar upp. http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/naser-efter-masseovergreb-i-koln-arabiske-maend-hader-kvinder/5898729 Naser Khader Har för mig att Naser Khader sagt något i stil med: att förutom dessa män som verkar hata kvinnor så föraktar han feminister som relativiserar och ignorerar fakta, lika mycket som de här männen.

Zyperior
10

#17 Bra skrivet.

Snorungar som inte vet hur man beter sig i skolan och övergreppen i Köln är knappast jämförbart. 

Först och främst så är snorungarnas beteende inte försvarbart, men det är heller inte på deras ansvar. Det är på de vuxnas och samhällets ansvar att se till att de inte beter sig så. Problemet ligger i att vuxna omkring dem resonerar att "detta var helt normalt för det är så killar håller på eller det är killars sätt att visa att de "tycker om en"".

Om det då va en relevant jämförelse, så innebär detta att om vi löser verktyg och befogenheter för lärare att handskas med elever som beter sig som idioter mot tjejer, så kommer övergrepp så som i Köln aldrig äga rum?

Som jag skrivit i en annan tråd och som även #18 tar upp, är det verkligt farliga i debatten det nu feminister gör. Relativiserar problemet och flyttar fokus. Så att vi aldrig kommer åt det verkliga problemet med det som hände i Köln och på flera andra ställen.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[rara]
7

Gällande alkoholkonsumtionen finns det olika uppfattningar bland muslimer och olika verser i Koranen.

Enligt vers 16,67 får man dricka vin från druvor och palmer.

Enligt vers 4,43 får man inte vara berusad vid bönen.

Enligt 5,19 är det en synd att dricka alkohol.

Olika länder lägger ut Koranen på olika sätt och till och med experter diskuterar om muslimer nu får dricka alkohol eller inte.

I länder som Saudi Arabien, Kuwait och Iran är alkohol förbjudet, meden muslimer får dricka vin i Marokko, Tunesien, Algerien, Egypten, Jordanien, Turkiet och Libanon, utom när de har Ramadan. Då är det även förbjudet i dessa länder, men det gäller inte när det är mulet, för då kan inte Allah se ner på dom.

72mm
7

"Då är det även förbjudet i dessa länder, men det gäller inte när det är mulet, för då kan inte Allah se ner på dom."

Det var en klen omnipotent skapare. Ser genom moln gör ju vilken militär drönare som helst :)

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[rara]
6

Ja, men så långt tänker dom inte. Dom borde ju inse att om Allah är så omåttlig stor, att han inte behöver människor med kalaschnikovs och dom borde inse att Allah kanske ser bedrägeriet som hände under molnen.

[rara]
4

"Ha! Dom är inte RIKTIGA muslimer dom dricker alkohol så det som skett har inget med Islam att göra, inget med kultur och synsätt att göra heller får jag anta."

Där sa du det! Men om man mäter med sådana mått finns det inga riktiga muslimer och inga riktiga kristna heller. Sa inte Jesus "vem som aldrig har syndat må kasta den första stenen"?

Sen har somliga heller inte läst huvudinlägget och artikeln eller de förstod inte ett ord. Det är ju inte frågan om vilken religion man tillhör och om man följer den bokstavstroget eller inte. Problemet är ju att människorna där de kommer ifrån tack vare religionen (oavsett om man följer den) aldrig ser en kvinna innan de är gifta och då ser de bara den egna, för annars ser de bara slöjor och burka. I dessa länder betraktas kvinnor som mäns egendom, precis som ett husdjur och de har heller inte mer rättigheter än ett husdjur. Kontakter till kvinnor saknas helt ända tills männen är gifta. Dom har ju inga möjligheter att lära att bygga upp en harmonisk kärleksfull relation.

Dom vet ingenting om vår kultur, men eftersom de konsumerar myckert porr i internätet tror dom väl att det är helt normalt att kvinnor här bara väntar på att bli gangbanged av främmande män varje dag. När dom ser att kvinnor här inte bär burka och inte gömmer deras kroppar tror dom att de är som porrstjärnorna i internätet.

Dessutom förväntar dom sig ju inte bara den sexuella friheten, utan hus, bil och allt det som de ser att vi har. Det får man ju bara sådär, helt utan utbildning, jobb, utan att kunna språket och utan att slita hårt för det. När dom ser att deras förväntningar inte uppfyller sig, händer det som islamexperten säger. De flippar ut och bildar gäng, som rånar våldtar eller säljer droger och en del blir salafister som hatar kulturen som inte uppfyllde deras förväntningar.

[Otippbar]
2

#17 Jag har aldrig gjort den jämförelsen som du anklagar mig för. Så jag tycker att du bör lära dig läsa och fråga mig vad som står om du inte klarar av en så enkel sak. I sista stycket skriver jag om hur jag INTE bagatelliserar det som hände i Köln. Det är klart och tydligt vad jag känner inför det. Tala om att tillskriva mig något som inte är sant. Och jag mår illa över hur du bagatelliserar vad även svenska ungdomar i Sverige håller på med. Ditt ignoranta sätt och svar visar på att du har ganska dålig koll på hur jargongen hos ungdomar är och har förändrats sedan de åren du själv var ung. Men du engagerar dig mer i att hata kanske än i vilka du påstår att du vill skydda. Unga svenska kvinnor verkar du hursomhelst inte se framför dig att döma av vad du skriver. Vem är det du vill skydda då? Dessa tjejer vars erfarenheter du bagatelliserar, de kommer att vara ute på stan på kvällarna. De kommer att möta både svenskfödda och utländska killar på skolan. De behöver få möta vuxna stärker dem, står upp för dem och inte viftar bort hur de upplever saker. En sak vi först måste göra är att verkligen ge straff till de som bryter mot våra lagar. De ska inte kunna hända. Ett annat viktigt arbete är att förebygga och stärka våra ungdomar till ett sunt tänkande omkring sex och gränssättning t ex. Det kommer att ge effekt att inte vara så mesiga mot våldsverkare, men vi kan inte bortse från hur viktig ungdomsåren är och inte heller bortse ifrån att det finns redan unga svenskar som kommer att växa upp och förtrycka, om vi mörkar att det är på det viset. Du tycker det är småkillar bara, men då tänker du inte på att det också är småtjejer som även de är i en utvecklingsfas. Men det pratar man aldrig om. De ska bara accepteras. Inte sjutton går tjejerna omkring och klämmer på killarnas snoppar, och inte är det tjejerna som listar "lättlurade" killar i telefonen. Klart som fan att det som hände i Köln inte går att jämföra så som du beskriver vad som händer i skolan. Själv blev jag fasthållen och tvingad till samlag och diverse grejer som gav mig inre blödningar, som 14-och 15 åring av en liten buspojke när jag trodde det var läxläsning vi skulle göra. Det började med ett "tuttut" "kom igen nu". Har du varit med om det? Tänker så att du vet vad du pratar om och inte sprider ut dynga. Du tillskriver mig en dumhet som inte är av denna värld. Nu är jag ännu mer arg. Kom ner på jorden.

[Bermudas]
6

#24 sluta tjata. Skapa egen tråd om det. "Och jag mår illa över hur du bagatelliserar vad även svenska ungdomar i Sverige håller på med." Var någonstans ser du att hon gör det. Hon jämförde hur pojkar tafsar i skolan med det som tråden handlar om. Att det inte är riktigt samma sak som du antagligen själv inser. Det var inte Rara som tog upp den jämförelsen från början det var Postmortum. Hoppas vi kan återgå till TS nu.

[rara]
4

Jag skrev klart och tydligt vem som gjorde jämförelsen:

"När du Postmortum91 tar skolpojkar som exempel"

Hur du sen läser och förstår det är din sak. 

Men du fortsatte på det spåret när du började att prata om saker som tonåringar som listar villiga tjejer på mobiltelefon, så du behöver inte beklaga dig om jag anser att du bagatelliserar det som hände i Tyskland. Jag har dock inte bagatelliserat det som tonåringar gör, som du tillskriver mig, utan jag har talat om helt andra saker. Om du inte gillar det som jag skriver om och i stället vill lägga fokus på tonåringar som inte kan uppföra sig har du väl en anledning till det. Men här diskuterar vi om våldet i Tyskland, som är en helt annan sak än det som du skriver om.

Det är nog en tid sen jag gick i skolan, men jag har aldrig hört eller läst att ett stort gäng svenska killar omringar tjejer i en svenska skola, sliter av dom trosorna och stoppar fingrarna i fittan.  Poliser i Tyskland sa, att det som de såg har de aldrig upplevt i hela deras tjänstetid och det var poliser som gjorde tjänst i 30 år.

[rara]
4

Tillägg till mit inlägg 26:

Min man har talat om för mig att han mycket väl har upplevt att tjejer tar honom på snoppen. En gång på jobbet och 2 ggr. på semester i utlandet mitt på gatan.  På rumpan har tjejer tagit honom betydligt oftare och han har erkänt att han ibland gillade det.

En man som närmar sig kvinnor på det här viset kan ju inte ha någon stolthet i sig. Somliga tonåringar kanske inte har utvecklat den stoltheten ännu. Kanske det är så om hormonerna ligger före hjärnan i utvecklingen. Men de flesta vuxna männen har faktiskt den stoltheten. Om ett gäng av tusentals män inte har den stoltheten, kan man ju fråga sig vad det beror på och då hänvisar jag till islamexperten i mitt inlägg.

hankans91
6

Rara det du skriver i #5 låter faktiskt dumt när du bemöter #1 inlägg "Det första du beskriver är vad småkillar som kommer i puberteten och just upptäcker sin sexualitet gör." Tror nog inte att du menar riktigt det du skriver. Man ska verkligen inte tycka att det är normalt på något sätt om unga tonårskillar gör sånt här. Om unga killar gör sånt här i skolan så är det en fråga i vilken moral, etik och empati de har lärt sig. Att lära unga personer detta ligger det ett stort ansvar hos föräldrar och lärare som uppfostrar barnen.

Men till huvudfrågan som du ts tar upp om kvinnosynen i nordafrika och mellanöstern. Så är det ett problem som man ska ifrågasätta när vi har många flyktingar som är ifrån dessa områden. För om man inte gör det så kommer vi ta ett steg tillbaka i den jämställdhet vi har kommit till idag.

Fillifjonkan60
6

Konstigt vad denna tråd halkar ur sitt spår hela tiden. Vissa lägger alltså mera skit på rara´s inlägg än vad som verkligen händer och sker i flera delar i Europa nu!

Det är helt ofattbart hur vissa bara blundar för problemen som faktiskt finns och istället försöker ösa all smuts på vita europeiska män; "för dom kan minsann också våldta."

Jo men det tror jag faktiskt att alla är medvetna om, men åtminstone jag, har aldrig upplevt/läst/hört om detta som sker nu, med alla gruppvåldtäkter till exempel, samt det som hände i Köln och Kalmar, tror det var någon annanstans också.

I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?

[rara]
5

# 28

Jag har heller inte skrivit att det är normalt för småpojkar att göra så, men jag kan inte neka till att det förekommer och ett par skribenter har ju också upplevt det. Det är dock enstaka fall och ingenting som man kan jämföra med att tusentals män träffar sig bara för att göra väldigt hårda sexuella övergrepp på kvinnor med den sortens våld som de utövade.

Det verkar vara så att ett par skribenter vill skydda gärningsmännen bara för att de är flyktingar och som försöker att lägga fokusen på dessa enstaka fall i Sverige,  precis som om det som hände i Tyskland och Österrike skulle vara någonting som även händer i Sverige och som svenska män gör.  Sen hittar dom på saker som jag inte har skrivit och skriver "det var det värsta jag läst på länge här inne".  Det är vad jag kallar mobbing och det är vad somliga gör när de inte har argument att komma med mot det som skrivs.

Klart att det alltid finns folk som inte läser alla inlägg i tråden eller bara skummar igenom dom och tror det som de tillskriver mig. En del kanske vill tro det, t.ex. om dom inte gillar att jag ställde in artikeln om islamexperten.