Politik iFokus

Politik

Etikett: jämställdhet
Läst 2584 ggr
Zepp
11

Vad gör vi åt Svenska mäns kvinnosyn?

"Förnedrande kvinnosyn är inte reserverat invandrande män från Mellanöstern. Jag är adopterad från Sydkorea och har sedan decennier fått lära mig att förhålla mig till svenska mäns självpåtagna rätt att dra in mig i sina sexfantasier, skriver Jiang Millington."

"Rasister får syre och tar täten i en debatt som engagerar allmänheten. Invandrarmäns kvinnosyn ventileras. Specifikt män från Nordafrika, Afghanistan och Syrien."

"Att vissa miljöer är riskmiljöer såsom badhus, restauranger och uteställen är så självklart att jag reflexmässigt sätter upp en känslomässig skyddsmur och inte längre funderar så mycket på hur sunt eller värdigt det är ett samhälle att det är så."

http://www.expressen.se/debatt/svenska-man-har-inte-battre-kvinnosyn/

Såå.. ett åtgärdsförslag från mig.. utegångsförbud efter 19,00 på kvällen för alla under 21 år.

Obligatorisk jämstäldhetsundervisning för alla manliga personer, obligatoriskt delad barnledighet, VG i kurs könsrollsmakt och fördelning!

Andra resan sexuella trakaserier utvisning till Mogadishu!

Det är dags att ta tag i problemet.. av med silkesvantarna!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Halvdansken
12

"Såå.. ett åtgärdsförslag från mig.. utegångsförbud efter 19,00 på kvällen för alla under 21 år."
Alla män i så fall. Varför ska kvinnor inte få gå ut när det är männen som inte kan uppföra sig ordentligt?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Zepp
1

Bra tanke där.. förslaget är så att säga på remiss!

Katarina97
6

Håller med #1, långt ifrån bara killar under 21 som håller på kan jag säga utav egna erfarenheter…

Zepp
1

Okej.. remissinstanserna säger altså 25 år, fast arbete, gift med barn och fullgjord värnplikt samt minst 100,000 i skatt per år.. efter avdrag?

Emo
3

#4 Räcker inte, klarat av både teori och praktik (omfattande uppgifter), lika bra som ett körkort. 😉Kortet ska medföras vid vistelse utanför hemmet. Eventuellt kan det graderas som ett körkort, så att det krävs mer för att få vistas i badhus och liknande. 😉

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[VSK]
9

Vad menas med svenska män?

Fillifjonkan60
7

#6 Satt precis och funderade på samma fråga.

I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?

Halvdansken
8

Man kan väl inte förbjuda folk att fantisera?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

rudyC
2

ni tycker att det är männens fel bara för att dom är män? tycker att det finns vissa brister hos kvinnofolk oxå

sen handlar det oxå mycket om uppfostran och vad man lär kalle som 5 åring det återspeglar mycket hur kalle blir som 25 åring …
nån som tycker att det är konstigt?

hankans91
7

#0 Vi kan väl börja fastslå att svenskamän är dom grymmaste och elakaste männen på hela jordklotet och de borde alla utvisas till sydpolen? Men seriöst det är klart att det förekommer rötägg ibland svenska män det har väl ingen förnekat? Självklart måste även dessa svenska män få en bättre kvinnosyn. Men i princip alla svenska män står upp imot dessa fåtal svenska män som är dumma och våldsamma mot kvinnor. Men nu har det kommit väldigt många flyktingar och män då ifrån mellanöstern och afrikashorn. Länderna i dessa områden har inte en demokratisk kvinnosyn och det är inget konstigt om män är våldsamma mot kvinnor där. Men det är väl svenska mäns fel att det är så? Jag säger som Paulo Roberto sa i en intervju en gång "svenska män får bara skit"

72mm
13

#6 "Vad menas med svenska män?"

Fröken! Fröken! Jag vet! Det är ju alla män som åker tunnelbana i Stockholm! 😃

#0 Vad vi ska göra med svenska mäns kvinnosyn? Tja, eftersom Sverige placerar sig i absoluta toppen vad det gäller hur långt feminisering… jag menar jämställdheten har kommit så föreslår jag att vi exporterar den till resten av världen!

Vad sägs om det?  

Allvarligt, varför drar du igång sådana här tramstrådar för?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[VSK]
1

😃

kallepudas
8

0# När hände det att upp mot tusen svenska män samlades för att ofreda tjejer/kvinnor?….Har inte för mig att jag hört detta hända men det kan väl hänt under vikingatiden möjligtvis. 

Vissa gör tydligen allt för att rättfärdiga dom utländska männens sätt oavsett om det gäller terrorresor eller sexuellt ofredande eller våldtäkt vilket snart fungerar rätt dåligt när media inte kan tysta ner saker & ting.

Var ju knappats hysch hysch när lasermannen var igång men det är ju klart det är skillnad på offer & offer.

Fillifjonkan60
8

#11 Förmodligen kom den här tråden till för att "anfall är bästa försvar". Kan inte tolka tråden på annat sätt…

Nu börjar det ju komma fram mer och mer om hur många män från mellanöstern har för syn på kvinnor och eftersom det finns några fåtal svenska/europeiska män som delar denna unkna syn, så blir jag inte förvånad att Zepp bara måste visa att dom minsann finns också.

Lite patetiskt faktiskt, eftersom det är stora problem med gruppvåldtäkter, våldtäkter och andra sexrelaterade som bara ökar och istället för att se dessa problem och försöka komma åt dom, så ska det kastas skit på svenska män också.

[Hayabusa]
4

#14 Sant. Det ena utesluter inte det andra. Sedan blir det lite tramsigt när attityden är; "Ja, men du då!" Självklart måste vi se strukturer - är det en ren slump att personerna i tidigare beskrivna händelser kommer från vissa delar av världen?

På något sätt vrids ansvaret & skulden ofta över till roten av allt ont - den vite mannen. I dessa fall vita män födda i Sverige.

[sanna70]
5

Kanske tycker trådstartaren att vi ska ta efter utomeuropeiska länder där kvinnor går heltäckta och helst i sällskap av anhörig (man) delade bussar/tåg för kvinnor och män, förbud att gå på restaurang, bio, fikaställe för kvinnor mm mm mm 

Ja, det hade kanske fungerat. .  Kanske hade det fått ner våldtäkts statistiken i detta land. .

gruvel
0

Svenska män (med rötter här) som antastar kvinnor kan vi inte exportera nånstans, som nationalstat (förhatligt ord kanske) får man lov  jobba med (och mot) dem själv inrikes. Liknande gäller andra inhemska kategorier med särskilda behov, funktionshindrade av olika slag, de måste få samhällets hjälp, bostad och så. - Hörde nyligen argumentet att eftersom man kan låta en infödd person med handikapp få gå före i bostadskön så ska samma gälla nyanlända  flyktingar, även om bostadsbristen är svår så att vuxna barn får bo kvar hemma allt längre.  Man menar då att som varande befintlig befolkning (ömsesidigt solidarisk med skatt till välfärd efter förmåga) utgör det ingen grund för en åtskillnad gentemot andra. Utan snarast mer skyldigheter.

Vanja
6

Vilka svenska män? 
Jag har bott i Sverige i hela mitt liv och aldrig stött på en grupp män som är zexuellt ofredande, aldrig. 

Visst när jag gick i åttan kanske men då var de inte män, de var förvirrade grabbar med för hög testosteronhalt. 

Men även om det händer andra så tänker jag inte lägga energi på att lösa det när det finns mobbar på tusen man som samlas och ofredar kvinnor. Det måste lösas först.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

gruvel
1

#18 Jag inkluderade svenska män som i mer begränsade sammanhang (inte i folksamlingar) tafsar på eller ofredar kvinnor (för att inte nämna rena misshandelsfall). Har själv varit med och utrett ett par sådana fall. Inte som polis.

[Hayabusa]
4

Tycker att Johan Hakelius (Aftonbladet) fångar min egen uppfattning bra i denna text:

Saxat:

"Världen är en mångfacetterad plats. Beteenden och värderingar varierar. Ibland hamnar de i konflikt. Det är inte så svårt att ­begripa.

Av det skälet är det särskilt nedslående att läsa och höra dem, som insisterar på att överfallen i Köln och på andra platser under nyårsnatten, inte har ett dugg att göra med kulturella skillnader. Antingen menar de att det inte finns kulturella skillnader som skapar ­konflikter.

Det är uppenbart fel.

Eller så menar de att det inte finns någon väsentlig skillnad mellan kvinno­synen på många håll i Mellanöstern och Nordafrika och bland majoriteten i Västeuropa. Det är som att säga att det inte spelar ­någon roll om barnen kommer hem från zooaffären med en hamster eller en ­blåval. Båda är däggdjur."

Hela texten här:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/johanhakelius/article2206

gruvel
0

#18 Vad jag vill eg. komma åt är att interna problem med människor av olika slag och behov får vi tampas med själva men helst motverka att importera mycket av liknande vara, kanske grundad i en annan kultur och kvinnosyn. Kulturrelativister ser kulturer (vilka påverkar dem som omfattar dem) som likvärda och är emot att vissa beteenden utpekas som problem som kan bero på annan kulturbakgrund. Men man får lov göra en skillnad här, mellan som exempel en klankultur någonstans och svensk dito.

Zepp
1

Nu börjar det komma lite mer detaljerad information!

Vi har nu altså en längre lista på vilka länder där kulturen tillåter sexuella trakasserier mot unga kvinnor.

Sverige, Algeriet, Marocko, Iran, Syrien, Tyskland, Irak, Serbien och USA!

"Enligt den tyska inrikesministerns talesperson Tobias Plate ska det röra sig om nio algerier, åtta marockaner, fem iranier och fyra syrier. Bland de identifierade finns även två tyskar, en irakier, en serb och en amerikan."

http://www.expressen.se/nyheter/tva-gripna-efter-massovergrepp-i-koln/

[VSK]
8

Vart har du fått att svensk kultur skulle tillåta sexuella trakasserier?

Är lite osäker på hur du menar. Syftar du på att svensk polis och media mörkade det som hände förra året i Stockholm som kan jag nästan hålla med dig. Men det är knappast svenska folkets definition på vad svensk kultur är för nåt.

Det som sker här och nu är inte svenskt för fem öre.

Fillifjonkan60
3

#22 Sverige, Algeriet, Marocko, Iran, Syrien, Tyskland, Irak, Serbien och USA!

Hur tror du det kommer sig att Sverige, Tyskland och USA är med på den listan?

Jag tror att jag vet, men vad tror du Zepp?

[Hayabusa]
9

Jag vill minnas att det var någon som påstod att "Sverige har ingen egen kultur". Med andra ord - finns den en unken kvinnosynskultur i Sverige så torde den vara importerad.

sponny
4

#25 Ha, ha, ha, ha. :-D

Fillifjonkan60
3

#25 👍

Zepp
3

Iomed att Svenska tjejer rapporterar om det.. det är väl du som menar att det handlar om en kvinnofientlig kultur?

"Enligt polisen är förövarna främst en grupp ”flyktingungdomar från Afghanistan”. Anna bekräftar till viss del den bilden.

– Det var många som hade den stilen, större delen hade det faktiskt. Men sedan var det också massor av andra, säger hon.

Festivalen i somras var varken första eller sista gången Anna och hennes kompisar råkat ut för sexuellt ofredande.

– Jag tycker att det är jättevanligt. Är man på konsert händer det alltid en eller två gånger. Men We are Sthlm är överdrivet, där händer det hela tiden. Man borde ta tag i det mer än att vakterna bara säger till dem."

http://www.dn.se/nyheter/sverige/anna-15-direkt-nar-man-kom-ut-i-folkhavet-borjade-de-att-tafsa/

[VSK]
2

Det var var väl ändå du som påstod att det handlade om kultur och det i ditt inlägg #22.

Så du får rikta ditt inlägg till #22 och inte #23.

72mm
4

#25 Ha!

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[helga21]
7

Visst har jag som ung tjej och kvinna blivit tafsad på ute på danstillställningar av svenska män. Fulla svensk män som inte kunnat hålla händerna i styr från mina utstående bröst men enbart en åt gången och aldrig mer än en gång då de fick sig en rak höger från mig.